کدام کمک فنر بهتر است؟ گازی یا روغنی؟

کمک فنر یکی از قطعات حساس و مهم در خودروست ک برای جلوگیری از ورود هر نوع ضربه به داخل خودرو و سرنشینان طراحی شده است. این قطعه در انواع مختلفی ساخته شده که به طور عمده به چند دسته تقسیم می شوند که در این مقاله به بررسی هر کدام یک از آنها پرداخته ایم.

کمک فنرها که جزئی از سیستم تعلیق خودرو محسوب می شوند، نقش مهم و موثری در حفظ راحتی و آرامش سرنشینان، همچنین طول عمر قطعات دیگر خودرو دارند.

در صورت بروز نقص در این بخش از خودرو، قطعات مختلفی از وسیله نقلیه شما به جهت شدت و تعدد ارتعاشات وارده خصوصا در زمان عبور از دست اندازها و مسیرهای ناهموار آسیب می بینند در نتیجه سریعتر مستهلک می شوند و نیاز به تعویض آن ها پیدا خواهید کرد، علاوه براین ضربه های وارده به بدنه خودرو برای راننده و سرنشینان نیز می تواند آزار دهنده باشد .

کمک فنرها انواع گوناگونی دارند (Types of shick absorbers)، از قبیل گازی، روغنی، گازی-روغنی، اهرمی، تلسکوپی و … که در ادامه به بررسی و مقایسه انواعی از آن می پردازیم.

کمک فنر روغنی، گازی و روغنی-گازی را بهتر بشناسیم!

کمک فنر روغنی، معمولی و یا هیدرولیک

کمک فنر روغنی

یکی از مدل های رایج در میان کمک فنرها که در انواع خودروها مورد استفاده قرار می گیرد، کمک فنر روغنی یا همان معمولی است . این نوع از کمک فنر دارای سیلندری حاوی روغن و یک پیستون است که در زمان حرکت به جهت موانعی که در مسیر حرکت خود دارد، به کندی جا به جا می شود، به همین دلیل آهسته تکان می‌خورد و جلوی نوسان‌های شدید را می‌گیرد.

در این نوع از کمک فنر با وارد شدن ارتعاش به آن، مایع درون محفظه پایینی که همان محفظه سیال است، از طریق سوراخ هایی که بر روی دریچه آن وجود دارد، به محفظه بالا وارد شده و بعد از باز شدن فنر، مجددا به قسمت قبل باز می گردد و از این طریق ضریب ارتعاش ایجاد شده را به صفر نزدیک تر می کند.

کمک فنر های هیدرواستاتیک یا گازی

کمک فنر و انواع آن

می توان گفت کمک فنرهای گازی از جهت نحوه کار و عملکرد، تفاوت قابل توجهی با انواع روغنی ندارند، با این اختلاف که در این نوع، مخزن گاز نیتروژن یا گاز دیگری، مانع تولید حباب های هوا در هنگام بالا و پایین رفتن کمک فنر شوند و تسهیل در عملکرد کمک فنر ایجاد خواهد کرد.

کمک فنر گازی-روغنی

این نوع از کمک فنر ترکیبی از کمک فنر گازی و روغنی است که راحتی و نرمی مضاعفی را نتیجه می دهد.

مقایسه کمک فنر گازی و روغنی (معمولی)

مقایسه کمک فنر گازی و روغنی

کمک فنرها نسبت به یکدیگر دارای شباهت ها و تفاوت هایی هستند و اختلافاتی در عملکرد آنها وجود دارد، پس برای انتخاب مناسب ترین نوع کمک فنر برای خودرویتان باید به مواردی از قبیل نوع، وزن، اندازه، شرایط کارکرد خودرو و اینکه وسیله نقلیه شما به چه منظوری مورد استفاده قرار می گیرد توجه شود. از نظر قیمت، مدل های گازی-روغنی  بالاترین قیمت را دارند پس از آن مدل گازی و در آخر روغنی قرار می گیرند. این ترتیب در مورد کیفیت و راحتی کمک فنرها نیز صدق می کند و کمک فنر گازی-روغنی از این منظر نیز در جایگاه اول قرار می گیرد.

