بررسی برلیانس h320

برلیانس h320 یکی از خودروهای مطرح بازار ایران می باشد که از خانوادهٔ خودروهای h300 است. این خودرو دارای گیربکس اتوماتیک و دستی می باشد که به طبع قیمت برلیانس h320 اتوماتیک بالاتر از مدل دستی می باشد. ما در این مقاله این خودرو را از جهت های محتلف مورد بررسی قرار داده ایم که می توانید برای آشنایی بیشتر این مطلب را مطالعه کنید.

 در سال ۲۰۱۳ بود که کارخانه خودروسازی برلیانس، خانواده خودروی h300 برلیانس را معرفی کرد. این خانواده از خودروهای برلیانس، دارای دو خودروی h320 و h330 است. یک سال از معرفی این خودرو نگذشته بود که تعداد ۵۳ هزار عدد از آن در سال ۲۰۱۴ به فروش رفت؛ که یک اتفاق مثبت برای این کارخانه به حساب می آمد. در سال ۲۰۱۵ یعنی دو سال پس از معرفی آن بود که این خودرو وارد ایران شد. این خودرو به خاطر طراحی خوب و  مدرنی که داشت؛ توانست در بازار ایران به محبوبیت خوبی دست پیدا کند. “خودروی برلیانس h320“، با خودروی ساندرو اتوماتیک و خودروی h30 کراس و همچنین با خودروی ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ رقابت دارد.

brilliance h320

ویژگی‌های فنی خودروی برلیانس h320

این خودرو دارای یک موتور ۱.۵ لیتری است. اگر دقیق تر بگوییم حجم موتور این خودرو ۱۴۹۸ سی سی می باشد که می‌تواند ۱۰۳ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه، توان و قدرت تولید نماید. بیشترین گشتاوری هم که خودروی برلیانس h320 می‌تواند تولید نماید ۱۳۸ نیوتن متر در ۳۸۰۰ دور در دقیقه می‌باشد (البته در این مقاله و در قسمت خودرروی برلیانس h320 در ایران، توضیح خواهیم داد که موتور خودرو تقویت شد و این اعداد بهبود یافتند). دو نوع گیربکس در خودروی برلیانس h320 وجود دارند. گیربکس اول از نوع خودکار و به صورت چهار سرعته است و گیربکس دوم نیز به صورت دستی و ۵ سرعته می‌باشد. خودروی برلیانس h320، یک خودروی چهار سیلندر هست؛ که این سیلندرها به صورت خطی در کنار هم قرار گرفته‌اند. علاوه بر این، این خودرو به صورت ۱۶ سوپاپ می‌باشد. حداکثر سرعت این خودرو هم ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است.

 استاندارد آلایندگی خودروی برلیانس h320 یورو ۵ است و حجم باک آن ۵۵ لیتر می باشد. این خودرو به صورت ترکیبی در حالت گیربکس اتومات، ۶.۷ لیتر بنزین می‌سوزاند و در حالت گیربکس دستی، ۶.۴ بنزین مصرف می کند. میزان باری هم که می‌توان در صندوق عقب این خودرو قرار داد ۴۶۰ لیتر است.

ابعاد خودروی برلیانس h320 

نوع بدنه این خودرو هاچ بک کامپکت یا همان جمع و جور است. شاسی آن از نوع یکپارچه بوده و دارای طولی برابر با ۴۲۱۰ میلی‌متر و عرضی برابر با ۱۷۵۸ میلی‌متر است. ارتفاع این خودرو هم برابر با ۱۴۶۰ میلی‌متر می باشد. فاصله محوری این ماشین، دو متر و پنجاه و هشت سانتی متر و وزن آن یک تن و دویست و بیست و پنج کیلوگرم است.

 خودروی برلیانس h320 در ایران

 اولین محصولی از برلیانس که وارد ایران شد، خودروی برلیانس مدل وی ۵ بود. این نسخه از برلیانس به چند دلیل در ایران با اقبال مردم مواجه نشده و در واقع شکست خورد. در واقع تعداد کمی از این خودرو در ایران به فروش رفت که همین امروز هم در دست صاحبان آن باد کرده است و مشتری خاصی و خوبی ندارد. دلیل شکست محصول مدل وی ۵، خودروی برلیانس در ایران قیمت گذاری بد، ضعف موتور نسبت به وزن آن و تبلیغات ضعیف این خودرو بود.

