آموزش پارک در سر بالایی و سرازیری

پارک در سر بالایی و سرازیری نیاز به رعایت یکسری موارد دارد تا ایمنی خودرو حفظ شود. ما در این مقاله به طور کامل به آموزش پارک در سر بالایی و سرازیری و قرار دادن خودرو در دنده مناسب پرداخته‌ایم تا سلامت ماشین خود را در این مواقع تضمین کنید.

پارک در سر بالایی و سرازیری” در مقایسه با پارک در سطح هموار ملاحظات خاصی دارد. به دلیلی شیبی که در این شرایط وجود دارد خطراتی مانند از کار افتادن ترمزهای خودرو وجود دارد. اطمینان از اینکه می دانید چگونه در سربالایی و سرازیری پارک کنید، به افزایش ایمنی خودرو کمک می کند. به همین منظور در این مقاله به آموزش پارک در سر بالایی و سرازیری خواهیم پرداخت تا اطلاعات کافی را پیدا کنید.

آموزش پارک در سر بالایی

پارک در سر بالایی

در مورد نحوه پارک در سر بالایی و سرازیری ابتدا باید محلی امن و قانونی را برای پارک کردن انتخاب کنید. سپس به موازات حاشیه سمت راست یا چپ، خودرو را در فاصله ۳۰ سانتی متری از جدول یا حاشیه قرار دهید و چرخ های جلو را به سمت مکانی که جدول قرار دارد بچرخانید. حال باید ترمز دستی را فعال کنید، اگر در سر بالایی پارک می کنید خودرو باید در دنده یک قرار دهید و اگر در سرازیری پارک می کنید، خودرو را روی دنده عقب قرار دهید. در مورد خودروهایی اتوماتیک تمامی این مراحل یکسان است ولی فقط باید خودرو را در حالت P یا همان پارک قرار دهید. 

گاهی اوقات موقع پارک در سربالایی خودروی شما ریپ میزند. دقت داشته باشید که در این مواقع استرس نگیرید چرا که این موضوع به علت ضعف شما در رانندگی نبوده و مشکل فنی خودرو است. اگر تمایل دارید تا در این باره بیشتر بدانید، میتوانید مقاله علت ریپ زدن ماشین در سربالایی را در وبلاگ یدک یار مطالعه کنید.

خروج از پارک در سربالایی

برای خروج از پارک در سربالایی، قبل از روشن کردن خودرو پدال کلاچ را فشار دهید و دنده تا در حالت خلاص قرار دهید. این کار باعث می شود هنگام روشن کردن موتور، خودرو به جلو پرتاب نشود. حال باید چرخ های جلو را که به سمت راست چرخانده‌اید دوباره صاف کنید و بعد از انجام این کار می توانید با زدن راهنما و ملاحظات ایمنی، از پارک خارج شوید.

پارک در سربالایی دارای جدول

در خیابان های دارای جدول، بسته به اینکه در سربالایی یا سرازیری پارک کرده‌اید، باید چرخ های جلو را در جهات مختلف بچرخانید.

  • اگر در سرازیری پارک می کنید: فرمان خود را به سمت جدول بچرخانید. دنده را روی دنده عقب قرار دهید و ترمز دستی را فعال کنید.
  • اگر در سربالایی پارک می کنید: فرمان ماشین خود را به سمت جدول بچرخانید و اجازه دهید عقب لاستیک ماشین به آرامی جدول را لمس کند. حال باید دنده خودرو را روی دنده یک قرار دهید.

همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم، برای خودروهای اتوماتیک علاوه بر انجام این مراحل، فقط لازم است دنده را روی حالت P قرار دهید. در تصویر زیر نحوه پارک در سربالایی و سرازیری دارای جدول به شما نشان داده شده است.

نحوه پارک در سربالایی بدون جدول

برای خیلی از افراد این سوال پیش می آید که در سربالایی بدون جدول به چه شکل توقف کنیم. اگر در خیابانی هستید که هیچ جدولی در آن وجود ندارد یا حاشیه‌ای ندارد که اگر خودرو شروع به حرکت کرد، آن را متوقف کند، باید به نحوه قرار گیری چرخ ها فکر کنید. در این مواقع چرخ های جلو باید به گونه‌ای چرخانده شوند تا در صورت خرابی ترمز، ماشین از مسیر تردد خیابان دور شود (یعنی از خیابان خارج شود).

به تصویر زیر نگاه کنید تا ببینید در سربالایی یا سرازیری بدون جدول چرخ های جلو را باید به کدام سمت بچرخانید.

نحوه پارک در سربالایی بدون جدول

در سربالایی با چه دنده‌ای پارک کنیم

قرار دادن خودرو در دنده مناسب مهم تر از آن چیزی است که فکر می کنید. با این کار شما از اثر ترمز موتور برای نگه داشتن خودرو استفاده می کنید، به این معنی که موتور خودرو شما به عنوان ترمز دوم همراه با ترمز دستی عمل می کند.

همانطور که در بالا اشاره کردیم، خودروهای دنده‌ای باید در هنگام پارک در سربالایی با دنده یک و هنگام پارک در سرازیری در دنده عقب باشند. برای خودروهای اتوماتیک تنها لازم است دنده را روی P یا همان پارک قرار دهید.

جهت قرار گیری چرخ ها هنگام پارک در سرازیری دارای جدول

بسته به پارک کردن خودرو در سمت راست یا چپ خیابان دارای سرازیری، جهت چرخ ها باید به سمت جدول باشد تا در صورت حرکت خودرو، لاستیک ها با جدول برخورد کنند تا خودرو متوقف شود.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع پارک در سر بالایی یا سرازیری دارید خوشحال می شویم دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.