هر آنچه که باید درباره حذف کاتالیزور بدانید

افراد به دلایل مختلفی ممکن است اقدام به برداشتن کاتالیزور کنند که این مسئله مزایا و معایب خاص خودش را دارد. در این مقاله ما به بررسی کامل حذف کاتالیزور پرداخته‌ایم تا اطلاعات فنی لازم را در این مورد اینکار پیدا کنید.

کاتالیزور از دهه ۱۹۷۰ میلادی در خودروها استفاده شده است که وظیفه آن کاهش انتشار گازهای مضری است که یک وسیله نقلیه در محیط منتشر می کند. افراد زیادی درباره “حذف کاتالیزور” صحبت می کنند که آنها می گویند کاتالیزور فشار بیش از حدی روی سیستم اگزوز ایجاد می کند و با جلوگیری از حرکت با اسب بخار بهینه خود، بر عملکرد خودرو تاثیر می گذارد. دلیل دیگر برداشتن کاتالیزور (Removing Catalytic Converter) می تواند به خراب بودن مبدل مربوط باشد که جایگزینی آن با یک کاتالیزور جدید گران قیمت است. در این مقاله ما بررسی تخصصی حذف کاتالیزور پرداخته‌ایم تا هر آنچه که لازم است را در مورد این موضوع بدانید.

حذف کاتالیزور 

حذف-کاتالیزور

همانطور که در بالا اشاره کردیم، به دلیل اینکه کاتالیزور ماشین فشار بیش از حدی روی سیستم اگزوز ایجاد می کند و همچنین اینکه جایگزین کاتالیزور خراب با کاتالیزور جدید هزینه‌های زیادی را در پی دارد، افراد زیادی اقدام به برداشتن کاتالیزور می کنند. به طور کلی می توان گفت که اکثر افراد ترجیح می دهند کاتالیزور را با چیزی کم مصرف اما کم هزینه جایگزین کنند و یا به طور کامل از شر آن خلاص شوند. با این حال، افزایش عملکرد دلیل اصلی حذف کاتالیزور است. تجربه حذف کاتالیزور این است که در این شرایط موتور می تواند هوای تازه بیشتری را دریافت کند، به شرطی که امکان آزادسازی مقدار بیشتری از گازهای خروجی در مدت زمان کوتاهی وجود داشته باشد. هوای بیشتر در موتور به این معناست که می تواند سوخت بیشتری را به طور موثر بسوزاند و منجر به تولید قدرت بیشتر به سمت کارکرد خودرو شود.

اما با همه این تفاسیر باید گفت که حذف کاتالیزور ماشین معایب خاص خودش را هم دارد که در ادامه این موارد را بررسی خواهیم کرد.

معایب حذف کاتالیزور

بدون کاتالیزور شما می توانید عملکرد موتور ماشین خود را افزایش دهید، اما این مسئله آنقدر مشکلات زیادی ایجاد می کند که شاید از برداشتن کاتالیزور پیشمان شوید. مهم ترین معایب حذف کاتالیزور ماشین عبارتند از:

آلودگی محیط زیست

کاتالیزور ماشین اثرات مضر دود اگزوز را کاهش می دهد که برخی از آنها حتی می توانند عناصر مضر را تا ۹۰% کاهش دهند. بدون کاتالیزور، ماشین شما دود سمی را مستقیماً وارد جو می کند و باعث آلودگی بیشتر محیط زیست می شود.

عدم قبولی خودرو در تست معاینه فنی

قوانین و مقررات مربوط به آلایندگی خودرو و کیفیت هوا، خودرو را ملزم به دریافت معاینه فنی می کند که اگر شما اقدام به حذف کاتالیزور کنید قطعاً خودرو در تست معاینه فنی مردود خواهد شد. به همین دلیل حذف کاتالیزور و معاینه فنی موضوع مهمی است که باید در نظر بگیرید چراکه در صورت نداشتن معاینه فنی، خودروی شما به صورت روزانه جریمه خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این موضوع پیشنهاد می کنیم مقاله نداشتن معاینه فنی را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید.

