علت زود تمام شدن صفحه کلاچ چیست؟

صفحه کلاچ ماشین وظیفه‌ای مهم در خودروهای دنده دستی دارد و از آنجایی که این قطعه مصرفی است، عمر مشخصی دارد و نیاز است بعد از فرسودگی سریعاً آن را تعویض کنید. اما رعایت نکردن یکسری موارد می تواند منجر به فرسایش سریع تر صفحه کلاچ شود که به همین دلیل ما در این مقاله به بررسی علت زود تمام شدن صفحه کلاچ پرداخته‌ایم تا کاملاً با این مبحث آشنایی پیدا کنید.

قبل از بررسی “علت زود تمام شدن صفحه کلاچ“، مهم است بدانید این قطعه چیست و چگونه در پیشرانه وسیله نقلیه شما کار می کند. صفحه کلاچ (Clutch Plate) یک قطعه بسیار مهم در ماشین های دنده‌ای است که پیشرانه یا گیربکس را بین چندین شفت چرخان درگیر و جدا می کند. کلاچ حرکت چرخشی یک شفت را به شفت دیگر منتقل می کند و به عبارتی کلاچ رابط بین جعبه دنده و موتور می باشد که در ابتدا توان موتور را به جعبه دنده و بعد از این توان را به چرخ ها منتقل می کند.

صفحه کلاچ ماشین معمولاً عمر مشخصی دارد، اما یکسری موارد می تواند روی عمر صفحه کلاچ تاثیر بگذارد و زودتر آن را فرسوده کند. به همین منظور برای اینکه بدانید علت زود تمام شدن صفحه کلاچ چیست، می توانید این مقاله را مطالعه کنید و اطلاعات لازم را دریافت کنید.

علت زود تمام شدن صفحه کلاچ

علت زود تمام شدن صفحه کلاچ

علت زودن تمام شدن صفحه کلاچ معمولاً تحت تاثیر موارد زیر است:

درگیر بودن کلاچ هنگام رانندگی

درگیر بودن کلاچ در زمان رانندگی به صفحه کلاچ فشار وارد می کند و بنابراین اصطکاک بیشتری ایجاد می کند و صفحه کلاچ را سریعتر فرسوده می کند. بهترین راه برای جلوگیری از این اتفاق این است که پای خود را به خوبی از کلاچ دور نگه دارید،‌ مگر اینکه قصد دارید دنده را عوض کنید.

رانندگی در ترافیک های سنگین

اجتناب از رفت و آمدهای زیاد در ترافیک های شهری می تواند به جلوگیری از زود تمام شدن صفحه کلاچ کمک کند. زمانی که شما دائماً در ترافیک ها رفت و آمد می کنید طبیعتاً باید بارها و بارها کلاچ را درگیر کنید که این امر می تواند موضوعی مهم در علت زود تمام شدن صفحه کلاچ باشد.

حمل بارهای سنگین با ماشین

اگر ماشین اضافه بار داشته باشد و وزن سنگینی را تحمل کند، قطعاً دیسک و صفحه کلاچ زودتر دچار فرسودگی می شود. البته این اضافه بار ماشین به صورت مقطعی تاثیر محسوسی ندارد که صفحه کلاچ را دچار مشکل کند، ولی اگر دائماً در حال جابجایی بار با ماشین خود هستید، قطعاً این موضوع می تواند علت زود تمام شدن صفحه کلاچ باشد.

درگیر کردن ناگهانی کلاچ

به طور مثال زمانی که خودرو با سرعت زیاد در حال حرکت است و شما به طور ناگهانی پدال کلاچ را درگیر می کنید، به دلیل اصطکاکی که بوجود می آید می تواند در دراز مدت عمر صفحه کلاچ را کم کند. البته این موضوع در زمان تعویض دنده اشکالی ندارد ولی اگر بدون انجام تعویض دنده و به طور مداوم این کار را انجام می دهید، قطعاً عمر صفحه کلاچ را تحت تاثیر قرار می دهید.

هنگام متوقف شدن، خودرو همچان روی دنده است

هنگامی که ماشین را متوقف می کنید مانند توقف در پشت چراغ قرمز، قرار داشتن ماشین در دنده اول و قرار دادن پا روی پدال ترمز می تواند فشار غیر ضروری به کلاچ وارد کند که این موضوع می تواند باعث زودتر فرسوده شدن صفحه کلاچ شود. اگر قرار است برای مدت طولانی متوقف شوید و از ترمز دستی برای ثابت نگه داشتن خودرو استفاده کنید، بسیار بهتر است که خودرو را در حالت دنده قرار دهید و ترمز را نگه دارید. 

معطل کردن برای تعویض دنده

این یک مشکل رایج برای کسانی است که به تازگی رانندگی را یاد گرفته‌اند. تعویض دنده نیازی به زمان زیاد ندارد و هرچه بیشتر پدال کلاچ را فشار دهید و آن را نگه دارید قطعاً فشار بیشتری به صفحه کلاچ ماشین وارد می کنید. اگر این کار دائماً در حال تکرار باشد، می توانید متوجه شوید که چقدر زود صفحه کلاچ شما تمام می شود. پس سریع دنده را عوض کنید و هنگام تعویض دنده معطل نکنید.

خرید دیسک و صفحه کلاچ ماشین

خرید دیسک و صفحه کلاچ ماشین

شما می توانید با رعایت یکسری نکات، عمر صفحه کلاچ ماشینتان را افزایش دهید. قطعاً طرز رانندگی و شرایط رفت و آمد شما می تواند روی عمر مفید این قطعه تاثیر بگذارد. با این حال صفحه کلاچ یک قطعه مصرفی است و بعد از مدتی نیاز به تعویض دارد. پس زمانی که قصد خرید دیسک و صفحه کلاچ ماشین دارید می توانید به وبسایت یدک یار مراجعه کنید و یا با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۳۰۵۰۶۰ تماس بگیرید و ثبت سفارش خود را انجام دهید. مجموعه یدک یار برای تمامی خودروهای دنده‌ای دیسک و صفحه کلاچ را عرضه می کند تا شما مشتریان عزیز با دست باز به انتخاب خود بپردازید. علاوه بر این، امکان مشاوره رایگان برای شما وجود دارد تا اگر نمی دانید چه دیسک و صفحه‌ کلاچی مناسب خودروی شماست، بتوانید اطلاعات لازم را کسب کنید و بهترین صفحه کلاچ را برای ماشینتان خریداری کنید تا عملکرد مناسب خودرو را تضمین کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به علت زود تمام شدن صفحه کلاچ دارید خوشحال می شویم دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.