همه چیز درباره قطع و وصل شدن کولر ماشین را بدانید

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای کولر خودرو بوجود بیاید، قطع و وصل شدن آن است. معمولاً قطع و وصل شدن کولر ماشین و کمپرسور به علت های مختلفی مربوط می شود که ما در این مقاله اصلی ترین آن ها را بررسی کرده‌ایم.

هیچ چیز ناراحت کننده تر از کار نکردن کولر ماشین در یک روز گرم نیست. اگر به طور مداوم با “قطع و وصل شدن کولر ماشین” مواجه می شوید ممکن است مشکلات مختلفی وجود داشته باشد که باعث این اتفاق می شود. به همین منظور ما در این مقاله به همه چیز درباره قطع و وصل شدن کولر و کمپرسور کولر (What Causes Car Air Conditioner Turn On And Off) پرداخته‌ایم تا هر آنچه که لازم است را بدانید.

دلیل قطع و وصل شدن کولر ماشین

آموزش استفاده از کولر ماشین
قطع و وصل شدن کولر ماشین

دلیل قطع و وصل شدن کولر ماشین” می تواند به علت های گوناگونی مربوط باشد که در ادامه اصلی ترین دلایل آن آورده شده است:

گرفتگی فیلتر اتاق

فیلتر اتاق ماشین اولین چیزی است که باید بررسی کنید. اگر فیلتر کابین دچار گرفتگی با آلاینده های مختلف شود، این می تواند باعث شود که سیم پیچ های کندانسور جریان هوای کافی نداشته باشند و کولر قطع و وصل شود.

نشتی یا کم شدن گاز کولر

اگر با قطع و وصل شدن کولر ماشین مواجه می شوید، ممکن است به دلیل کمبود مبرد یا همان گاز کولر باشد. هنگامی که گاز کولر کم می شود باید سیستم را مجدداً با گاز کولر شارژ کنید تا بررسی کنید آیا علت قطع و وصل شدن کولر خودرو به خاطر کم بودن گاز کولر است یا خیر. همچنین برای فهمیدن اینکه آیا گاز کولر ماشین کم شده، می توانید مقاله علائم کم شدن گاز کولر ماشین را از مجله یدک یار مطالعه کنید.

مقدار بیش از حد گاز کولر

وجود گاز کولر بیش از حد در سیستم دلیل دیگری برای روشن و خاموش شدن کولر ماشین شماست. اگر مقدار زیادی از گاز کولر وجود داشته باشد، می تواند باعث شود که دائماً کولر ماشین قطع و وصل شود.

خرابی کمپرسور کولر

اگر کمپسور کولر خراب باشد ممکن است باعث قطع و وصل شدن مداوم کولر ماشین شود. این بدین دلیل است که کمپرسور تلاش می کند برق کافی را دریافت کند و در صورت عدم کارکرد مناسب کمپرسور و دریافت برق لازم، مدام کولر ماشین قطع و وصل می شود.

خرابی درجه یا دکمه سرعت باد کولر خودرو

دکمه یا درجه تنظیم کننده سرعت باد کولر ماشین میزان هوای ورودی به AC را کنترل می کند و بنابراین اگر دائماً کولر خودرو قطع و وصل می شود، یکی از دلایل می تواند به خاطر خرابی تنظیم کننده باد دریچه های کولر ماشین باشد.

خرابی کندانسور

خرابی کندانسور همچنین می تواند باعث شود که کولر ماشین به طور تصادفی قطع و وصل شود. اگر کندانسور به درستی کار نمی کند، قدرت خنک کننده کافی را نمی تواند برای سیستم کولر ماشین شما فراهم کند.

خرابی سوئیچ یا رله فن کولر

اگر سوئیچ یا رله فن کولر خراب باشد،‌ این باعث قطع و وصل شدن مکرر کولر ماشین می شود. شما می توانید با تعویض این رله یا سوئیچ بررسی کنید آیا دلیل قطع و وصل شدن کولر ماشین به خاطر این مشکل است یا خیر.

سوختن فیوز

اگر کولر ماشین به طور مداوم قطع و وصل می شود و تمامی این دلایلی که در بالا اشاره شد دخیل نبودند، می تواند به خاطر سوختن فیوز باشد. شما باید فیوزهای سیستم ماشین خود را بررسی کنید تا ببینید آیا یکی از آنها سوخته است یا خیر. برای اینکه فیوز AC ماشین خود را پیدا کنید بایستی دفترچه راهنما را مطالعه کنید.

خرابی رله

رله ای که به درستی کار نمی کند می تواند باعث شود کولر ماشین به طور تصادفی قطع و وصل شود. این بدین دلیل است که اگر رله کار نکند، ممکن است برق کافی را به کمپرسور کولر ارسال نکند. یکی از نشانه های خرابی رله های کمپرسور روشن شدن چراغ چک بعد از گرفتن کولر است. اگر تمایل دارید تا در این باره بیشتر بدانید، میتوانید مقاله علت روشن شدن چراغ چک بعد از روشن شدن کولر را در وبلاگ یدک یار مطالعه کنید.

