بررسی تخصصی چرا کولر ماشین باد گرم میزند؟

گرم شدن باد کولر خودرو به خاطر مشکلات مختلفی اتفاق می افتد. اگر می پرسید که چرا کولر باد گرم میزند این مقاله به شما کمک می کند تا سریعاً مشکل کولر ماشین خود را برطرف کنید.

سیستم تهویه مطبوع به عنوان یک استاندارد برای اکثر خودروهای امروزی تعبیه شده که در روزهای گرم سال به ما کمک می کند با راحتی بیشتری به رانندگی ادامه دهیم. به همین دلیل است وقتی سیستم تهویه مطبوع به خوبی کار نمی کند سریعاً متوجه آن می شویم و به دنبال علت درست کار نکردن آن هستیم. یکی از مشکلات رایج کولر ماشین، باد گرمی است که از دریچه ها می دمد و به هیچ وجه نمی تواند کابین خودرو را خنک کند. بنابراین اگر می پرسید که “چرا کولر ماشین باد گرم میزند“(Why Is My Car AC Blowing Hot Air)، این مقاله هر آنچه که لازم است بدانید را به شما خواهد گفت.

چرا کولر ماشین باد گرم میزند؟

استفاده از کولر ماشین
چرا کولر ماشین باد گرم میزند

هنگامی که کولر ماشین شما باد گرم را دریچه ها می دمد، رایج ترین دلیل آن مشکل در مبرد یا گاز کولر است. زمانی که گاز کولر در سیستم تهویه مطبوع خودرو وجود نداشته باشد باد گرم از دریچه ها خارج می شود که معمولاً کم شدن گاز کولر می تواند به دلیل نشتی یا به دلیل پایین بودن سطح آن رخ دهد. دلایل دیگری که ممکن است باعث انتشار باد گرم از کولر ماشین شود شامل خرابی کمپرسور کولر یا مشکلات الکتریکی خودرو می باشد که در ادامه به صورت دقیق تر این موضوعات را بررسی خواهیم کرد.

علت خنک نکردن کولر ماشین

علت خنک نکردن کولر ماشین” به موارد زیر مربوط می شود:

نشتی گاز کولر

نشت مبرد یا گاز کولر یکی از دلایل رایجی است که باعث می‌شود کولر ماشین فضای کابین را خنک نکند. مبرد مایعی است که وظیفه خنک کنندگی سیستم تهویه مطبوع ماشین را بر عهده دارد. بدون سطوح مناسب مبرد، هیچ یک از اجزای سیستم تهویه مطبوع قادر به عملکرد مناسب نخواهد بود.

معمولاً شلنگ قدیمی یا اواپراتور سوراخ شده یا زنگ زده مقصر نشتی گاز کولر هستند. با این حال، ممکن است برای شما دشوار باشد که نشتی را پیدا کنید و حتی ممکن است متوجه وجود یک گودال مایع در جایی نشوید زیرا برخلاف روغن موتور و سایر مایعات خودرو، مبرد به محض قرار گرفتن در جو تبخیر می شود.

برای از بین بردن نشتی گاز کولر، نیاز دارید که خودرو را به مراکز تخصصی تعمیرات کولر ماشین ببرید تا افراد با تجربه علت دقیق نشتی را پیدا و آن را برطرف کنند. همچنین می توانید مقاله علائم کم شدن گاز کولر ماشین را از مجله یدک یار مطالعه کنید تا بیشتر با این موضوع آشنا شوید.

خرابی کمپرسور کولر ماشین

اگر می پرسید که کار کمپرسور کولر خودرو چیست باید گفت که کمپرسور کولر باعث گردش گاز کولر در سیستم و خنک کردن فضای کابین می شود و عملاً بدون کمپرسور، سیستم تهویه مطبوع نمی تواند کار کند.

کمپرسور کولر پس از مدت زمان زیادی که کار نمی کند، دچار مشکل می شود. استفاده مجدد از کمپرسور کولر خودرو پس از خاموش ماندن آن در تمام زمستان، سیستم را شوکه خواهد کرد و افراد متوجه می شوند که این قطعه دچار خرابی شده است.

ما توصیه می کنیم در فصل های پاییز و زمستان، هر سه هفته یکبار حداقل ۱۵ دقیقه از کمپرسور کولر یا همان AC استفاده کنید تا ضمن افزایش طول عمر، از تعمیرات پرهزینه آن جلوگیری کنید.
در صورتی که نگهداری درستی از کمپرسور کولر نداشتید و حالا نیاز به تعویض این قطعه دارید، میتوانید به صفحه خرید کمپرسور کولر خودرو در وبسایت یدک یار مراجعه کنید.

