بررسی علت لرزش ماشین در ۱۳ حالت مختلف و رایج توسط کارشناسان

لرزش خودرو می تواند آرامش راننده و دیگر سرنشینان خودرو را برهم بزند و همچنین باعث آسیب به دیگر قطعات نیز شود. ما در این مقاله به بررسی علت لرزش ماشین در حالت های مختلف پرداخته ایم تا پس از عیب یابی بتوانید به راحتی مشکل خودروی خودتان را برطرف کنید.

منظور از لرزش ماشین (Car Vibration) در واقع لرزش غیر طبیعی ماشین است. موقع روشن شدن ماشین، شما لرزش طبیعی موتور را احساس می کنید و در واقع جایی این موضوع نگران کننده می شود که لرزش خودرو بیش از حد استاندارد می شود و آرامش سرنشینان خودرو برهم می خورد.
علاوه بر این، لرزش ماشین می تواند باعث ایجاد مشکلات حاد تری برای قطعات مختلف خودرو شود که لازم است با دانستن “علت لرزش ماشین” در حالت های مختلف، از بروز این اتفاق و بوجود آمدن هزینه های گزاف جلوگیری کنید.

در ادامه قصد داریم به علت لرزیدن ماشین در حالت های مختلف بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

بررسی علت لرزش ماشین در 13 حالت مختلف و رایج توسط کارشناسان

علت لرزش ماشین هنگام حرکت

علت لرزش ماشین هنگام حرکت” اولیه یا هنگام شروع به حرکت دلایل مختلفی دارد که یکی از اصلی ترین دلایل آن، سیستم کلاچ است. علت های دیگری نیز وجود دارد که عبارتند از :

فرسودگی فنرهای خورشیدی

فنرهای خورشیدی یا فنرهای سه شاخه وظیفهٔ انتقال نیرو به دیسک را بر عهده دارند. وقتی که کلاچ های متعدد گرفته می شود کارایی خود را از دست می دهند که میتواند یکی از علل لرزش ماشین در هنگام شروع حرکت باشد.
همچنین این مشکل می تواند باعث سخت عوض شدن دنده نیز شود که وقتی دنده را عوض می کنید، لرزش را نیز احساس خواهید کرد.

تمام شدن صفحه کلاچ یا خرابی آن

یکی از علائم اصلی تموم شدن صفحه کلاچ، لرزش ماشین هنگام حرکت است. صفحه کلاچ دارای عمر مفیدی است که معمولاً عمر آن چیزی در حدود ۶۰ هزار کیلومتر است ( البته که این عمر مفید می تواند کمتر یا بیشتر نیز باشد ). اگر در این بازهٔ زمانی دچار لرزش خودرو هنگام حرکت اولیه شدید، اولین چیزی که باید بررسی کنید صفحه کلاچ است.

شما عزیزان می توانید برای آشنایی بیشتر با علائم تمام شدن دیسک و صفحه، مقاله علائم و نشانه ی خرابی دیسک و صفحه را مطالعه کنید.

خراب بودن فلایویل

وظیفهٔ فلاویل این است که نیروی موتور را از طریق کلاچ به جعبه دنده منتقل کند که اگر عملکرد این قطعه دچار مشکل شود میتواند از علت های لرزش ماشین هنگام حرکت باشد. در مقاله فلایویل چیست به طور کامل به بررسی این قطعه و کارایی آن پرداخته ایم.
در صورت مواجه شدن با لرزش خودرو هنگام حرکت اولیه و جهت رفع این مشکل بایستی خودرو خود توسط افراد متخصص مورد بررسی قرار دهید تا مشکل لرزش ماشین هنگام شروع حرکت را از بین ببرند.

علت لرزیدن خودرو در سرعت بالا 

“علت لرزیدن خودرو در سرعت بالا” عوامل مختلفی از جمله موتور ، بالانس و قطعات مصرفی باشد و آرامش سرنشینان خودرو را بهم می زند و باعث بوجود آمدن مشکلاتی برای خودرو می شود که موارد زیر عمده دلایل این اتفاق می باشند :

آسیب دیدن مفصل CV

از جمله علت های لرزش ماشین در سرعت بالا آسیب دیدن مفصل های CV است که در انتهای هر محور قرار دارند و شامل یک مفصل خارجی و داخلی می شوند. هنگامی که مفصل CV داخلی آسیب دیده یا شروع به از کار افتادن می کند، متوجه لرزش خودرو خواهید شد. همانطور که که این خرابی بدتر می شود، ارتعاشات جزیی تبدیل به لرزش های شدید تر می شوند.
تنها راه حل برای از بین بردن خرابی مفصل CV، تعویض مفصل و یا کل محور CV است.

