علت کم شدن روغن هیدرولیک فرمان چه می باشد؟

روغن هیدرولیک در خودروهایی که دارای سیستم فرمان هیدرولیک می باشند، نقش بسزایی دارد. کم شدن روغن هیدرولیک می تواند منجر به از کار افتادن فرمان یا درست عمل نکردن آن شود. به همین منظور در این مقاله به بررسی علت کم شدن روغن هیدرولیک فرمان پرداخته‌ایم تا بدانید چرا این اتفاق می افتد.

امروزه بسیاری از خودروها دارای فرمان هیدرولیک هستند. سیستم هیدرولیک از روغن هیدرولیک تحت فشار برای تقویت نیروی داخل سیستم فرمان استفاده می کند و چرخش و جابجایی را برای راننده آسان تر می کند. با گذشت زمان، روغن هیدرولیک فرمان کم یا فرسوده می شود که ظرفیت آن برای ارسال فشار هیدرولیک کافی به سیستم فرمان کاهش می یابد و باعث ایجاد مشکلاتی در چرخاندن فرمان می شود. علاوه بر این، کم شدن روغن هیدرولیک فرمان می تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای سایر قسمت های خودرو شود.

ما در این مقاله می خواهیم به بررسی علائم و “علت کم شدن روغن هیدرولیک فرمان” بپردازیم تا به طور کامل بدانید چرا این اتفاق برای خودروی شما رخ می دهد، پس تا پایان این مطلب همراهمان باشید. علاوه بر این، اگر علاقه دارید که بیشتر درباره سیستم فرمان هیدرولیک اطلاعات کسب کنید توصیه می کنیم که مقاله تفاوت فرمان برقی با هیدرولیک چیست را از مجله یدک یار مطالعه کنید.

علت کم شدن روغن هیدرولیک فرمان

علت کم شدن روغن هیدرولیک فرمان

سطح پایین روغن هیدرولیک فرمان معمولاً نشان دهنده‌ی نشتی در سیستم هیدرولیک است. به طور کلی علت کم شدن روغن هیدرولیک فرمان (Cause Low Power Steering Fluid) به دلیل وجود خرابی در قطعات زیر است:

  • خرابی پمپ فرمانی هیدرولیک
  • نشتی روغن هیدرولیک
  • خرابی دنده فرمان
  • مشکل در خطوط فرمان هیدرولیک
  • از بین رفتن آب بندی ها و فرسوده شدن اورینگ های داخل سیستم فرمان

اگر روغن هیدرولیک کم باشد

طبیعتاً “اگر روغن هیدرولیک کم باشد” نشانه هایی ظاهر می شود که می تواند شما را از کم بودن روغن هیدرولیک فرمان آگاه کند. اگر روغن هیدرولیک ماشین شما کم باشد، مشکلات زیر رخ می دهد:

مشکلات فرمان

بدیهی است که علامت اصلی کم شدن روغن هیدرولیک، ایجاد مشکل در فرمان ماشین است. زمان که روغن هیدرولیک فرمان کم باشد متوجه خواهید شد که فرمان ماشین شما سفت می شود و چرخاندن آن دشوار است.

اگر این مشکل ادامه پیدا کند و به آن توجهی نکنید، به احتمال زیاد تصادف خواهید کرد زیرا رانندگی صحیح با این شرایط تقریباً غیر ممکن است.

چرخش پر سر و صدا فرمان

سیستم فرمان هیدرولیک از یک پمپ هیدرولیک برای افزایش فشار به مکانیزم فرمان استفاده می کند. پمپ هیدرولیک باید سیال را به گردش درآورد تا فرمان به درستی کار کند. اگر روغن کمتری در پمپ هیدرولیک فرمان وجود داشته باشد، هنگام چرخاندن فرمان صداهای عجیب و غریبی ایجاد می شود.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که روغن هیدرولیک را داخل مخزن بریزید و سپس بررسی کنید که آیا این صداها از بین می روند یا نه. اگر صدا باقی بماند، ممکن است مشکلات دیگری مانند خرابی پمپ هیدرولیک وجود داشته باشد.

