چرا کولر میگیرم ماشین میلرزه؟ علت‌ها و راه حل لرزش ماشین موقع کولر گرفتن

روشن شدن سیستم تهویه مطبوع بعضی از خودروها منجر به لرزش ماشین می شود. اگر شما هم این سوال را دارید که چرا کولر میگیرم ماشین میلرزه، این مقاله به علت های لرزش ماشین موقع کولر گرفتن پرداخته تا بدانید مشکل از کجاست و چگونه می توانید آن را برطرف کنید.

یکی از سوالات پر تکراری که برای بسیاری از افراد به وجود می‌آید این است که “چرا کولر میگیرم ماشین میلرزه”. علت لرزش ماشین در حالت‌های مختلف به خودی خود می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد، اما هنگامی که ماشین شما هنگام روشن شدن کولر می‌لرزد، نشان دهنده این است که مشکل جدی در خودرو وجود دارد که باید برطرف شود. بسیاری از رانندگان فکر می‌کنند که این اتفاق تنها زمانی رخ می‌دهد که مشکلی در کمپرسور کولر خودرو وجود داشته باشد. با این حال، ما در این مقاله قصد داریم به بررسی اینکه چرا کولر میگیرم ماشین میلرزه (Why Car Shakes When AC Is On) بپردازیم.

برای درک کامل این موضوع، ابتدا باید با اجزای موتور و نحوه تعامل آن‌ها با کمپرسور کولر ماشین آشنا شوید که توصیه می‌کنیم مقاله کمپرسور کولر خودرو چیست؟ را از مجله یدک یار مطالعه کنید.

چرا کولر میگیرم ماشین میلرزه

چرا کولر میگیرم ماشین میلرزه

برای افراد زیادی سوال است که “چرا کولر میگیرم ماشین میلرزه؟” تمام خودروهای امروزی مجهز به تهویه مطبوع هستند. تهویه مطبوع دو هدف را انجام می‌دهد، گزینه اول افزایش فشار گاز مبرد است. برای اینکه انتقال حرارت اتفاق بیفتد، مبرد باید گرمتر از دمای محیط باشد.

دومین کار، حفظ فشار پایین است که می‌تواند علت لرزش ماشین هنگام کولر گرفتن باشد. این اجازه می‌دهد تا مبرد تبخیر شود و انرژی گرمایی را از کابین خودرو جذب کند. همچنین روغن کمپرسور و مبرد را به گردش در می‌آورد که در سراسر سیستم تهویه مطبوع با هم مخلوط شده و به گردش در می‌آیند. با این تفاسیر، در ادامه علت لرزش موتور هنگام کولر گرفتن را بررسی کرده‌ایم:

بار موتور

تهویه مطبوع یا کولر ماشین به عنوان یک موتور مینیاتوری عمل کرده و فشار زیادی به موتور وارد می‌کند. وقتی کولر ماشین را روشن می‌کنید، موتور خودرو اجزایی مانند دور آرام یا موتور کنترل هوا را فعال می‌کند. وقتی کولر روشن می‌شود به دلیل عدم دقت در این عملیات، ماشین تکان می‌خورد و علت لرزش خودرو هنگام کولر گرفتن را پیدا می‌کنید.

وقتی که کولر روشن است، کشش اضافی ممکن است باعث لرزش فرمان نیز شود. با روشن شدن AC و چرخاندن فرمان، احتمال توقف موتور افزایش پیدا می‌کند. اگر کولر به اضافه بار موتور ادامه دهد، برخی از قطعات موتور فرسوده شده و نیاز به تعویض دارند. ایجاد فشار زیاد به موتور می‌تواند علت ریپ زدن ماشین نیز باشد.

خرابی دسته موتور

خرایب دسته موتور می‌تواند جواب سوال چرا کولر میگیرم ماشین میلرزه را بدهد. دسته موتور ماشین سیستم تعلیق و موتور را محکم می‌کند. موتور و گیربکس توسط پایه‌هایی در جای خود ثابت شده که موتور و گیربکس را در زاویه تعلیق مناسب نگه می‌دارند. موقعی که AC را روشن می‌کنید، این پایه‌ها تحت فشار زیادی قرار خواهند گرفت. در نتیجه هنگامی که موتور سوار می‌شود یا دسته موتورها فرسوده می‌شوند، در زمان روشن شدن کولر، ماشین می‌لرزد. اگر دسته موتور آسیب ببیند، ارتعاش و صداها بیشتر محسوس می‌شوند، بنابراین اگر احساس ارتعاش از خودرو را کردید، با مکانیک خود صحبت کنید و بررسی کنید که آیا دسته موتور ماشین شما سالم است یا خیر. برای خرید دسته موتور ماشین میتوانید از طریق سایت یدک یار اقدام کنید تا بهترین قیمت دسته موتور اورجینال ماشین خود را با ضمانت اصالت دریافت کنید.

