گرم کردن موتور ماشین در زمستان

گرم کردن خودرو یکی از الزامات مهم در هنگام استفاده از اتومبیل خصوصا در روز های سرد و یا هنگام صبح است. گرم نکردن خودرو در روز های زمستانی وبه ویژه صبح ها سبب بروز عوارضی نیز خواهد شد. در این مقاله به تمامی نکات مهم درباره گرم کردن ماشین اشاره خواهیم کرد.

نتیجه “گرم کردن ماشین” همان روشن بودن تمام اتومبیل هایی است که قبل از راه افتادن ۵ الی ۱۰ دقیقه درجا کار می کنند. طبق یک باور عمومی و تقریبا قدیمی، مردم اعتقاد دارند که در فصل های سرد سال و هنگامی که اتومبیل برای چند ساعت متمادی مثلا در زمان شب خاموش بوده است بایستی در هنگام روشن کردن حتما قبل از حرکت چند دقیقه را در حالت درجا کار کند تا مشکلی پیش نیاید.

به عقیده برخی از افراد این روش کاملا درست است و فواید بسیاری دارد و به عقیده گروهی دیگر این کار معایب فراوانی دارد و می تواند مشکلات زیادی را برای اتومبیل به وجود بیاورد.

نظر شما در خصوص این موضوعات چیست؟ فکر می کنید با این کار ضرر زیادی را متوجه اتومبیلتان می کنید یا فکر می کنید کار درستی را انجام داده و عمر موتورتان را بالا می برید؟

گرم کردن موتور خودرو ارتباط مستقیمی با پیستون و سیلندرها دارد، پس بهتر است پیش از پرداختن به دلایل گرم کردن یا نکردن موتور به کارکرد این دو قطعه بسیار مهم در این مقاله بپردازیم. با ما همراه باشید.

علت گرم کردن خودرو در صبح یا هوای سرد

چرا در زمستان موتور خودرو را گرم می کنیم؟

یکی از مهم ترین سوالاتی که در این بخش به آن می‌پردازیم این است که “چرا ماشین را گرم کنیم؟” زمانی که اول صبح و به خصوص در هوای سرد استارت می زنید و خودرو روشن می شود، به احتمال زیاد دور موتورتان در زمانی که گاز نمی دهید بیشتر از ۱۰۰۰ است. این حالت طبیعی نیست، زیرا در شرایط معمولی دور موتور اتومبیلی که ایستاده است باید به صورت نرمال روی ۸۰۰ الی ۹۰۰ باشد؛ پس تا زمانی که دور موتور به زیر ۱۰۰۰ یا حداقل روی ۱۰۰۰ نرسیده است حرکت نکنید.

دومین موردی  که از اهمیت بالایی برخوردار است، علت اصلی گرم کردن خودرو در اول صبح یا هوای سرد است؛ ضریب انبساط اجسام مختلف و به خصوص فلزات معیاری است که نشان می‌دهد که در هنگام انقباض و انبساط، هر فلز تا چه حد منقبض و منبسط می شود.

زمانی که هوا بسیار سرد می شود پیستون نسبت به سیلندر بیشتر منقبض می شود، در صورتی که اگر پس از گذشت چند ساعت و رسیدن به حداکثر انقباض پیستون و سیلندر، اتومبیل را روشن کنیم، سیلندر و پیستون شروع به گرم شدن می کنند.

پیستون داخل موتور قرار گرفته است و ضریب انبساط بیشتری دارد، اما سیلندر فضای اطراف سردتر داشته و ضریب انبساطش نیز کمتر است. زمانی که استارت می زنیم هر دوی این ها شروع به گرم شدن می کنند.

عوارض گرم نکردن موتور ماشین

در صورتی که بدون گرم کردن موتور و درجا کار کردن اتومبیل شروع به حرکت کنید مسلما به خاطر گاز دادن سوخت بیشتری وارد سیلندر و پیستون ها می شود. وارد شدن سوخت بیشتر باعث انبساط سریع تر پیستون نسبت به سیلندر می شود و همین موضوع باعث شده که با حرکت بالا و پایین پیستون، خط و خش های ریز و میکروسکوپی روی سطح داخلی سیلندر برجا بماند.