 از سال ۱۳۹۴ شمسی بود؛ که ابتدا کارخانه خودروسازی معروف سایپا و سپس در انتهای همان سال، شرکت پارس خودرو محصولات خانواده h300 برلیانس را مونتاژ کرد. مردم هم از آن پس تمایل زیادی به خرید خودروهای برلیانس پیدا کردند چرا که می دانستند تولید این خودرو در ایران می تواند مشکل کمبود قطعات یدکی آن را برطرف کند و همچنین قیمت قطعات یدکی را پایین بیاورد. البته دلیل استقبال ایرانی ها به محصولات خانواده h300 برلیانس فقط این مورد نبود و خود این محصولات هم کیفیت بهتری نسبت به خودروی مدل وی ۵ داشتند.

 خودروی برلیانس h320 یکی از این خودروهای خانواده h300 برلیانس بود که توسط پارس خودرو در سال ۱۳۹۴ تولید شد. این خودرو یک خودروی هاچ بک است و چه در ویژگی های فنی و چه در ویژگی های ظاهری، شباهت بسیار زیادی با خودروی h330 دارد. به نوعی که می توان خودروی برلیانس h330 را برادر صندوق دار خودروی h320 برلیانس نامید. در ابتدای تولید خودروی برلیانس h320 ، این خودرو با مشکل ضعیف بودن موتور مواجه بود. موتور این خودرو ۱.۵ لیتری بود و به صورت تنفس طبیعی طراحی شده بود. همین امر باعث شده بود که بسیاری از افراد از این خودرو روی گردان شوند. ضعف موتور در ورژن اتومات این خودرو بسیار بیشتر مشهور بود، چرا که در این نسخه تعداد دنده ها کمتر بود و انرژی بیشتری هدر می رفت. 

شرکت سایپا و پارس خودرو در سال ۱۳۹۶ شمسی در اقدامی هوشمندانه موتور ۱.۵ لیتری خودروی برلیانس h320 را با مدل موتور قوی تری که ۱.۶۵ لیتری بود عوض نمودند. این کار باعث شد خودروی برلیانس h320 دارای توان و گشتاور بیشتری شود. این تغییرات، فقط محدود به موتور نبود و گیربکس این خودرو هم بهبود یافت و باعث شد که هم شتاب اولیه خودرو بهتر شود و هم کشش خودرو در سربالایی ها بهبود یابد. در مدل بهبود یافته در سال ۹۶ ، به اندازه ۱۱ اسب بخار به قدرت این ماشین و همچنین به اندازه ۱۶ نیوتون متر به گشتاور آن اضافه شد. با این تغییرات، موتور خودروی برلیانس h320 به قدرتی معادل ۱۱۴ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و همچنین به گشتاوری برابر با ۱۵۴ نیوتون متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه دست پیدا کرد. این تغییرات باعث شده بود خودروی برلیانس h320 اتومات در ۱۳.۱ ثانیه از سرعت صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. در مدل دنده ای این خودرو، این عدد به ۱۲.۱ ثانیه رسید. کشش این خودرو هم در سربالایی ها بهتر شد. شاید فکر کنید که این افزایش حجم موتور، باعث بیشتر شدن مصرف بنزین این خودرو می شود؛ اما با توجه به اینکه رانندگی خودروی برلیانس h320 بهبود یافته یا همان ۱٫۶۵ لیتری، نیاز به گاز دادن کمتری دارد و دور موتور خودرو را خیلی بالا نمی برد؛ بنابراین مصرف بنزین خودروی برلیانس h320 بهبود یافته، با مصرف سوخت خودروی برلیانس h320 معمولی یا همان ۱.۵ لیتری تفاوت خاصی ندارد.

