نگهداری خودرو در زمستان

نگهداری از خودرو در زمستان و رعایت اصول مختلف آن یکی از مهم ترین مواردی است که بر هر فردی که صاحب خودرو است واجب می شود، این موارد شامل آیتم ها و نکات مختلفی هستند که به عملکرد بهتر خودرو شما کمک می‌کنند و در نهایت تجربه خوبی از روز های زمستانی و رانندگی در هوای سرد را برای شما به جای می‌گذارند.

اگر راننده اتومبیل باشید قطعا نگهداری خودرو در زمستان برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است و همیشه به دنبال بهترین راه ها برای آن هستید، با آمدن فصل جدید و سرد شدن هوا، خودرو شما می‌بایست با شرایط جدید آب و هوایی منطبق و هماهنگ شود تا خلالی در عملکرد آن وارد نشود.

حال این کار ملزم به این است که شما به عنوان مالک وسیله نقلیه خود به بازبینی کلی آن بپردازید، در این بخش از مقاله یدک یار قصد داریم تا به بررسی هر آنچه در این رابطه نیاز است پرداخته و اطلاعات مفیدی را درباره نگهداری ماشین در زمستان در اختیار شما قرار دهیم.

تخصص خاصی برای نگهداری خودرو در زمستان نیست!

تخصص لازم برای نگهداری خودرو در زمستان

برای نگهداری خودرو خود در زمستان نیاز به تخصص بسیار بالا و یا داشتن اطلاعات فوق تخصصی درباره خودرو و سیستم های مختلف آن ندارید و می‌توانید با رعایت نکات مراقبتی به خوبی از عهده اینکار برآیید، در این بخش نکات مهم نگهداری از خودرو در زمستان که شما به آنها نیاز دارید را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

نکات مهم نگهداری از خودرو در زمستان

کنترل روغن موتور

استفاده از یک روغن موتور مناسب و حرفه ای و کنترل کیفیت روغن موتور یکی از شرایط نگهداری خودرو در زمستان است که می‌تواند به شما در مراقبت از خودروتان در تغییرات آب و هوایی کمک کند، همانطور که می‌دانید، هر خودرویی متناسب با نوع موتور خود نیاز به روغن موتور های مخصوص دارد که این خصوصیت با استفاده از غلظت های تعیین شده در هوای گرم و سرد، میزان کیفیت و مقاومت سیال در برابر لغزش جاری شدن محاسبه می‌شود.

با تغییر فصل نیاز به تعویض روغن موتور متناسب با شرایط آب و هوایی همان فصل دارید که این کار حکم جریان خون در رگ های موتور خودرو شما را دارد و نرسیدن روغن به آن، به معنای خرابی بسیاری از اجزای آن است.

گرم کردن موتور ماشین در زمستان

اگر نیاز به اطلاعات دقیق تر در زمینه کنترل روغن موتور دارید و یا می‌خواهید از بهترین روغن موتور خودرو خود اطلاع کسب کنید، به مقاله راهنما خرید بهترین روغن موتور خودرو مراجعه کنید.

گرم کردن خودرو در هنگام حرکت

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که روشن کردن خودرو و کار کردن درجا آن و گاز دادن های پیاپی نحوه گرم کردن خودرو در زمستان است و می تواند تا چند دقیقه تاثیر خوبی در میزان گرم شدن آن بگذارد اما این تصور کاملا نادرست است و به طور کل بهترین روش، گرم کردن خودرو در هنگام حرکت است که در ابتدا با دنده سنگین شروع به حرکت کنید و از گاز دادن های بیخودی پرهیز کنید، بعد از گذشت چند دقیقه و کار کردن پیشرانه حالا می‌توانید سرعت خود را کمی افزایش دهید.

