یونیت ایربگ چیست ؟

کیسه هوا یا ایربگ یکی از اجزای اصلی خودروهای امروزی است که باعث نجات جان افراد در تصادفات شدید می شود. سیستم ایربگ از اجزای مختلفی از جمله سنسور ایربگ، کیسه هوا و یونیت ایربگ تشکیل شده است. در این مقاله با کاربرد یونیت ایربگ بیشتر آشنا خواهید شد.

کیسه هوا یا همان ایربگ یکی از بزرگترین اختراعات بشری در زمینه حفاظت از جان انسانها در وسایل نقلیه است. اولین حق ثبت اختراع در مورد کیسه هوا در طول جنگ جهانی دوم ثبت شد و در ابتدا به عنوان یک دستگاه فرود تصادف بادی برای هواپیماها طراحی شد. هنگامی که در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی کیسه هوا برای خودروها معرفی شد، بحث‌های قابل توجهی در مورد آنها وجود داشت. در نهایت به این نتیجه رسیدند که کیسه هوا باید با سرعت کافی باز شود تا از سرنشینان جلوی خودرو که کمربند نبسته اند هم محافظت کند. ما در این مقاله قصد داریم بیشتر شما را با “یونیت ایربگ” آشنا کنیم تا بدانید یونیت ایربگ چیست و از چه اجزایی تشکیل شده است. تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

لازم به توضیح است که ما در مقاله ایربگ چیست به بررسی کامل آن، از جمله زمان باز شدن تا انواع ایربگ پرداخته ایم که برای آشنایی بیشتر با این قابلیت خودروها، می توانید آنرا مطالعه کنید.

خطرات کیسه هوا

 نیرویی که کیسه هوا در حین باز شدن تولید می‌کند برای افراد کوچکتر (عمدتاً نوزادان، کودکان و بزرگسالان زیر پنج فوت و پنج اینچ) و افرادی که ممکن است نزدیک کیسه هوا قرار داشته باشند، مشکل ساز است. در خودرویی که دو عدد کیسه هوا در جلو دارد (و البته در تمام خودروها)، نوزادان و بزرگسالان کوچک باید در عقب خودرو بنشینند. 

این مساله برای افراد مسن هم وجود دارد. با افزایش سن، فرد کوچکتر و ضعیف تر و شکننده تر می‌شود. اگر مجبورید با وجود سن بالا رانندگی کنید، بدانید که نشستن در خودروی دارای کیسه هوا، چه در صندلی راننده و چه در صندلی سرنشین، در صورت پر شدن کیسه هوا در هنگام تصادف، می‌تواند به شما آسیب برساند. هر چه سن شما بالاتر می‌رود بستن کمربند و داشتن حداقل ۱۰ اینچ فاصله بین شما و کیسه هوا اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. اگر این امکان وجود ندارد، شما باید صندلی خود را تا حد امکان دور از کیسه هوا قرار دهید.

همه این خطراتی که برشمردیم مربوط به خطر خفگی با کیسه هوا بودند و در زمانهایی که کیسه هوا درست کار می‌کند، مصداق داشتند. متاسفانه خیلی از موارد وحشتناک‌تر از خطرات کیسه هواهای تعبیه شده در خودروهای ایرانی وجود داشته است. خیلی از این کیسه های هوا در هنگام باز شدن پلاستیک جلوی خود را با سرعت بالا پرت می‌کنند و صورت و گردن فرد را با آسیب های جدی مواجه می‌کنند.

سیستم ایربگ

اجزای یک سیستم ایربگ

سیستم ایربگ از سه بخش اصلی تشکیل شده است: سنسورهای تصادف ، یک ماژول کیسه هوای پارچه ای سبک وزن و یک واحد کنترل ایربگ یا یونیت ایربگ. برخی از خودروها ممکن است یک کلید روشن/خاموش نیز داشته باشند که امکان غیرفعال شدن کیسه هوا را فراهم می‌کنند. با این حال، قوانین حاکم بر غیرفعال‌سازی بسیار سخت‌گیرانه هستند.