خرابی سنسور دریچه گاز

معیوب بودن سنسور دریچه گاز یکی دیگر از دلایل “لرزش موتور هنگام کولر گرفتن” است. دور موتور که با RPM یا دور در دقیقه محاسبه می‌شود، توسط سنسور دریچه گاز کنترل می‌شود، اگر این سنسور خراب شود و کولر و AC را در زمانی که دور موتور پایین است روشن کنید، شاهد لرزش موتور هنگام کولر گرفتن خواهید بود. برای رفع این مشکل باید سنسور را تمیز یا تعویض کنید. خرابی سنسور دریچه گاز علاوه بر لرزش خودرو هنگام کولر گرفتن، علت بالا رفتن دور موتور هنگام کولر گرفتن نیز است.

خرابی انژکتور سوخت

در جواب سوال “چرا کولر میگیرم ماشین میلرزه” می‌توان گفت که احتمال خرابی در انژکتور سوخت وجود دارد. انژکتور سوخت مقدار صحیح سوخت را در لحظه مناسب به موتور می‌رساند. اگر انژکتور سوخت خراب شود، موتور سوخت کافی دریافت نمی‌کند و عملکرد آن کاهش می‌یابد. هنگامی که کولر روشن می‌شود، فشار بیشتری به موتور وارد می‌شود و ماشین شروع به لرزش می‌کند. اگر ارتعاشات ناشی از این باشد، انژکتورهای سوخت نیاز به تعویض دارند. یکی دیگر از نشانه های خرابی انژکتور روشن شدن چراغ چک است که به خاطر کاهش سوخت در موتور رخ میدهد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله علت روشن شدن چراغ چک بعد از روشن شدن کولر را در وبلاگ یدک یار مطالعه کنید.

شمع‌های قدیمی یا آسیب دیده

یکی دیگر از دلایل لرزش ماشین شما هنگام روشن کردن کولر، قدیمی یا خراب بودن شمع ماشین است. عدم اتصال در طول تولید برق اولیه دلیل مشکل “لرزش ماشین هنگام کولر گرفتن” است، پس این احتمال وجود دارد که این مشکل به دلیل فرسودگی یا خرابی شمع باشد. به همین منظور برای اینکه بدانید چه زمانی باید شمع را عوض کنید و نشانه‌های خرابی آن چیست، پیشنهاد می‌کنیم مقاله بهترین زمان تعویض شمع خودرو را مطالعه فرمایید. در صورت نیاز به خرید شمع ماشین، میتوانید به بخش تخصصی فروش این محصول در فروشگاه یدک یار مراجعه نمایید.

خرابی کمپرسور کولر

کمپرسور کولر خودرو یک جزء ضروری ماشین است؛ در هوای گرم، کمپرسور کولر باعث خنک شدن کابین خودرو می‌شود و فضایی راحت برای سرنشینان ایجاد می‌کند. اما زمانی که AC ماشین خود را روشن می‌کنید یا کولر می‌گیرید و احساس می‌کنید که ماشین می‌لرزد، باید علت آن را بدانید و با نحوه رفع این مشکل آشنا شوید که این مقاله به شما کمک خواهد کرد.

یکی دیگر از دلایل رایج لرزش ماشین هنگام روشن کردن کولر و حتی علل خاموش شدن ماشین هنگام کولر گرفتن، خرابی کمپرسور کولر است. تهویه مطبوع آسیب دیده بار بیش از حد بر موتور وارد می‌کند و باعث ایجاد ارتعاشات شدید می‌شود. برای تشخیص این موضوع در حالی که کولر روشن است، خودرو را شتاب دهید. اگر همچنان برایتان سوال بود که چرا وقتی کولر میگیرم ماشین میلرزه، می‌بایست کمپرسور کولر ماشین را تعویض کنید. همچنین خرابی کمپرسور کولر میتواند باعث ریپ زدن خودرو هنگام کولر گرفتن نیز باشد.
اگر با بررسی نکاتی که تا به اینجای مقاله گفتیم، هنوز هم نمی‌توانید مشکل لرزش ماشین هنگام روشن شدن کولر را حل کنید، توصیه می‌کنیم با یک مکانیک ماهر صحبت کنید تا مشکل ماشین شما را برطرف کند. برای تهیه کمپرسور کولر هم حتما از فروشگاه‌های معتبر اقدام به خرید کنید، چراکه این قطعه از اهمیت و قیمت بالایی برخوردار است. شما می‌توانید بهترین قیمت کمپرسور کولر ماشین را با ضمانت اصالت از فروشگاه یدک یار تهیه نمایید، تا خیالتان از اصالت قطعه راحت باشد.

لرزش ماشین موقع کولر گرفتن

با تشکر از اینکه ما را تا پایان مقاله لرزش ماشین هنگام کولر گرفتن همراهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به اینکه چرا کولر میگیرم ماشین میلرزه دارید خوشحال می شویم که دیدگاه‌های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.