دسته موتور شکسته

هدف اصلی دسته موتور، اتصال موتور خودرو به بلوک خودرو است و هدف ثانویه کاهش لرزش موتور است تا سرنشینان خودرو در حین حرکت، لرزش مداوم موتور را احساس نکنند بنابراین آسیب این قطعه علت لرزش ماشین در سرعت بالا میباشد.
دسته موتور از مواد لاستیکی سخت ساخته شده اند که به آن اجازه می دهد این ارتعاشات را جذب کند. هنگامی که دسته موتور آسیب ببیند یا شکسته شود، نه تنها لرزش بیش از حد را در خودرو احساس خواهید کرد، بلکه سایر قسمت های موتور نیز ممکن است ناهماهنگ شده و در نهایت شکسته شوند، زیرا موتور در محل دقیق خود قرار ندارد.

برای تعویض دسته موتور خودرو باید دقت داشته باشید که دسته موتور شکسته را شناسایی و سپس اقدام خرید همان قطعه کنید. برای شناسایی دسته موتور شکسته، میتوانید با مشاورین مجرب یدک یار در بخش فروش دسته موتور خودرو تماس بگیرید تا شما را در خرید دسته موتور راهنمایی کنند.

بالانس نبودن لاستیک ها

اگر اخیراً لاستیک های جدیدی خریداری کرده اید و در حین رانندگی متوجه لرزش خودروی خود شده اید، ممکن است دلیل لرزش ماشین شما از عدم تعادل لاستیک ها باشد. در سرعت های بالاتر که چرخ سریعتر می چرخد، لرزش محسوس تر خواهد بود و فرمان و اتاق ماشین شما می لرزد.

مهره های شُل

یک مشکل ساده که می تواند فاجعه بار شود، شُل بودن مهره های چرخ است. اگر مهره های چرخ به درستی روی توپی چرخیده نشوند و برخی از آنها به مرور زمان شل شده باشند، چرخ کمی تکان می خورد و باعث لرزش خودرو میشود به خصوص در سرعت های بالا.
برای اطمینان از شل نبودن مهره های چرخ که علت لرزش ماشین در سرعت بالا است، با استفاده از آچار چرخ که درون جعبه ابزار خودرو موجود است این مهره ها سفت کنید تا از خطرات بیشتر و لرزش خودرو در سرعت بالا جلوگیری کنید.

میل گاردان ( محرک ) خم شده

اگر خودرو شما دارای میل گاردان چرخ عقب است، نیروی موتور به محور عقب و چرخ های متصل از طریق میل گاردان یا شفت پروانه منتقل می شود. بنابراین اگر میل گاردان اندکی آسیب دیده باشد ( اغلب به دلیل تصادف ) علت لرزش خودرو در سرعت بالا میباشد و باعث می شود خودرو در هنگام شتاب گیری با سرعت کم تکان بخورد و با سرعت بالاتر بدتر شود.
از آنجایی که تعمیر میل گردان امکان پذیر نیست، تعویض آن بهترین گزینه است.

محور خم شده

محور خم شده یکی از دلیل های لرزش ماشین در سرعت بالا است. اگر کف ماشین به سنگ بزرگی گیر کرده باشد یا تصادفی کرده باشید و حوادثی از این قبیل، باعث خم شدن یک محور به طور جدی می شود. در این مواقع متوجه ارتعاشاتی می شوید که از خودرو می آید که با شتاب گرفتن بدتر می شود.
مشابه میل گاردان، شما باید فوراً یک محور خم شده یا آسیب دیده را تعویض کنید، در غیر این صورت خطر آسیب های بیشتر وجود دارد.

شمع های کثیف یا فرسوده

شمع های کثیف یا آلوده می توانند باعث از کار افتادن موتور شوند، و علت لرزش اتاق خودرو در سرعت بالا باشند. در حالی که این مشکل معمولاً برای اولین بار هنگام توقف ( درجا ) لرزش را ایجاد می کند، همچنین میتواند باعث شود که هنگام رانندگی و در سرعت بالا لرزش را احساس کنید.