خرابی موتور دمنده

اگر موتور دمنده خراب باشد، این دلیل دیگری است که کولر ماشین شما قطع و وصل می شود. هنگامی که موتور به درستی کار نمی کند، ممکن است باعث شود سیستم تهویه مطبوع ماشین به طور تصادفی روشن و خاموش شود.

مسدود شدن ورودی هوا

مسدود شدن ورودی هوا نیز می تواند دلیل قطع و وصل شدن کولر ماشین باشد. اگر ورودی هوا مسدود شده باشد، کویل های کندانسور جریان هوای کافی را دریافت نمی کنند، بنابراین قدرت کار را نخواهند داشت. همچنین می تواند مشکلات دیگری را در سیستم تهویه مطبوع خودرو شما نیز ایجاد کند.

آسیب دیدن تسمه دینام

اگر تسمه دینام دچار آسیب دیدگی شده باشد، این امر باعث می شود که به طور تصادفی کولر خودرو قطع و وصل شود. این بدین دلیل است که تسمه دینام انرژی اجزای مختلف و مخصوصاً کمپرسور کولر را تغذیه می کند، بنابراین زمانی که تسمه دینام خراب می شود، با مشکل کار نکردن سیستم تهویه مطبوع خود مواجه خواهید شد.

علت قطع و وصل شدن کمپرسور کولر ماشین

شاید می پرسید که کار کمپرسور کولر خودرو چیست که در واقع کمپرسور کولر تضمین می کند گاز کولر به درستی در سیستم تهویه مطبوع به گردش در می آید تا هوای خنک بتواند در داخل کابین خودرو حرکت کند.

حال کمپرسور کولر ماشین به دلیل گاز کولر نامناسب، تنظیم آب و هوای خودکار، مشکلات الکتریکی، گرفتگی یا کثیفی کنداسور و سایر موارد ممکن است قطع و وصل شود که در ادامه ما “علت قطع و وصل شدن کمپرسور کولر ماشین” را بررسی کرده‌ایم.

کم بودن گاز کولر

مبرد یا گاز کولر مایع خنک کننده ای است که در سیستم تهویه مطبوع ماشین گردش می کند، گرما را جذب می کند و هوای داخل ماشین شما را خنک می کند. خودروی شما ممکن است به مرور زمان به دلیل نشتی، گاز کولر را از دست بدهد. همچنین ممکن است کم بودن گاز کولر زمانی رخ دهد که در طولانی مدت از کولر ماشین استفاده نمی کنید.

هنگامی که این اتفاق می افتد، هر بار که کمپرسور AC را درگیر می کنید، فشار کاهش می یابد. در نتیجه فشار کم حاصله کمپرسور AC را قطع می کند و پس از مدتی فشار دوباره تثبیت می شود و کمپرسور یک بار دیگر درگیر می شود. این چرخه معمولاً به عنوان قطع فشار کم نامیده می شود. برعکس این چرخه به عنوان قطع فشار بالا شناخته می‌شود و معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم AC اتومبیل شما دارای مبرد یا گاز کولر بیش از حد باشد.

در این صورت، کمپرسور کولر خودروی شما به سرعت قطع و وصل می شود. گاز کولر ناکافی معمولاً نشان دهنده گردش کمتر مایع خنک کننده در سیستم AC اتومبیل شماست که در نتیجه، AC در خنک کردن فضای داخلی خودرو با افزایش دما مشکل خواهد داشت.

اگر این مشکل به موقع برطرف نشود، به کمپرسور آسیب می رساند، به این معنی که باید کل سیستم کولر ماشین را تعویض یا تعمیر کنید.

تنظیم خودکار آب و هوا

اکثر ماشین های مدرن دارای یک آپشن یا ویژگی به نام کنترل خودکار تهویه مطبوع هستند. این ویژگی به طور خودکار دمای فضای کابین خودروی شما را بر اساس محیط اطراف کنترل می کند. اگرچه ممکن است این یک ویژگی عالی به نظر برسد، اما دارای معایبی است.

تنظیمات کنترل تهویه مطبوع خودکار هنگام خنک کردن کابین خودرو، باعث می شود کمپرسور کولر ماشین بیش از حد کار کند. صرف نظر از فصل یا دمای اطراف، با این کار کمپرسور را مجبور خواهید کرد همیشه کار کند. این باعث می شود که کمپرسور AC در طولانی مدت دچار مشکل قطع و وصل شود.

مسائل برقی

علت قطع و وصل شدن کمپرسور کولر ماشین می تواند مرتبط با مسائل برقی نیز باشد. اگر متوجه شدید که هر بار با ماشین شتاب می گیرید و کمپرسور کولر ماشین قطع و وصل می شود، ممکن است نشان دهنده مشکل در ماژول الکترونیکی باشد.

