آشنایی با ایزوفیکس

ایزوفیکس از جمله تجهیزات ایمنی خودروست که برای صندلی کودک نصب شده و از کودکان زیر ۶ و بالای ۱ سال هنگام حرکت خودرو حفاظت می‌کند. این تجهیز امروزه در تمامی خودرو ها وجود دارد و برای افرادی که دارای فرزند کوچک هستند نیز توصیه می‌شود.

آیا شما تا به حال چیزی درباره ایزوفیکس خودرو شنیده اید؟ می‌دانید این تجهیز چیست و چه کاربردی دارد؟ خودرو از لوازم جانبی و تجهیزات مختلفی تشکیل شده که به صورت فابریک و یا قابل نصب می‌توانند بر روی خودرو نصب شود. ایزوفیکس هم نمونه ای از این تجهیزات محسوب می‌شود که برای رفاه بیشتر نصب می‌‌شود.

ایزوفیکس ها برای نصب و تنظیم محکم صندلی کودکان در اتومبیل ها بکار می‌رود و امروزه داشتن آن برای تمامی خودرو ها الزامی است، خصوصا افرادی که صاحب فرزند کوچک هستند. در مقاله امروز یدک یار قصد داریم تا بیشتر با ایزوفیکس آشنا شویم و کاربرد و ویژگی های مختلف آن را مورد بررسی قرار دهیم.

ایزوفیکس چیست و چه کاربردی دارد؟

به طور کلی، صندلی های کودکانی را دیده اید که در صندلی عقب خودرو نصب می‌شود و کودکانی که با توجه به سن کم و جثه کوچکی که دارند بر روی آنها قرار می‌گیرند تا در هنگام رانندگی در ایمنی کامل باشند! این صندلی ها با کمک تجهیزاتی به نام ایزوفیکس (Isofix) بر روی صندلی های خود خودرو قرار می‌گیرند و با کمک آن صندلی کودک راحت تر می‌تواند بر روی صندلی تنظیم و محکم شود. ایزوفیکس سامانه نگه دارنده صندلی های ایمن کودکان است.

کودکانی که در صندلی های عقب خودرو قرار می‌گیرند نیاز به داشتن تمامی تجهیزات ایمنی دارند و به دلیل داشتن جثه های کوچک تر، امکان بستن کمربند های ایمنی خود خودرو آنان را کامل در بر نگرفته و در برابر حوادث غیر ایمن می‌کند. به همین دلیل، استاندارد های ایمن سازی خودرو اقدام به طراحی ایزوفیکس ها کرده که جزء استاندارد های ISO 13216 قرار می‌گیرد. تاریخچه ایزوفیکس ها نیز به سال ۱۹۹۷ و اجرای آن نیز به سال ۲۰۰۶ برمی‌گردد.

به عبارت دیگر، ایزوفیکس نقاط اتصال صندلی کودک را در خودرو تامین می‌کند و طبق استاندارد های بین المللی این سامانه در خودرو های امروزی امری ضروری و واجب است به طوری که نقاط بسیاری از اروپا و آمریکا، وجود این تجهیز بر روی خودرو ها اجباری است. نام های دیگری برای ایزوفیکس در کشور های دیگر وجود دارد؛ به عنوان مثال، در آمریکا با نام Latch و در کشور کانادا با نام های Canfix, LUAS, و UCSSS نیز شناخته می‌شود.

سیستم ایزوفیکس برای کودکان تا چه سنی مناسب است؟

سیستم ایزوفیکس برای کودکان تا چه سنی مناسب است؟

صندلی ایمنی کودکان معمولا با توجه به سن کودک می‌تواند ارتفاع مختلفی داشته باشد تا شانه او به راحتی و بدون اذیت در آن قرار گیرد. این صندلی ها معمولا برای بچه های سه الی ۶ ماه مناسب است، و با توجه به طراحی و سایز خود صندلی کودکان بالای ۶ ماه هم می‌توانند در آن قرار گیرند. اگر کودک زیر ۶ ماه باشد، صندلی باید رو به عقب قرار گیرد تا احتمال افتادن او به صفر برسد و ایمنی بیشتری داشته باشد.