علت لرزیدن خودرو در سرعت بالا

علت لرزش ماشین در حالت ایستاده

دور موتور کم یا حالت درجا اغلب به گونه ای است باعث لرزش خودرو می شود، با این حال اگر ماشین شما مشکلاتی در حالت ایستاده دارد که باعث لرزش غیر عادی می شود لازم است دلایل آن را بدانید و به رفع آن بپردازید.
لرزیدن ماشین در حالت درجا منجر به عملکرد ضعیف و مشکل در حرکت کردن ماشین می شود و ممکن است نشان دهنده مشکلات عمده در موتور باشد. “علت لرزش ماشین در حالت ایستاده” شامل موارد زیر می باشد :

انژکتورهای کثیف

امروزه خودروها به گونه ای طراحی شده اند که تا حد امکان مصرف سوخت را بهینه کنند و یکی از راه هایی که مصرف سوخت را کم می کند، انژکتورهای سوخت می باشد که مقدار بهینه سوخت را در زمان مناسب به سیلندر موتور می رسانند.
انژکتورها در معرض دماهای بالا و فشار سوخت قرار می گیرند و با گذشت زمان، نازل های کوچک آنها ممکن است توسط کربن باقی مانده از فرآیند احتراق مسدود شود. انژکتورهای مسدود شده قادر به توزیع مقدار مناسب سوخت مورد نیاز برای احتراق نیستند و در نتیجه عملکرد ضعیف علت لرزش ماشین در حالت ایستاده هستند.

شمع های فرسوده

برای انجام فرآیند احتراق، باید جرقه ای با مخلوط هوا و سوخت وجود داشته باشد. شمع ها، سیم کشی آنها و سیم پیچ ها ولتاژ احتراق را در هر سیلندر ایجاد می کنند. شمع های فرسوده یا قدیمی در اثر رسوبات روغن یا کربن کثیف می شوند و قدرت ایجاد شده از اشتعال را تا حد زیادی کاهش می دهند. وجود مشکل در سیستم اشتعال باعث روشن شدن چراغ چک و لرزش ماشین میشود. برای کسب اطلاعات بیشتر بهتر است مقاله روشن شدن چراغ چک و لرزش خودرو را در وبلاگ یدک یار مطالعه کنید.
با تعویض شمع های خود در هر ۲۰ تا ۳۰ هزار کیلومتر، از عملکرد مناسب آنها اطمینان حاصل کنید. بعلاوه، می توانید از آسیب به الکترودها جلوگیری کنید که ممکن است منجر به آسیب های قابل توجهی به سیستم جرقه زنی شود. شما همواره میتوانید با مراجعه به بخش تخصصی فروش شمع ماشین، لیست قیمت دقیقی از این محصول را به تفکیک برند مشاهده نمایید.

علاوه بر مشکلات موتور، اجزای احتراق آسیب دیده می توانند علت لرزش ماشین در حالت ایستاده باشد.

گرفتگی فیلتر هوا

فیلتر هوای موتور ماشین انواع آلاینده هایی را که می تواند برای موتور ماشین شما مضر باشد را به دام می اندازد. با گذشت زمان این فیلترها پر از گرد و غبار، خاک و ذرات دیگر می شوند که از جریان مناسب هوا که برای افزودن به مخلوط سوخت برای احتراق لازم است جلوگیری می کند.
گرفتگی فیلتر هوا منجر به لرزش خودرو در هنگام توقف و همچنین افزایش مصرف سوخت می شود.

سنسور اکسیژن

با گذشت زمان، قرار گرفتن مداوم سنسور اکسیژن در معرض گرما، رسوبات کربن یا گذشت طول عمر می تواند باعث از کار افتادن سنسور شود. هنگامی که سنسور اکسیژن از کار می افتد، کامپیوتر خودرو اطلاعات نادرستی را دریافت می کند و ممکن است باعث شود موتور بیش از حد خشن کار کند و در نتیجه لرزش ماشین در حالت ایستاده را ایجاد کند.
شما میتوانید برای خرید سنسور اکسیژن به صفحه قیمت سنسور اکسیژن در وبسایت یدک یار مراجعه کنید.

دسته موتور

دسته موتور، موتور ماشین را به بدنه متصل می کند که این دسته موتورهای ضعیف یا شکسته نمی توانند موتور را در محفظه موتور محکم نگه دارند و علت لرزش موتور ماشین در حالت ایستاده میشوند.
دسته موتور خراب می تواند باعث انتقال لرزش موتور به اتاق شود که این امر منجر به لرزش اتاق و از بین رفتن آرامش سرنشینان خودرو می شود.

علت لرزیدن ماشین بعد از استارت

چرخش اجزای موتور مانند میل لنگ و دنده های گیربکس می تواند لرزش های خفیفی را ایجاد کند که باعث لرزش خودرو می شود.