در خودروهایی که داخل ایران تولید می شوند، کمک های روغنی به کار می رود و بسیاری از صاحبان خودرو، اقدام به تغییر کمک فنر های روغنی با نوع گازی آن می کنند. درصورتی که بدنبال اطلاعات جامع و دقیق تری در خصوص  کمک فنر هستید، می توانید به بخش مقاله کمک فنر چیست؟ در سایت یدک یار مراجعه کنید.

مقایسه کمک فنرهای گازی، روغنی، گازی-روغنی در یک نگاه

 روغنیگازیگازی-روغنی
قیمتمتوسطمتوسطبالاترین قیمت
نرمی و راحتینرمی کمترنرمی متوسطبیشترین نرمی
نوع خودروخودروهای باری و سنگینخودروهای سواریخودروهای سواری

جمع بندی

به طور کلی، در صورتی که هندلینگ خودرو برای شما اولویت دارد، نوع روغنی یا هیدرولیک به شما پیشنهاد می شود، اما در صورتی که به دنبال سهولت و راحتی در عبور از دست انداز های شهری و … هستید، مدل پنوماتیکی یا همان گازی نوعا برای خودرو شما مناسب تر خواهد بود.

به طور مثال، در کمک فنر خودرو هایی مانند نیسان و وانت که برای حمل بار هستند، با در نظر گرفتن جمیع موارد بالا، عمدتا انتخاب کمک هایی با فنر سفت تر و روغنی انتخاب می شود ، اما در خودرویی مانند سمند، ۲۰۶ و… که صرفا جهت سواری مورد استفاده قرار می گیرند، و وزن کمتری دارند، برای تامین آسایش سرنشینان و ورود کمترین ضربه، از انواع کمک فنر نرم تر و عمدتا گازی استفاده می شود.

برای انتخابی مطمئن و مناسب ترین کمک فنر با توجه به در نظر گرفتن شرایط خودروی شما، می توانید از مشاوره رایگان یدک یار استفاده کنید و پاسخ سوالات خود را از کارشناس مجموعه دریافت نمایید تا با کسب اطلاعات صحیح، انتخاب بهتری پس از بررسی قیمت کمک فنر ماشین مورد نیاز خودرو داشته باشید. در صورت خرید از یدک یار، علاوه بر ارسال رایگان در تهران، محصولات با ضمانت اصالت به شما تقدیم خواهند شد .

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

44 نظرات
  1. پيمان می گوید

    سلام.اتومبيل ام وي ام ۵۳۰ دارم براي کمک عقب از چه نوع کمکي استفاده کنم. کاربري خانوادگي در خيابانهاي رشت و جاده اي ممنون از سايت خوبتان.

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      بهترین گزینه کمک فنر ماکسیمایی ایست که خشکی و کوبش عقب خودرو شما را تا مقدار بسیار زیادی کاهش خواهد داد. با اینحال پیشنهاد میکنیم قبل از خرید کمک فنر با متخصصین یدک یار تماس گرفته و مشاوره بگیرید. مشاورین یدک یار شما را در راستای خرید بهترین و مناسب ترین کمک فنر برای ام وی ام ۵۳۰ راهنمایی خواهند کرد.

  2. محمد قائم می گوید

    سلام خسته نباشید
    ببخشید من پراید ۱۳۲ تک گانه دارم و بیشتر برای روستا استفاده میکنم وقتی نفر سوار ماشین هست فنر های عقب کوبیده میشه و صدای دلخراشی ایجاد می‌کنه به نظر شما چه فنری مناسبه تا بتونم این مشکل رو برطرف کنم ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      تنوع انتخاب زیاده ولی باید با یک متخصص مشورت کنید تا با توجه به بودجه ای که مدنظرتون هست بهترین قطعه را خریداری نمایید. میتوانید با همکاران ما در بخش فروش ارتباط بگیرید تا شما را بصورت دقیق راهنمایی کنند.

  3. Mohamad می گوید

    سلام وقت بخیر من زمین کشاورزی دارم و ماشینمم پژو پارسه واسه همین بیشتر وقتا تو خاکی و دست اندازم بنظر شما چ نوع کمکی بندازم؟ و اصلا چ مارکی الان تو بازار خوبه

  4. حمید می گوید

    سلام برای آریزو ۵ چه کمک فنری بخریم که نرمی بهتر و کوبش کمتری داشته باشیم؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      در برخی از مدل های خودرو های چینی مثل MVM550 میتوان به جای کمک های فابریک از کمک فنر ماکسیما استفاده کرد اما برای آریزو ۵ اینطور نیست و تنها کمک فنر های فابریک آریزو ۵ مناسب و قابل نسب به روی خودرو است. با اینحال پیشنهاد میکنم با همکاران ما در بخش فروش تماس بگیرید تا شما را بصورت دقیق تر راهنمایی کنند.

