همه چیز درباره کف تراشی سرسیلندر؛ از تعداد دفعات تا معایب

کف تراشی سرسیلندر به منظور از بین بردن ترک خوردگی، تاب دیدگی سرسیلندر و همچنین کوچک کردن فضای اتاقک احتراق انجام می شود تا ضریب تراکم موتور و قدرت موتور افزایش پیدا کند. البته در کنار این مزیت ها، کف تراشی سرسیلندر یکسری معایب نیز دارد و البته از همه مهم تر اینکه کف تراشی باید در تعداد دفعات مشخیص انجام شود که به همین منظور ما در این مقاله به بررسی همه چیز درباره کف تراشی سرسیلندر پرداخته‌ایم تا اطلاعات لازم را پیدا کنید.

سرسیلندر (Cylinder Head) یکی از مهم ترین بخش های موتور خودروست که از حساسیت بالایی برای کارکرد مناسب موتور برخوردار می باشد. در واقع باید گفت که سیلندر و سرسیلندر و اجزای آنها همگی مانند ستون فقرات موتور می باشند که در صورت هرگونه مشکلی در آنها موتور به درستی کار نخواهد کرد. سرسیلندر از آنجایی که قطعه‌ای مصرفی محسوب می شود و به دلایل مختلف ممکن است دچار خرابی شود، هر از چندگاهی نیاز به تعمیر یا اصطلاحاً کف تراشی دارد. ما در این مقاله قصد داریم به همه چیز درباره “کف تراشی سرسیلندر” بپردازیم تا هر آنچه که لازم است را بدانید.

کف تراشی سرسیلندر و سیلندر چیست

کف-تراشی-سرسیلندر

سرسیلندرها معمولاً بعد از مدتی دچار مشکلات مختلفی می شوند و این اختلالات سرسیلندر شامل تاب برداشتن، ترک خوردگی، کربن گرفتن و… می باشد که به همین دلیل نیاز به کف تراشی پیدا می کنند تا مجدداً آب بندی شوند. کف تراشی سرسیلندر با دستگاه های مخصوص و نزد افراد متخصص انجام می شود که در این فرآیند فضای اتاقک احتراق کوچک می شود تا ضریب تراکم موتور و قدرت موتور افزایش پیدا کند. فرآیند کف تراشی سرسیلندر باید با مهارت و دقت زیاد انجام شود تا سرسیلندر مجدداً دچار خرابی نشود و همچنین به قطعات دیگر آسیب نرساند.

تشخیص تعداد دفعات تراش سرسیلندر

تشخیص تعداد دفعات تراش سرسیلندر بایستی نزد افراد متخصص انجام شود زیر آنها با اندازه‌گیری ضخامت سرسیلندر توسط خط کش های مخصوص می توانند به شما بگویند که سرسیلندر چند بار تراش خورده است.

مقدار مجاز کف تراشی سرسیلندر

متخصصان حوزه خودرو اغلب توصیه می کنند که بهتر است سرسیلندر فقط یک بار تراش بخورد ولی به طور کلی مقدار مجاز کف تراشی سرسیلندر نهایت ۳ مرتبه خواهد بود. لازم به توضیح است که هر چقدر سرسیلندر بیشتر کف تراشی شود ممکن است با کوچکترین فشار دمای موتور بالا برود و باعث آسیب به قطعات دیگر شود. 

معایب کف تراشی سرسیلندر

معایب کف تراشی سرسیلندر ماشین عبارتند از:

  • بالا رفتن دمای موتور به محض وارد شدن فشار به موتور خودرو
  • کاهش قدرت موتور
  • بالا رفتن ریسک سوختن واشر سرسیلندر
  • کف تراشی باید با دقت انجام شود و در غیر این صورت علاوه بر برطرف نشدن مشکل و ایرادهای سرسیلندر، می تواند باعث احتراق بد و خرابی های مربوط به قطعات موتور شود.

از کجا بفهمیم سرسیلندر چند بار تراش خورده

از-کجا-بفهمیم-سرسیلندر-چند-بار-تراش-خورده

یکی از سوالات رایج و بسیار مهم این است که از کجا بفهمیم سرسیلندر تعمیر چندمه و چندبار تراش خورده. همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، تشخیص تعداد دفعات تراش سرسیلندر توسط مکانیک ها و افراد ماهر امکان پذیر است چراکه آنها با اندازه‌گیری ضخامت سرسیلندر توسط خط کش های مخصوص می توانند به شما بگویند که سرسیلندر چندبار تراش خورده است.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد کف تراشی سرسیلندر دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان فنی یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.