“علت لرزیدن ماشین بعد از استارت” میتواند نشان از معیوب بودن برخی از اجزای موتور باشد و نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشند. در اینجا به چند مورد که باعث لرزش موتور ماشین هنگام روشن شدن می شود پرداخته ایم :

  • استفاده از سوخت بی کیفیت
  • خالی شدن باتری
  • خراب شدن پمپ بنزین ماشین
  • خراب بودن شمع 
  • سیم های شمع معیوب
  • تسمه تایم فرسوده
  • مشکلات ECU
  • سنسور اکسیژن خراب
  • شکستگی یا خراب بودن دسته موتور
  • خراب بودن انژکتورها
  • سنسور دور آرام معیوب

علت لرزش ماشین هنگام روشن شدن معمولاً به دلیل موارد فوق می باشد که لازم است برای جلوگیری از حاد تر شدن این مشکل، خودرو را نزد مکانیک حرفه ای مورد بررسی قرار دهید.

علت لرزش ماشین هنگام ترمز گرفتن چیست؟

در خودروهایی که ترمزهای دیسکی دارند، محتمل ترین “علت لرزش ماشین در هنگام ترمز گرفتن“، دیسک تاب برداشته یا آسیب دیده است که این تاب برداشتن می تواند نتیجه سایش طبیعی باشد.
استفاده مکرر از لنت ترمز روی روتور ( دیسک ) باعث از بین رفتن مواد روتور در آن ناحیه تماس می شود. با گذشت زمان گرمای ناشی از اصطکاک لنت روی دیسک می تواند باعث تاب برداشتن دیسک شود.
یک مکانیک حرفه ای و با تجربه می تواند منبع لرزش خودرو هنگام ترمز را پیدا کند ولی اگر موقع ترمز گرفتن ماشین شما می لرزد، احتمال خیلی زیاد به خاطر آسیب دیدن دیسک می باشد.
شما با تعویض دیسک می توانید علت لرزش اتاق خودرو هنگام ترمز را از بین ببرید. همینطور در صورت نیاز میتوانید قیمت لنت ماشین مدنظر خود را در بخش تخصصی مرتبط به این قطعه مشاهده نمایید.

علت لرزش خودرو هنگام نیم کلاچ

اگر موقع نیم کلاچ ماشین شما دچار لرزش می شود می تواند به دلایل زیر مربوط باشد :

دیسک و صفحه

یکی از اصلی ترین علت لرزش خودرو در هنگام نیم کلاچ، تاب برداشتن دیسک و صفحه است. این تاب برداشتن دیسک به صورت میلیمتری می باشد و با چشم قابل مشاهده نیست. در بعضی مواقع نیز پره های دور دیسک از حالت طبیعی خود خارج می شوند که باعث لرزش ماشین هنگام نیم کلاچ می شوند.
با طی شدن عمر مفید آن، شما با تعویض دیسک و صفحه می توانید علت لرزش ماشین هنگام نیم کلاچ گرفتن را از بین ببرید.

سیم کلاچ

آسیب دیدن یا پوسیدگی سیم کلاچ می تواند دلیل لرزش ماشین هنگام نیم کلاچ باشد.

بوش دوشاخ کلاچ

این قطعه بر روی گیربکس قرار دارد که اگر دچار خوردگی باشد و تنظیم نباشد می تواند علت لرزش ماشین هنگام نیم کلاچ باشد.

خار سیم کلاچ

از جا درآمدن خار سیم کلاچ معمولاً باعث لرزش ماشین در نیم کلاچ دنده عقب می شود.

شکستگی شاسی

شکستگی شاسی می تواند منجر به لرزش ماشین در نیم کلاچ دنده عقب شود.

علت لرزش خودرو در هنگام نیم کلاچ

علت لرزش ماشین اتومات هنگام شروع حرکت چیست ؟

یکی از مشکلاتی که برای ماشین های اتومات ممکن است بوجود بیاید این است که وقتی خودرو را در حالت D یا R قرار می دهند، موتور خودرو و در نتیجه اتاق ماشین به لرزش می افتد.

