تفاوت تیپ های مختلف ۲۰۶ چیست؟

پژو ۲۰۶ یکی از محبوب ترین و پراستفاده ترین خودروهای بازار می باشد که هنوز هم طرفداران خاص خودش را دارد. این محبوبیت باعث شده پژو ۲۰۶ تیپ های مختلفی را داشته باشد، به همین منظور ما در این مقاله به بررسی تفاوت تیپ های مختلف ۲۰۶ پرداخته ایم تا بدانید این نسخه ها از لحاظ فنی و آپشن چه فرق هایی باهم دارند.

پژو ۲۰۶ یکی از خودروهای کمپانی پژو فرانسه می باشد که تولید آن در سال ۱۹۹۰ میلادی شروع شد. در حال حاضر بیش از دو دهه است که خودروی پژو ۲۰۶ وارد کشور ما شده و هنوز هم یکی از بهترین و پرفروش ترین خودروهای بازار ایران به حساب می آید. همین میزان محبوبیت موجب شده شرکت ایران خودرو که به عنوان تولید کننده این ماشین محسوب می شود، تیپ های مختلفی از پژو ۲۰۶ را به بازار عرضه کند. به همین منظور ما در این مقاله قصد داریم به بررسی “تفاوت تیپ های مختلف ۲۰۶” بپردازیم تا شما عزیزان با تفاوت های فنی و آپشن های پژو ۲۰۶ در نسخه های گوناگون آشنایی پیدا کنید.

معرفی کلی پژو ۲۰۶

تفاوت تیپ های مختلف 206

خودروی پژو ۲۰۶ (Peugeot 206) برای اولین بار در سال ۱۳۸۰ وارد ایران شد که در سه سال اول این خودرو به صورت وارداتی به بازار عرضه می شد. سپس از سال ۱۳۸۴ ایران خودرو تصمیم به مونتاژ این خودرو گرفت که به دلیل ظاهر جذاب داخلی و خارجی، به خودرویی محبوب تبدیل شد چراکه کمتر خودرویی در آن رنج قیمتی رقیب این خودرو محسوب می شد.

از نقاط قوت پژو ۲۰۶ می توانیم به شتاب بسیار عالی و مصرف سوخت کم و همچنین هندلینگ مناسب اشاره داشته باشیم. این خودرو در ۶ تیپ مختلف به بازار عرضه شده که بعد از چند سال ایران خودرو با همکاری کمپانی پژو تصمیم به تولید نسخه سدان این خودرو با نام پژو ۲۰۶ صندوقدار گرفت. همچنین فیس لیفت پژو ۲۰۶ که با نام پژو ۲۰۷ شناخته می شود نسخه دیگری از این خودروست که هم اکنون یکی از محبوب ترین خودروهای بازار می باشد. در ادامه به تفاوت تیپ های مختلف ۲۰۶ پرداخته شده تا به صورت کامل با این موضوع آشنا شوید.

تفاوت ۲۰۶ تیپ ۱ و تیپ ۲

اولین نسخه از پژو ۲۰۶ با نام پژو ۲۰۶ تیپ ۱ وارد کشورمان شد که این خودرو از یک پیشرانه ۱٫۴ لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت ۷۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۱۸ نیوتن متر و یک گیربکس ۵ سرعته دنده دستی بهره مند می باشد. تیپ ۱ پژو ۲۰۶ از مصرف سوخت مناسبی برخوردار است که در واقع ۶٫۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بنزین می سوزاند. همچنین این خودرو شتاب صفر تا صد را در زمان ۱۴ ثانیه طی می کند. در مورد آپشن های ۲۰۶ تیپ ۱ لازم به توضیح است که این خودرو دارای شیشه های برقی جلو، تهویه مطبوع دستی، تنظیم آینه های جانبی به صورت دستی، فرمان هیدرولیک، مه شکن جلو و عقب، قفل مرکزی با ریموت و سیستم صوتی نواری بهره مند می باشد. علاوه بر این تیپ ۱ پژو ۲۰۶ تفاوت هایی را با تیپ های دیگر این خودرو دارد که می توانیم به غربیلک فرمان دو شاخه با لوگوی مشکی پژو، بوق روی دسته راهنما و نمایشگر وسط داشبورد اشاره کنیم. همچنین این تیپ از کامپیوتر سفری برخوردار نیست. همینطور لازم به ذکر است در ۲۰۶ تیپ ۱ ایربگ وجود ندارد و از ترمز ABS استفاده نمی کند که همین موارد باعث شده تیپ ۱ خودروی پژو ۲۰۶ آپشن خاصی نداشته باشد.

