بررسی کوییک

کوییک سومین خودروی ملی ایران است که توسط کمپانی سایپا تولید و در سال ۱۳۹۵ وارد بازار های خرید و فروش اتومبیل شد. در واقع، کوییک به عنوان جایگزینی برای پراید محسوب می‌شود که امکانات و تجهیزات بیشتری نسبت به آن دارد. این خودرو در سه نسخه دنده ای، اتومات، و فول وارد بازار شده است.

مطمئنا چهره جدید خودرویی با مشخصات ظاهری نزدیک به ساینا را بیش از پیش در خیابان های شهر می‌بینید. این خودرو جمع و جور هاچبک “کوییک” نام دارد که سومین خودرو ملی تولید شده کشور توسط کمپانی سایپا می‌باشد. کوییک عضو خانواده X200 محسوب می‌شود و به دلیل داشتن امکانات و تجهیزات قابل توجه محبوبیت زیادی را در بین طرفداران خودرو های هاچبک پیدا کرده است.

در این مقاله قصد داریم تا به “بررسی خودرو کوییک” در تیپ های مختلف، تشریح مشخصات فنی و آپشن های آن بپردازیم. با یدک یار همراه باشید.

اتاق کوییک، جلو پنجره کوییک

تاریخچه کوییک

خودرو کوییک (Quick) برای اولین بار در سال ۱۳۹۵ توسط کمپانی سایپا رونمایی شد. به گفته این شرکت، نام این خودرو برگرفته از نام تپه ای باستانی در استان کرمانشاه مربوط به هزاره چهارم است. خودرو کوییک را می‌توان جایگزینی ارتقا یافته از پراید دانست که پا به عرصه میدان گذاشته است.

بعد از تولید انبوه خودرو پراید با پلتفرم X100 که از نظر ایمنی در رده بندی نسبتا خوبی قرار می‌گرفت، سایپا برای بار دیگر اقدام به بازنگری این پلتفرم از پایه نمود و قصد آن از این بازنگری ارتقا پیشرانه، سیستم ترمز و گیربکس آن بود که در نهایت با نام پلتفرم X200 (پلتفرم کوییک) نام گذاری شده و برای خودرو کوییک مورد استفاده قرار گرفت.

همانطور که گفته شد، کوییک سومین رتبه خودرو های ملی را به خود اختصاص داده و شباهت های زیادی با ساینا و همچنین تیبا دارد. این خودرو هاچبک جمع و جور در سه تیپ مختلف دنده ای (کوییک ساده)، اتوماتیک، و اتوماتیک پلاس به مرحله عرضه درآمده است. تیپ اتوماتیک پلاس آن بالاترین تجهیزات و امکانات را به خود اختصاص داده است.

بررسی طراحی ظاهری کوییک

یکی از مهم ترین بخش های تشکیل دهنده هر خودرویی، بدنه و ظاهر آن است که تمایز بسیاری با مدل های دیگر و جذب نگاه بیننده را سبب می‌شود. می‌توان گفت کوییک از نظر ویژگی های ظاهری، نقاط قوت بسیاری دارد و تلاش تولید کنندگان برای به نمایش گذاشتن چهره ای امروزی و مشتری پسند از این خودرو را مثمر ثمر کرده است.

کوئیک دارای سه تیپ مختلف است که تفاوت زیادی از نظر ظاهری و بدنه با یکدیگر ندارند، البته با درنظر گرفتن اضافه شدن آپشن و امکانات بیشتر در نسخه های بالاتر این تفاوت ها به صورت جزئی به چشم می‌آیند.

در این بخش به “مشخصات کوییک” از نظر ظاهری و بدنه می‌پردازیم:

بررسی طراحی بدنه کوییک

در نگاه اول به نمای کلی این خودرو، کوچک بودن اتاق آن به نظر می‌آید که در خودرو های هاچبک امری طبیعی می‌باشد. اما وجود اِلِمان هایی در ایجاد حس تماشای یک خودروی کراس اوور نیز از سوی بیننده نیز وجود دارد.

