بررسی تویوتا پرادو

تویوتا پرادو یکی از خودروهای محبوب در ایران و جهان است که خودرویی آفرودی محسوب می شود. تویوتا پرادو دارای نسل های مختلف و مشخصات فنی گوناگونی است که ما در این مقاله به بررسی کامل این خودرو پرداخته ایم تا با صفر ت

تویوتا پرادو” یک خودروی شاسی بلند لاکچری است که امکانات فوق العاده ای دارد و مناسب افرادی است که عاشق مسافرت کردن و آفرود نوردی و رانندگی کردن در جاده های ناهموار هستند. این خودرو توسط یکی از بزرگترین کارخانه های خودروسازی کشور ژاپن و البته یکی از بزرگترین کارخانه های خودروسازی کل دنیا ساخته شده است. تویوتا پرادو (Toyota Land Cruiser Prado) مانند تمام محصولات شرکت تویوتا مقاومت بالایی دارد و کم استهلاک است. این ویژگی، مهم ترین ویژگی خودروهای کارخانه تویوتا است؛ که مردم سرتاسر دنیا را به این خودروها علاقمند کرده است. کارخانه تویوتا در تولید این خودرو مثل همیشه بر این اصل پایبند بوده است که نباید کیفیت و کارآمدی خودرو را فدای زیبایی آن کرد. ابعاد خودرو تویوتا پرادو کوچکتر از برادر خود یعنی تویوتا لندکروز است ولی از شاسی بلند های چینی بزرگتر است. تویوتا پرادو یک ماشین چهار چرخ متحرک بوده و برای استفاده در داخل شهر، برای مسافرت و بیرون شهر مناسب است. این خودرو در کشورهای اروپایی با نام لندکروز معروف است و در آمریکا با نام  است لکسوس gx۴۷۰ معروف می‌باشد. تویوتا پرادو به کشور ما نیز وارد شده است که در بخش بعدی به بررسی این خودرو در کشور ایران می‌پردازیم.

ماشین تویوتا پرادو در ایران

 از سال ۱۳۵۲ شمسی که شرکت ایرتویا در ایران تاسیس شد، خودروهای کارخانه تویوتا وارد کشور ما شدند و از همان ابتدا تا به امروز، محصولات این کارخانه در بین ایرانیان محبوب و بسیار پرطرفدار بودند و هستند. خودروی شاسی بلند تویوتا پرادو یکی از محصولات این کارخانه است. این ماشین، یک اتوموبیل آفرود-لاکچری است و برای افرادی که دوست دارند در مناطق کویری کرمان و یزد  و…  آفرود نوردی کنند و هیجان در رانندگی را دوست دارند، بسیار مناسب می‌باشد. خودروی تویوتا پرادو از سال ۱۹۸۵ میلادی تا به امروز توسط کارخانه تویوتا به دنیا عرضه شده است. این خودرو به دو صورت دو درب، چهار درب تولید شده است. ولی در ایران تنها دو نسل از پرادو را تجربه کرده ایم. 

 در سال های حدود ۷۸ یا ۷۹ شمسی بود که برای اولین بار خودروی تویوتا پرادو وارد کشور ما شد. در آن زمان نسل سوم پرادو مرسوم بود و همین نسل به بازار ایران آمد. به سرعت، افرادی که عاشق ماشین های شاسی بلند بودند و افراد مرفه جامعه، به سمت خرید آن سوق پیدا کردند. قبل از ورود این خودرو به ایران، خودروی شاسی بلند نیسان پاترول در بین طبقه مرفه جامعه ایران عمومیت داشت ولی پس از ورود تویوتا پرادو به کشور، میزان خرید و علاقه به خودروی پاترول به شدت کاهش پیدا کرد چرا که تویوتا پرادو بسیار لاکچری تر و کم مصرف تر و باکلاس تر از پاترول بود و امکانات بیشتری داشت. در واقع مدل های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ تویوتا پرادو به ایران وارد شدند. بعد از آن هم مدل های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ این خودرو که همان نسل چهارم آن به حساب می‌آیند به کشور ما وارد شدند. بعد از سال ۲۰۱۳ دیگر به صورت رسمی، خودروی تویوتا پرادو وارد ایران نشد و مدل های جدیدتر از خودروی تویوتا پرادو ۲۰۱۳ که در ایران می‌بینید به صورت غیر رسمی و به تعداد کم و محدود وارد ایران شد.