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ جزو پرفروش ترین و پرتیراژترین تیپ های این خودرو بود که از سال ۱۳۸۲ به بازار عرضه شد. این نسخه از ۲۰۶ دارای یک موتور ۱۴۰۰ سی سی TU3 و گیربکس ۵ دنده دستی است. اگر به گلگیر جلو سمت راننده دقت کنید عبارت EL 1.4 را می بینید که بیانگر پیشرانه ۱٫۴ لیتری و در واقع همان تیپ ۲ این خودرو است. از نظر آپشن پژو ۲۰۶ تیپ ۲ تا قبل از سال ۱۳۹۱ با آینه های تنظیم دستی، شیشه های جلوی برقی، تهویه مطبوع دستی، بدون ایربگ و بدون ترمز دستی عرضه می شد. همانطور که ملاحظه می کنید تیپ ۲ پژو ۲۰۶ که تا سال ۱۳۹۱ تولید شده از لحاظ آپشن فرق خاصی با تیپ ۱ ندارد اما باید اشاره داشته باشیم که شبکه برق رسانی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ بسیار پیشرفته تر از تیپ ۱ می باشد. بعد از سال ۱۳۸۸ تا به امروز پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با ترمز ABS، ساعت داشبورد بزرگتر، ایربگ و سنسور دنده عقب به بازار عرضه می شود که این مسئله باعث تفاوت ۲۰۶ تیپ ۱ و تیپ ۲ از لحاظ آپشن شده است. همچنین لازم به ذکر است که پژو ۲۰۶ تیپ ۱ با تیپ ۲ در نمای ظاهری تفاوتی ندارند اما در داخل کابین باهم فرق دارند. در تیپ ۲ پژو ۲۰۶ غربیلک فرمان سه شاخه و آرم پژو به صورت کرومی می باشد و همچنین بوق از دسته راهنما به روی فرمان انتقال داده شده است.

تفاوت ۲۰۶ تیپ ۲ با تیپ ۳

تفاوت 206 تیپ 2 با تیپ 3

تیپ ۳ پژو ۲۰۶ از لحاظ فنی کاملاً شبیه به پژو ۲۰۶ تیپ ۱ و تیپ ۲ می باشد که تا سال ۱۳۹۱ روی خط تولید ایرانخودرو قرار داشت. این نسخه از پژو ۲۰۶ فول آپشن لحاظ می شود اما دارای موتور کوچکتر است. اگر بخواهیم در مورد تفاوت ۲۰۶ تیپ ۲ با تیپ ۳ صحبت کنیم باید به یکسری آپشن های تیپ ۳ اشاره داشته باشیم که با تیپ های ۱ و ۲ فرق دارد. اصلی ترین آپشن های پژو ۲۰۶ تیپ ۳ شامل تنظیم آینه ها به صورت برقی، چهار شیشه برقی،‌ ایربگ راننده و سرنشین، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم ترمز ABS و… می باشند. از لحاظ ظاهری نیز پژو ۲۰۶ تیپ ۳ تفاوت چشمگیری با تیپ ۲ ندارد و فقط آینه های جانبی دارای قاب هم رنگ بدنه می باشند و بر روی گلگیر راننده عبارت LX 1.4 نوشته شده است که تیپ ۳ را متمایز می کند.

تفاوت ۲۰۶ تیپ ۳ و تیپ ۵

از لحاظ ظاهری ۲۰۶ تیپ ۳ با تیپ ۵ تفاوتی ندارد و فقط بر روی گلگیر جلوی پژو ۲۰۶ تیپ ۵ عبارت LX 1.6 نوشته شده است که بیانگر تیپ فول آپشن و موتور ۱٫۶ لیتری این خودرو می باشد. از لحاظ فنی تیپ ۵ پژو ۲۰۶ دارای موتور ۱۶۰۰ سی سی TU5 و گیربکس دنده دستی ۵ سرعته است که تفاوت چشمگیری با تیپ ۳ دارد. از لحاظ امکانات و آپشن نیز تیپ ۵ هایی که قبل سال ۱۳۹۱ تولید می شدند شامل چهار شیشه برقی، آینه های تنظیم برقی، ایربگ راننده و سرنشین، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم ترمز ABS و… بودند. بعد از سال ۱۳۹۱ به تیپ ۵ آپشن هایی همچون ساعت داشبورد بزرگتر و سنسور دنده عقب اضافه شد. در حال حاضر تیپ ۵ پژو ۲۰۶ پرفروش ترین تیپ خانواده خودروهای ۲۰۶ می باشد و از تیپ ۲ پیشی گرفته است.