تند و تیز شدن فرمان

اگر روغن هیدرولیک کم باشد، وقتی فرمان ماشین را می چرخانید احساس می کنید که بسیار تند و تیز است و فرمان به اطراف می پرد. به عنوان مثال، اگر فرمان را به راست بچرخانید، ممکن است به سمت چپ و سپس به راست برگردد.

به هیچ وجه اجازه ندهید که این مشکل ادامه پیدا کند، زیرا تنش فرمان بدتر می شود و در نتیجه می تواند باعث تصادف شود.

نشتی روغن هیدرولیک

یکی از نشانه هایی که به وضوح قابل مشاهده است و نشان می دهد که روغن هیدرولیک فرمان کم است، نشت آن از زیر خودرو است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که زیر ماشین خود را بررسی کنید و ببینید آیا نشتی روغن هیدرولیک در آنجا وجود دارد یا خیر.

البته این نشتی روغن می تواند چیزی غیر از روغن هیدرولیک فرمان باشد مانند روغن موتور، روغن گیربکس و سایر مایعات. با این حال اگر دیدید که روغنی با رنگ مایل به قرمز در زیر خودرو وجود دارد، به احتمال زیاد این روغن هیدرولیک فرمان است که به بیرون نشت می کند.

قفل کردن فرمان

جدای از مواردی که ذکر شد، گاهی اوقات کم شدن روغن هیدرولیک فرمان باعث قفل شدن کامل فرمان می شود. اگر روغن هیدرولیک فرمان کم باشد ممکن است در حال رانندگی باشید و سپس متوجه شوید که فرمان ماشین شما اصلاً نمی چرخد.

لازم به ذکر است که این مورد در شرایط شدید رخ می دهد. شما نباید اجازه ندهید که کم بودن روغن هیدرولیک به قفل شدن کامل فرمان منجر شود زیرا بسیار خطرناک است و جان شما و سایر افراد را تهدید می کند.

سخن آخر

بهترین راه برای جلوگیری از همه این مشکلات (و به طور کلی اکثر مشکلات خودرو) نگهداری مناسب است.

این بدان معناست که همیشه باید مطمئن شوید که روغن هیدرولیک به اندازه کافی در مخزن وجود دارد. شما باید به طور منظم روغن هیدرولیک فرمان را تعویض کنید و در صورت مشاهده هرگونه نشتی در مخزن، فوراً آن را تعمیر کنید تا مشکلات بزرگتری پیش نیاید.

در صورت مشاهده هر یک از علائم ذکر شده، سطح روغن هیدرولیک را بررسی کنید تا ببینید تا چه اندازه است. اگر روغن هیدرولیک کم است، روغن هیدرولیک جدید را خریداری کنید و داخل مخزن بریزید. اگر می بینید که بازهم روغن هیدرولیک کم می شود قطعاً نشتی وجود دارد و لازم است که خودرو را به تعمیرگاه ببرید تا افراد متخصص این مشکل را بررسی و تعمیر کنند.

خرید روغن هیدرولیک ماشین

خرید روغن هیدرولیک ماشین

با توجه به اهمیتی که روغن هیدرولیک دارد، اگر نیاز به خرید روغن هیدرولیک ماشین دارید می توانید به وبسایت یدک یار مراجعه کنید و یا اینکه با شماره تلفن ۹۱۳۰۵۰۶۰-۰۲۱ تماس بگیرید تا ثبت سفارش خود را انجام دهید.

شما عزیزان پس از تماس با یدک یار از مشاوره رایگان برای خرید روغن هیدرولیک ماشین بهره مند خواهید شد. وجود مشاورین خِبره در یدک یار مزیتی است که باعث می شود خریدی بهتر و مطمئن تری را داشته باشید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به علت کم شدن روغن هیدرولیک فرمان دارید می توانید دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا افرادی که این مشکل را دارند، بتوانند از تجربیات شما عزیزان استفاده کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.