آیا نحوه عملکرد و کارایی سیلندر و پیستون داخل آن را می دانید؟

دانستن این نحوه عملکرد بر روی درک بهتر علت خرابی خودرو در هنگام برخورد به معضلاتی از جمله عدم گرم کردن آن تاثیر زیادی دارد. پس بهتر است یک توضیح مختصر و اجمالی را درباره این موضوع داشته باشیم.

سیلندر یک محفظه استوانه ای شکل توخالی است که به وسیله پیستون پر شده است. فضای بین سیلندر و پیستون بسیار کم و در حدی است که حتی هوا نیز امکان عبور از آن را ندارد. هر بار احتراقی که در اتومبیل رخ می دهد، نیازمند ۴ بار حرکت پیستون داخل هر سیلندر است:

  • با پایین آمدن پیستون هوا و سوخت فشرده شده به داخل سیلندر کشیده می شوند.
  • با بالا رفتن پیستون این هوا و سوخت فشرده شده و باعث ایجاد جرقه در شمع می شوند.
  • نیرو و قدرت جرقه شمع باعث به پایین راندن پیستون می شود.
  • پیستون در این مرحله که آخرین مرحله نیز به حساب می آید به سمت بالا حرکت کرده و دود ناشی از سوختن بنزین یا هر سوخت دیگری را خارج می کند.
روش های گرم کردن خودرو

چگونه ماشین را گرم کنیم؟

دلایل گرم کردن موتور را متوجه شدیم اما بهتر است روش های مناسبی که به ما می‌آموزد “چگونه ماشین را گرم کنیم” (how to warm up your car) را نیز بدانیم که در این بخش به طور کامل توضیح داده شده است.

درجا کار کردن ماشین

روش اول که معمول و شایع ترین روش است، “درجا کار کردن ماشین” است. برای این کار بدون آن که گاز دهید استارت زده و اجازه دهید اتومبیل حداقل برای ۳ الی ۴ دقیقه کار کند. اگر خودرو شما دوگانه سوز است، بهتر است آن را با بنزین روشن کنید تا به موتور فشار وارد نشود.

اگر در هنگام روشن کردن و گرم کردن موتور گاز بدهید، پیستون ها به دلیل ورود بیشتر سوخت انبساط سریع تری را تجربه می کنند و این گرم کردن نه تنها مفید نبوده بلکه سبب کاهش عمر سیلندرها نیز شده است.

پس از آن که دور موتور به زیر هزار یا روی هزار رسید، می توانید آرام شروع به حرکت کرده و پس از طی مسافت ۲ الی ۳ کیلومتری راحت به حرکت خود ادامه دهید.

حرکت در سر پایینی

روش دیگری که برای گرم کردن موتور استفاده می شود، حرکت در یک سرازیری ملایم است؛ اگر در نزدیکی محل پارک خودرو چنین موقعیتی دارید بهتر است از آن استفاده کنید. می توانید با روشن کردن اتومبیل و استفاده از یک دنده سبک مثلا دنده ۳ حرکت را شروع کنید.

با این کار حرکت کرده اید و سوخت اضافی مصرف نمی کنید اما به دلیل سرپایینی بودن و استفاده از دنده سبک فشاری به موتور وارد نمی شود و سیلندر و پیستون هماهنگ با هم انبساط پیدا می‌کنند.

آیا صبح ماشین را گرم کنیم؟

گرم کردن خودرو یکی از عمده مشکلات افراد است و نمی دانند آیا این کار به نفع موتور خودرست یا به ضرر آن! همان طور که با دلایل منطقی ثابت کردیم، گرم کردن موتور یکی از الزامات نگهداری و افزایش طول عمر موتور خودرو در فصل های سرد سال است. در صورتی که تا به حال از این موضوع اطلاع نداشته اید و گمان می کنید که سیلندرهای اتومبیل یا دیگر قطعات مربوط به آن به خاطر همین سهل انگاری خراب شده اند می توانید به سایت یدک یار مراجعه کرده و قطعه مورد نظر خود را با قیمتی بسیار مناسب و گارانتی اصالت کالا تهیه کنید.

علاوه بر گارانتی اصالت، سلامت فیزیکی کالا نیز به مشتری تضمین می‌شود و در صورت وجود مغایرت، امکان مرجوع کردن آن نیز فراهم است. همچنین، می‌توانید با تماس با بخش مشاوره با شماره گیری ۹۱۳۰۵۰۶۰-۰۲۱، سوالات خود را از کارشناسان بپرسید و به صورت رایگان مشاوره دریافت کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.