تفاوت ۲۰۶ تیپ ۵ و تیپ ۶

تفاوت 206 تیپ 5 و تیپ 6

پژو ۲۰۶ تیپ ۶ از موتور ۱۶۰۰ سی سی TU5 بهره می برد، اما دارای گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک است که این موضوع اصلی ترین تفاوت ۲۰۶ تیپ ۵ و تیپ ۶ می باشد. از لحاظ ظاهری و آپشن نیز تیپ ۵ با تیپ ۶ کاملاً یکسان است ولی در گلگیر جلو تیپ ۶ عبارت ALX 1.6 نوشته شده که بیانگر تیپ فول آپشن با گیربکس اتوماتیک و پیشرانه ۱٫۶ لیتری است. لازم به ذکر است که تیپ ۶ پژو ۲۰۶ در سال ۱۳۸۳ معرفی شد و تا سال ۱۳۹۰ روی خط تولید قرار داشت.

تفاوت ۲۰۶ تیپ ۲ و تیپ ۵

با توجه به اینکه تیپ ۲ و تیپ ۵ پژو ۲۰۶ جزو پرفروش ترین تیپ های این خودرو محسوب می شوند، لازم دانستیم که تفاوت های این دو تیپ را بررسی کنیم. در مورد تفاوت ۲۰۶ تیپ ۲ و تیپ ۵، اول از مقایسه فنی این دو نسخه شروع می کنیم. همانطور که گفته شد پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از لحاظ فنی دارای موتور ۱۴۰۰ سی سی TU3 و گیربکس ۵ دنده دستی است. اما پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از موتور ۱۶۰۰ سی سی TU5 و گیربکس ۵ دنده دستی بهره می برد.

از لحاظ آپشن، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ آینه های تنظیم دستی، شیشه جلو برقی، تهویه مطبوع دستی دارد و فقط مدل های تولید شده بعد از سال ۱۳۸۸ تیپ ۲ دارای ایربگ و ترمز ABS می باشند. اما تیپ ۵ پژو ۲۰۶ دارای آینه های تنظیم برقی، چهار شیشه برقی، دو ایربگ، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم ترمز ABS می باشد و مدل های بعد از سال ۱۳۹۱ تیپ ۵ به آن آپشن هایی همچون ساعت داشبورد بزرگتر و سنسور دنده عقب اضافه شده است. همچنین نوع ترمز جلو تیپ ۲ دیسکی و عقب کاسه‌ای است اما تیپ ۵ ترمز جلو دیسکی خنک شونده و ترمز عقب دیسکی توپر دارد.

در مورد تفاوت ۲۰۶ تیپ ۲ و ۵ از نظر ظاهری می توان به تغییر قالپاق ها، تغییر چراغ های عقب و همچنین عبارت حک شده بر روی گلگیر جلو اشاره کرد.

تفاوت ۲۰۶ تیپ ۲ و تیپ ۶

همانطور که گفتیم خودروی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ دارای موتور ۱۴۰۰ سی سی TU3 و گیربکس دنده دستی ۵ سرعته است، اما پژو ۲۰۶ تیپ ۶ از موتور ۱۶۰۰ سی سی TU5 و گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته استفاده می کند که همین مسئله تفاوت بارزی را بین این دو تیپ ایجاد کرده. تیپ ۶ پژو ۲۰۶ از لحاظ ظاهری و آپشن کاملاً با تیپ ۵ یکسان است که به همین دلیل می توانیم تمامی تفاوت های ظاهری و آپشن را که بین تیپ ۲ و تیپ ۵ گفتیم، در مورد تفاوت ظاهری و آپشن تیپ ۲ و تیپ ۶ نیز ذکر کنیم.