خرابی یا مسدود شدن کندانسور

خرابی یا مسدود شدن کندانسور باعث می شود سیستم تهویه مطبوع ماشین شما نتواند گاز کولر را به درستی خنک کند که در این صورت علت خنک نکردن کولر ماشین به دلیل مشکل کندانسور خواهد بود.  

هنگامی که سیستم تهویه مطبوع ماشین گرما را از کابین خارج می کند، مبرد آن را جذب می کند. سپس کندانسور برای ادامه چرخه، مبرد را خنک نگه می دارد. اگر چرخه به هم خورد، می توان انتظار داشت که کولر خودرو فضای کابین را خنک نکند.

اگر کندانسور با زباله ها و کثیفی ها مسدود شده باشد شما می توانید با تمیز کردن آن مشکل کندانسور را حل کنید. اما اگر کندانسور خراب باشد، تنها راه حل تعویض آن است.

خرابی فن های خنک کننده

با فن های خراب، کندانسور خودروی شما خنک کننده مناسبی را نخواهد داشت که در نهایت منجر به دمیدن باد گرم از دریچه‌ها می شود. اگر فکر می کنید که مشکلی در فن های خنک کننده ماشین شما وجود دارد، آنها را به دقت بررسی کنید تا ببینید ترک خوردگی یا شکستگی دارند یا خیر. اگر فن آسیب دیده است، تعویض تنها گزینه شماست. اگر مشکل ناشی از سوختن فیوز یا سایر مشکلات الکتریکی است، باید از یک متخصص کمک بگیرید.

مشکل در سیستم برقی ماشین

اگر همه اجزای سیستم تهویه مطبوع ماشین شما در سلامت کامل هستند، شاید مشکل در سیستم الکتریکی ماشین باشد. برای تعیین اینکه آیا سیم ها پاره یا فرسوده شده اند، باید یک بازدید بصری از تمام سیم کشی ها انجام داشته باشید.

اگر سیم‌های آسیب‌دیده‌ای پیدا کردید، آن‌ها را با چسب برق تعمیر کنید یا آن‌ها را به‌کلی تعویض کنید. با این حال، اگر مشکلات الکتریکی را مشاهده نکردید، باید ماشین خود را برای تشخیص به یک متخصص بسپارید.

علت گرم و سرد شدن کولر خودرو

علت گرم و سرد شدن کولر خودرو
قطع و وصل شدن کولر ماشین

کولر خودرو در حین رانندگی و یا در ترافیک ممکن است گرم و سرد شود. اگر در ترافیک کولر باد گرم را می دمد که شما بایستی علت گرم شدن کولر ماشین در ترافیک را جستجو کنید. اما اگر در حال رانندگی کولر خودرو باد گرم و سرد را می دمد، معمولاً علت گرم و سرد شدن کولر خودرو به موارد زیر مربوط می شود:

نشتی در سیستم تهویه مطبوع

نشتی مبرد رایج ترین دلیلی است که کولر خودرو گرم و سرد می شود. نشتی معمولاً به دلیل مخلوطی از رطوبت و مبرد ایجاد می شود که در صورت ترکیب، اسید خورنده ای را ایجاد می کند که درزگیرها، شیرها و شیلنگ های سیستم تهویه مطبوع را از بین می برد. نشتی در سیستم تهویه مطبوع ماشین شما می‌تواند باعث دمیدن هوای گرم از دریچه‌ها شود، زیرا مبرد کافی برای خنک کردن در سیستم وجود ندارد.

بدتر از آن، اسید می تواند داخل کمپرسور شما را خورده و قطعات فلزی را در سراسر سیستم تهویه مطبوع پخش کند و باعث آسیب گسترده، انسداد و خرابی قطعات شود.

خرابی کلاچ کمپرسور کولر

کلاچ کمپرسور کولر ماشین یکی از مهم ترین بخش های سیستم تهویه مطبوع خودروست. این اجازه می دهد تا تسمه درگیر شود و از نیروی موتور جدا شود، بنابراین کمپرسور فقط در صورت نیاز کار می کند. از آنجایی که کمپرسور به طور مداوم روشن و خاموش می شود، هر بار که از تهویه مطبوع خود استفاده می کنید در معرض فرسودگی و خرابی قرار می گیرد.