 دلیل محبوب شدن این خودرو در ایران و کشورهایی مثل عربستان و امارات تناسب آن با رانندگی در شهر و همچنین سواری نرمی است که این خودرو دارد. البته اعتماد به برند تویوتا در کشور ما را هم نباید دست کم گرفت. این برند آنقدر قابل اعتماد است که می‌شود چشم بسته، هر محصولی از آن را خریداری کرد چه برسد به خودروی معروف تویوتا پرادو.

 طراحی خارجی تویوتا پرادو

تویوتا پرادو

 همیشه به “طراحی خارجی تویوتا پرادو” نقدهایی صورت گرفته است. البته این نقدها از تمام خودروهای کارخانه تویوتا  صورت می‌پذیرد. طراحی خارجی خودروی تویوتا پرادو بر اساس پلتفرم جی ۱۵۰تویوتا است. از نسل سوم تویوتا پرادو به بعد تغییر شکل ظاهری این خودرو شروع شد. یکی از ویژگی‌های اصلی خودروی تویوتا پرادو که باعث شده است این خودرو بسیار پر طرفدار باشد و بتوان با آن افرود نوردی کرد، ابعاد آن است. 

البته در مدل های مختلف و نسل‌های مختلف تویوتا پرادو خیلی تغییر خاصی در ظاهر خارجی و بدنه خودرو مشاهده نمی کنید که همین مسئله باعث انتقاد از این خودرو می‌شود. فراموش نکنیم خودروهایی مانند میتسوبیشی پاجرو به لحاظ ظاهری همیشه با تغییرات فوق العاده زیبا و حرفه ای روبرو بودند و از این لحاظ تویوتا پرادو از این نوع خودروها عقب مانده است.

 در سال ۲۰۱۸ میلادی تغییر چهره یا همان فیس لیفت بر روی خودروی تویوتا پرادو صورت گرفت. این فیس لیفت شامل عوض شدن ظاهر چراغ های جلوی خودرو سپرهای خودرو و همچنین کاپوت خودرو بود. چراغ های عقب خودرو نیز تغییر کردند. بیشترین تغییری که در این فیس لیفت بر روی خودروی تویوتا پرادو صورت پذیرفت، تغییر سپر خودرو بود که باعث افزایش قابلیت های این خودرو در آفرود نوردی و جاده های خارج از شهر و خارج از جاده می‌شد.

 در سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ هم دو فیس لیفت جدید روی این خودرو صورت پذیرفت؛ ولی همان طوری که در بالا هم عرض کردیم این فیس لیفت ها تغییرات جزئی در ظاهر خودرو ایجاد می‌کردند. تغییر اصلی در همان نسل سوم این خودرو صورت پذیرفت و پس از آن تغییر اساسی و جدی در ظاهر و بدنه خودرو را شاهد نبودیم.

 طراحی کابین خودروی تویوتا پرادو

 تغییرات بیشتری در داخل اتاق و “کابین تویوتا پرادو” نسبت به ظاهر بیرونی آن در این سال‌ها پدید آمده است. مثلاً کنسول مرکزی و داشبورد این خودرو تغییر کردند. نمایشگرهای آن هم بهتر شده‌اند. تعداد صندلی های خودروی تویوتا پرادو هم در مدل های مختلف آن با هم فرق دارند. در تمامی مدل های تویوتا پرادو تعداد صندلی ها ۷ تا است ولی در مدل جی ایکس تویوتا پرادو، تعداد صندلی ها ۵ عدد است.

 آپشن های خودروی تویوتا پرادو

یکی از آپشن های این خودرو دوربین دید عقب آن، جی پی اس ماهواره ای آن، سیستم تهویه هوای مطبوع خودکار آن و همچنین کروز کنترل نصب شده روی آن است. خودروی تویوتا پرادو دارای قابلیت تنظیم دید در شب و قابلیت اتصال بلوتوث و همچنین دارای کنترل های صوتی و تلفنی روی فرمان و درگاه usb است.

یکی دیگر از امکانات بی نظیر این خودرو که یک سیستم کمک راننده به حساب می‌آید، سیستم ایمنی پری کرش تویوتا است. سیستم، عابر پیاده و دوچرخه سوار موجود در نزدیک خودرو را تشخیص می‌دهد و به صورت خودکار ترمز می‌گیرد. هر چند ترمز اضطراری را خیلی از خودروهای دیگر هم دارند، اما کیفیت این سیستم در خودروهای تویوتا بالاتر و کارآمدتر است. دسته فرمان این خودرو هم تلسکوپی و برقی است و روکش چرمی دارد. کلید های تنظیمات ضبط و مانیتور هم روی فرمان قرار دارد. 