این مشکل ممکن است زمانی رخ دهد که بخشی از برنامه‌ریزی نصب شده در واحد کنترل الکترونیکی (ECU) تمام عملکردهای اضافی را که ممکن است قدرت موتور شتاب‌دهنده را از بین ببرد، انجام دهد. سپس این نیرو به موتور خودرو بازگردانده می شود. بنابراین، اگر کمپرسور ماشین شما به طور مکرر روشن و خاموش می شود، ممکن است نشان دهنده این باشد که ECU ماشین شما از کار افتاده است. اکر قصد دارید بیشتر در مورد وظایف ECU بدانید پیشنهاد می کنیم مقاله ECU چیست را از مجله یدک یار مطالعه کنید.

گرفتگی یا کثیفی کنداسور

وظیفه اصلی کندانسور خنک کردن گاز کولر در زمانی است که ماشین شما در حال حرکت است. کندانسور از جریان هوای خارج از وسیله نقلیه شما برای تکمیل این فرآیند خنک سازی استفاده می کند. پس از ادامه استفاده، کندانسور مجبور به جمع آوری زباله و کثیف شدن می شود. اما هنگامی که کندانسور ماشین شما آلودگی های زیادی را جمع می کند، مسدود می شود و از خنک شدن گاز کولر جلوگیری می کند.

گاهی اوقات حتی گاز کولر تا حدی خنک شده بسیار داغ می شود. این منجر به قطع فشار بالا برای جلوگیری از آسیب بیشتر به کمپرسور کولر می شود. این کار کمپرسور کولر را مجبور می‌کند تا زمانی که وسیله نقلیه شما بیکار است، خاموش و روشن شود.

حتی اگر کندانسور دچار گرفتگی یا کثیفی نشده باشد، به راحتی می‌تواند به دلیل شناور شدن زباله‌ها آسیب ببیند. وقتی این اتفاق می‌افتد، زمانی که هوای سرد می‌خواهید، ماشین شما هوای گرم تولید می‌کند. این همچنین منجر به از کار افتادن کامل سیستم تهویه مطبوع خودرو شما می شود.

خرابی کمپرسور

خرابی کمپرسور را می توان دیگر علت قطع و وصل شدن کمپرسور کولر ماشین محسوب کرد. اگر کمپرسور خراب باشد، مبرد به درستی گردش نمی کند. در نتیجه، ماشین شما خنک کننده مناسبی دریافت نخواهد کرد. یک کمپرسور کولر خراب حتی زمانی که وسیله نقلیه شما درجا کار می کند ممکن است روشن و خاموش می شود.

کمپرسور کولر ماشین زمانی خراب یا بی اثر می شود که شما آنطور که باید با ماشین خود رانندگی نکنید یا در حین رانندگی به ندرت کولر را روشن کنید. گذراندن دوره های طولانی بدون استفاده از کمپرسور کولر باعث می شود که AC هنگام روشن کردن آن دچار مشکل شود.
در صورت خراب شدن کمپرسور کولر حتما باید نسبت به تعویض این قطعه اقدام کنید. شما میتوانید بهترین قیمت کمپرسور ماشین خود را در وبسایت یدک یار مشاهده کنید

خرابی فن های خنک کننده

کمپرسور به سایر اجزای سیستم AC از جمله فن های خنک کننده متصل می شود. اگر سیستم AC مانند گذشته خودرو شما را خنک نمی کند، نشان دهنده مشکل در فن های خنک کننده است. گاهی اوقات فن های خنک کننده به دلایل مختلف دچار شکستگی می شوند. اگر فن های خنک کننده خراب شوند، کمپرسور کولر به طور موثر عمل نمی کند و در عوض به خودی خود قطع و وصل می شود.

کثیفی یا گرفتگی فیلتر اتاق

اگر فیلتر کابین ماشین شما کثیف یا با زباله مسدود شده باشد، جریان هوا را به سیستم تهویه مطبوع محدود می کند. در نتیجه، کمپرسور کولر مجبور می شود بدون توقف کار کند تا کابین را تا دمای دلخواه شما خنک کند. این احتمالاً باعث مشکلات مختلف کمپرسور کولر از جمله قطع و وصل شدن می شود. پس از کار مداوم، کمپرسور بیشتر از قبل شروع به روشن و خاموش شدن می کند که به همین دلیل علت قطع و وصل شدن کمپرسور کولر ماشین می تواند به خاطر کثیفی یا گرفتگی فیلتر اتاق باشد.

زمان قطع و وصل شدن کولر ماشین

زمان قطع و وصل شدن کولر ماشین

زمان قطع و وصل شدن کولر ماشین می تواند در مواقعی که ماشین به صورت درجا کار می کند و یا در حال شتاب گرفتن با ماشین هستید رخ دهد. اگر متوجه شدید که قطع وصل شدن کولر ماشین به طور مرتب رخ می دهد باید در اولین فرصت خودرو را به تعمیرگاه‌های تخصصی ببرید تا با تعمیرات لازم، از خرابی های بیشتر جلوگیری کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به قطع و وصل شدن کولر ماشین دارید خوشحال می شویم دیدگاه‌های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. نکات مهم هنگام خرید لوازم یدکی خودرو می گوید

    It’s difficult to find educated people on this subject, but you seem like you know what you’re talking about!
    Thanks