  5. [email protected] می گوید

    سلام وخسته نباشید خدمت شما. برای نرمتر شدن دنا پلاس چه کمک فنری مناسب هست؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      میتوانید از برند های با کیفیت تر از ایساکو (معمولا قطعه چینی عرضه میکنه) استفاده کنید. پیشنهاد میکنم با متخصصین ما در بخش فروش لوازم یدکی دنا پلاس تماس بگیرید تا شما را بصورت دقیق و تخصصی در راستای خرید کمک فنر با کیفیت تر راهنمایی کنند.

  6. هرودیان می گوید

    درودبرشما
    ماشین من جک جی ۴هست،از روز اولی که ماشین رو تحویل گرفتم با نمایندگی درگیر داستان کمک ها بودن و تهش قانع شدم که انگار این مدل ذاتا کمکاش همینن،دنبال انواع کمکای جایگزین بودم ولی متاسفانه ردلیل تازه وارد بودن این مدل چیزی پیدا نکردم!میخواستم بدونم پیشنهاد شما چی هست آیا گازی برای این مدل هست?واینکه مشکلم رو از بین میبره?
    در مورد ضربه گیر هم اگه براتون امکان داره راهنماییم کنید،بچه های نمایندگی آشنا هستن و قویا ردش میکنن و میگن بدرد نمیخوره
    از شما پیشاپیش سپاس گزارم

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      بصورت کلی باید گفت که کمک فنر های خودرو جک جی ۴ در تمامی نسخه ها کوبش محسوسی دارد و سواری نرمی که شما انتظارش را دارید در این خودرو نمیتوانید داشته باشید، به عبارت دیگر این خشکی و کوبش ذات این خودرو است. از طرف دیگر کمک فنر های سایر خودرو ها مناسب این مدل نیست و بهترین کمک فنر برای جک جی ۴ کمک های فابریک آن است.
      پیشنهاد میکنم تماسی با بخش فروش ما داشته باشید و با مشاوران فروش ما مشورت کنید، همکاران ما بصورت تخصصی و رایگان شما را راهنمایی دقیق تر خواهند کرد و در صورتی که راهکاری برای شما وجود باشد حتما به شما پیشنهاد خواهند داد.

  7. وحید می گوید

    سلام برای هیوندا آوانته چه نوع کمک فنری بهتره؟ عقب و جلو. ممنون

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      بهترین کمک فنر برای آوانته قطعه اصلی با برند جنیون پارت یا موبیس است.

  8. نا شناس می گوید

    بهترين کمک فنرجلو برای ماشين نیسان جوک پلاتینیوم گازی بهتر است یا روغنی

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      پیشنهاد میکنیم با همکاران ما در بخش فروش تماس بگیرید تا به شما مشاوره رایگان برای بهترین برند کمک فنر مناسب خودرو خود را ارائه دهند.

  9. حمیدرضا می گوید

    سلام، وقت بخیر و ممنون از مطالب خوبتون.برای ال ۹۰ کمک فنر خوب و نرم لازم دارم هم برای جلو و هم برای عقب،لطفا راهنمایی بفرمائید چه مارکی مناسب هست.

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      پیشنهاد میکنیم با همکاران ما در بخش فروش تماس بگیرید تا شما را بصورت دقیق راهنمایی کنند. متخصصی ما با توجه به بودجه مدنظر شما بهترین برند را برای کمک فنر به شما معرفی خواهند کرد.

  10. زکریا می گوید

    با سلام برای کمک فنرهای عقب خودرو ام جی ۳ چه برند و چه نوع کمک فنر پیشنهاد می نمایید؟ آیا برای این خودرو کمک فنر گازی _ روغنی موجود هست؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      پیشنهاد میکنم با همکاران ما در بخش فروش تماس بگیرید تا متخصصین یدک یار شما را بصورت دقیق در راستای خرید بهترین قطعه مناسب خودرو خود راهنمایی کنند.