این خودرو دارای سانروف بوده و آینه ها به صورت برقی تنظیم و جمع می‌شوند. تمام شیشه ها به صورت برقی و چراغ های جلو به صورت اتوماتیک روشن می‌شوند و نور پایین و نور بالا به صورت ال ای دی است. قابلیت روشنایی در روز یا همان دی آر ال  در این خودرو وجود دارد.

صفحه نمایش تویوتا پرادو

در خودروی تویوتا پرادو مدل ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ میلادی صفحه نمایش لمسی ۹ اینچی که می‌تواند به گوشی های موبایل متصل شود وجود دارد. این صفحه نمایش به برنامه اپل کارپلی و اتو اندروید و برنامه مای تویوتا متصل می‌شود. علاوه بر مانیتور نه اینچی که در جلوی خودرو وجود دارد برای سرنشینان عقب هم یک مانیتور موجود است.

گرم کن و سردکن صندلی در تویوتا پرادو

این خودرو دارای صندلی های جلوی گرم شونده و همچنین سرد شونده است. صندلی های  ردیف دوم این خودرو دارای قابلیت گرم شوندگی هستند و صندلی های ردیف سوم نیز به صورت برقی قابلیت باز و بسته شدن دارند. جنس روکش تمام این صندلی ها چرمی و آن هم از جنس چرم اصل و مرغوب است. از لحاظ ارگونومیکی تمام این صندلی ها کاملاً به صورت اصولی و متناسب با سیستم بدن انسان ساخته شده اند و افراد پس از نشستن روی این صندلی ها احساس کمردرد یا خستگی نمی‌کنند. از لحاظ جادار بودن هم صندلی‌های این خودرو بسیار مناسب هستند و در کل، فضای اتاق خودروی تویوتا پرادو بسیار جا دار می‌باشد.

صدای کابین تویوتا

خودروی تویوتا پرادو هرچند کاملاً ساکت نیست و مقداری از صدا را به داخل کابین راه می‌دهد، اما در مقایسه با اکثریت خودروهای دیگر موجود در دنیا صدای کمتری را به کابین منتقل می‌کند.

تهویه هوا در تویوتا پرادو

سیستم تهویه هوای این خودرو که به صورت خود کار است می‌تواند برای سرنشینان جلو و عقب به صورت جداگانه تنظیم شود.

بررسی فنی خودروی تویوتا پرادو

در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ تغییرات زیادی در قسمت فنی و موتوری این خودرو پدید آمد. و خودروی تویوتا پرادو قوی تر شد. موتور خودروی تویوتا پرادو ۲.۸ ۱۰ میلی لیتری است و به صورت چهار سیلندر توربو دیزل ۱۵۰ کیلو وات و ۵۰۰ میلیون متری می‌باشد. در مدل های ۲۰۲۰ و ۲۱ این خودرو سیلندر و پیستون آن نیز بهبود یافتند و در واقع در این مدل ها خودروی تویوتا پرادو هرچقدر که از لحاظ ظاهری تغییرات کمی داشت از لحاظ فنی و قدرت خودرو انقلابی در این خودرو پیش آمد. 

مدت زمان لازم برای شتاب ۰ تا ۱۰۰ تویوتا پرادو

این اتوموبیل می‌تواند در  ۹.۹ ثانیه از سرعت صفر به ۱۰۰ کیلومتر برسد. این عدد در مدلهای قبل از مدل ۲۰۲۰ تویوتا پرادو ۱۲.۹ ثانیه بود.

مصرف سوخت تویوتا پرادو

 خودروی تویوتا پرادو در مدل‌های جدید مصرف سوخت بهینه تری هم پیدا کرده است. و در هر ۱۰۰ کیلومتر تنها ۷ لیتر بنزین می‌سوزاند که این عدد برای یک خودرویی که که انقدر قدرتمند است و مخصوص آفرود نوردی است عدد مناسبی می‌باشد. 