سنسور ایربگ

 سنسور ایربگ وسیله ای است که تصادف را تشخیص می‌دهد. مادامی که تصادف تشخیص داده نشود، نباید کیسه هوای خودرو باز شود. البته به این نکته توجه داشته باشید که هر نوع برخوردی تصادف محسوب نمی شود. اگر سنسور بیش از حد حساس باشد و هر برخوردی را تصادف در نظر بگیرد، کیسه هوا در مواقع غیر ضروری باز می‌شود. هزینه جمع کردن و بستن مجدد کیسه هوا زیاد است و هیچ راننده ای دوست ندارد با یک برخورد ساده، کیسه هوای خودروی او باز شود. از طرف دیگر اگر سنسور دیر عمل بکند و حساسیت آن خیلی کم باشد، کیسه هوا در مواقعی که باید باز شود، باز نمی شود که بسیار خطرناک است. تشخیص تصادف توسط این سنسورهای ایربگ زمانی اتفاق می‌افتد که نیروی برخوردی برابر با برخورد خودرو به دیوار آجری با سرعت ۱۰ تا ۱۵ مایل (۱۵ تا ۲۵ کیلومتر) در ساعت باشد. حسگرها اطلاعات را از شتاب سنج تعبیه شده در یک ریزتراشه دریافت می‌کنند.

کیسه هوا

کیسه هوا از یک پارچه نایلونی نازک ساخته شده است که روی فرمان یا داشبورد یا اخیراً در صندلی یا در قرار می‌گیرند. خود کیسه هوا فقط پر و خالی می‌شود و بقیه کارها یعنی تشخیص تصادف و دستور باز و بسته شدن ایربگ با قسمت‌های دیگر سیستم ایربگ است. برای باد کردن کیسه هوا در خودروها از ترکیب آزید سدیم با نیترات پتاسیم استفاده می‌شود که گاز نیتروژن تولید می‌کند. انفجارهای داغ نیتروژن کیسه هوا را باد می‌کند. شاید شما فکر کنید که این فرآیند، مواد شیمیایی بسیار خطرناکی را تولید می‌کند ولی ماده پودری آزاد شده از کیسه هوا چیزی جز نشاسته ذرت معمولی یا پودر تالک نیست.

هنگامی که کیسه باد شد و کیسه کار خود را انجام داد، گاز به سرعت از طریق سوراخ‌های ریز کیسه پخش می‌شود، در نتیجه کیسه تخلیه می‌شود تا بتوانید حرکت کنید.
دقت داشته باشید که کیسه هوا یا ایربگ ها یبار مصرف هستند و شما باید بعد از هر تصادفی که منجر به باز شدن کیسه هوا میشود این قطعه را تعویض کنید. شما میتوانید برای بخرید کیسه هوا به صفحه قیمت ایربگ ماشین در فروشگاه یدک یار مراجعه کرده و بعد از بررسی قیمت قطعه مورد نظر را ثبت کنید.

یونیت ایربگ

واحد کنترل کیسه هوا به همراه کیسه‌های هوا و حسگرها یک سیستم کامل ایربگ را تشکیل می‌دهند. یونیت ایربگ یا واحد کنترل، انعطاف پذیر و مقیاس پذیر است. واحد کنترل کیسه هوا می‌تواند تا ۳۲ حلقه شلیک یا همان کیسه هوا را راه اندازی کند و ۱۲ رابط سنسور را  نیز کنترل کند. همچنین یونیت ایربگ‌های خیلی حرفه ای هم وجود دارند که تا ۴۸ حلقه شلیک و حداکثر ۱۸ رابط حسگر را می‌توانند کنترل و مدیریت کنند.

