بررسی تخصصی علائم گرفتگی کاتالیزور

کاتالیزور ماشین به دلیل فرسودگی، بنزین نسوخته اضافی، نشتی روغن به اگزوز و سایر دلایل دچار گرفتگی می شود که معمولاً علائم گرفتگی کاتالیزور شامل بالا رفتن مصرف سوخت، کاهش شتاب ماشین، مشکل در استارت خوردن و… می باشد. به همین منظور در این مقاله ما به بررسی علائم گرفتگی کاتالیزور، نحوه تست گرفتگی کاتالیزور و سایر موارد پرداخته‌ایم تا هر آنچه که لازم است را بدانید.

اگر متوجه شدید که چراغ چک موتور روشن است و موتور قدرت ضعیفی دارد، ممکن است کاتالیزور ماشین پُر شده باشد. اما چگونه می توان پر شدن یا گرفتگی کاتالیزور را تشخیص داد؟ در این مقاله ما به بررسی تخصصی “علائم گرفتگی کاتالیزور” (What are the Symptoms of a Clogged Catalytic Converter) پرداخته‌ایم تا هر آنچه که لازم است را بدانید.

نشانه های گرفتگی کاتالیزور

علائم-گرفتگی-کاتالیزور

مقدار بسیار زیادی از آلاینده‌ها از طریق کاتالیزور ماشین عبور می کند که در نهایت منجر به کیپ شدن کاتالیزور می شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، کاتالیزور نمی تواند دودهای حاصل از احتراق را به درستی تبدیل کند و باعث می شود آنها محفظه احتراق را کیپ کنند و قدرت ماشین ضعیف شود. این مشکل نیاز به رسیدگی سریع دارد چراکه در غیر این صورت ممکن است موتور ماشین را به طور کامل از بین ببرد.

اگر می پرسید که از کجا بفهمیم کاتالیزور پر شده، در اینجا چندتا از نشانه های پر شدن کاتالیزور آورده شده است:

روشن شدن چراغ چک موتور

بارزترین علائم گرفتگی کاتالیزور، روشن شدن چراغ چک است. اگر متوجه شدید که چراغ چک موتور روشن است، می توانید ماشین را دیاگ بزنید تا تشخیص دهید آیا روشن شدن چراغ چک موتور به گرفتگی کاتالیزور مربوط است یا خیر.

مشکل در استارت خوردن ماشین

هنگامی که کاتالیزور ماشین کیپ می شود، باعث خواهد شد مقدار زیادی دود از طریق سیستم اگزوز عبور کند که این می تواند باعث سخت استارت خوردن ماشین شود.

کاهش شتاب ماشین

کاهش شتاب ماشین یکی دیگر از رایج‌ترین علائم گرفتگی کاتالیزور می باشد و به بیان دیگر می توان گفت که نقش گرفتگی کاتالیزور در شتاب ماشین کاملاً بارز است. هنگامی که متوجه شدید شتاب ماشین کم شده و موتور تکان های شدید دارد، باید بدانید که این مشکل به دلیل احتراق نامناسب بوجود می آید.

این بدین دلیل است که یک کاتالیزور کیپ شده از خروج گازهای حاصل از احتراق از داخل مبدل و لوله اگزوز جلوگیری می کند. همین مسئله باعث می شود گازهای احتراق در محفظه گیر کنند. که منجر به احتراق ناقص، کاهش شتاب و افزایش تاخیر موتور خواهد شد.

استشمام بوی گوگرد و تخم مرغ فاسد

یک کاتالیزور سالم که به درستی کار می کند، گازهای مضر را به گازهای کمتر مضر تبدیل می کند. هنگامی که بنزین به یک کاتالیزور در حال کار می رسد، انتشار گازهای گلخانه‌ای مانند سولفید هیدروژن را به دی اکسید گوگرد بی‌بو تبدیل می کند. به همین دلیل یک کاتالیزور پر شده نمی تواند گازهای خروجی گوگرد را به درستی تبدیل کند که در نتیجه باعث بوی تخم مرغ فاسد می شود.

خاموش شدن ماشین

با مسدود شدن کاتالیزور، گاز سمی محبوس شده در موتور تا نقطه اشتعال گرم می شود. این احتراق باعث می شود که موتور از کار بیفتد و با گذر زمان به اجزای مهم موتور آسیب برساند.