طراحی بیرونی خودروی برلیانس h320

هر فردی با دیدن خودروی برلیانس h320، به یاد خودروی بی ام و می‌افتد چرا که شباهت بسیار زیادی بین این دو خودرو وجود دارد. دلیل این شباهت هم همکاری دو کارخانه خودروسازی بی ام و و برلیانس در چند سال گذشته می‌باشد. اگر صادق باشیم، باید بگوییم که در خودروی برلیانس، یک کپی برداری محض از خودروی بی ام و صورت نگرفته است و ماشین برلیانس، زبان طراحی خود را در ساختن این ماشین به کار برده است. قسمت جلو پنجره خودروی برلیانس h320 به صورت دو قلو می‌باشد. بیشترین شباهت بین قسمت‌های مختلف خودروی برلیانس با خودروی بی ام و، در همین جلو پنجره آن است. جلو پنجره خودروی برلیانس h320 مانند حرف انگلیسی تی است؛ به صورتی که ورودی هوای سمت راست و سمت چپ، پایین بال‌های این حرف انگلیسی قرار گرفته‌اند.

 در کل، خودروی برلیانس h320 و البته همه خودروهای چینی در زمینه ظاهر خودرو و نمای بیرونی آن پیشرفت بسیار قابل ذکری داشتند ولی در این قسمت، متاسفانه کارخانه‌های خودروسازی ایران نتوانستند همپای کارخانه‌های خودروسازی چین پیشرفت کنند.

 در قسمت جلوی ماشین برلیانس h320 ظاهری پف کرده و حجیم را می‌بینیم و مه شکن‌های خودرو هم به صورت دایره ای در پایین سپر این خودرو به زیبایی قرار دارند. نکته مثبت طراحی خودروی برلیانس h320 این است که چراغ‌های جلوی خودرو با بقیه قسمت‌های این ماشین هماهنگ هستند و سازگاری دارند. در این خودرو یک سری خط در امتداد کاپوت و به طرف جلو پنجره وجود دارد که ظاهر خودرو را زیبا کرده ‌است. در قسمت کناری خودرو، خط شانه واضحی وجود دارد که از گلگیر جلوی ماشین تا چراغ عقب آن رفته است. خط شانه برجسته از بالای دستگیره‌های درب و  از بالای درب باک خودرو عبور کرده است و باعث شده است که قسمت کناری این خودرو خیلی یکنواخت نباشد. در قسمت جانبی این خودرو به جز این خطی که عنوان کردیم، طراحی خاصی وجود ندارد و در واقع این خودرو از لحاظ نمای جانبی جذابیت خاصی ندارد. البته این را هم باید بگوییم که رینگ‌های این خودرو به‌صورت آلومینیومی هستند ولی به دلیل اینکه لاستیک‌های استفاده شده در این خودرو کوچک می‌باشند، چرخ‌های خودرو نتوانسته اند زیبایی زیادی به آن بدهند.

نمای بغل برلیانس h320

 در قسمت عقب این خودرو هم شاهد یک طراحی زیبا و مدرن امروزی نیستیم و در واقع باید اعتراف کنیم طراحی عقب خودروی برلیانس h320، برخلاف طراحی قسمت جلوی این ماشین، خیلی حرفه‌ای نیست و از خودروهای روز دنیا کپی برداری محض شده است. در واقع قسمت عقب خودروی برلیانس h320 کپی برداری از خودروی نیسان تیانا است. چراغ خطر سوم و همچنین چراغ‌های دنده عقب، روی سپر عقبی خودرو طراحی شده اند و البته این عامل باعث شده است که سپر عقب خودرو که سپر بزرگی هم هست خیلی یکنواخت نباشد.

فضای داخلی خودروی برلیانس h320

 فضای داخلی این خودرو به اندازه ظاهر بیرونی آن زیبا و جذاب نیست ولی با این وجود، خیلی هم فضای داخلی این خودرو بد نیست. آن چیزی که در طراحی داخلی این خودرو خیلی تابلو است، ساده بودن این ماشین است. پشت آمپر‌ به صورت اسپرت طراحی شده اند و انتهای کنسول وسط این خودرو هم به صورت خمیده و منحنی می‌باشد. به جز این دو مورد، نوآوری خاصی در فضای داخلی این خودرو وجود ندارد. در ساخت داخل کابین خودروی برلیانس h320 مشخص است که تمام تلاش خودرو ساز، بر کاهش هزینه‌ها بوده است؛ به نحوی که از متریال داخلی کم کیفیت و یا بهتر بگوییم بی کیفیت برای ساخت داخل این خودرو استفاده شده است. با تمام این اوصاف، طراحی فضای داخلی این خودرو، نسبت به بسیاری از خودروهای ایرانی و حتی خودروهایی مانند خودروهای رنو بهتر و زیباتر است.