هنگامی که کلاچ کمپرسور مشکلی دارد، کولر خودرو شما برای مدت طولانی هوای خنک را نمی‌دمد و مدام گرم و سرد می شود. یک کمپرسور کولر آسیب دیده نمی تواند گاز کولر را به درستی در سیستم تهویه مطبوع فشرده کند تا هوای خنکی که می خواهید را ارائه کند.

سوختن فیوز یا مشکلات برقی

سیستم تهویه مطبوع خودروی شما از سیم، رله و فیوز تشکیل شده است. در شرایط عملیاتی عادی، این قطعات با هم کار می کنند تا برق را به واحد تهویه مطبوع برسانند و هوای خنک را در صورت نیاز به شما می دهند.

اگر فقط یکی از این قسمت ها خراب شود، تهویه مطبوع ماشین شما می تواند خاموش شود و شروع به دمیدن هوای گرم کند و به این معنی است که یک فیوز سوخته می تواند کل سیستم تهویه مطبوع ماشین شما را از کار بیندازد.

اینها رایج ترین موارد برای علت گرم و سرد شدن کولر خودرو هستند که شما می توانید آنها را چک کنید. توصیه می کنیم اگر می خواهید علت گرم و سردن شدن کولر خودرو را به صورت دقیق تشخیص دهید خودرو را به تعمیرگاه‌های تخصصی کولر ماشین ببرید تا افراد با تجربه مشکل اصلی این موضوع را تشخیص دهند.

چکار کنیم کولر ماشین خنک کند

اگر می پرسید که چکار کنیم کولر ماشین خنک کند، در ادامه چند راه وجود دارد که باعث می شود کولر ماشین شما خنک تر شود:

فیلتر اتاق ماشین را تعویض کنید

 فیلتر کابین خودرو گرد و غبار و ذرات کثیفی را جمع آوری می کند و از ورود آنها به داخل اتاق ماشین از طریق دریچه ها جلوگیری می کند. وقتی فیلتر اتاق ماشین مسدود یا کثیف می‌شود می‌تواند از جریان هوای تهویه مطبوع جلوگیری کند که باعث می‌شود هوای سردی که می‌خواهید به داخل ماشینتان نرسد.

در صورت امکان خودرو را در سایه پارک کنید

کارشناسان می گویند خودروی شما اگر در زیر نور مستقیم آفتاب پارک شود می تواند به دمای بسیار بالایی برسد و در نتیجه کولر خودرو نتواند آنطور که باید فضای کابین را خنک کند. اگر پارک کردن در سایه امکان پذیر نیست، در شیشه جلوی خود یک محافظ ضد آفتاب قرار دهید تا مانع تابش نور خورشید به وسیله نقلیه شما شود.

فوراً درجه سرد شدن کولر خودرو را به MAX تغییر ندهید

ممکن است دوست داشته باشید کولر را درست زمانی که سوار ماشین خود می شوید تا حداکثر خنک کنندگی بالا ببرید که در واقع این ایده خوبی نیست. هنگامی که کولر ماشین شما به حداکثر خنک کنندگی می رسد، خودرو از داخل کابین هوا می گیرد و آن را خنک می کند و آن را به سمت شما باز می گرداند. اکنون به یاد داشته باشید که وقتی برای اولین بار سوار ماشین می شوید، هوای داخل گرمتر از هوای بیرون است. بهتر است ابتدا AC را خاموش کنید و فقط فن را روی درجه بالا قرار دهید. این کار هوای داخل کابین را به بیرون انتقال می دهد و ماشین شما را خیلی سریعتر خنک می کند. راه دیگر برای خارج کردن هوای گرم از داخل کابین ماشین این است که شیشه ها را پایین بیاورید و اجازه دهید هوای گرم را خارج شود. سپس هنگامی که هوای گرم و مرطوب را خارج کردید، AC را روشن کنید و روی حالت MAX بروید.

گاز کولر خودرو را شارژ کنید

اگر کولر ماشین شما گاز کولر یا مبرد کم داشته باشد، باعث می شود سیستم تهویه مطبوع به طور ناکارآمد کار کند و احساس کنید که کولر خودرو هرگز هوای خنک کافی را به شما نمی دهد.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه یا سوالی در مورد اینکه چرا کولر ماشین باد گرم میزند دارید خوشحال می شویم دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.