بررسی بی ام و آی ۸

بی ام و آی ۸ یکی از خودروهایی خارق العاده کمپانی BMW می باشد که ظاهر زیبا و مشخصات فنی پیشرفته باعث شده این خودرو به یکی از محبوب ترین خودروها در چهان تبدیل شود. BMW i8 خودرویی هیبریدی است که اولین بار در سال ۲۰۱۵ معرفی شد و نکته قابل توجه این است که شرکت پرشیا خودرو این خودرو را به ایران نیز وارد نمود. ما در این مقاله به بررسی این ماشین پرداخته ایم تا به طور کامل با بی ام و آی ۸ آشنا شوید.

بی ام و یک کارخانه خودروسازی بسیار مطرح آلمانی است که چند سالی است به سمت تولید خودروهای پاک و دوستدار محیط زیست رفته است. یکی از این خودروها “بی ام و آی ۸” است که سرآمد خودروهای هیبریدی پلاگین در بین خودروهای بی ام و است. در این مقاله قصد داریم به بررسی تاریخچه، مشخصات و قیمت خودروی بی ام و آی ۸ بپردازیم. عرضه آی ۸ توسط بی ام و  نشانه‌ای بود که کارخانه بی ‌ام ‌و قصد دارد تولید خودروهای هیبریدی و هیبریدی پلاگین را جدی بگیرد. خودروی آی ۸ یکی از معروفترین خودروهای هیبریدی پلاگین در دنیا است که در سال ۲۰۱۵ برای اولین بار در بازار خودروی دنیا معرفی شد. این مدل از بی ام و توسط پرشیا خودرو به ایران هم وارد شد.

یک سری از ویژگی‌های بی ام و آی ۸ (BMW i8) باعث شده اند این خودرو به خودرویی نسبتاً خارق العاده تبدیل شود. در اوایل سال ۲۰۰۹ نشانه‌هایی وجود داشت که BMW به فکر یک خودروی اسپرت جدید بود. مثل همیشه بی ام و ایده‌های اولیه خود را با یک خودروی مفهومی به نام Vision Efficient Dynamics در سال ۲۰۰۹ پیش‌نمایش کرد. نام Efficient Dynamics، اشاره ای به شعار جدید BMW برای ترکیب ویژگی‌های رانندگی سنتی بی ام و با قابلیت سازگاری بیشتر با محیط زیست بود.

بی ‌ام ‌و آی ۸ به‌طور شگفت‌انگیزی یک سوپر اسپرت کاربردی است. به هر حال دو صندلی عقب (هر چند کوچک) دارد. اما تنها فضایی برای یک چمدان در صندوق بار وجود دارد. آی ۸ سریع و سرگرم‌کننده است، اما این هیبریدی با تکنولوژی بالا به اندازه برخی از جایگزین‌های قدیمی‌تر بنزینی هیجان‌انگیز نیست. قیمت این خودرو در ایران بین هفت میلیارد تا ده میلیارد و پانصد میلیون تومان است که یک عدد بسیار بالایی است.

بی ام و آی 8

بی ام و آی ۸ در عین صرفه جویی در مصرف سوخت، هیجان و لذت زیاد و راحتی عالی را برای راننده و سرنشینان خودرو در مسافت‌های طولانی به ارمغان می‌آورد. نسخه کانورتیبل یا کروکی این خودرو هم با نام  BMW i8 Roadster  موجود است. 