اولین چیزی که باید برای علت لرزش ماشین دنده اتومات در هنگام شروع حرکت روی حالت D مورد بررسی قرار دهید، دسته موتور می باشد. موقعی که ماشین را در حالت درایو قرار می دهید تمامی بار و وزن ماشین بر روی دسته موتور قرار می گیرد که در صورت خرابی یا شکستگی آن، موتور دچار لرزش شدید می شود و ارتعاشات آن به اتاق ماشین منتقل می گردد.
دومین موردی که باید برای لرزش ماشین اتومات هنگام شروع به حرکت بررسی کنید، گیربکس است. معمولاً مشکلات گیربکس علت لرزش ماشین گیربکس اتومات در حالت درجا و روی حالت D یا R میباشد که این مشکلات شامل موارد زیر می باشند :

  • خراب یا معیوب بودن توربین گیربکس
  • خراب بودن دسته گیربکس 
  • خرابی بلبرینگ ها و چرخ دنده ها

از دیگر مواردی که می تواند علت لرزش خودرو در حالت D باشد عبارتند از :

  • لاستیک های غیر بالانس یا نقص در لاستیک ها
  • بلبرینگ های چرخ
  • سیستم ترمز مانند دیسک
  • شمع ها
  • فیلتر هوا و بنزین
  • شلنگ های خلاء شل یا جدا شده
  • تسمه تایم معیوب
  • مفصل CV فرسوده
  • اکسل آسیب دیده

علت لرزش خودرو در سرعت خاص

“علت لرزش خودرو در سرعت خاص” برای مثال بالای ۸۰ کیلومتر، بالانس نبودن لاستیک خودرو می باشد و همچنین کم بودن باد یا زیاد بودن باد تایرها می تواند منجر به لرزش خودرو شود. 
از دیگر دلایلی که می توان به لرزش خودرو در سرعت بالای ۸۰ کیلومتر اشاره کرد، کمک فنرها می باشد که عامل لرزش خودرو هنگام حرکت است.

علت لرزش خودرو در سر بالایی

 خودروهای دیفرانسیل جلو دارای محورها یا همان مفصل های CV می باشند که از گیربکس به هر دو چرخ متصل می شوند. اینها با گیربکس می چرخند و چرخ های جلو را می چرخانند و به ماشین شما توانایی حرکت می دهند.
مشکلات مربوط به مفصل هایCV  یا میل محرک ( گاردان ) باعث لرزش ماشین در سربالایی و بالا رفتن از شیب و تپه ها می شود.

علت لرزش خودرو در سر بالایی” شامل موارد زیر می باشد :

  • مشکلات مربوط به مفصل های CV
  • آسیب دیدن مفصل های CV
  • سیال دیفرانسیل کم یا کثیف

علت لرزش خودرو در دنده های مختلف

بیشترین لرزشی که در هر دنده مشاهده شده، مربوط به دنده عقب و دنده ۱ می باشد. البته که ممکن است این لرزش ها را در دنده ۲ ، دنده ۳ و دنده ۴ نیز مشاهده کرد.
علت لرزش خودرو در دنده های مختلف ، به خصوص دنده عقب و دنده یک، شامل موارد زیر می باشد :

  • دیسک و صفحه
  • سیم کلاچ
  • بوش دوشاخ کلاچ
  • خار سیم کلاچ
  • شکستگی شاسی

بررسی علت لرزش موتور خودرو

چندین دلیل متداول برای علت لرزش موتور خودرو وجود دارد و همه آنها منجر به لرزش و صداهایی می شود که می تواند کاملاً هشدار دهنده و گاهی ترسناک باشد.
با این حال، اگر بدانید که برخی از شایع ترین علل لرزش موتور ماشین چه هستند، نه تنها می توانید از استرس و نگرانی بیش از حد جلوگیری کنید، بلکه می توانید بدانید که چگونه مشکل و علائم را در زمانی که به مکانیک مراجعه می کنید برای او توضیح دهید.
بنابراین، در ادامه موارد رایجی که علت لرزش گیربکس خودرو می باشد را بررسی کرده ایم :

شمع های فرسوده

در بسیاری از خودروها یکی از علت های لرزش موتور ماشین، فرسوده شدن یا معیوب بودن شمع هاست. شمع های فرسوده یا کثیف باعث می شود که موتور خودرو به درستی در هر سیلندر روشن نشود یا به درستی روشن نشود.
معمولاً می توان با نصب شمع های جدید یا اصلاح سایر مشکلات مربوط به شمع ها، لرزش موتور خودرو را از بین برد. برای آشنایی با زمان تعویض شمع خودرو می توانید مقاله بهترین زمان تعویض شمع ماشین را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید.

شل شدن یا جدا شدن شلنگ خلاء

شل شدن یا جدا شدن شلنگ ها نیز می تواند علت لرزش موتور خودرو باشد.
برای رفع این مشکل، به سادگی دنبال شلنگ های شل یا جدا شده بگردید و دوباره آنها را وصل کنید و در صورت نیاز آنها را تعویض کنید.