  11. یه انسان می گوید

    سلام علیکم و رحمه‌الله

    خیلی ممنونم از اطلاعات خوب تون

    برای جلوی پراید چه کمکی بندازیم ؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      گزینه های زیادی برای کمک فنر پراید دارید که بسته به بودجه مدنظرتان میتوانید انتخاب نمایید. پیشنهاد میکنیم به بخش تخصصی فروش این قطعه در فروشگاه مراجعه نمایید و قیمت کمک فنر پراید را به تفکیک برند های مختلف مشاهده نمایید و در صورتی که باز سوالی داشتید و یا با برند ها آشنایی کافی نداشتید با همکاران ما در بخش فروش تماس بگیرید تا بصورت دقیق شما را راهنمایی کنند.

  12. فرهاد زارعی می گوید

    درود و عرض ادب. من یه سمند ۹۶ دارم و به صدای اضافه بسیار حساسم لطفاً راهنمایی بفرمایید چه نوع و برندی برا جلو و عقب سمندEF7 تک سوز استفاده کنم . سپاس 🙏🙋🌹💐

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      پیشنهاد میکنم با همکاران ما در بخش فروش با شماره ۰۲۱۳۵۰۰۰۴۳۴ تماس بگیرید تا به شما بصورت کامل مشاوره خرید قطعه مدنظرتان را ارائه کنند.

  13. اسماعیل می گوید

    سلام برای ام وی ام ۳۱۵ که کوبش داره چه کمک فنری استفاده کنم

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      پیشنهاد میکنیم برای دریافت مشاوره رایگان خرید با همکاران ما در بخش فروش تماس بگیرید تا بصورت دقیق شما را راهنمایی کنند.
      ۰۲۱۳۵۰۰۰۴۲۴

  14. حمید می گوید

    سلام برای برلیانس h330 اتومات چه کمک فنری بهتره تا کوبش نداشده و نرم باشه. با تشکر

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      برای دریافت مشاوره خرید لوازم یدکی خودرو با کارشناسان فروش یدک یار با شماره ۰۲۱۳۵۰۰۰۴۲۴ تماس بگیرید. کارشناسان یدک یار شما را در راستای انتخابی بهتر راهنمایی خواهند کرد.

  15. علیرضا چگنی می گوید

    با سلام ببخشید یه سوال داشتم کمک فنر پژو ۴۰۵ چپ راستش با هم فرق می‌کنه یا ن آخه من دوتا سفارش دادم رو دوتاشون نوشته کمک فنر جلو
    چیزی از چپ راست ننوشته خواستم بدونم مشکلی نیست؟؟؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      کمک فنر جلو ۴۰۵ تفاوتی با یکدیگر ندارد. به عبارت دیگر کمک فنر جلو راست و جلو چپ پژو ۴۰۵ در اصل باهم یکی هستند لذا نگران نباشید.

  16. عباس می گوید

    سلام روزتون بخیر باشه بهترین برندهای کمک فنر در ایران KDS و عظام می باشند تنوع محصولات KDS بیشتر هست مثلا من خودم برای اریزو۵ انداختم نرمی فوق العاده ای داشت

  17. کارو می گوید

    با سلام ،ماشین من آریو اتوماتیک،برای کمک فنر جلو از چه مدلی استفاده کنم که نرم و با دوام باشه

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      بهترین گزینه برای خودرو شما کمک فنر گازی است اما نکته مهم این است که موجودی بازار چیست. برای دریافت مشاوره رایگان پیشنهاد میکنم با همکاران ما در بخش فروش تماس بگیرید تا بصورت دقیق شما را راهنمایی کنند.

  18. امیر می گوید

    سلام خسته نباشید ماشین من mvm x33هست و خیلی کمک های عقبش میکوبه و تو هوای سرد دوبرابر میشه کوبش چه چیزی روپیشنهاد میکنید؟
    اگه کمک گازی بندازم تعادل ماشین چطوری میشه؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      بهترین گزینه کمک فنر گازی است و برای تعادل بهتر ماشین پیشنهاد میشه در صورت اقدام به تعویض نوع کمک فنر تمامی کمک ها را باهم تعویض نمایید.
      مورد بعدی که باید دقت داشته باشید این است که در بازار برای خودرو شما چه نوع کمک فنری عرضه شده، برای راهنمایی بیشتر پیشنهاد میکنیم با همکاران ما در بخش فروش تماس بگیرید تا به شما مشاوره دقیق تر ارائه دهند.