در سال‌های اخیر سه نوع خودروی تمام برقی، هیبریدی و پلاگین هیبریدی در دنیای خودروها حرف اول را می‌زنند. دلیل اقبال مردم و کارخانه‌های خودروسازی و محبوبیت خودروهای تمام برقی، هیبریدی و پلاگین هیبریدی موارد زیر است:

  • حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای
  • هزینه نگهداری پایین تر این خودروها به خاطر مالیات کمتری که مالکان باید پرداخت کنند. می‌دانید که در کشورهای توسعه یافته دنیا، مالک هر خودرویی که آلودگی بیشتری تولید کند، محکوم به پرداخت مالیات بیشتری می‌شود.
  • کم شدن هزینه سوخت برای مالک خودرو

خودروهای پلاگین هیبریدی که آی ۸ هم نمونه ای از آنها است به اختصار PHEV نامیده می‌شوند نسبت به خودروهای هیبریدی باتری‌های قدرتمندتری دارند و مسافت بیشتری را می‌توانند در حالت تمام برقی طی کنند. از کلمه پلاگین موجود در نام این خودروها می‌شود فهمید که باتری‌های موجود در آنها قابلیت شارژ شدن با برق شهری در خانه یا هر جای دیگر را دارند. 

نکات مثبت بی ام و آی ۸

  • استایل منحصر به فرد و طراحی خیره کننده خودرو. در نسخه مفهومی خودروی بی ام و آی ۸ درهای شیشه‌ای دراماتیک روی رکاب ‌ها فرو می‌رفتند و بدنه آن به شدت در اطراف چرخ‌ها و خط سقف، حجاری شده بود. در حالی که برخی از رنگ‌ها، چراغ‌ها و جزئیات افراطی‌تر موجود در نسخه مفهومی در ورژن‌ های بعدی این نوع خودرو در نهایت محو شدند، سایر موارد موجود در نسخه مفهومی ثابت ماند.
  • هر چند در داخل خودروی بی ام و آی ۸ زیبایی و تمایز کمتری نسبت به ظاهر بیرونی خودرو قابل مشاهده است، اما شما همچنان در این خودرو یک فضای داخلی مینیمالیستی هوشمند با مقدار زیادی از مواد مخملی و نمایشگر دیجیتالی راننده به جای صفحه‌های معمولی به عنوان استاندارد دارید.
  • در خودروی بی ام و آی ۸ فضای زیادی در صندلی‌های جلو وجود دارد و هم چنین ارتفاع مناسبی دارد تا راننده و سرنشین جلو در آن بتوانند راحت باشند، حتی اگر قد بلند و چاق باشند.
  • بی ام و آی ۸ یکی از ساکت‌ترین و دوست‌دار محیط‌زیست‌ترین سوپراسپرت‌ها در بین خودروهای دنیا است. به نحوی که هنگام رانندگی با سرعت در بزرگراه با این خودرو، راننده و سرنشینان خودرو، صدای آزار دهنده باد یا صدای لاستیک را نمی شنوند.
  • بی ام و آی ۸ با هر دو موتور برقی و بنزینی، صدای اسپرت و زیبا و جوان پسندی از خود بروز می‌دهد.
  • وجود چهار صندلی با وجود اندازه کوچک خودرو (در مدل سقف ثابت این خودرو، صندلی‌های عقب فضای کافی دارند). البته این خودرو بیشتر از اینکه خانوادگی باشد یک خودرو برای سوار شدن دو نفر است. اگر خریدار خودرو نیازی به بیش از دو صندلی نداشته باشد ، بی ام و آی ۸ یک فضای داخلی فوق‌العاده را ارائه می‌کند که با ظاهر عجیب بیرونی آن مطابقت دارد. 
  • دید این خودرو نیز نسبتاً خوب است، بنابراین رانندگی با این خودرو در داخل شهر چندان دشوار نیست.
  • سیستم هیبریدی آی ۸ همانند سایر خودروهای هیبریدی موجود در دنیا، به همان اندازه که برای کاهش مصرف سوخت مفید است، عملکرد خوبی هم دارد.
  • این خودرو مصرف سوخت بسیار پایینی به علت داشتن موتور الکتریکی دارد. 
  • انتشار کم گاز دی‌ اکسید کربن توسط بی ام و آی ۸٫ این خودرو ۴۲ گرم در هر کیلومتر دی اکسید کربن تولید می‌کند، که باعث می‌شود در میان خودروهای با مالیات کم قرار گیرد. همین مزیت، آن را بسیار جذاب‌تر از خودروهای با سوخت معمولی (با عملکرد یکسان) می‌کند. 
  • مواد استفاده شده در خودرو و بافت آن از کیفیتی برخوردار است که با قیمت بالای آن مطابقت دارد.
  • وزن باتری‌ها، موتورهای الکتریکی و بنزینی آن به طور مساوی توزیع شده است تا اطمینان حاصل شود که این خودرو که پرچم‌دار خودروهای هیبریدی بی ام و است هندلینگ عالی را ارائه می‌دهد.
  • بر عکس اکثر خودروهای بی ام و که لاستیک‌های پهنی دارند، لاستیک‌های جلوی خودروی بی ام و آی ۸، نسبتاً باریک هستند. لاستیک باریک در برخی شرایط باعث کاهش فرمان پذیری خودرو می‌شود، بنابراین توانایی آن در پیچ‌ها از برخی رقبا عقب می‌افتد، اما از آنجایی که خودروی بی ام و  به آرامی به خودرو شتاب می‌دهد و سرعت خیلی زیادی هم نمی گیرد، نتایج این خودرو حتی در پیچ‌ها هم رضایت ‌بخش هستند. 