دسته موتور شکسته

اگر خودرو به شدت تکان می خورد ممکن است نشانه این باشد که دسته موتور خودرو آسیب دیده یا شکسته است. یک راه خوب برای تشخیص علت لرزش ماشین این است که به سادگی خودرو را در حالت درجا قرار دهید و ببینید آیا لرزش کمی کاهش می یابد یا خیر. اگر لرزش کم نشد در دسته موتور شما مشکلی وجود دارد و باید دسته موتور را توسط یک مکانیک متخصص بررسی کنید.

سیستم مصرف سوخت معیوب یا ضعیف

یکی دیگر از مشکلات رایج که علت تکان خوردن موتور ماشین است ، تنظیم نادرست سیستم مکش سوخت است. گاهی اوقات، مشکلات دور موتور پایین که باعث لرزش موتور ماشین می شود با تنظیم کردن اجزای سیستم سوخت رسانی از بین می رود که باعث می شود سوخت راحت تر از موتور عبور کند و باعث احتراق تمیز تر و کارآمدتر موتور خودرو شود.

تسمه تایم معیوب

مشکلات تسمه تایم ماشین شما یا سایر لوازم جانبی تسمه محور، یکی دیگر از علت های لرزش گیربکس در وسیله نقلیه است. تسمه های تایم و سایر تسمه هایی که شل یا آسیب دیده اند باعث می شوند که قطعات کنترل شده توسط تسمه ها با سرعت ثابتی نچرخند یا چرخش نداشته باشند که منجر به صداها و لرزش های عجیب و غریب از موتور ماشین شما شود.
برای جلوگیری از این نوع مشکلات، باید به طور مکرر همه تسمه های ماشین خود را بازرسی کنید تا مطمئن شوید که ترک نخورده و همچنین مطمئن شوید که تسمه ها سفت هستند و همانطور که باید کار می کنند.
اگر شاهد ترک خوردگی و یا پوسیدگی در تسمه تایم هستید، سریعا این قطعه را تعویض کنید تا با مشکلی در موتور خودرو مواجه نشوید. برای خرید تسمه تایم خودرو میتوانید به صفحه فروش تسمه تایم ماشین در وبسایت یدک یار مراجعه کنید.

علت لرزش موتور بعد از تعویض تسمه تایم

تسمه تایم از جنس لاستیک می باشد که وظیفهٔ اتصال میل لنگ به سوپاپ را بر عهده دارد. کاربرد تسمه تایم این است که تنظیم بودن سوپاپ و باز و بسته شدن آن را به خوبی انجام دهد. اگر هرگونه خرابی یا پارگی و تنظیم نبودن در تسمه تایم وجود داشته باشد، باعث برهم خوردن زمان باز و بسته شدن سوپاپ ها می شود.

علت لرزش موتور بعد از تعویض تسمه تایم معمولاً به خاطر مناسب نبودن یا بی کیفیت بودن تسمه تایم و یا تنظیم نبودن تنظیم تسمه تایم است که منجر به ایجاد خطا بر روی سنسور ناک و مپ سنسور شده و در نهایت علت لرزش موتور خودرو میباشد. علائم تنظیم نبودن تسمه تایم را همیشه جدی بگیرید تا از آسیب های بیشتر جلوگیری کنید.

علت لرزش موتور در دور موتور خاص

در حالت خلاص یا دنده یک، در دور موتور ۱۵۰۰ در بعضی ماشین ها لرزش احساس می شود که این لرزش می تواند به خاطر آسیب دیدن دسته موتور، کثیف شدن یا بهم ریخت زاویه دریچه گاز و خراب بودن شمع ها باشد.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به لرزش خودرو در حالت های مختلف داشته اید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 نظرات
  1. حسین می گوید

    سلام ماشین من روی ۳۰۰۰ تا یه خال بالا تر از ۳۰۰۰لرزش داره بعد و قبلش هیچ لرزشی نیست صدای ویز ویز میاد تو اتاق میشه راهنمایی کنید