تفاوت ۲۰۶ V1 با V8

پژو ۲۰۶ صندوقدار V1 با موتور ۱۶۰۰ سی سی TU5 و گیربکس دنده دستی ۵ سرعته تا سال ۱۳۹۱ تولید شد. ۲۰۶ صندوقدار V1 همان V20 نیمه فول است که موتور قوی تری بر روی آن نصب شده است. پژو ۲۰۶ صندوقدار V8 دقیقاً همان تیپ ۵ است که فقط به آن صندوق اضافه شده. پژو ۲۰۶ صندوقدار با موتور ۱۶۰۰ سی سی TU5 و گیربکس ۵ دنده دستی و همان آپشن های تیپ ۵ تولید می شود. لازم به توضیح است تنها نسخه از پژو ۲۰۶ صندوقدار که هنوز هم روی خط تولید قرار دارد همین نسخه V8 است.

تفاوت اصلی پژو ۲۰۶ صندوقدار V1 با V8 به آشپن ها بر می گردد که از این نظر V8 وضعیت بهتری نسبت به سایر نسخه ها و از علی‌الخصوص V1 دارد. پژو ۲۰۶ صندوقدار V8 آپشن هایی همچون سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه های جانبی برقی، سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر)، سنسور دنده عقب و… را دارد که در تیپ V1 دیده نمی شود. علاوه بر این، کیفیت مونتاژ پژو ۲۰۶ صندوقدار V8 بالاتر از سایر تیپ های پژو ۲۰۶ صندقدار می باشد.

تفاوت ۲۰۶ صندوقدار V20 و V8

تفاوت 206 صندوقدار V20 و V8

پژو ۲۰۶ صندوقدار V20 از موتور ۱۴۰۰ سی سی TU3 و گیربکس ۵ دنده دستی بهره می برد و علاوه بر این نسخه کم آپشن خانواده ۲۰۶ صندوقدار محسوب می شود. نسخه V20 پژو ۲۰۶ صندوقدار در اصل همان تیپ ۲ است که فقط صندوق به آن اضافه شد. این خودرو دارای آینه های تنظیم دستی، شیشه جلو برقی، بدون ایربگ، تهویه مطبوع دستی و بدون ترمز ABS می باشد که تفاوت های بارزی چه از لحاظ فنی و چه از لحاظ آپشن با پژو ۲۰۶ صندوقدار V8 دارد.

تفاوت ۲۰۶ فرانسوی و ایرانی

پس از اعمال تحریم ها، خودروی پژو ۲۰۶ در داخل تولید گردید و به اصطلاح ایرانیزه شد. اگر بخواهیم تفاوت های اساسی پژو ۲۰۶ فرانسوی و ایرانی را ذکر کنیم می توانیم به تفاوت های نمایشگر داشبورد، سیستم واحد کنترل الکترونیکی، سیستم انژکتور، عملکرد دریچه گاز و تغییرات ظاهری و…. اشاره داشته باشیم.

در پژو ۲۰۶ فرانسوی نوار مشکی رنگی در ستون درب ها وجود دارد و چراغ عقب طرح RC می باشد که اینها در پژو ۲۰۶ ایرانی حذف شده اند. همچنین پژو ۲۰۶ ایرانی مونتاژ بی کیفیتی دارد که به طور مثال برای بستن درب ها نیاز به فشار زیادتری است در صورتی که این موضوع در پژو ۲۰۶ فرانسوی دیده نمی شود. علاوه بر این در داخل کابین کم بودن کیفیت پژو ۲۰۶ ایرانی قابل مشاهده است اما پژو ۲۰۶ فرانسوی کیفیت کابین بالاتری را دارد. همچنین سر و صدایی که در داخل کابین پژو ۲۰۶ ایرانی شنیده می شنود خیلی بیشتر از پژو ۲۰۶ فرانسوی است که کیفیت پایین مونتاژ نسخه ایرانی را نشان می دهد.