توجه به سیستم ترمز

وجود ایراد در سیستم ترمز در روز های آفتابی و خشک هر چند ممکن است مشکلی برای شما به وجود نیاورد اما وجود مشکلات هر چند جزئی آن در روز های سرد که مسیر ها بعد از بارش برف و باران لغزنده شده اند بسیار حادثه ساز خواهد بود، اگر پدال ترمز تنظیمات درستی نداشته باشد و یا چرخ ها نتوانند به درستی نیرو ترمز را به نسبت متعادل دریافت کنند سبب لغزش بیش از حد خودرو بر روی سطوح لغزنده و اشکال در ترمز گیری خواهند شد، به همین علت است که توجه به سیستم ترمز خودرو را هرگز نباید فراموش کرد.

سلامت باتری خودرو

تاثیر سرما بر باتری ماشین از جمله موارد مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد زیرا باتری خودرو با کاهش دما به سرعت و بیشتر از دیگر اجزای خودرو دچار مشکل می‎شود، این حالت در زمان هایی که دمای هوا به زیر صفر می‌رسد نیز به خوبی قابل مشاهده است که تقریبا باتری در این حالت نیمی از قدرت خود را از دست می‌دهد، پس خالی شدن باتری در هوای سرد را جدی بگیرید و تدابیر لازم برای آن را اتخاذ کنید.

بنابراین، بهتر است ۱۵ الی ۲۰ دقیقه زمان دهید تا پیشرانه کار کند و نیرو و توان لازم برای باتری را به وجود آورد تا برای روشن کردن خودرو در صبح روز های بعد دچار مشکل نشوید.

فشار باد تایرها

بهترین روش برای داشتن تایر هایی با باد مناسب این است که در روز های شروع فصل سرما، حتما تایر ها را متناسب با دما باد کنید و تنظیم آن را هر دو هفته یکبار مجددا بررسی کنید چرا که فشار باد تایر در زمستان نیز دچار تغییر می‌شود و ممکن است تایر کم باد شود، معمولا نیم کیلوگرم از هوای فشرده تایر ها در حالت عادی از آنها خارج می‌شود.

تزریق ضد یخ به مایع رادیاتور

استفاده از ضد یخ را در روز های سرد زمستانی فراموش نکنید چرا که امکان یخ زدن مایع داخل رادیاتور وجود داشته و گردش آب و گرم شدن موتور ماشین و اجزای آن را با مشکل مواجه می‌کند، پس بسته به توضیحات درج شده بر روی بسته بندی ضد یخ ، ترکیب ۲۵ الی ۵۰ درصدی از ضد یخ با آب مقطر برای رادیاتور آب خودرو کافی است و کاربرد ضد یخ را به خوبی آشکار می کند.

بررسی چراغ های داخلی و خارجی خودرو

فراموش نکنید که بررسی چراغ های داخلی و خارجی خودرو را همیشه مورد توجه قرار بدهید و عملکرد صحیح آنها را زیر نظر بگیرید زیرا عدم تنظیم چراغ ها و یا کم نور بودن آنها ممکن است بر روی سطوح لغزنده و یا مسیر هایی که قبلا از آنها عبور نکرده اید دردسر ساز و یا حتی حادثه آفرین نیز باشد.

چک کردن مایعات موتور ماشین

پیش از حرکت با خودرو در یک روز زمستانی بهتر است چک کردن مایعات موتور خودرو از قبیل روغن موتور، ضد یخ، روغن ترمز و روغن گیربکس، روغن هیدرولیک، آب رادیاتور ماشین و … را مورد بررسی قرار دهید و از عملکرد درست آنها در شرایط سردی هوا نیز اطمینان حاصل کنید.

علاوه بر اینها، مایع شیشه پاک کن خودرو را نیز چک کنید و در صورت کم بودن میزان مورد نظر را اضافه کنید.

بررسی شیلنگ های خودرو

بررسی شیلنگ های خودرو که ممکن است با سرد شدن هوا تضعیف و دچار ترک و پارگی شوند اقدام مهمی است که باید حتما از سلامت کامل آنها اطمینان حاصل نمایید.

بررسی برف پاک کن ها

بررسی برف پاک کن های خودرو یکی از موارد مهمی است که باید در روز های برفی و بارانی مورد توجه قرار بگیرد، باید دقت داشته باشید که در صورت وجود مشکل در این بخش، این امکان که بتوانید از وقوع حوادث جلوگیری کنید را از شما صلب می کند، به طور معمول هر ۶ ماه یکبار باید نسبت به تعویض برف پاک کن ها اقدام کنید.