حال به سراغ چراغ های کوییک می رویم. در نمای جلویی خودرو شاهد چراغ های زاویه دار و بزرگی هستیم که به صورت کشیده و تیز شروع و خاتمه می‌یابند. شاید تلاش تولید کنندگان برای طراحی یک خودرو متفاوت در جلو پنجره آن به خوبی نشان داده شده باشد که نوار های کرومی در دو طرف آرم سایپا وجود دارند و به نوعی آن را احاطه کرده اند.

استفاده از دیفیوزر در سپر های جلویی، چراغ های مه شکن دایره شکل و همچنین هواکش نسبتا بزرگ تعبیه شده در بخش پایینی جلو پنجره نمای کلی بخش جلویی خودرو را تکمیل می‌کند. وجود خطوط منحنی و موج دار در بخش کاپوت به این بخش ظاهری جذاب تر بخشیده است.

در نمای جانبی خودرو، هاچبک بودن این خودرو به خوبی دیده می‌شود. زه های پلاستیکی دور گلگیر ها، رکاب، و همچنین ریل سقفی یا همان باربند از جمله اجزای تشکیل دهنده این نما هستند. وجود چنین المان هایی حاکی از آن است تولید کنندگان تلاش نموده اند که این خودرو را به عنوان یک اتومبیل کراس اوور معرفی نمایند.

کوییک همانند تیبا، پراید، و ساینا دارای دستگیره های مشکی رنگ پلاستیکی است که هارمونی متضادی را در نمای جانبی به وجود می‌آورد.

نمای عقبی کوییک

چراغ های راهنمای مثلثی شکل خودرو نیز در بخش گلگیر و درب های جلویی تعبیه شده است.

چراغ های پهن و بزرگ گرافیکی و ناموازی که به صورت زاویه داری در حد فاصل صندوق عقب و بخش جانبی بدنه کوییک کشیده شده اند، نمای عقبی این خودرو را به صورت چشمگیری در نگاه بیننده جذاب جلوه می‌دهد. اگر شباهت این چراغ ها را با محصولات کمپانی BMW در نظر نگیریم، می‌توان گفت که طراحی این بخش بسیار مبتکرانه بوده و تمایز بسیاری را با دیگر خودرو های ملی به وجود آورده است.

دیفیوزر های عقبی و چراغ های مه شکن با شکل زاویه دار تر به زیبایی نمای پشتی این خودرو افزوده است. صندوق عقب نیز دارای خطوط منحنی و زاویه داری است که محدوده اجزا را به خوبی در نگاه بیننده تفکیک می‌کند.

قابل ذکر است که دو نسخه دو رنگ این خودرو با نام های کوییک R و S در بازار شناخته می‌شوند؛ کوییک R در با دو تریم مشکی و قرمز ادغام شده است و کوییک S دارای ترکیب تریم سفید و قرمز می‌باشد که برای طرفداران این ترکیب طراحی شده است. این دو تریم رنگی به عنوان “آپشن کوییک” نیز محسوب می‌شوند.

بررسی کابین کوییک

برخلاف طراحی های مبتکرانه ای که در نمای بیرونی و بدنه خودرو مشاهده می‌شود، شاید بخش کابین کوییک آن طور که باید طراحی نشده و شکل بسیار ساده و دلسرد کننده ای دارد. طراحی ساده کابین کوییک از سیستم صوتی آن شروع می‌شود که درست در زیر دریچه های کولر قرار گرفته است. داشبورد کوییک، جمع و جور و محفظه نه چندان بزرگ آن نیز با تریم مشکی- خاکستری به خوبی تلفیق شده است.