آلایندگی هوا در تویوتا پرادو

این خودرو از لحاظ آلایندگی هم در مدل ۲۰۲۰ بهبود پیدا کرد و ۱۹۲ گرم در هر کیلومتر آلایندگی تولید می‌کند. این عدد در مدلهای قبل از ۲۰۲۰ در خوشبینانه ترین حالت ۲۱۰ گرم در هر کیلومتر بود.

گیربکس تویوتا پرادو

گیربکسی که در این خودرو استفاده شده است هم در مدلهای قبل از مدل ۲۰۲۱ به دو صورت دستی و اتوماتیک بود ولی در مدل ۲۰۲۱ فقط با مدل اتوماتیک عرضه شد. گیربکس اتوماتیک خودروی تویوتا پرادو ۶ سرعته و بسیار نرم می‌باشد.

 قیمت تویوتا پرادو

قیمت تویوتا پرادو

در بازارهای جهانی قیمت این خودرو برای مدل پایه جی ایکس حدود ۵۴ هزار دلار و برای مدل های فول آپشن که همان مدل کادو است ۸۴ هزار دلار می باشد. تویوتا پرادو در کشور ما جز گران ترین خودروها است. بدیهی است که خودروی صفر تویوتا پرادو در کشور ما وجود ندارد و جدیدترین مدلی از این خودرو که در کشور ما است مدل ۲۰۱۵ آن می باشد. ولی همان مدل ۲۰۱۵ هم تا ۴ میلیارد تومان قیمت گذاری می شود. مدل‌های پایین تر تویوتا پرادو مثل مدل ۲۰۰۵ آن نیز در کشور ما قیمتی بالاتر از یک میلیارد تومان دارند. در واقع رنج قیمتی این خودرو در ایران بین ۱ تا ۴ میلیارد تومان است. طبیعتاً قیمت این خودرو متناسب با وضعیت سلامت بدنه و وضعیت فنی این خودرو و آپشن های آن تعیین می شود. البته اگر خودروی تویوتا پرادو مدل ۲۰۰۵ هم سالم باشد و به لحاظ ظاهری و موتوری مشکل حادی نداشته باشد، باز هم با قیمت یک میلیارد کسی آن را نمی فروشد و برای خرید آن باید پول خیلی بیشتری هزینه کنید.

ابعاد خودروی تویوتا پرادو

  • طول این خودرو برابر ۴۹۵۰ میلیمتر ،  عرض آن ۱۸۸۰ میلی متر و ارتفاع آن ۱۸۹۰ میلی متر می باشد.
  • فاصله بین دو محور در این خودرو دو هزار و ۷۹۰ میلیمتر است.

 ترمزهای خودروی تویوتا پرادو

 ترمز های جلوی این خودرو دیسکی خنک شونده و ترمزهای عقب آن نیز ترمز های دیسکی خنک شونده هستند. در این خودرو سیستم ترمز ضد قفل یا همان ای بی اس (ABS) و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز یا همان ای بی دی (EBD)، و سیستم کمکی ترمز یا همان بی ای اس (BAS) موجود هستند. در این خودرو سیستم کنترل پایداری خودرو یا وی اس سی(VSC)  سیستم کنترل لرزش خودرو یا تی آر سی (TRC) و همچنین سیستم مدیریت کنترل پایداری پویایی خودرو یا وی دی آی ام (VDIM) و همچنین سیستم ای تی آر سی (ATRC) موجود است.

سیستم های هوشمند و کمک راننده ماشین تویوتا پرادو

 در این ماشین، سیستم وارد شدن بدون کلید و استارت بدون کلید به همراه کروز کنترل و سیستم کنترل خودکار سرعت در سرپایینی یا همان دی ای سی (DAC) موجود است. علاوه بر اینها سیستم کنترل خودکار سرعت در سربالایی یا همان اچ ای سی (HAC) هم وجود دارد.  در این خودرو سه نوع مدل رانندگی نرمال، اسپرت و ایکو موجود است. همچنین سیستم استارت از راه دور هم در این ماشین وجود دارد.

ایمنی خودرو تویوتا پرادو

 این خودرو علاوه بر سنسور عقب و دوربین عقب که قابلیت نمایش در مانیتور خودرو را دارد، دارای امکانات ایمنی زیر هم می‌باشد. کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، کیسه هوای کناری سرنشینان جلو، کیسه هوای کناری سرنشینان عقب، سه کیسه هوای پرده‌ای، کیسه هوای زانویی سرنشینان جلو، سیستم ضد سرقت یا همان ایموبلایزر، قفل مرکزی، قابلیت نشان دادن فشار باد تایرها در مانیتور، کمربند های ایمنی استاندارد، سنسور باران و تایمر مربوط به برف پاک کن دیگر مواردی هستند که در آن وجود دارند.

