علت خلاص نشدن و گیر کردن دنده ماشین چیست و چه راهکاری دارد؟

خلاص نشدن دنده ماشین در خودروهای گیربکس اتوماتیک و دستی معمولاً به موارد مختلفی مربوط می شود که ما در این مقاله به بررسی علت خلاص نشدن و گیر کردن دنده ماشین و راهکارهای آن پرداخته‌ایم تا بتوانید این مشکل را برطرف کنید.

گیر کردن دنده ماشین یا خلاص نشدن دنده یکی از مشکلات رایج گیربکس های دستی و اتوماتیک می باشد که اغلب کم بودن مقدار روغن گیربکس، مشکلات دیسک و صفحه کلاچ، خرابی دوشاخ کلاچ، نقص فنی در گیربکس و سایر مشکلات مکانیکی باعث این اتفاق می شوند. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی “علت خلاص نشدن و گیر کردن دنده ماشین” (Why Car Stuck In Gear) و راهکارهای آن بپردازیم تا اطلاعات لازم را پیدا کنید.

علت خلاص نشدن دنده ماشین

علت-خلاص-نشدن-و-گیر-کردن-دنده-ماشین

علت خلاص نشدن دنده ماشین به موارد زیر مربوط می شود:

سطح پایین روغن گیربکس

روغن گیربکس یکی از سیالات مهم خودروست که برای روانکاری قطعات داخل گیربکس و جعبه دنده مورد استفاده قرار می گیرد. در خودروهای دنده‌ای روغن گیربکس سیالی است که در بخش سیستم گیربکس و جعبه دنده خودرو قرار می گیرد و با انجام روانکاری باعث می شود قطعات داخل گیربکس به خوبی عمل کنند. اولین موردی که باید برای تشخیص دلیل خلاص نشدن دنده بررسی کنید، سطح روغن گیربکس است. ممکن است روغن گیربکس دچار نشتی شده باشد و یا به دلیل فرسودگی و کثیفی نتواند خنک سازی و روانکاری قطعات درون گیربکس را انجام دهد که به همین دلیل دنده به خوبی جا نمی رود و خلاص نمی شود. پس برای جلوگیری از این قبیل مشکلات توصیه می کنیم هر از چندگاهی سطح روغن گیربکس را مورد بررسی قرار دهید و در صورتی که لازم بود روغن گیربکس جدید را به سیستم گیربکس اضافه کنید.

تمام شدن دیسک و صفحه کلاچ

دیسک و صفحه کلاچ یکی از مهم ترین قطعات خودروهای دنده‌ای است که قطعاً نام آن را شنیده‌اید. فرسودگی یا تمام شدن دیسک و صفحه کلاچ باعث جا نرفتن و گیر کردن دنده در ماشین می شود که اگر متوجه خلاص نشدن و گیر کردن دنده ماشین شده‌اید بایستی سلامت دیسک و صفحه کلاچ را بررسی کنید. اگر قصد دارید که با چگونگی تشخیص خرابی دیسک و صفحه کلاچ آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم مقاله علائم خرابی دیسک و صفحه کلاچ را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید.

اختلالات سیستم کلاچ

دوشاخ کلاچ اگر خشک یا سفت شود اختلالاتی را در سیستم انتقال قدرت ماشین ایجاد می کند که باعث می شود دنده ماشین خلاص نشود یا گیر کند. اگر دو شاخ کلاچ فرسوده یا خراب باشد می توانید با تعویض این قطعه مشکل خلاص نشدن دنده ماشین را حل کنید.

خرابی چرخ دنده‌های گیربکس

مورد بعدی برای دلیل خلاص نشدن دنده مشکلات قطعات داخل گیربکس می باشد. در گیربکس های دستی بین دنده‌ها یکسری توپی ها و چرخ دنده وجود دارد که اگر این چرخ دنده‌ها آسیب ببینند باعث خلاص نشدن و گیر کردن دنده ماشین خواهند شد. برای بررسی مشکل چرخ دنده‌های گیربکس نیاز به افراد متخصص خواهید داشت چراکه بررسی این مشکل به مهارت های خاصی نیاز دارد.

علت خلاص نشدن دنده اتومات

اگر متوجه خلاص نشدن دنده در ماشین اتوماتیک خود شده‌اید باید سریعاً گیربکس را مورد بررسی قرار دهید تا از خرابی های بیشتر جلوگیری کنید. خلاص نشدن دنده در ماشین های اتوماتیک به دلایل مختلفی ممکن است اتفاق بیفتد که معمولاً علت خلاص نشدن دنده اتومات به موارد زیر مربوط می شود:

خرابی کابل های انتقال قدرت

هم در گیربکس های اتوماتیک و هم در گیربکس های دستی ممکن است کابل انتقال قدرت بین جعبه دنده و گیربکس قطع شده باشد که این شکستگی یا فرسودگی کابل انتقال قدرت از گیربکس به دنده باعث خلاص نشدن دنده خواهد شد.

از کار افتادن کامپیوتر ماشین

خودروهای امروزی دارای سیستمی به نام ECU یا همان کامپیوتر می باشند که از مهم ترین وظایف ECU می توانیم به مدیریت سرعت و دنده خودرو، کنترل نسبت هوا به سوخت، نظارت بر عملکرد موتور و… اشاره کنیم. ECU از اطلاعاتی مانند سرعت موتور و موقعیت دریچه گاز برای تعیین زمان تعویض دنده استفاده می کند که اگر مشکلی در این سیستم وجود داشته باشد ممکن است با ایراداتی در تعویض دنده و خلاص نشدن دنده اتومات مواجه شوید. برای بررسی مشکلات ECU باید از یک متخصص بخواهید این سیستم را بررسی و عیب یابی کند.