تودری های خودرو همگی از طراحی با تریم خاکستری بهره می‌برند و کلید های شیشه بالابر نیز به صورت تقریبا عمودی در گوشه انتهایی درب ها قرار گرفته است. می‌توان گفت که طراحی کلی کابین کوییک شباهت زیادی با ساینا دارد. ترمز دستی و دسته دنده ای با روکش چرمی نیز بخش کنسول مرکزی را تشکیل می‌دهد.

داشبورد کوییک

دستگیره های باز کردن درب نیز به صورت بیضی یا تخم مرغی شکل تعبیه شده اند و طراحی فانتزی محسوب می‌شوند. صندلی های کوییک از روکش پارچه ای مشکی با دوخت های قرمز رنگ که سعی در ایجاد یک تضاد داشته برخوردارند.

هاچبک بودن اتاق کوییک در راحتی کامل صندلی های جلو و مخصوصا عقبی تاثیر بسزایی داشته به طوری که نشستن در صندلی های عقبی این خودرو برای افراد قد بلند کمی مشکل خواهد بود. اما این خودرو در مقایسه با ۲۰۶ یا ۲۰۷ از فضای کافی برای سرنشینان برخوردار است. شیشه بالابر های عقبی نیز به صورت برقی قابل تنظیم هستند و کلید آنها در کنسول مرکزی تعبیه شده است.

ابعاد صندوق عقب خودرو نیز همانند دیگر خودرو های هاچبک کوچک است و برای مسافرت خانوادگی چندان مناسب نیست.

امکانات رفاهی کوییک

  • ترمز ضد قفل
  • ترمز های ABS و EBD
  • ترمز کمکی BAS
  • سنسور عقب
  • سیستم صوتی با قابلیت پشتیبانی از AUX و Bluetooth
  • چراغ های مه شکن جلو و عقب
  • ایربگ راننده و سرنشین
  • ایزوفیکس صندلی
  • آینه جانبی برقی
  • صندلی های تاشو عقب
  • سیستم تهویه مطبوع نیمه اتومات
  • کروز کنترل (نسخه اتوماتیک و فول)
  • قفل شدن اتوماتیک درب ها (نسخه اتوماتیک و فول)
  • فرمان برقی (نسخه اتوماتیک و فول)
  • کامپیوتر سفری (نسخه اتوماتیک و فول)
  • شیشه های دودی عقب (نسخه اتوماتیک و فول)
  • چراغ های روشنایی در روز (نسخه اتوماتیک و فول)
  • سیستم کنترل فشار تایر ها (فول)
  • سیستم استارت دکمه ای (فول)
  • سیستم ورود بدون سوییچ (فول)
  • نمایشگر ۷ اینچی (فول)
  • دوربین دید عقب (فول)

مقایسه طراحی کابین کوییک دنده ای و اتوماتیک

همانطور که گفته شد، تولید این خودرو در سه تپ مختلف صورت می‌گیرد که بالاترین و مجهز ترین نسخه آن اتوماتیک پلاس است. این نسخه تفاوت های مختلفی از نظر ظاهری خصوصا در بخش کابین با نسخه اولیه خود دارد. در ادامه به ذکر این تفاوت ها می‌پردازیم:

  • نمایشگر ۷ اینچی
  • تغییر رنگ تریم های تودری و دور فرمان
  • اضافه شدن کلید های کنترلر به غربیلک فرمان
  • تغییر رنگ پشت آمپر
  • ارتقا شکل ظاهری غربیلک فرمان
  • ارتقا شکل ظاهری دسته دنده
کابین کوییک اتوماتیک، داشبورد کوئیک،داشبورد ماشین کوییک

