علت زود خالی شدن باتری ماشین چیست؟ بررسی علائم و راه های جلوگیری از خالی شدن باتری

باتری ماشین عمر مفیدی دارد که بعد از اتمام آن نیاز است که باتری را تعویض کنید. اما در مواقعی ممکن است باتری ماشین زودتر از موعد خالی شود که این نشان دهنده وجود مشکل است. به همین دلیل ما در این مقاله به بررسی علت زود خالی شدن باتری ماشین پرداخته‌ایم تا بدانید چرا این اتفاق می افتد و چگونه می توانید از خالی شدن باتری جلوگیری کنید.

باتری ماشین وظیفه‌ای بسیار مهم در خودروی شما دارد و اگر باتری دچار مشکل شود، قطعات مختلف خودرو نمی توانند وظایف خود را به درستی انجام دهند. یکی از همین مشکلات رایجی که برای باتری بوجود می آید، زود خالی شدن آن است. عوامل مختلفی روی تخلیه باتری ماشین شما نقش دارند، به همین منظور ما در ادامه به بررسی “علت زود خالی شدن باتری ماشین“، علائم و راه های جلوگیری از تخلیه باتری ماشین پرداخته‌ایم.

علت زود خالی شدن باتری ماشین

علت زود خالی شدن باتری ماشین

دلایل زیادی برای تخلیه باتری وجود دارد. اگر خودرو برای مدت طولانی پارک شود، ممکن است باتری تخلیه شود که این موضوع برای همه خودروها اعم از بنزینی، دیزلی، هیبریدی یا برقی صادق است. زمانی که از ماشین خود استفاده نمی کنید، بسیاری از ویژگی ها در پس‌زمینه فعال هستند. به طور مثال هشدارهای امنیتی، کامپیوتر ماشین، ساعت، قفل های برقی، رادیو و… که همه این عملکردها انرژی مصرف می کنند و بنابراین باتری را به مرور زمان تخلیه می کنند. پس اگر خودروی شما برای مدت طولانی بدون استفاده بماند، میزان تخلیه باتری می تواند قابل توجه باشد.

علاوه بر این موارد که ذکر کردیم، علت زود خالی شدن باتری ماشین (Reasons Car Battery Is Draining) می تواند به موارد دیگری هم مربوط باشد:

ماشین خود را به درستی خاموش نکردید

یکی از دلایل رایج سریع خالی شدن باتری ماشین شما این است که فراموش کرده‌اید ماشین خود را به درستی خاموش کنید. به طور مثال، چراغ های جلو یا چراغ های داخلی را روشن گذاشته‌اید، یا صندوق عقب یا درب شما تا آخر بسته نیست.

برخی از خودروها اگر برای مدت طولانی روشن باشند یا بوق هشدار ارسال می کنند، یا به طور خودکار چراغ ها را خاموش می کنند، اما بسیاری از خودروها این قابلیت را ندارند و به تلاش دستی برای خاموش شدن کامل نیاز دارند.

قبل از اینکه ماشین را ترک کنید، درها و چراغ ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که همه چیز به درستی خاموش و قفل شده است.

خرابی لوازم جانبی ماشین

ممکن است باطری ماشین شما حتی پس از پارک کردن خودرو به خالی شدن ادامه دهد و میزان تخلیه آن بسیار بیشتر از حد معمول باشد. معمولاً یک وسیله جانبی معیوب در ماشین باعث تخلیه باتری می شود. برای مثال، یک سنسور یا چراغ داخلی به طور خودکار خاموش نمی شود. لوازم جانبی تا زمانی که به صورت دستی خاموش نشوند به مصرف برق ادامه می دهند.

سایر لوازم جانبی خراب می توانند شامل یک رله آسیب دیده، ماژول کامپیوتر، رنگ هشدار، چراغ های جلو، چراغ های صندوق عقب یا سایر قطعات الکتریکی باشند. اگر فکر می کنید این مشکل علت خالی شدن باتری ماشین شماست می توانید با انجام تست توسط افراد متخصص این موضوع را تشخیص دهید.

خرابی دینام

دینام خودرو، باتری را هر زمان که ماشین در دنده قرار می گیرد شارژ می کند و جریان برق ثابتی را برای لوازم جانبی ماشین شما فراهم می کند. اگر دیود دینام خراب شود، ممکن است صداهای غیرعادی بشنوید، یا متوجه سوسو زدن چراغ ها شوید و یا مشکلات دیگری را در ماشین خود تجربه کنید.

زمانی که دینام ماشین از کار بیفتد، باتری همچنان تخلیه می شود و در نهایت وقتی که می خواهید ماشین خود را استارت بزنید متوجه می شوید که ماشین روشن نمی شود. در این سناریو، شما باید با استفاده از روش باتری به باتری ماشین خود را روشن کنید تا خودرو را به نزدیک ترین تعمیرگاه برسانید.