نمای داخلی برلیانس h320

 اگر بخواهیم به لحاظ میزان فضای داخل خودرو صحبت کنیم این خودرو، نمره قبولی می‌گیرد؛ چرا که با وجود ‌هاچ بک بودن خودرو، راننده و سرنشینان آن به راحتی داخل آن جا می‌شوند و فضای صندوق عقب خودرو هم جا دار است. یکی دیگر از ویژگی‌هایی که در بحث طراحی داخلی یک خودرو به آن توجه می‌شود راحتی دسترسی به لوازم و ادوات داخل خودرو و همچنین میزان دیدی است که راننده و سرنشین در آن خودرو دارند. در مورد صندلی‌های این خودرو هم باید گفت که خیلی راحت نیستند و یک فرد پس از نشستن طولانی مدت روی آنها کمی اذیت می‌شود.

ایمنی خودروی برلیانس h320

 این خودرو از لحاظ ایمنی، به هیچ عنوان خودروی قابل اعتمادی نیست؛ چرا که نه تنها این خودرو توسط موسسات تست ایمنی خودرو در اروپا هیچ گونه تستی نشده است و هیچ ستاره ایمنی ندارد؛ بلکه حتی در موسسه ان کپ در خود کشور چین هم، تست ایمنی نشده است. این در حالی است که اکثر خودروهای چینی حداقل در موسسه تست ایمنی چین، تست شده اند. بنابراین این نقیصه ایمنی بزرگی برای خودروی برلیانس h320 به حساب می آید. دو عدد کیسه هوای راننده و سرنشین جلو هم در خودروی برلیانس h320 وجود دارد. که با توجه به اینکه در خودروهای روز دنیا، معمولا هشت یا نه عدد کیسه هوا در خودرو تعبیه می شود، تعداد دو کیسه هوا نمی‌تواند عدد مورد قبولی برای این خودرو باشد. ترمز جلوی این خودرو از نوع دیسکی و ترمز عقب آن هم از نوع دیسکی است و همچنین سیستم ترمز ضد قفل یا همان ای بی اس و سیستم ای بی دی، در این خودرو وجود دارد. وجود سنسور و دوربین دنده عقب هم در این خودرو می‌تواند به ایمنی آن بیفزاید. به جز این چند مورد کوچک، امکان امنیتی دیگری در خودروی برلیانس h320 وجود ندارد.

آپشن های موجود در خودرو برلیانس h320

  • سیستم تهویه هوای دستی
  • مانیتور دارای جی پی اس 
  • سیستم ورود بدون کلید به خودرو یا همان کیلس
  • رینگ ۱۵ اینچی
  • فرمان برقی تقویت شده
  • حسگر دنده عقب
  • صندلیهای راننده با امکان تنظیم در ۸ سمت مختلف 
  • آینه هایی با قابلیت تنظیم برقی
  • مه شکن در جلوی خودرو
  • امکان باز شدن خود به خود درب های خودرو در زمان تصادف 

ویژگی های مثبت خودروی برلیانس h320

  • ظاهر این خودرو زیبا است.
  • شتاب و قدرت این خودرو در ورژن ۱٫۶۵ لیتری آن بهتر شده است و در واقع در این ورژن، ماشین برلیانس h320 قدرت خوبی پیدا کرده است.
  • فرمان این خودرو نرم است.
  • این خودرو، پایداری خوبی دارد.
  • در موتور ۱.۶۵ لیتری این خودرو، از تسمه تایم استفاده شده است.