مشخصات فنی کوییک

 دنده ایاتوماتیک و فول
نوع موتوربنزینیبنزینی
حجم موتور۱۵۰۰ سی سی۱۵۰۰ سی سی
پیشرانه۴ سیلندر M154 سیلندر M15
سوپاپ۱۶۱۶
گیربکسCVT5 دنده دستی
قدرت۸۷ اسب بخار۸۷ اسب بخار
گشتاور۱۲۸ نیوتن متر۱۲۸ نیوتن متر
سرعت۱۶۰ کیلومتر در ساعت۱۶۰ کیلومتر در ساعت
شتاب صفر تا صد۱۳ ثانیه۱۳٫۵ ثانیه
مصرف ترکیبی۷ لیتر۷ لیتر
حجم باک۴۱ لیتر۴۱ لیتر
نوع بدنههاچبکهاچبک
استاندارد آلایندگی۴ یورو۴ یورو

مزایا و معایب کوییک

مزایامعایب
امکانات مناسب نسبت به قیمتوزن پایین
امنیت مناسباتمام سریع صفحه کلاچ
مصرف سوخت پایینمتریال بی کیفیت
قطعات قابل دسترسیطراحی داخلی ساده
سواری خوبدرز صدای موتور به کابین
طراحی بدنه مناسببکار بردن موتور قدیمی
فضای کافی سرنشینانگیربکس ضعیف

جمع بندی

کوییک سومین خودرو ملی ایران است که توسط کمپانی سایپا تولید شده است. این خودرو با داشتن طراحی ظاهری کاملا امروزی و مدرن و همچنین امکانات و تجهیزات مناسب جزء یکی از پر فروش ترین خودرو های ایران محسوب می‌شود.

به طور کلی، کوییک به عنوان جایگزین پراید معرفی و در بازار عرضه شده است. پلتفرم بکار رفته در این خودرو X200 و پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپی را پشتیبانی می‌کند. شتاب صفر تا صد کوییک ۱۳ و در نمونه های اتوماتیک و فول ۱۳٫۵ ثانیه می‌باشد.

قدرت کوییک برابر با ۸۷ اسب بخار و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور است و قابلیت تولید سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت را داراست. مصرف سوخت پایین و قطعات در دسترس از جمله مهم ترین مزایای این خودرو به حساب می‌آید، اما درز صدای موتور به کابین، استفاده از متریال بی کیفیت، و گیربکس ضعیف از معایب این خودرو محسوب می‌شود. در کل کیفیت کوییک خیلی تعریفی نبوده و ایرادات بسیار زیادی از طرف منتقدان تحمیل شده است. در نهایت امیدواریم که از بررسی ماشین کوییک لذت برده باشیم.

شاید بد نباشد در کنار بررسی این خودرو نگاهی هم به رانا، تیبا ۲، و پژو پارس داشته باشید. همچنین نمونه های کارکرده ۲۰۶ تیپ ۲ نیز می‌تواند گزینه های انتخاب بهتری به شما بدهد.

خرید لوازم یدکی کوییک

همانطور که مستحضر هستید، در دسترس بودن قطعات و لوازم یدکی کوییک از جمله مواردی است که جزء نقاط قوت این خودرو محسوب می‌شود. اما خرید از مراکزی که ضمانت اصالت کالا را به مشتریان خود ارائه نمی‌دهند ممکن است به سلامت خودرو شما آسیب و خسارات بسیاری را وارد کند.

از همین رو، توصیه ما این است که با شناسایی مراکز معتبر و مورد اعتماد اقدام به تهیه محصول خود کنید. مجموعه یدک یار یکی از مراکز معتبر در زمینه فروش قطعات خودرو و لوازم یدکی مصرفی آن با کیفیت تضمین شده می‌باشد.

ضمانت اصالت و سلامت فیزیکی کالا دو رکن اساسی در این مرکز جهت ارائه خدمات می‌باشد. امکان دریافت مشاوره رایگان نیز توسط تیم کارشناسان متخصص یدک یار برای شما فراهم است. اگر محصول خریداری شده فاقد کیفیت تضمین شده باشد، امکان مرجوع یا تعویض آن نیز وجود دارد.

برای ارتباط با کارشناسان و خرید لوازم یدکی کوییک همین حالا اقدام کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.