ایزوفیکس در کدام قسمت خودرو قرار دارد؟

ایزوفیکس ها معمولا قلاب هایی هستند که در بخش صندلی های عقب، درست در فاصله میان تکیه گاه و نشیمن گاه قرار دارند. اگر ایزوفیکس از نوع قلاب کمری باشد، بست قلاب بالایی آن در تاقچه عقب خودرو های سدان قرار می‌‌گیرد و اگر خودرو شاسی بلند باشد، پشت صندلی های ردیف عقب جاسازی می‌شوند.

امروزه برای بالا بردن ایمنی ایزوفیکس ها میله هایی را در بدنه خودرو جوش می‌دهند که سر قلاب و سگک آن نیز در بخش صندلی ها قرار گرفته و با اتصال صندلی به این قلاب ها ایمنی بیشتری برای کودکان وجود خواهد داشت.

فایده استفاده از صندلی ایزوفیکس چیست؟

برخی از صندلی های ایمنی کودک با استفاده از کمربند ایمنی بر روی صندلی خودرو نصب می‌شوند و برخی دیگر از آنها به بخشی از صندلی اتومبیل متصل می‌شوند که به بدنه خودرو پیچ شده است. این مدل از ایزوفیسک ها را با نام Isofix-Seat می‌شناسند. البته تحقیقات نشان داده که صندلی هایی که با کمربند خودرو یه صندلی ها نصب می‌شوند از ایمنی بالایی برخوردار نیستند چرا که امکان پیچ خوردن کمربند، عبور نکردن درست صندلی کودک از کمربند، قفل نشدن کگامل سگک درون کمربند، و حتی شل ماندن صندلی به دلیل انعطاف کمربند ها وجود دارد.

حال مهم ترین فایده ای که نصب ایزوفیکس دارد این است که صندلی کودک به طور کامل به صندلی های خودرو چفت شده و خطری کودک شما را تهدید نخواهد کرد. همچنین، نصب آسان آن در خودرو سبب می‌شود که در صورت جا به جا کردن اتومبیل ها با مشکلی مواجه نشوید و ایستایی بهتری را نیز در هنگام بروز تصادفات، خصوصا تصادفات از بغل خواهد داشت.

نحوه نصب صندلی ایزوفیکس

نحوه نصب صندلی ایزوفیکس
  1. ابتدا قبل از داخل بردن صندلی کودک به خودرو، بست های ایزوفیکس را خارج می‌کنید.
  2. در مرحله دوم  قلاب بالایی را حتما در بین صندلی قرار دهید و در جهت درست تنظیم کنید
  3. صندلی کودک را در جای موردنظر قرار داده و بر اساس بست هایی که قرار دارد، انها را جا انداخته و فشار می‌دهید تا صدای کلیک بدهد و قلاب به حالت نشانگر سبز درآید.
  4. صندلی را بار دیگر فشار دهید و از تنظیم و محکم بودن جای ان مطمئن شوید.
  5. در نهایت قلاب بالایی را در محل تعبیه شده در خودرو متصل کنید و بند آن را محکم کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظرات
  1. رضا می گوید

    سلام ایا برای خودروهایی که قلاب ایزوفیکس در آنها طراحی نشده راهی برای ساخت و نصب این آپشن وجود دارد؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      متاسفانه اطلاعات بخش فنی ما در این مورد کامل نیست که بتوانیم شما را در این راستا راهنمایی کنیم. پیشنهاد میکنم از فروشگاه های سیسمونی فروشی که ایزوفیکس عرضه میکنند سوال بفرمایید.
      سپاس گزار شما خواهیم بود اگر پس از کسب اطلاعات تکمیلی، آن را با ما در میان بگذارید تا اطلاعات ما و مخاطبین ما نیز تکمیل تر شود.