ویژگی‌های منفی بی ام و آی ۸

  • قیمت گزاف این خودرو
  • فضای بار و فضای چمدان این خودرو محدود است.
  • اکثر جایگزین‌ها و رقبای این خودرو ارزان تر هستند
  • برد الکتریکی با توانایی نگهداری نه چندان زیاد شارژ
  • این خودرو توسط موسسه Euro NCAP تست تصادف نشده است
  • مخزن سوخت این خودرو ۴۲ لیتری است و با توجه به محدود بودن شارژ موتور برقی این خودرو، در مسافت‌های طولانی باید مراقب بود که بنزین و شارژ خودرو هر دو به اتمام نرسند.

نکاتی راجع به موتور بنزینی و برقی بی ام و آی ۸

  • بی‌ ام‌ و آی ۸ یک ابرخودروی آینده‌نگر است که ثابت می‌کند هیبریدی‌های سازگار با محیط ‌زیست هم می‌توانند بسیار قوی باشند. در این خودرو یک موتور توربوشارژ قوی بنزینی و یک موتور الکتریکی با تکنولوژی بالا با هم و در کنار هم کار می‌کنند تا عملکردی قدرتمند را ارائه دهند،
  • بی ام و آی ۸ برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ به فروش رفت، اما در سال ۲۰۱۸ یک موتور الکتریکی قوی‌تر و برد الکتریکی تقویت ‌شده به آن اضافه شد. استفاده گسترده از فیبر کربن سبک وزن در بی ام و آی ۸ وزن کلی خودرو را پایین می‌آورد و کمک می‌کند تا در جاده‌های روستایی پرپیچ و خم نیز چابک‌تر شود و همچنین برد موتور الکتریکی آن هم به حداکثر برسد.
  • با شارژ سه ساعته این خودرو با برق خانگی می‌توانید در حدود ۳۰ مایل (۴۸ کیلومتر) و با سرعت ۷۵ (۱۲۰ کیلومتر) مایل در ساعت حرکت کنید.
  • هنگامی که شارژ خودروی بی ام و آی ۸ شما تمام می‌شود، موتور بنزینی به طور خودکار شروع به کار می‌کند تا ماشین از حرکت نیفتد و ماشین را به جلو ببرد و همزمان با حرکت دادن ماشین، باتری‌ها را شارژ کند.
  • علیرغم وجود باتری‌های سنگین و دو عدد موتور برقی و بنزینی در خودروی بی ام و آی ۸، این خودرو نسبتاً سبک است. کارخانه بی ام و، وزن این خودرو را تنها ۱۵۳۵ کیلوگرم عنوان کرده است که برای یک خودروی هیبریدی پلاگین وزن خوبی است.
  • عملکرد بی ام و آی ۸ نیز خوب است و سرعت ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در زمان ۴٫۴ ثانیه طی می‌کند. این خودرو به صورت ایکس درایو یا چهار چرخ متحرک است و هم چنین آیرودینامیک نرمی هم دارد.
  • موتور ۱٫۵ لیتری توربوشارژ سه سیلندر بنزینی موجود در بی ام و آی ۸ برای تولید ۲۲۸ اسب بخار تنظیم شده است. سپس موتور الکتریکی این خودرو، ۱۴۱ اسب بخار دیگر اضافه می‌کند و با موتور بنزینی ترکیب می‌شوند تا در مجموع ۳۶۹ اسب بخار قدرت تولید کند و سرعت ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در زمان ۴٫۴ ثانیه طی می‌کند. این رقم تنها در شرایط زیر قابل دستیابی است:
  1. از قابلیت هیبریدی پلاگین بی ام و آی ۸ استفاده کنید و از شارژ کامل باتری در ابتدای هر سفر مطمئن شوید. 
  2. همچنین تنها در صورتی امکان‌پذیر است که روال روزانه شما عمدتاً از رانندگی در داخل شهر و در ترافیک و با سرعت کم تشکیل شده باشد و سیستم محرک الکتریکی خود را نشان ‌دهد. اگر خودروی بی ام و آی ۸ را برای مسافت طولانی تر و در بیرون شهر برانید یا به عنوان خودروی اسپرتی از آن استفاده کنید احتمالاً اسب بخار بسیار کمتری را تجربه خواهید کرد.