نسل‌های خودروی تویوتا پرادو 

اولین ورژن از خودروی تویوتا لندکروز پرادو در سال  ۱۹۸۴ میلادی رونمایی شد. این ماشین یک ماشین دو درب بود که سقفی پارچه ای داشت. از سه نوع موتور در این ماشین استفاده شده بود که هر سه ۲.۴ لیتری بودند. دو موتور به صورت دیزلی و یک موتور به صورت بنزین. هر سه نوع ماشین دارای گیربکس پنج سرعته دستی بودند. در واقع این خودرو به عنوان جد تویوتا پرادو محسوب می شود.

 نسل اول خودروی تویوتا پرادو

 اولین نسل این خودرو در بین سالهای ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۶ میلادی تولید شدند. این خودرو ظاهری شبیه تویوتا لندکروز داشت ولی سپر های جلوی آن و کاپوت آن تغییر کرده بود و البته دو چراغ در جلوی خودرو هم اضافه شده بود. به این نسل از تویوتا پرادو سری جی ۷۰ هم می گویند. از لحاظ فنی، این خودرو تغییرات بیشتری نسبت به ظاهر آن داشت. به عنوان مثال برای اولین بار بود که در این خودرو سیستم پاشش سوخت برقی استفاده شد و از گیربکس اتوماتیک ۴ سرعت نیز در این نسل از خودروی تویوتا پرادو بهره گرفته شد. موتور این خودرو ۲.۴ لیتری توربوشارژ بود که می توانست ۹۵ اسب بخار یا همان ۷۱ کیلو وات نیرو تولید کند و توان  تولید ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور را داشت. نسل اول تویوتا پرادو در دو ورژن ۲ درب و ۴ درب و در سه مدل ال ایکس، ای ایکس و اس ایکس عرضه شد. البته تا سال ۹۶ میلادی که این خودرو تولید می‌شد هر ساله کارخانه تویوتا تغییراتی را به این خودرو اضافه کرد. مثلاً موتور ۲.۴ لیتری را به موتور ۲.۸ لیتری بهبود داد و تغییرات دیگری هم در ترمزها و سیستم تعلیق خودرو به وجود آورد. علاوه بر این در کنار گیربکس ۴ سرعته خودکار خودروی تویوتا پرادو، یک گیربکس ۵ سرعته دستی هم اضافه کرد. 

نسل دوم خودروی تویوتا پرادو

نسل دوم خودروی تویوتا پرادو

 این خودرو در بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۲ میلادی ساخته شد. خودروهای این نسل از پرادو را سری جی ۹۰ هم می نامند که با اعمال تغییراتی برروی سری جی ۷۰ به وجود آمده است. در این نسل از خودروی تویوتا پرادو، طول خودرو بزرگتر شد و به یک خودروی سایز متوسط بدل گردید. (برعکس خودروی جی ۷۰ که یک خودروی سایز کوچک بود).

نسل دوم تویوتا پرادو به دو صورت سه درب و پنج درب به بازار عرضه شد. مدل سه درب این خودروها، طول کمی داشت ولی مدل ۵ درب، خودروی بزرگی بود. مدلهای ۳ درب این خودرو، دارای پیشوند آر هستند و مدل های ۵ درب نیز دارای پیشوند تی.

تمامی مدل‌های این نسل از تویوتا پرادو به صورت چهار چرخ متحرک هستند و دارای ترمز ای بی اس و یک مانیتور می باشند که دما و ارتفاع و همچنین فشار را نشان می دهد. این آپشن ها که به صورت استاندارد روی تویوتا پرادو قرار داشتند در آن زمان، آپشن های بسیار مهمی محسوب می شدند. (هر چند الآن هم در مقایسه با آپشن های خودروهای ایرانی، این آپشن ها خاص هستند!)

 از لحاظ فنی هم نسل دوم نسبت به نسل اول، پیشرفت‌های محسوسی داشت. این نسل از تویوتا پرادو با چند نوع موتور قابلیت سفارش توسط مشتری را داشت. دو موتور ۲.۷ لیتری بنزینی و مدل جدیدتر ۳.۴  لیتری بنزینی و موتور ۲.۸ لیتری و ۳ لیتری دیزلی. در این نسل از تویوتا پرادو، یک ورژن لاکچری هم موجود بود که نام چلنجر داشت. در این مدل لاکچری، صندلی ها روکش چرمی داشتند و از قطعات چوبی در داخل کابین خودرو و بر روی درب های آن استفاده شده بود.