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      به این نکته دقت داشته باشید که لرزش خودرو با نویز کاملا متفاوت است. لرزش خودرو میتواند به دلایلی مثل خراب بودن دسته موتور، درست کار نکردن موتور، خرابی جلوبندی و … رخ دهد اما اینکه در دور موتور مشخصی صدای ویز یا به اصطلاح نویز شنیده میشود به دلیل ضعف در مونتاژ خودرو است که به مرور زمان به دلیل افت کیفیت قطعات داخل اتاق رخ میدهد. در این مواقع خودرو نمی لرزد بلکه در دور موتور خاصی (در خودرو شما ۳۰۰۰ به بالا) فرکانس موتور با فرکانس قطعه ای داخل اتاق یکی شده و باعث لرزش آن میشود و شما این صدای ویز یا نویز را میشنوید.
      بهترین راه حل برای رفع این مشکل صداگیری اصولی خودروست اما اگر بخواهید هزینه کمتری کنید باید به دنبال قطعه ای که باعث ایجاد این نویز میشود بگردید و آن را با تکه ای پلاستیک، مقوا، دستمال یا … فیکس کنید.

  2. واحدعقل لی می گوید

    سلام دوستان خرابی سه شاخه پلوس هم باعث لرزش داشبورد وصندلی ودرمواقعی باعث لرزش فرمان میشه،زمان لرزش،فورا دنده روخلاص کنید اگه لرزش ازبین رفت،سه شاخه پلوس خرابه،وگرنه بالانس یا شل بودن پیچ چرخ یا مشکل از لاستیکه

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      از اینکه اطلاعات فنی خودتون را با ما درمیان گذاشتید بسیار سپاس گزاریم.

  3. میلاد می گوید

    باسلام خدمت شما
    من یک پیکان سواری دارم
    تازگی اینجوری شده
    هنگام استارت میزنم گاردانش میچرخه و ماشین روشن نمیشه
    ماشین میلرزه وروشن نمیشه
    بعددوسه روز درست میشه
    دلیلش چیه
    دیسک و صفحه خرابه یا گیربکس یا دیفرانسیل و یا گاردان

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      این مشکل خیلی تخصصی بوده و باید پس از بررسی دقیق علت لرزش ماشین تشخیص داده شود. اما بصورت کلی باید گفت احتمال خرابی گاردن یا یفرانسیل زیاد است.

  4. عبدالستار می گوید

    سلام مهندس پژو پارس دارم مدل ۸۳ ی مشکل داره چند جا نشون دادم ولی هنوز درست نشده در جا خوب کار نمیکنه ی کم لرزش داره دور موتور هم پایینه از اگزوز پت پت میکنه تو مسیر خوبه استپر تعویض کردم مارک کروز گذاشتم شمع و وایر شمع هم تعویض کردم تقویتی گذاشتم دریچه گاز هم شستشو دادم سوزن هم شستشو دادم تنظیم موتور هم زدم خطا نداره موندم مشکل از کجاست فشار سوپاپ هم زدم سوکت یکی از سوزنها طرف راننده اولین سوکت رو بیرون میارم نسبت به بقیه سوزنها موتور لرزش نمیگیره خیلی کم سوکت میکشی تقریبن بعد ۵ ثانیه موتور خیلی کم لرزش میگیره و دور موتور میره بالا نزدیک ۲ سکوت سوزن میزارم میاد پایین بعدشم پایه ۱۱ رله دوبل یکی سوختگی داره رله دوبل هم تعویض کردم البته این سوختگی مال خیلی وقت پیشه که قبلا خوب بوده راهنمایی کنید ممنون

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دقت داشته باشید که تشخیص دقیق علت لرزش ماشین بدون بررسی خودرو از نزدیک امکان پذیر نیست اما بصورت کلی طبق توضیحات شما علت لرزش خودو در حالت درجا میتواند به دلیل ضعف پمپ بنزین ماشین شما نیز باشد. فشار پمپ بنزین را اندازه بگیرید و از سلامت آن اطمینان حاصل کنید.

  5. محمد می گوید

    سلام خسته نباشید ماشین من دنا توربو اتومات هست از دنده ۳ به بعد حالت ریپ و لرزش داره در دور موتور پایین تا از ۲۰۰۰رد بشه دیگه لرزشی ندارع دلیلش چی می‌تونه باشه شمع و کویل و همه اینارو هم عوض کردم.

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز احتمال زیاد لرزش و ریپ که شما میفرمایید به اصطلاح تخصصی ناک زدن تعریف میشود و در خودرو های توربو بسیار رایج است. این ناک زدن به دلیل کیفیت پایین بنزین رخ میدهد و بسیار مضر برای موتور خودرو شماست. تنها راه حل ناک زدن موتور خودرو و لرزش آن در این شرایط استفاده از بنزین با کیفیت است. معمولا با استفاده از بنزین سوپر یا بنزین معمولی به همراه اکتان استاندارد خودرو های توربو ناک نخواهند زد یا به مراتب این مشکل کمتر میشود.