بالا رفتن مصرف سوخت

هنگامی که کاتالیزور ماشین شما پر می شود، مصرف سوخت خودرو افزایش پیدا می کند. گرفتگی کاتالیزور می تواند باعث ایجاد دود بیشتر در موتور شود و میزان اکسیژن جدید و قابل احتراق مورد نیاز برای عملکرد صحیح را کاهش دهد. وقتی موتور اکسیژن کمتری دریافت می کند، برای رسیدن به سرعت باید سخت‌تر کار کند که این بار افزایش یافته نه تنها باعث افزایش مصرف سوخت ماشین می شود، بلکه گرفتگی کاتالیزور ماشین را بدتر می کند. البته دلایل دیگری برای بالا رفتن مصرف سوخت ماشین دخیل هستند که در رابطه با این موضوع پیشنهاد می کنیم مقاله دلایل بالا رفتن مصرف سوخت را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید.

رد شدن تست معاینه فنی

همانطور که می دانید امروزه تمامی خودروها (خودروهایی که بیشتر از ۴ سال از تولید آنها می گذرد) نیاز به دریافت معاینه فنی دارند. هنگامی که کاتالیزور پر شده باشد، گازهای مضر مانند مونو اکسید کربن را به درستی پردازش نمی کند که همین موضوع باعث می شود خودروی شما در تست معاینه فنی مردود شود.

چگونه تست گرفتگی کاتالیزور را انجام دهیم؟

برای تست گرفتگی کاتالیزور ماشین روش های مختلفی وجود دارد که در اینجا ما می خواهیم روش تست دما را برای تشخیص گرفتگی کاتالیزور به شما آموزش دهیم. برای انجام تست دما، به هر نوع دماسنج مانند دما سنج مادون قرمز یا آشپزخانه نیاز دارید.

  • ماشین خود را روشن کنید و اجازه دهید به دمای عملیاتی مطلوب برسد. 
  • ماشین را در حالت پارک یا دنده خلاص قرار دهید.
  • دماسنج را در لوله ورودی که به قسمت جلوی کاتالیزور می باشد قرار دهید و دما را اندازه گیری کنید. این کار را برای لوله خروجی که به پشت کاتالیزور متصل است، تکرار کنید.
  • اگر دمای جلو با دمای عقب یکی باشد، به این معنیست که کاتالیزور ماشین مشکل دارد.

علت گرفتگی کاتالیزور ماشین

علت-گرفتگی-کاتالیزور

همانطور که گازهای خروجی مانند اکسید نیتروژن و مونو اکسید کربن از روی کاتالیزور عبور می کنند، به انتشار گازهای کمتر مضری مانند دی اکسید کربن تبدیل می شوند. 

سه دلیل وجود دارد که کاتالیزور ماشین ممکن است دچار گرفتگی شود:

  • بنزین نسوخته اضافی: وقتی بنزین بیش از حد از موتو عبور می کند، بنزین نسوخته به کاتالیزور می رسد و در آنجا می سوزد. این سوختن می تواند کاتالیزور را بیش از حد داغ کند که باعث ایجاد دود اضافی در لوله اگزوز و در نتیجه گرفتگی کاتالیزور می شود.
  • نشتی مایع خنک کننده: نشتی مایع خنک کننده در موتور که به کاتالیزور می رسد می تواند باعث گرفتگی آن شود.
  • نشتی روغن به اگزوز: هنگامی که آب‌بندی ها و سوپاپ‌های موتور ماشین شما به درستی کار نمی کنند، می توانند اجازه دهند روغن به سیستم اگزوز نشتی پیدا کند که این موضوع باعث گرفتگی کاتالیزور خواهد شد.
  • فرسودگی کاتالیزور: کاتالیزور ماشین عمر مشخصی دارد و از آنجایی که قطعه‌ای مصرفی محسوب می شود، بایستی بعد از گرفتگی یا خرابی سریعاً تعویض شود.

خرید کاتالیزور ماشین

همانطور که در بالا اشاره کردیم، بعد از تشخیص پر شدن کاتالیزور ماشین بایستی سریعاً برای تعویض این قطعه اقدام نمایید تا از آسیب های بیشتر به سایر بخش های موتور جلوگیری نمایید. به همین منظور اگر متوجه این علائم گرفتگی کاتالیزور شدید و پس از بررسی توسط متخصص مشخص شد که نیاز به تعویض این قطعه دارید، می توانید برای خرید کاتالیزور ماشین به وبسایت یدک یار مراجعه فرمایید و یا با شماره تلفن ۰۲۱۳۵۰۰۰۴۲۴ تماس بگیرید و ثبت سفارش خود را انجام دهید. پس از تماس با یدک یار، همکاران ما تمامی اطلاعات فنی لازم را در اخیتارتان قرار خواهد دارد تا مناسب ترین کاتالیزور را برای ماشین خود خریداری کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مودر علائم گرفتگی کاتالیزور دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان فنی یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.