نسل سوم تویوتا پرادو

این نسل از تویوتا پرادو در بین سال های  ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۹ تولید شد. خودروهای این نسل را جی۱۲۰هم می‌نامند. در این نسل سیستم تعلیق خودرو بهبود پیدا کرد و باعث شد که رانندگی با خودرو راحت تر شود، ولی موتورهای موجود در این خودرو همان موتورهای موجود در نسل قبلی بودند. یعنی دو موتور بنزینی ۲.۷ لیتری چهار سیلندر ای و ۳.۴ لیتری شش سیلندر و یک موتور ۳ لیتری چهار سیلندر توربو شارژ دیزلی. 

در این نسل از خودروهای تویوتا پرادو، سیستم ضد سرقت بر روی خودروها نصب شد. تا سال ۲۰۰۴ موتورهای خودرو، تغییری نکرده بودند ولی از آن سال به بعد موتور این خودرو هم بهبود پیدا کرد و از موتورهای ۴ لیتری و شش سیلندری هم در این نسل از تویوتا پرادو استفاده شد. از سال ۲۰۰۴ به بعد، هر سال کارخانه تویوتا به لحاظ فنی و قدرتی، تغییرات فوق العاده مهمی را بر روی این خودرو اعمال کرد. علاوه بر تقویت فنی و موتوری، آپشن های موجود در خودرو هم در این نسل با بهبود قابل توجهی مواجه شدند. آپشن هایی از قبیل گرمکن صندلی راننده و مسافر و سیستم های کمک راننده برای رانندگی در سربالایی و سرپایینی، قفل دیفرانسیل مرکزی و غیره به خودروهای نسل سوم تویوتا پرادو اضافه شدند.

 چیزی که نسل سوم تویوتا پرادو را بسیار مهم و حائز اهمیت می کند تغییرات در طراحی ظاهری این خودرو در این نسل است. در واقع، تغییر اصلی در طراحی ظاهری تویوتا پرادو در نسل سوم آن اعمال شد. تا قبل از این نسل، خودروهای تویوتا پرادو شبیه به خودروی تویوتا لندکروز بودند و حتی در خیلی از کشورها به همان نام تویوتا لندکروز فروخته می‌شدند. با ورود گسترده خودروهای نسل سوم تویوتا پرادو به بازارهای دنیا دیگر کسی، این دو خودرو را با هم اشتباه نمی‌گرفت. اسم تویوتا پرادو، مستقل از تویوتا لندکروز، در همه جای دنیا معروف شد در این نسل، همه ویژگی‌های ظاهری خودرو اعم از سپرها، چراغ ها، ابعاد خودرو، طراحی داخلی خودرو، رنگ های استفاده شده در قطعات و اجزای مختلف خودرو، نوع صندلی ها و فرمان و غیره به کلی تغییر کرد.

 نسل چهارم خودروی تویوتا پرادو 

نسل چهارم خودروی تویوتا پرادو

 این نسل از تویوتا پرادو از سال ۲۰۰۹ به بعد به بازار آمد و به اسم جی ۱۵۰معروف است. این نسل از خودروی تویوتا پرادو به دو صورت پنج درب و سه درب تولید شد. مدل ۵ درب آن، آپشن های زیادتری نسیبت به مدل سه درب داشت و با دو تریم مختلف وی ایکس ال و تی ایکس ال به بازار آمد. در سال ۲۰۱۵ کارخانه تویوتا، قدرت خروجی موتور را افزایش داد و تغییراتی در خودرو اعمال کرد که باعث شد خودرو، توان تولید ۲۷۸ اسب بخار قدرت و ۳۸۱ نیوتن متر گشتاور را داشته باشد. این تقویت فنی و موتوری تقریبا هر ساله در خودروهای نسل چهارم اعمال می شد.