  19. رحمان فراهانی می گوید

    من تیگو ۵ دارم و کوکای جلوم خرابه مارک رگتی رو تایید می کنید مال ماشین دیگه ای بهش نمی خوره خیلی سر در گمم لطفا راهنمایی کنید

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز پیشنهاد ما برای این خودرو کمک فنر فابریک اونه چرا که امتحان خودش رو پس داده.

  20. قاسم می گوید

    سلام روز بخیر ماشین من آریو زد ۳۰۰ هست برای جلو چه کمکی خوبه میشه لطفا راهنمایی بفرمایید

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      پیشنهاد میکنیم برای دریافت مشاوره رایگان خرید با همکاران ما در بخش فروش تماس بگیرید. همکاران ما در این بخش تسلط بیشتری به برند های مختلف و انواع مختلف این قطعه دارند.

  21. حامد نوری می گوید

    سلام ، شما که اصلٱ راهنمایی نمی کنید. فقط بلدید بگید با مشاورین ما تماس بگیرید.یکبار بگید از ما خرید کنید. خودتونو راحت کنید ما رو هم گول نزنید

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز ما تمام تلاشمان در مجله یدک یار اطلاع رسانی و راهنمایی افراد بخصوص در مشکلات و خرابی های خودرویی است و تا جای ممکن به افراد راهنمایی میکنیم. در خصوص قطعاتی مثل کمک فنر در انواع مختلف گازی یا روغنی برای راهنمایی دقیق علاوه بر مدل خودرو به اطلاعاتی مثل موجودی انبار و موجودی حال حاضر بازار از انواع مختلف کمک فنر ماشین شما، قیمت و … نیاز است که این موارد مستقیما زیر نظر واحد فروش و مشاورین فروش یدک یار می باشد. همکاران بخش فنی ما در مجله یدک یار بیشتر راهنمایی های روتین مرتبط به خرابی های خودرویی را انجام میدهند.
      لذا برای اینکه بتوانیم به شما در خرید قطعه راهنمایی کارآمدی کنیم شما را به واحد فروش ارجاع میدهیم. واحد فروش بصورت رایگان به شما مشاوره خواهد داد و الزامی به خرید نیست. از اینرو موردی که شما متذکر شدید کم لطفی شماست.

  22. احسان مرادی می گوید

    سلام

    با عرض معذرت خواستم بگم مقایسه و توضیح که در خصوص عملکرد کمک دادید کمی اشتباهه.
    کمک های گازی، هیدرولیک دو نوع تک و دو تیوب دارند و تمامی کمک های گازی نیز در کنار گازی بودن هیدرولیک هم هستند…
    در واقع گاز نیتروژن یا هر گاز دیگری که در کمک وجود داره یک نوع عایق حرارت در کمک برای جلوگیری از تغییر ویسکوزیته روغن هستش که جلوی انتقال حرارت از قسمتهای متحرک چرخ مثل دیسک و بیرینگ چرخ رو میگیره….
    در کمک های روغنی که در بازار معمولا نوع تووین تیوب هستند بعد از داغ شدن روغن درون کمک جدای از پایین آمدن عمر کمک باعث پایین آمدن راندمان نیز میشود…
    این توضیحات رو دادم به این امید که پس از بررسی و تحقیق مطالب بالا رو اصلاح کنید…
    یا حق ✋🏼

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      ممنون از توضیح مفیدتون حتما به تیم محتوا انتقال داده میشه و پس از بررسی مقاله رو مجدد آپدیت میکنن.

  23. ال۹۰ می گوید

    سلام. آیا تعمیر کمک خوبه؟ به جای عوض کردن. ماشین ال۹۰ هست و چون قیمت کمک ها بسیار گرانه میخوام بدم تعمیر کنن. به چه دلایلی این کار رو نکنم؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      بدیهتا خرید کمک فنر جدید برای خودرو در قدم اول پیشنهاد میشود اما این به شما بستگی دارد که آیا میخواهید اینقدر هزینه کنید یا خیر؟
      تعمیر کمک فنر نیز بسیار رایج است اما باید در نظر داشته باشید که عمر مفید کمتری داشته و در نهاییت پس از مدتی ناچار به تعویض کمک فنر خودرو خود خواهید بود.