یکی دیگر از تفاوت های شاخص پژو ۲۰۶ فرانسوی با ایرانی، سیستم برق و الکترونیک و مالتی پکس پیشرفته نسخه فرانسوی است که امکانات مفیدی را فراهم می کند. در این سیستم خودرو به ۳ ناحیه مجزا تقسیم می شود که هر ناحیه شبکه و پروتکل مستق خود را دارد. برای محفظه موتور از پروتکل CAN و برای ستون فرمان و سیستم های تغذیه پروتکل VAN Body و برای داشبورد و تجهیزات رفاهی از شبکه VAN Comfort استفاده شده که مدیریت تمامی اینها را یونیت مرکزی BSI بر عهده دارد. به لطف چنین سیستم استانداردی امکان پیاده سازی انواع آپشن ها مانند کروز کنترل، سنسور نور و باران، دزدگیر فابریک و… بدون هیچگونه سیم کشی خاصی برای نسخه فرانسوی امکان پذیر است. اما در نسخه ایرانیزه شده پژو ۲۰۶ یک شبکه سراسری CAN موسوم به اکوماکس با یونیت مرکزی که توسط شرکت کروز برای رانا توسعه داده شده است وجود دارد که بسیاری از امکانات و ویژگی های نسخه فرانسوی را ندارد.

در بخش فنی، سیستم انژکتور پژو ۲۰۶ فرانسوی بوش ME 7.4.6 است که این سیستم در نسخه ایرانی به مدل زیمنس ۲K-34VR تغییر پیدا کرده است. همچنین محل قرارگیری واحد کنترل در نسخه های ایرانی به پشت جعبه باتری انتقال پیدا کرده که باعث کمتر شدن احتمال سرقت آن نیز شده است. لازم به توضیح است که در نسخه ایرانی تغییراتی در هوزینگ دریچه گاز نسبت به نسخه فرانسوی بوجود آمده است. 

در مورد تست رانندگی نیز عملکرد هر دو گیربکس نرم و روان است اما نسخه فرانسوی چابکی بیشتری دارد. در نسخه ایرانی پژو ۲۰۶ کلاچ بیش از حد نرم است که همین موضوع نیم کلاچ کردن را سخت می کند و با اینکه کلاچ پژو ۲۰۶ سفت تر است، بازهم عملکرد بهتری دارد.

با توجه به مطالبی که گفته شد می توان نتیجه گیری کرد که نسخه فرانسوی پژو ۲۰۶ بهتر از پژو ۲۰۶ ایرانی می باشد که اگر قصد خرید دارید می توانید این موضوع را مدنظر خود قرار دهید.

کدام تیپ ۲۰۶ بهتر است

به طور کلی کیفیت پژو ۲۰۶ های صندقدار بالاتر پژو ۲۰۶ های هاچ بک می باشد اما در مورد اینکه کدام تیپ بهتر است نظرات مختلفی وجود دارد. ما با تحقیقاتی که انجام داده‌ایم به این نتیجه رسیدیم که در پژو ۲۰۶ های هاچ بک، تیپ دو و تیپ پنج پژو ۲۰۶ انتخاب های مناسبی هستند چراکه شتاب خوبی را دارند و قطعات آن ها به آسانی یافت می شود و تعمیراتشان هم آسان است. از گروه پژو ۲۰۶ های صندقدار، پژو ۲۰۶ صندوقدار V8 بهترین انتخاب است زیرا هم آپشن های بیشتری دارد و هم کیفیت مونتاژ آن نسبت به بقیه نسخه ها بالاتر است.

خرید لوازم یدکی پژو ۲۰۶

خرید لوازم یدکی پژو 206

با توجه به بررسی که از تیپ های مختلف ۲۰۶ داشتیم، اگر قصد خرید لوازم یدکی پژو ۲۰۶ را دارید می توانید به وبسایت یدک یار مراجعه کنید و یا با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۳۰۵۰۶۰ تماس بگیرید و ثبت سفارش خود را انجام دهید. فروشگاه اینترنتی یدک یار انواع لوازم یدکی پژو ۲۰۶ را برای تیپ ها و نسخه های مختلف گردآوری کرده تا شما عزیزان با دست باز به انتخاب خود بپردازید. علاوه بر این، برای اینکه بتوانید انتخابی هوشمندانه تر داشته باشید و اینکه بدانید چه قطعه‌ای مناسب خودروی شماست، یدک یار امکان مشاوره رایگان را ایجاد کرده تا شما مشتریان عزیز خریدی مطمئن تر و راحت تر داشته باشید. وجود مشاورین خِبره در زمینه خرید لوازم یدکی پژو ۲۰۶ الزامی است زیرا این مزیت باعث می شود شما بتوانید تمامی سوالات خود را از مشاورین یدک یار بپرسید و مشکلات خود را حل کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر دیدگاهی راجع به تفاوت تیپ های مختلف ۲۰۶ دارید خوشحال می شویم که در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. نیما می گوید

    🙏