عوارض پاره شدن تسمه تایم شامل چه چیزهایی است؟

تسمه تایم یکی از مهم ترین قطعات ماشین می باشد که حتماً باید به موقع آن را تعویض کنید تا دچار آسیب های پر هزینه نشوید. عوارض پاره شدن تسمه تایم به گونه‌ای است که حتی می تواند کل موتور ماشین را از بین ببرد، به همین منظور ما در این مقاله به بررسی علت پاره شدن تسمه تایم و عوارض آن پرداخته‌ایم تا بیشتر با این موضوع آشنا شوید.

تسمه تایم ماشین (Timing Belt) قطعه‌ای ضروری برای موتور خودروی شماست زیرا تضمین می کند که میل لنگ و میل سوپاپ (میل بادامک) در هماهنگی کامل کار می کنند. آیا می دانید “عوارض پاره شدن تسمه تایم” در حین رانندگی چیست؟ در صورت بروز این مشکل، آسیبی جدی به خودروی شما وارد می شود و باید در اسرع وقت به مکانیکی مراجعه کنید.

در واقع شما باید مراقب علائمی باشید که نشان می دهد تسمه تایم در شُرف شکستن است و قبل از اینکه تسمه تایم ماشین شما پاره شود یا آسیبی ایجاد کند، آن را بررسی کنید. بسیار مهم است که تسمه را قبل از پاره شدن تعویض کنید. بیایید نگاهی دقیق تر به عواض پاره شدن تسمه تایم بیندازیم تا متوجه شویم هنگام پاره شدن تسمه تایم چه اتفاقی می افتد و چرا می تواند برای خودروی شما فاجعه بار باشد.

عوارض پاره شدن تسمه تایم

عوارض پاره شدن تسمه تایم

به طور کلی برخی از اجزای موتور وجود دارند که بدون ایجاد آسیب جدی خراب می شوند و شما می توانید آن قطعه را تعویض کنید، اما در مورد تسمه تایم اینطور نیست. هنگامی که تسمه تایم هنگام رانندگی پاره می شود، میل لنگ به چرخش ادامه می دهد در حالی که میل سوپاپ از چرخش باز می ایستد. در نتیجه پیستون ها در سیلندرها به بالا و پایین شدن ادامه می دهند و در برخی موارد می توانند به سوپاپ های ماشین ضربه بزنند و آنها را خراب کنند. در نتیجه هنگامی که این اتفاق می افتد پیستون ها، سوپاپ ها و سرسیلندرها آسیب می بینند و چون مسئله خیلی سریع اتفاق می افتد، آسیب عملاً آنی خواهد بود. در موارد خیلی حاد ممکن است در صورت پارگی تسمه تایم، کل موتور دچار آسیب شود و هزینه های زیادی را روی دست شما بگذارد.

هنگام پاره شدن تسمه تایم چه کنیم

در بیشتر اوقات تسمه تایم در هنگام رانندگی پاره می شود. بنابراین این امر ضروری است که بدانیم در صورت پاره شدن تسمه تایم هنگام رانندگی چگونه باید واکنش نشان دهیم.

روشی که باید دنبال کنید این است: توقف کنید، موتور را خاموش کنید و با یک مکانیک تماس بگیرید. شما هیچ کاری نمی توانید برای رفع این مشکل انجام دهید، مگر اینکه خودتان مکانیک باشید و تمام ابزارهای لازم را داشته باشید. فقط باید دقت داشته باشید که اگر تصمیم به ادامه رانندگی بگیرید، وضعیت را بدتر می کنید و باعث می شوید که پیستون ها و سوپاپ ها در موتور به هم برخورد کنند و به طور زیادی آسیب ببینند.

علت پاره شدن تسمه تایم

ما لیستی از مشکلات و دلایل احتمالی را برای کمک به شما در شناسایی علت خرابی و پاره شدن تسمه تایم گرد‌آوری کرده‌ایم. اگر شما این علت ها را بدانید می توانید به جلوگیری از عوارض پاره شدن تسمه تایم کمک کنید. به همین منظور “علت پاره شدن تسمه تایم” شامل موارد زیر است:

ناهماهنگی یا رگلاژ نبودن تسمه تایم

ناهماهنگی یکی از دلایل اصلی پاره شدن تسمه تایم است. سایش بیش از حد یا ناهموار بودن دندانه های تسمه تایم می تواند موجب پارگی تسمه تایم شود. شما می توانید با بررسی و رگلاژ کردن تسمه تایم، عمر مفید این قطعه را افزایش دهید، هرگونه خرابی را روی این قطعه مشاهده کنید و از پاره شدن تسمه تایم هنگام رانندگی جلوگیری کنید.