فضای داخلی بی ام و آی ۸

فضای داخلی بی ام و آی 8

فضای داخلی بی ام و آی ۸ با تمام مواد مجللی که از یک ابرخودروی عالی انتظار دارید ارائه می‌شود، اما دستگیره‌ها و سوئیچ‌های این خودرو از خودروهای بسیار ارزان‌تر بی ام و قرض گرفته‌ شده اند و همین امر ناامید کننده است.

مشخصات مدلهای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۸ بی ام و آی ۸


بی ام و آی ۸ مدل ۲۰۱۳بی ام و آی 8 مدل ۲۰۱۸
نوع موتوریک موتور بنزینی ۱۴۹۹ سی سی و یک موتور برقییک موتور بنزینی ۱۴۹۹ سی سی و یک موتور برقی
قدرت برحسب اسب بخار۳۵۷۳۶۹
وزن۱۵۳۵kg1595kg
Power-to-weight244bhp/ton235bhp/ton
زمان لازم برای رسیدن ازسرعت صفرتا ۱۰۰ کیلومتربرساعت۴٫۴sec4.6sec

رتبه بی ام و آی ۸ در نظرسنجی‌ها و سایت‌های رتبه بندی خودرو

بی ام و آی ۸ فقط در تعداد کمی به فروش می‌رسد و انحصاری بودن آن به این معنی است که مالکان کمی در نظرسنجی رضایت مالک Driver Power شرکت کرده اند. بی ام و در نسخه ۲۰۲۰ در بین ۳۰ برند در رده ۲۷ قرار گرفت، اما این نتایج به احتمال زیاد منعکس کننده تجربه صاحبان خودروهای معمولی بنزین و دیزل بی ام و است نه خودروهای هیبریدی این کارخانه. از سوی دیگر Euro NCAP به طور مستقل آزمایش تصادف بی ام و آی ۸ را انجام نداده است، بنابراین هیچ ستاره رسمی برای ایمنی این خودرو وجود ندارد، اگرچه ساختار سخت فیبر کربنی این خودرو نشان می‌دهد که ساختار مقاومی در برابر تصادف دارد. علاوه بر مقاومت بدنه این خودرو، تکنولوژی‌ها و سیستم‌های پیشرفته امنیتی و جلوگیری از تصادف هم در این خودرو استفاده شده اند.