روغن کاری بخش های مهم خودرو

روغن کاری بخش های مهم خودرو که احتمال زنگ زدگی و خوردگی در آنها بیشتر است هم باید مورد دقت قرار بگیرد و بهتر است در روز های زمستانی که روند زنگ زدگی در آنها افزایش می یابد بیشتر روغن کاری شوند.

مسدود کردن منافذ باز خودرو

مسدود کردن منافذ باز خودرو نظیر اگزوز و یا جعبه های ورودی هوا که به دلیل گرم بودن امکان لانه کردن پرندگان و حیوانات را دارد می تواند از پیش آمد ها جلوگیری کنید.

اضافه کردن مکمل سوخت

سوخت موجود در باک بنزین نهایت تا ۳۰ روز کیفیت اولیه خود را حفظ می‌کند و بعد از آن به خوبی عمل نخواهند کرد، بنابراین در روز های زمستانی که کمتر از خودرو خود استفاده می‌کنید اضافه کردن مکمل سوخت به خودرو می تواند این روند از دست دادن کیفیت را کند تر کند.

معاینه فنی را جدی بگیرید!

معاینه فنی خودرو

معاینه فنی خودرو همانند ویزیت خودرو خود نزد یک پزشک است که تمامی مشکلات و ناراحتی آن را بررسی و تشخیص داده و نسبت به رفع آنها اقدام می‌کند، بهتر است پیش از شروع هوای سرد و زمستانی، خودرو خود را نزد مرکز معاینه فنی برده تا یک مکانیک متخصص تمامی شرایط و وضع کنونی خودرو شما را مورد سنجش قرار دهد.

با در نظر گرفتن نکات ذکر شده می‌توانید از وقوع هر نوع ایراد و مشکل در سیستم فنی خودرو خود جلوگیری کرده و نگهداری صحیحی از ماشین خود در زمستان داشته باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 نظرات
  1. سعید رحیم زاده می گوید

    ممنون از مطالب مفیدتون واقعا دانستن این مطالب خیلی میتونه به درد آدم بخوره شاید الان به کارم نیاد بگم هواسرد نیستکه بخوام نگهداری از خودرو رو یاد بگیرم نگران باشم و از این حرفا ولی مطمئنا یه جایی به کارم میاد با تشکر فراوان از شما عزیزان

  2. حسین بهاری می گوید

    بسیار عالی,و کامل بود مطالبتون و خیلی کاربردی بود بخصوص برای ما که در اردبیل هستیم و هوا خیلی,سرده واقعا خودروهامون به نگهداری خاصی نیاز داره خدا بهتون خیر بده

  3. عزیزپور می گوید

    سلام
    مرسی از مطالب کاربردی تون بسیار عالیه …برای خودروهای سنگین مثل اتوبوس هم همین هایی که فرمودید برای مراقبت ماشینهای سبک در زمستان کاربرد داره?

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      خوشحالیم که مطالب سایت مفید و مورد استفاده قرار گرفته است. این موارد برای خودرو های سواری ذکر شده اما بصورت کلی شرایط گفته شده برای تمامی خودرو ها صدق میکند البته گفتنی است تفاوت هایی در برخی از سیستم های خودرو های سنگین و سواری وجود دارد که باید برای آن موارد شرایط نگهداری خاص خودرو های سنگین را مطالعه کنید.

  4. کیومرث زارع می گوید

    اقا سلام
    چیکار کنیم رطوبت کمتری وارد سوخت ما بشه ?احساس میکنم رطوبت میگیره سوختم توو زمستون مصرف زیاد میشه انگار
    مخلصیم دست شما هم درد نکنه.

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      رطوبت داخل سوخت مرتبط به جایگاه سوخت و خود سوخت است و متاسفانه کاری نمیشه برای این مشکل کرد. بهترین کار این هست که از مکمل های استاندارد استفاده کنید تا آسیب کمتری به قطعات موتوری ماشین شما وارد شود.