کثیفی روغن گیربکس

مورد مهم دیگر درباره علت خلاص نشدن دنده اتومات، کثیفی روغن گیربکس است. گیربکس های اتوماتیک برای کارکرد صحیح به روغن گیربکس نیاز دارند و در واقع مبدل گشتاور (بخشی از گیربکس اتوماتیک) کاملاً بر اساس اصل داینامیک سیال کار می کند. با گذشت زمان، کثیفی و آلودگی ها می توانند در روغن گیربکس انباشته شوند و بر خواص روغن گیربکس تاثیر بگذارند که این می تواند باعث خلاص نشدن دنده اتومات و همچنین خرابی گیربکس شود. برای جلوگیری از مشکلات گیربکس اتوماتیک توصیه می کنیم هر از چندگاهی سطح روغن گیربکس را مورد بررسی قرار دهید تا در صورت نیاز این روغن را شارژ کنید. در رابطه با این موضوع پیشنهاد می کنیم آموزش نحوه اندازه گیری روغن گیربکس اتومات را از مجله یدک یار دنبال کنید.

علت گیر کردن دنده ماشین

مهم ترین علت گیر کردن دنده ماشین در خودروهایی که دارای گیربکس دستی می باشند، تمام شدن دیسک و صفحه کلاچ است. دیسک و صفحه کلاچ یک قطعه مصرفی محسوب می شود که نیاز به تعویض در بازه‌های زمانی مشخص دارد. اگر دنده ماشین گیر می کند، خلاص نمی شود و یا سخت جابجا می شود ممکن است این موضوعات نشان دهنده فرسودگی دیسک و صفحه کلاچ باشد که برای رفع این مسائل باید دیسک و صفحه کلاچ را تعویض کنید. مورد بعدی برای گیر کردن دنده ماشین کم شدن سطح روغن گیربکس یا کثیفی بیش از حد آن است که با تعویض روغن گیربکس می توانید مشکل گیر کردن دنده ماشین را حل کنید. همچنین ممکن است مشکلات فنی مانند خرابی چرخ دنده‌های گیربکس، آسیب دیدگی دوشاخ کلاچ و اختلالات سیستم کلاچ وجود داشته باشد که باعث گیر کردن دنده ماشین می شود که برای حل این مسائل بایستی خودرو را از نزدیک و نزد مکانیک های ماهر مورد بررسی قرار دهید تا تعمیرات لازم را انجام دهند.

علت گیر کردن دنده اتومات

علت گیر کردن دنده اتومات معمولاً به خرابی یا گیر کردن شیر برقی گیربکس، کم بودن یا کثیفی روغن گیربکس و مشکل سیستم برقی یا تمام شدن باتری مربوط می شود. شیر برقی نقش مهمی را برای تعویض دنده در گیربکس های اتوماتیک دارد که در واقع شیر برقی به ECU متصل می شود و تعیین می کند که چه دنده‌ای باید استفاده شود. پس با این اوصاف اگر مشکل در شیر برقی گیربکس وجود داشته باشد باعث گیر کردن دنده اتومات خواهد شد. مورد بعدی که بارها نیز به آن اشاره کردیم کم بودن یا کثیفی روغن گیربکس است چراکه روغن گیربکس در خودروهای اتوماتیک وظیفه انتقال نیرو از جعبه دنده به گیربکس را بر عهده دارد. به همین منظور اگر روغن گیربکس کثیف باشد و یا سطح آن کم شده باشد باعث گیر کردن دنده اتومات می شود. در نهایت علت گیر کردن دنده اتومات می تواند به مشکلات برقی و تمام شدن باتری ماشین مربوط باشد چراکه وقتی باتری ماشین تمام می شود، دنده ماشین قفل خواهد شد و نمی توان لیور دنده را حرکت داد.

علت خارج نشدن دنده اتومات از حالت پارک

علت-خارج-نشدن-دنده-اتومات-از-حالت-پارک

شایع ترین علت خارج نشدن دنده اتومات از حالت پارک، ناتوانی ترمز در ارسال سیگنال به گیربکس در زمان فشار دادن پدال ترمز است چراکه برای خارج کردن دنده اتومات از حالت پارک بایستی پدال ترمز را فشار دهید که اگر مشکلی در ارسال سیگنال وجود داشته باشد، قفل شدن دنده در حالت پارک اتفاق خواهد افتاد.

مورد بعدی برای علت خارج نشدن دنده اتومات از حالت پارک مشکل در شیر برقی اینترلاک تعویض دنده است. شیر برقی اینترلاک وسیله‌ای است که از خارج شدن دنده از حالت پارک جلوگیری می کند مگر اینکه پدال ترمز فشار داده شود. به همین دلیل اگر مشکلی در شیر برقی اینترلاک وجود داشته باشد قفل شدن دنده در حالت پارک اتفاق خواهد افتاد.

در نهایت علت خارج نشدن دنده اتومات از حالت مربوط به خرابی گیربکس می باشد. اگر گیربکس ماشین دچار خرابی شده باشد از خارج شدن دنده در حالت پارک جلوگیری خواهد کرد که برای بررسی دقیق تر این موضوع بهتر است گیربکس اتوماتیک را نزد افراد متخصص مورد بررسی قرار دهید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد علت خلاص نشدن و گیر کردن دنده ماشین دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان فنی یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.