فرسوده شدن تسمه تایم

اکثر تسمه تایم ها جنسی لاستیکی دارند که همین موضوع باعث شده طول عمر محدودی داشته باشند. عمر تسمه تایم بسته به جنسی که دارد می تواند بین ۵۰ تا ۷۰ هزار کیلومتر باشد، پس توصیه می کنیم به مسافت پیموده شده ماشین خود دقت کنید و با نزدیک شدن به پایان عمر تسمه، آن را سریعاً تعویض کنید تا دچار عوارض پاره شدن تسمه تایم نشوید.

استفاده نکردن از ماشین به مدت طولانی

در حالی که مسافت پیموده شده در نهایت باعث فرسوده شدن تسمه تایم و پارگی آن می شود، همچنین ممکن است مدت زمان استفاده نیز روی انعطاف پذیری این قطعه تاثیر بگذارد و باعث پارگی تسمه شود. اگر شما ماشینی دارید که مدت زیادی از آن استفاده نکرده‌اید، احتمال خشک شدن این قطعه لاستیکی وجود دارد که متاسفانه همین خشک شدن تسمه تایم و فرسوده شدن آن می تواند منجر به پارگی تسمه تایم شود.

علائم خرابی و پاره شدن تسمه تایم

علائم خرابی و پاره شدن تسمه تایم

در ادامه به سه نشانه از رایج ترین علائمی که می توانند نشان دهنده خرابی تسمه تایم و پاره شدن آن باشند پرداخته‌ایم:

صدای تیک تیک

هنگامی که تسمه تایم شروع به فرسودگی می کند، می تواند صدایی مانند تیک تیک از خود نشان دهد. این صدا همچنین می تواند معانی دیگری نیز داشته باشد. در هر صورت، موتور ماشین شما ممکن است دچار مشکل شود و اگر آن را فوراً بررسی نکنید، آسیب های زیادی برای موتور ماشین بوجود خواهد آمد.

موتور روشن نمی شود

وقتی سوییچ را در استارت می چرخانید، موتور ماشین روشن نمی شود زیرا تسمه آسیب دیده، نیروی تولید شده توسط موتور استارت را به آن منتقل نمی کند. این یکی از مهم ترین علائم پاره شدن تسمه تایم است، زیرا از آنجایی که خودرو در حالت توقف پارک شده است، احتمال آسیب جدی به موتور بسیار کمتر است.
همچنین اگر تسمه تایم تنظیم نباشد با استارت زدن راننده میل لنگ حرکت میکند اما میل سوپاپ را به حرکت در نمی آورد به همین خاطر ماشین استارت نمیخورد. این موضوع یکی از علائم تنظیم نبودن تسمه تایم نیز هست. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله اگر تسمه تایم تنظیم نباشد چه میشود را در وبلاگ یدک یار مطالعه کنید.

دقت داشته باشید که این موضوع را با مشکل باتری، دینام و موتور استارت اشتباه نگیرید زیرا شما از لحظه چرخاندن سوییچ برق دارید و موتور استارت برق را از باتری دریافت می کند و به درستی کار می کند، ولی با روشن نشدن موتور می توانید نتیجه بگیرید که تسمه تایم مشکل دارد.

روشن شدن چراغ موتور روی صفحه کیلومتر

اگر چراغ هشدار موتور روی صفحه کیلومتر روشن می شود یا چشمک می زند، یکی از دلایل احتمالی مشکل تسمه تایم است. چراغ چک به وضوح می تواند مشکل در موتور را نشان دهد. اگر مشکل از تسمه تایم باشد، چراغ چک با کمک دیاگ زدن یک یا چند خطای میل سوپاپ یا میل لنگ را نشان می دهد. شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله بررسی علت چشمک زدن چراغ چک خودرو را در وبلاگ یدک یار مطالعه کنید.

صدای تق تق از محفظه موتور

در صورت شنیدن صدای تق تق از محفظه موتور، باید سریعاً خودرو را متوقف کنید و ماشین را خاموش کنید. این صدای تق تق ماشین می تواند ناشی از عوامل زیادی باشد،‌ برخی از آنها به اندازه گرم شدن فلز موتور بی اهمیت هستند.

با این حال، این موضوع می تواند نشان دهنده خرابی یا ترک خوردگی تسمه تایم باشد. در این حالت ممکن است برخی از سیلندرها با باز شدن دریچه های مربوطه هماهنگ نباشند که این بدین دلیل است که تسمه فرسوده باعث می شود چرخ دنده ها همزمان نچرخند. در نتیجه حرکت موتور ناهماهنگ است که در صورت نادیده گرفتن آن هزینه های تعمیر زیادی را وارد می کند.