ویژگی‌های منفی خودروی برلیانس h320

  • در طراحی این خودرو، چراغ‌های روشنایی در روز و البته عدسی‌های متمرکز کننده نور در درون چراغ‌ها وجود ندارد. هرچند نبود این دو مورد به ظاهر این خودرو خیلی آسیبی وارد نکرده است.
  • ایمنی این خودرو توسط هیچ موسسه معتبری در هیچ جای دنیا تست و بررسی نشده است.
  • مواد استفاده شده در طراحی کابین خودرو از پلاستیک خشک می باشد.
  • قطعات یدکی این خودرو، قیمت نسبتاً گرانی در بازار دارد.
  • آپشن های این خودرو به خصوص در مدل دنده‌ای پایین است.
  • شتاب و قدرت و کشش خودرو در نسخه ۱.۵ لیتری خیلی مورد پسند خریداران و بخصوص جوان‌ترها قرار نگرفت.

قیمت خودروی برلیانس h320 در بازار ایران

 شرکت پارس خودرو در همین روز هایی که خودروهای صفر کمی در بازار خودروی ایران در حال تولید هستند،

 خودروهای برلیانس خانواده h300 را تولید می کند. بنابراین شما می توانید مدل صفر این خودرو را هم خریداری کنید. در مورد مدل کارکرده خودروی برلیانس h320 هم باید بگوییم که از مدل ۹۴  تا مدل ۱۴۰۰ این خودرو در بازار موجود است. مانند تمام خودرو های چینی موجود در بازار ایران، خودروهای کارکرده این خودرو هم نسبت به مدل های کارکرده خودروهای ایرانی با اقبال کمتری مواجه هستند. البته این صحبت به این معنا نیست که شما با خرید خودرو برلیانس h320 نمی‌توانید آن را بفروشید و روی دست شما باد می کند. بلکه قیمت این خودرو سال به سال کاهش بیشتری نسبت به خودروهای ایرانی خواهد داشت. پس اگر قصد خرید خودروی برلیانس کارکرده را دارید به نصیحت افرادی که می گویند خودروی چینی کارکرده را نخرید گوش نکنید بلکه با قیمت مناسب و با وسواس و سخت گیری بیشتر، می توانید یک نمونه از آن را خریداری کنید.

 قیمت خودروی برلیانس h320 اتوماتیک که طبیعتا مجهز به موتور ۱.۶۵ لیتری هم می باشد برابر با ۵۵۰ میلیون تومان  تا ۵۷۰ میلیون تومان است. بدیهی است که در زمانی که شما این مقاله را می خوانید، قیمت این خودرو به احتمال زیاد، تغییراتی داشته است. بنابراین شما همیشه باید قیمت روز خودرو را از سایت هایی که به صورت لحظه ای قیمت های خودرو را نشان می دهند، پیدا کنید. مدل ۹۹ خودروی برلیانس h320 اتومات (اگر از همه لحاظ سالم باشد) با کاهش قیمت حدود ۴۰ میلیون تومانی مواجه می شود و قیمتی حدود ۵۱۰ تا ۵۳۰ میلیون تومان پیدا می کند. در صورتی که خودروی برلیانس h320 ، مدل پایین تری داشته باشد و یا اینکه موتور ۱.۵ لیتری داشته باشد، قیمت کمتری خواهد داشت. از همه مهمتر اگر خودروی برلیانس h320 دارای گیربکس دنده ای باشد، کاهش قیمت بسیار زیادی نسبت به گیربکس اتومات این خودرو خواهد داشت. در هنگام خرید خودروی برلیانس h320 به این نکته دقت داشته باشید که نسخه گیربکس دنده ای آن، فقط در نوع گیربکس با مدل دنده ای تفاوت ندارد؛ بلکه آپشن‌های آن نیز کمتر از مدل اتومات است.

خرید لوازم یدکی برلیانس h320

اگر شما قصد خرید خودروی برلیانس h320 را دارید و یا اینکه مالک این خودرو می باشید و قصد تهیه لوازم یدکی برلیانس h320 را دارید می توانید با شماره گیری ۹۱۳۰۵۰۶۰-۰۲۱ از مشاوره رایگان خرید لوازم یدکی استفاده کنید. همکاران ما در مجموعه یدک یار شما را برای انتخاب مناسب لوازم یدکی یاری می نمایند.

همچنین برای مشاهده و خرید لوازم یدکی برلیانس h320 می توانید وبسایت یدک یار مراجعه فرمایید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به استفاده از خودروی برلیانس h320 دارید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.