صداهای آزار دهنده موتور

برداشتن کاتالیزور به طور کلی باعث آلودگی صوتی نیز می شود. بدون این قطعه، هر بار که دور موتور را بالا می برید، صدای موتور بسیار زیاد خواهد بود.

روشن شدن چراغ چک موتور

اگر برداشتن کاتالیزور به درستی انجام نشود و یا بسته به مدل ماشین شما، چراغ چک موتور روشن می شود. البته روشن شدن چراغ چک بعد از حذف کاتالیزور مشکل بزرگی نیست، اما این می تواند برای هر راننده‌ای آزاردهنده باشد. بنابراین برای حذف کاتالیزور مطمئن شوید که فرد مناسبی را برای اینکار پیدا کرده‌اید یا از او بخواهید مشخصات خودروی شما را از قبل بررسی کند تا مشکلی در آینده بوجود نیاید.

فواید حدف کاتالیزور

فواید-حذف-کاتالیزور

حال که با معایب برداشتن کاتالیزور آشنا شدید، بیایید به مزایا حذف کاتالیزور بپردازیم. البته حتماً دقت داشته باشید که اینها ممکن است بسته به کارکرد و مدل خودرو متفاوت باشند. فواید حذف کاتالیزور عبارتند از:

قدرت بیشتر موتور

کاتالیزور برای کارکرد موثر، فشار برگشتی زیادی را روی موتور ایجاد می کند که همین مسئله قدرت موتور را کاهش می دهد و تنفس موتور را دشوارتر می کند. بدون کاتالیزور، موتور آزادانه هوا را تنفس میکند و نرم‌تر و با قدرت بیشتر کار می کند.

کمتر شدن گرمای موتور

با فشار کمتر در سراسر موتور و سیستم اگزوز، موتور ماشین شما کمتر گرم می شود. در واقع موتور بدون کاتالیزور نرم‌تر کار می کند که همین موضوع باعث می شود در روزهای گرم سال موتور کم‌تر گرم شود.

بهبود مصرف سوخت

از آنجایی که بدون کاتالیزور، موتور ماشین مجبور نیست به سختی کار کند، مصرف سوخت بهبود پیدا می کند. در این شرایط خودرو بهینه‌تر بنزین مصرف می کند، بویژه خودروهای قدیمی‌تر بدون اینکه کاتالیزور خروجی آن را محدود کند، مصرف سوخت بهتر می شود.

چگونه کاتالیزور را برداریم

پس از بررسی مزایا و معایب برداشتن کاتالیزور اگر هنوز مایل به ریسک در مورد اینکار هستید، آموزش حدف کاتالیزور را در ادامه دنبال کنید:

  • سنسور اکسیژن را جدا کنید: اولین قدم این است که سنسور اکسیژن ماشین را جدا کنید. برای انجام این کار نیاز به ابزارهای خاصی دارید تا بتوانید سنسور اکسیژن را جدا کنید.
  • بیرون آوردن کاتالیزور: مرحله بعدی جدا کردن کاتالیزور از سیستم اگزوز است. شما باید کاتالیزور را باز کنید و لوله اگزوز را پایین بکشید. دقت داشته باشید اگر کاتالیزور به سیستم اگزوز جوش داده شده است، باید با ابزارهای خاصی اقدام به جداسازی کنید.

پس از برداشتن کاتالیزور می توانید آن را بفروشید. فقط دقت داشته باشید که هسته کاتالیزور حاوی فلزات گرانبها از جمله طلا می باشد که اگر بتوانید آن را از هسته جدا کنید، می توانید با قیمت خوب به فروش برسانید. برای کسب اطلاعات تکمیلی‌تر در این مورد پیشنهاد می کنیم مقاله خاک کاتالیزور چیست و چه ارزشی دارد را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید.

در پایان لازم به ذکر است که اگر دانش فنی لازم را برای برداشتن کاتالیزور ندارید، برای جلوگیری از آسیب های پر هزینه توصیه می شود اینکار را در مکانیکی و تحت نظر افراد متخصص انجام دهید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد مزایا و معایب حذف کاتالیزور دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان فنی یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.