از کجا بفهمیم سرسیلندر تعمیر چندمه؟

سرسیلندر ماشین ممکن است دچار خرابی های مختلفی شود که اغلب مکانیک ها با کف تراشی سرسیلندر اختلالاتی مانند تاب خوردگی و ترک خوردگی سرسیلندر را برطرف می کنند تا سرسیلندر مجدداً کارایی مناسب خود را پیدا کند. حال ممکن است بپرسید که از کجا بفهمیم سرسیلندر تعمیر چندمه که این کار توسط افراد متخصص و با اندازه‌گیری ضخامت سرسیلندر و همچنین واشر سرسیلندر قابل تشخیص است.

سرسیلندر ماشین (Vehicle Cylinder Head) یکی از اصلی ترین بخش های موتور محسوب می شود و همانطور که از نامش مشخص است، در قسمت فوقانی سیلندر قرار دارد. این قطعه با اتصال به بلوک های سیلندر برای تشکیل اتاقک احتراق تعبیه شده است و همچنین دارای ورقه های نازکی به نام واشر سرسیلندر می باشد که بین بلوک موتور قرار می گیرد و وظیفه آب بندی را انجام می دهد. حال بسیاری از افراد حداقل برای یک بار هم که شده به دلایل مختلف با تعمیر سرسیلندر ماشین مواجه شده‌اند که ما در این مقاله می خواهیم به آموزش اینکه “از کجا بفهمیم سرسیلندر تعمیر چندمه” و اصولاً چند بار تعمیر سرسیلندر امکان پذیر است بپردازیم تا اطلاعات لازم را در این مورد پیدا کنید.

از کجا بفهمیم سرسیلندر تعمیر چندمه

از-کجا-بفهمیم-سرسیلندر-تعمیر-چندمه

امروزه به دلیل بالا رفتن قیمت لوازم یدکی خودرو بسیاری از رانندگان تعمیر قطعات را به تعویض آن ها ترجیح می دهند. سرسیلندر ماشین از آن دسته قطعاتی است که تعویض آن به طور کامل بسیار هزینه بر می باشد و همچنین در صورت تعویض، سرسیلندر جدید کارایی سرسیلندر فابریک را نخواهد داشت که به همین دلیل تعمیر سرسیلندر گزینه معقولانه‌تری می باشد.

اختلالات سرسیلندر شامل تاب خوردگی، ترک خوردگی، گشاد شدن گیت سوپاپ و… می باشد که معمولاً این خرابی ها به دلیل گرمای بیش از حد موتور اتفاق می افتد. تعمیر سرسیلندر یا اصطلاحاً کف تراشی سرسیلندر اگر به صورت اصولی و زیر نظر افراد متخصص انجام گیرد می تواند این خرابی های سرسیلندر را برطرف کند.

حال سوال اینجاست که از کجا بفهمیم سرسیلندر تعمیر چندمه که برای تشخیص این موضوع نیاز به افراد متخصص می باشد زیرا مکانیک ها با بررسی این قطعه و اندازه گیری ضخامت سرسیلندر با استفاده از خط کش های مخصوص می توانند تخشیص دهند که سرسیلندر چند بار تعمیر شده است. همچنین روش دیگری که مکانیک ها می توانند تعداد دفعات تعمیر سرسیلندر را تشخیص دهند این است که ضخامت واشر سرسیلندر را بررسی کنند. آنها پس از بررسی ضخامت واشر سرسیلندر تشخیص خواهند داد که سرسیلندر چند بار تعمیر یا اصطلاحاً کف تراشی شده است.

سرسیلندر تعمیر آخر

به طور کلی بهتر است سرسیلندر فقط یک بار تعمیر شود ولی امکان تعمیر سرسیلندر تا نهایت ۳ مرتبه نیز وجود دارد. به همین منظور سرسیلندر تعمیر آخر مرتبه سوم خواهد بود که ممکن است بعد از انجام تعمیر برای بار سوم به دلیل ضعیف شدن سرسیلندر این قطعه مجدد دچار تاب خوردگی و ترک برداشتن شود که در این صورت دیگر نمی توان تعمیر سرسیلندر را انجام داد و تنها راه حل تعویض کامل سرسیلندر خواهد بود.