لاستیک زاپاس خودرو در نسل چهارم ممکن است در زیر خودرو و یا پشت درب عقبی خودرو قرار داشته باشد. اینکه لاستیک زاپاس، کجای خودرو باشد از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. مثلاً در کشور انگلستان که خیلی امکان مسافرت با خودرو وجود ندارد لاستیک یدکی در زیر خودرو قرار داده می شود ولی در کشور استرالیا و آرژانتین، که مسافت‌های جاده ای طولانی دارند و مسافرت زیادی در آنها از مسیر جاده ای صورت می پذیرد، لاستیک زاپاس پشت درب عقب تعبیه می شود. این مسأله باعث می‌شد فضای زیادی برای باک ‌بنزین در زیر خودرو باقی بماند و امکان رفتن به مسافرت‌های طولانی و پر کردن باک بنزینی با ظرفیت بالاتر وجود داشته باشد.

اصلی‌ ترین تفاوت ظاهری نسل چهارم با نسل سوم، اندازه خودرو در این نسل‌ها است. در نسل چهارم تویوتا پرادو، ۴ سانتی متر، طول خودرو و دو و نیم سانتی متر عرض خودرو بزرگتر شد. ارتفاع خودرو هم ۵ سانتی متر کم شد. فاصله محوری تویوتا پرادو در نسل چهارم، ۶ سانتی ‌متر زیاد شد و به ۲۸۵۰ میلی متر رسید. در این نسل قسمت جلوی خودرو خیلی تغییر نکرد و فقط یک مقدار کشیده تر شد و چراغ‌های جلو هم بزرگ تر شدند. جلو پنجره ماشین نیز کمی تغییر کرد و کلمه PRADO که در نسل سوم در زیر جلو پنجره نوشته شده بود در نسل چهارم برداشته شد و فقط یک آرم در آنجا باقی ماند. چراغ‌های مه شکن هم در نسل چهارم در کنار سپر و به شکل دایره ای طراحی شدند.

نمای کناری خودرو در نسل چهارم نسبت به نسل قبل تغییر خاصی نکرد و فقط کمی درب‌ها بزرگتر شدند و همچنین یک خط از درب جلو تا چراغ‌های عقب کشیده شد تا سادگی نسل سوم تویوتا پرادو کاهش پیدا کند و خودرو، ظاهر خاص تری به خود بگیرد. آینه‌های خودرو در این نسل به رنگ مشکی درآمده اند و کمی بزرگتر شدند. در نسل قبلی، آیینه‌ها نقره ‌ای بودند.

 در قسمت عقب خودروی نسل چهارم تویوتا پرادو هم شاهد کوچکتر شدن چراغ‌ها هستیم و به جای خطوط کرومی رنگ که در وسط درب عقب خودروهای نسل سوم وجود داشت، یک خط نازک کشیده شده است. انتقادی که به طراحی داخلی نسل چهارم تویوتا پرادو می‌شود این است که دکمه کامپیوتر سفری در آن کوچک شده است است و راننده باید خم شود تا بتواند آن را پیدا کرده و تنظیم کند.

تفاوت دیگر نسل سوم و چهارم در صندلی‌ها است. صندلی‌های ردیف سوم نسل سوم تویوتا پرادو، سه عدد بودند و قابلیت جدا شدن داشتند ولی در نسل چهارم فقط دو صندلی در ردیف سوم وجود دارد و قابلیت جدا شدن نیز نداشته و فقط امکان خم شدن دارند.

خرید لوازم یدکی پرادو

این روزها با توجه به شرایط بازار و تحریم هایی که وجود دارد لوازم یدکی خودروهای خارجی از جمله تویوتا پرادو به سختی پیدا می شود و یا اینکه فیک هستند. خبر خوب برای شما عزیزان این است که وبسایت فروشگاهی یدک یار انواع لوازم یدکی پرادو را با ضمانت اصالت کالا به فروش می رساند. این مزیت باعث می شود که اگر مغایرتی در قطعات پرادو وجود داشته باشد شما می توانید فوراً آن را مرجوع کنید. علاوه بر این، یدک یار لوازم یدکی تویوتا پرادو را در سریع ترین زمان ممکن و سلامت کامل فیزیکی برای شما ارسال خواهد کرد.

اگر قصد خرید لوازم یدکی پرادو دارید می توانید به وبسایت یدک یار مراجعه کنید و یا با شماره تلفن ۹۱۳۰۵۰۶۰-۰۲۱ تماس بگیرید تا علاوه بر ثبت سفارش، از مشاوره رایگان جهت خرید بهره مند شوید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به استفاده از خودروی تویوتا پرادو دارید خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.