از دست دادن ناگهانی قدرت ماشین در حین حرکت

در نهایت، یکی از معمول ترین علائم خرابی و پاره شدن تسمه تایم، از دست دادن ناگهانی قدرت ماشین در هنگام رانندگی است. تسمه تایم از دندانه هایی تشکیل شده است که چرخ دنده ها را درگیر می کند و آنها را باهم می چرخاند که اگر فقط یکی از آنها بشکند می تواند عملکرد زمانبندی تسمه را به خطر بیندازد.

همزمان با کاهش قدرت یا بلافاصله بعد از آن، چراغ چک موتور روشن می شود و این نشانه قطعی مشکل است. توصیه ما این است سریعاً خودرو را متوقف کنید و از مشکل ماشین مطمئن شوید.

صدای پاره شدن تسمه تایم

به طور کلی انواع مختلفی از تسمه تایم وجود دارد. برخی از آنها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در شُرف پاره شدن صدای مشخصی را ایجاد می کنند. صدای پاره شدن تسمه تایم معمولاً شبیه به صدای جیر جیر پلاستیکی است، گویی که پاره شدن تکه های لاستیکی رخ داده است.

با این حال، تسمه تایم تنها جزء کیت تایم نیست که در صورت آسیب دیدن صدا ایجاد می کند. غلتک های کشنده تسمه، که به آن یاتاقان های کشنده تسمه نیز گفته می شود، می توانند صدای بلندی ایجاد کنند. این صداها به وضوح نشان می دهند که اجزای کیت تایم، تسمه یا یاتاقان هایی که هستند به درستی کار نمی کنند. بنابراین، در دراز مدت آنها می توانند شکسته یا ناهماهنگ شوند و به طور بالقوه باعث آسیب جدی به موتور شوند. بهترین توصیه این است که کاپوت را باز کنید و بررسی کنید که هیچ مشکل آشکاری در قطعات کیت تایمینگ وجود ندارد. اگر مکانیک نیستید، همیشه توصیه می کنیم از متخصصی استفاده کنید که می تواند تشخیص درست صورت دهد.

خرید تسمه و زنجیر تایم ماشین

همانطور که متوجه شدیم، عوارض پاره شدن تسمه تایم زیاد است و می تواند هزینه های بالایی را برای شما به همراه داشته باشید. شما لازم است علائم خرابی و پاره شدن تسمه تایم را در نظر بگیرید و با مشاهده هرگونه فرسودگی یا خرابی تسمه، فوراً آن را تعویض کنید تا از آسیب های موتوری جلوگیری کنید. پس اگر زمان تعویض تسمه تایم و یا زنجیر تایم ماشین شما فرا رسیده است می توانید برای خرید تسمه و زنجیر تایم ماشین به وبسایت یدک یار مراجعه کنید. فروشگاه یدک یار تسمه تایم و یا زنجیر تایم را در برندها و کیفیت های مختلف و برای تمامی ماشین ها را ارائه می دهد تا شما مشتریان عزیز با دست باز به انتخاب خود بپردازید. علاوه بر این، اگر می خواهید خرید تسمه و زنجیر تایم ماشین را انجام دهید ولی نمی دانید چه برندی کیفیت بالاتری دارد یا مناسب ماشین شماست، می توانید با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۳۰۵۰۶۰ تماس بگیرید از مشاوره رایگان برای خرید بهره مند شوید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به عوارض پاره شدن تسمه تایم دارید خوشحال می شویم دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظرات
  1. مصطفی می گوید

    سلام .من یک اشتباه راجع به پژو خودم انجام دادم بهعلت اینکه صدای تسمه دینام کم شود یک قطره روغن هیدرولیک روی تسمه ریختم وحرکت کردم ساعتی نگذشته بود که تسمه دنام رانخ زده کرد وباعث شد نخ کشیده بشه زیر تسمه تایم ومشکلات بعدی که پیستوم با سوپاپها به هم برخورد کرده.ومشکلات وتعمیر سنگینی روی دستم گذاشت به هیچ وجه روی تسمه خورو روغن نریزید حتی یک قطره

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      ممنون از اینکه تجربه خودتون رو با ما در میان گذاشتین.

      برای رفع صدای تسمه دینام بهتره اول مطمئن بشید که فولی دینام مشکل نداشته باشه، و اگر درست بود از صابون یا مایع ظرفشویی استفاده کنید.