  6. ایمان می گوید

    سلام قربان
    من آردی انژکتور دارم.جدیدا تو دنده ۲ و ۳ دور موتور ۲۰۰۰ یه لرزشی اتاقو می‌گیره.دور موتورو که میبرم بالاتر برطرف میشه.لرزش درشت منظورمه.به قولی تکان تکان میخوره

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز دسته موتور های خودرو را بررسی کنید، اگر لرزش خودرو خیلی زیاد باشد احتمال خرابی دسته موتور ها بسیار رایج است، طبق توضیحات شما پیشبینی ما خرابی دسته موتور پایین خودرو شماست که موتور و بخشی از گیربکس به روی آن سوار شده.

  7. عباس محمدی می گوید

    با سلام و عرض ادب ماشین من پژو ۴۰۵ هستش بعد از حرکت لرزش از سمت شاگرد داره و صدایی شبیه به قل قل آب اما بعد از ۶۰کیلومتر نه صدا هست نه لرزش ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      این دو موردی که فرمودید ارتباطی به هم ندارند، علت لرزش به احتمال زیاد به دلیل خرابی دسته موتور خودرو است و صدای قل قل آب به دلیل وجود هوا در مجاری سیستم خنک کننده خودرو است، لذا پیشنهاد میکنیم یکبار بصورت اصولی هواگیری نمایید.

  8. داود می گوید

    با سلام
    ماشین من بسترن b50f هستش
    توی ترافیک وقتی کامل ایستادم پدال ترمز زیر پای من حالت بی قراری دارد و به پای من فشار وارد می کند و من از ترس مدام محکم تر فشار می دم پدال رو چند وقتی هم هستش که حس می کنم قدرت موتور هم کم شده و یه نشونه دیگه هم که داره وقتی دنده رو میذارم تو حالت s ماشین گاز میخوره ولی حرکت نمی کنه باید پامو بردارم از روی گاز بعد دوباره امتحان کنم بعضی وقتا با این کار درست میشه ولی اکثرا باید دوباره دنده رو برگردونم روی d به نظر شما این مشکل ها با هم مرتبط هستن؟ و اینکه ممکنه از چه چیزی باشن؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز توضیحات شما بسیار پراکنده است و ارتباطی به هم ندارند! هرکدام از مواردی که شما اشاره کردید میتواند خرابی بخش متفاوتی از خودرو شما باشد، از سیستم ترمز گرفته تا دریچه گاز و گیربکس. لذا باید بصورت دقیق و با جزئیات کامل هر مورد را بصورت مجزا توضیح دهید تا بتوان بهتر شما را راهنمایی نمود.
      گفتنی است باید به این مورد دقت داشته باشید که در چنین شرایطی بررسی خودرو از نزدیک الزامیست و برای عیب یابی دقیق و نظر کارشناسی نهایی باید خودرو شما از نزدیک توسط متخصص مورد بررسی قرار گیرد.

  9. بدنبال ذره ای انسانیت می گوید

    با سلام خدمت شما و همراهان این دسته راهنمائی های فنی و تخصصی.
    نکته ی اول اینه که دوستانی که تجربه آچار دست گرفتن ندارن هیچوقت خودشون دست بکار نشن برای حل مشکل خودروشون،چون که در نگاه اول خیلی سادس اما ممکنه با دستکاری یک پیچ ماشین شما دچار بهم ریختگی تعادل و … شود.
    دوم اینکه ، یه سری از تعمیرکاران بازار انگار که براشون فردایی وجود نداره و مشتری بیچاره بهشون ۵۰۰میلیون بدهکار هستش،ماشین رو تحویل میدی درست کنن بجاش میبینی فقط تا یک روز ماشین درست شده بعد مشکلاتش بیشتر از قبل میشه، یا قطعات فابریک ماشین رو با آت و آشغال جایگزین میکنن(که این واقعا بدترین کاره دنیاس)،نکنید ترو هرکی دوست دارید. اگر دین ندارید حداقل باشرافت زندگی کنید.مردمم هم هزار جور گیر و گرفتاری دارن بخدا که پول ماشین ما از جیب شما ها یا خانوادتون گرفته نشده ک با بی رحمی ماشین رو لخت میکنید.(این وسط مجموعه و استادکارهای باشرافتی وجود داره که شما دارید اینجور شغل هارو لکه دار میکنید) زشته نکنید . یاحق