واشر سرسیلندر تعمیر اول چیست؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم، واشر سرسیلندر ماشین قطعه‌ای است که بین سرسیلندر و بلوک موتور قرار می گیرد که نقش بسیار مهمی را برای آب بندی فرآیند احتراق داخلی و جلوگیری از نشت سیالاتی مانند روغن و آب و مخلوط شدن این دو باهم که به آب روغن قاطی کردن ماشین معروف است، بر عهده خواهد داشت. به طور کلی آب بندی که واشر سرسیلندر ماشین ایجاد می کند باعث حفظ قدرت موتور ماشین برای حرکت می شود.

امروزه واشر سرسیلندرها دوام بالایی دارند و با اینحال همچنان در معرض خرابی هستند که به همین دلیل رانندگان نیاز به تعمیر یا تعویض واشر سرسیلندر پیدا می کنند. در بیشتر مواقع واشر سرسیلندری که دچار خرابی شده است دور انداخته می شود و واشر سرسیلندر جدید جایگزین می شود. با این حال در بعضی از خودروها می توان واشر سرسیلندر را تعمیر کرد که مکانیک ها با تراش دادن سطح واشر و از بین بردن ترک ها و تاب خوردگی مجدداً این قطعه را بر روی سرسیلندر آب بندی می کنند. واشر سرسیلندر تعمیری یا واشر سرسیلندر تعمیر اول یعنی اینکه واشر سرسیلندر یک بار تراشکاری شده است و مجدداً بر روی سرسیلندر قرار گرفته است که شما می توانید برای تشخیص واشر سرسیلندر تعمیر اول به سطح آن دقت کنید که اگر در گوشه بالای آن دو سوراخ وجود داشت به این معنیست که واشر سرسیلندر تعمیر شده است ولی اگر یک سوراخ روی سطح واشر وجود داشت، به این معنیست که واشر سرسیلندر تعمیر نشده است.

خرید سرسیلندر ماشین

خرید-سرسیلندر-ماشین

همانطور که در ابتدای این مقاله به آن اشاره کردیم، تعمیر سرسیلندر ماشین تا ۳ مرتبه امکان پذیر است که اگر بعد از آن مجدداً سرسیلندر دچار خرابی شود، تنها بایستی این قطعه را تعویض کنید. به همین منظور اگر قصد خرید سرسیلندر ماشین را دارید می توانید به وبسایت یدک یار مراجعه کنید و سرسیلندر ماشین خود را در بهترین کیفیت خریداری کنید. مجموعه یدک یار طیف وسیعی از سرسیلندر ماشین های مختلف را با بهترین کیفیت و در اصالت کامل گردآوری کرده تا شما عزیزان با خیال راحت خرید سرسیلندر ماشین را انجام دهید. علاوه بر این، امکان مشاوره رایگان نیز وجود خواهد داشت تا تمامی سوالات خود را از متخصصان یدک یار بپرسید و از خرید مطمئن تری بهره مند شوید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد اینکه از کجا بفهمیم سرسیلندر تعمیر چندمه دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان فنی یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظرات
  1. هادی می گوید

    در بیشتر مواقع واشر سرسیلندری که دچار خرابی شده است دور انداخته می شود و واشر سرسیلندر جدید جایگزین می شود. با این حال در بعضی از خودروها می توان واشر سرسیلندر را تعمیر کرد

    این چی هه شما نوشتین – واشار سر سیلندر دور انداخته می شود و واشار سر یلندر یک یا دو سوراخه مقداری قطرش از واشار استاندارد بیشتر است هر چه سوراخ بیشتر قطر بیشتر که بتونه اختلاف تعمیر سرسیلندر و برش سر سیلندر تعمیری با استاندارد را جبران کند –
    چی بگم من

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز نکته اول اینکه بدیهتا خودرو با خودرو متفاوت است و تعمیر موتور در خودرو های مختلف شرایط متفاوتی دارد و اطلاعاتی که در اینباره در این بخش در اختیار شما قرار گرفته مطابق خودرو های رایج داخل کشور است.
      مورد بعدی این هست که زمانی که شما اقدام به تعمیر موتور میکنید و بلوک سیلندر تراش میخورد، اگر از مقداری بیشتر تراش خورده باشد ارتفاع بلوک سیلندر کاهش پیدا کرده و کمتر از استاندارد خواهد بود. لذا استفاده از واشر سرسیلندر قطور تر برای حفظ راندمان موتور خودرو الزامیست.