ویژگی‌های فنی بی ام و آی ۸

  • موتور خودرو سه سیلندر دوازده سوپاپه با حجم ۱۴۹۹ سی سی و از نوع توربوشارژ هیبریدی است.
  • جعبه دنده این خودرو خودکار ۶ دنده ای است.
  • این خودرو ۴۶۸۹ میلیمتر طول  و ۱۹۴۳ میلی متر عرض و  1293 میلی متر ارتفاع دارد. همچنین فاصله بین دو محور در این خودرو ۲۷۹۹ میلیمتر است.
  • این خودرو دارای سیستم چهار چرخ متحرک یا همان ایکس درایو است. چرخ‌های جلو توسط موتورهای الکتریکی به حرکت در می‌آیند در حالی که موتور بنزینی چرخ‌های عقب را به حرکت در می‌آورد. این به خودرو کمک می‌کند تا در پیچ‌ها و جاده‌های برفی و یخی عملکرد خوبی ارائه دهد. 
  • مصرف سوخت ترکیبی : این خودرو تنها ۲٫۱ لیتر در هر صد کیلومتر بنزین می‌سوزاند.
  • حجم باک خودرو هم ۴۲ لیتر است.
  • میزان تولید دی اکسید کربن در این خودرو، ۴۹ گرم در هر کیلومتر است.

امکانات بی ام و آی ۸

آپشن‌های رفاهی و ویژگی‌های ایمنی متعددی که به صورت استاندارد در این خودرو وجود دارند، به آرامش ذهن راننده و سرنشینان کمک می‌کنند، از جمله ترمز اضطراری خودکار که اگر خودرو، مانعی را در جلوتر حس کند، خود به خود ترمز می‌کند. ادامه امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو در ادامه آمده است:

  • ایربگ‌های ایمنی راننده و سرنشین جلو و ایربگ پرده ای و جانبی
  • ترمز مجهز به ای بی اس (abs)، ای بی دی (ebd)، بی ای (ba)، سی بی سی (cbc)
  • از فیبرکربن و آلومینیوم در ساخت بدنه این خودرو استفاده شده است که هم وزن کمی دارند و هم امنیت و مقاومت آن را بالاتر می‌برند. 
  • سیستم چندرسانه ای‌هارمن کاردن به همراه یازده بلندگو
  • دوربین ۳۶۰ درجه
  • سیستم ورود به خودرو بدون کلید
  • استارت دکمه ای
  • گرمکن صندلی‌های جلو 
  • آینه داخلی الکتروکرومیک
  • کنترل پایداری دینامیکی خودرو
  • سنسور پارک جلو و عقب
  • دوربین عقب
  • کروز کنترل
  • صندلی‌های عقب تاشو
  • شیشه بالابرهای برقی و خودکار
  • بیست گیگا بایت حافظه جانبی 
  • سوکت ۱۲ ولت
  • سرویس TELE
  • سانروف چند حالته
  • چراغ‌های عقب LED 
  • سیستم تهویه خودکار و کنترل آب و هوای اتوماتیک هوشمند
  • صفحه نمایش ۸٫۸ اینچی
  • کنترل ضبط روی فرمان
  • ورودی آ یو ایکس و یو اس بی
  • مجهز به ۶ عدد بلندگو
  • دارای بلوتوث و جی پی اس
  • روکش‌های چرمی صندلی‌ها

خرید لوازم یدکی i8

اکثر دارندگان خودروهای BMW به سختی می توانند قطعات اصلی و اورجینال را پیدا کنند که همین موضوع باعث دغدغه افراد شده است. خوشبختانه فروشگاه اینترنتی یدک یار قطعات همه‌ی BMW ها را با ضمانت اصالت کالا و ارسال سریع به مشتریان خود ارائه می دهد تا تجربه‌ی هرچه بهتری را داشته باشند.

شما می توانید برای خرید لوازم یدکی i8 به وبسایت یدک یار مراجعه کنید و یا با شماره تلفن ۹۱۳۰۵۰۶۰-۰۲۱ تماس بگیرید تا علاوه بر ثبت سفارش خود، از مشاوره رایگان جهت خرید قطعات بهره مند شوید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به استفاده از خودروی BMW i8 دارید خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.