یونیت ایربگ و حفاظت از راننده و سرنشینان 

سیستم حفاظت از سرنشینان مبتنی بر واحد کنترل کیسه هوا، شتاب‌ها و نیروهای وارده به سرنشینان را در صورت تصادف تا حد امکان پایین نگه می‌دارد چرا که به درستی زمان باز شدن کیسه هوا و اینکه کدام کیسه هوا باید باز شود را مدیریت می‌کند.

فعال سازی مناسب مکانیسم‌های مهار در خودرو توسط واحد کنترل کیسه هوا بهترین محافظت ممکن را برای سرنشینان خودرو ارائه می‌دهد. در واقع یونیت ایربگ با عملکرد صحیح و لحظه ای خود، شدت آسیب احتمالی را کاسته و باعث نجات جان انسانها می‌شود.

اصل عملکرد واحد کنترل کیسه هوا

واحد کنترل کیسه هوا داده‌ها را از سنسورهای فشار برای تشخیص تصادفات و از سنسورهای شتاب برای تشخیص تصادفات جانبی و تصادفات جلو و تصادفات عقب دریافت کرده و ارزیابی می‌کند. لازم به ذکر است دقت الگوریتم‌هایی که در یونیت ایربگ برای تشخیص تصادفات جلو، تصادفات عقب و تصادفات جانبی و همچنین واژگونی‌ها استفاده می‌شود هر روز در حال بهبود یافتن است. یونیت ایربگ پس از ارزیابی داده های دریافت کرده، تصمیم لازم برای باز کردن یک یا چند کیسه هوا را اتخاذ می‌کند. این فعل و انفعالات در سریعترین زمان ممکن صورت می‌پذیرند و گرنه هیچ اثربخشی نخواهند داشت و نوش دارو پس از مرگ سهراب خواهند بود.

پیشرفت‌های جدید در سیستم ایربگ و یونیت ایربگ

  • جدیدا سیستم‌های کیسه هوا به نحوی درست شده اند که سنسورهای دما و حسگرهای واژگونی را با یونیت ایربگ اقدام کرده اند و باعث صرفه جویی در فضا و هزینه می‌شوند.
  • سیستم ایربگ‌های جدید با مجموعه کاملی از سنسورهای سرعت زاویه ای و شتاب برای هر سه بعد اختراع شده اند.
  • سیستم ایربگ‌ و یونیت ایربگ‌های جدید به سمتی می‌روند که حتی از عابر پیاده هم در صورت تصادف با ماشین محافظت کنند. در واقع قرار است در خودروهای جدید، یک عدد کیسه هوا در قسمت بیرونی و جلوی خودرو هم وجود داشته باشد.
  • در سیستم ایربگ‌های جدید، واحدهای کنترل کیسه هوا یا همان یونیت ایربگ‌ها در صورت نیاز می‌توانند به عنوان ضبط کننده اطلاعات رویداد هم استفاده شوند. در واقع یونیت ایربگ به جعبه سیاه خودرو تبدیل می‌شود که از آن می‌توان در پلیس راهنمایی و رانندگی استفاده کرد.

خرید یونیت ایربگ

قطعات و لوازم یدکی خودرو دارای انواع مختلف و کیفیت های متنوع می باشد که همین موضوع شناسایی کالاهای اصل از تقلبی را سخت تر کرده است.

فروشگاه لوازم یدکی یدک یار با ارائه محصولات متنوع در دسته بندی ها و کیفیت های تضمین شده مشغول به فعالیت است که شما می توانید با انتخاب هر محصول، مزیت هایی همچون ضمانت اصل بودن کالا و سلامت فیزیکی و همچنین ارسال سریع برخوردار شوید.

علاوه بر این، خدماتی همچون تعویض یا مرجوعی کالا در صورت وجود هرگونه مشکلی در محصول نیز وجود دارد.

جهت دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان یدک یار و خرید یونیت ایربگ با ما در تماس باشید.

خرید یونیت ایربگ

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به استفاده و خرید یونیت ایربگ دارید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.