باتری قدیمی یا فرسوده

باتری ماشین شما با گذشت زمان دچار مشکلاتی می شود. اگر باطری ماشین شما کهنه یا فرسوده شده باشد، ممکن است متوجه خوردگی یا افت عملکرد آن شوید. اگر این علائم را روی باتری ماشین خود مشاهده کردید، به این معنی است که باید باتری جدید را خریداری کنید. شما می توانید این موضوع را با آزمایش باتری توسط یک متخصص و یا شخصاً با استفاده از روش تست سلامت باتری بررسی کنید.

میانگین عمر باتری به طور معمول ۲ تا ۳ سال می باشد. البته کم یا زیاد شدن عمر باتری در این بازه زمانی بستگی به عوامل مختلفی مانند دفعات استفاده، شرایط آب و هوایی و میزان فشار وارد شده به آن دارد.

رانندگی مکرر در مسیرهای کوتاه

باتری در هنگام استارت زدن ماشین، یک جهش انرژی را تامین می کند. هنگامی که ماشین شما در خیابان است، دینام خودرو باتری را دوباره شارژ می کند تا برق مصرفی برای روشن کردن ماشین را جبران کند و آن را روشن نگه دارد. بنابراین، هنگامی که به طور مکرر رانندگی های کوتاه انجام می دهید، دینام ممکن است زمان کافی برای شارژ مجدد باتری را نداشته باشد و به باتری آسیب وارد کند.

شل شدن کابل ها یا سولفاته شدن سر باتری ماشین

باطری ماشین شما دارای قطب های مثبت و منفی است که کابل ها به آن وصل شده‌اند. اگر این کابل ها شل شوند، باتری ممکن است تخلیه شود. نشانه های شل شدن کابل ها شامل سوسو زدن چراغ های جلو، مشکل در راه اندازی خودرو و… است. این را می توان با سفت کردن کابل ها و نصب مجدد آن ها به درستی برطرف کرد.

خوردگی یا سولفاته شدن سر باتری ماشین می تواند دلیل دیگری برای عملکرد ضعیف باتری خودروی شما باشد. اگر سولفاته را در قطب های باتری ماشین مشاهده کردید، در بعضی مواقع می تواند آن ها را رفع کرد ولی اکثراً هنگام سولفاته شدن سر باتری لازم است باتری را تعویض کنید. به همین منظور پیشنهاد می کنیم مقاله علت سولفاته شدن سر باتری ماشین را از مجله یدک یار مطالعه کنید تا با علت سولفاته شدن باتری و راه های از بین بردن آن آشنا شوید.

درجه حرارت شدید

دمای بسیار گرم یا سرد می تواند بر عملکرد باتری ماشین شما تاثیر بگذارد. دما بر واکنش های شیمیایی که در باتری انجام می شود تاثیر می گذارد که می تواند قدرت و کارایی باطری را تحت تاثیر قرار دهد.

در زمستان ماشین شما به توان دو برابر برای روشن نیاز دارد و در تابستان، مایعات حیاتی باتری ماشین می توانند تبخیر شوند که در نتیجه خوردگی و احتمال تخلیه باتری را بیشتر می کنند.

راه حل خالی شدن باتری ماشین

راه هایی که با دنبال کردن آن می توانید از خالی شدن باتری ماشین جلوگیری کنید عبارتند از:

به رانندگی ادامه دهید

شما باید هر چند روز یکبار ماشین خود را حرکت دهید تا دینام بتواند کار خود را انجام دهد تا باطری ماشین شما را کاملاً خالی نشود. رانندگی منظم همچنین موتور را روان نگه می دارد.

از رانندگی های کوتاه خودداری کنید

سفرهای کوتاه و مکرر می تواند باتری ماشین شما را خسته کند. برای جلوگیری از آن، باید از ماشین خود برای مدت زمان بیشتری استفاده کنید. اگر نمی توانید اغلب از ماشین خود استفاده کنید، می توانید روی شارژر باتری سرمایه گذاری کنید تا این وسیله ولتاژ صحیح باتری را حفظ کند.

ماشین خود را به درستی خاموش کنید

مطمئن شوید که ماشین خود را به درستی خاموش کرده‌اید که این فقط شامل قفل کردن درب ها نمی شود. قبل از پیاده شدن از ماشین، بررسی کنید که داخل خودرو و چراغ های جلو خاموش می باشند و همه لوازم جانبی مانند سوکت شارژ تلفن و درگاه های USB خاموش هستند. استفاده از رادیو یا GPS هنگامی که موتور خاموش است، باعث تخلیه باتری ماشین می شود و بنابراین مطمئن شوید که آنها را خاموش کرده‌اید.

باتری را به طور منظم چک کنید

می توانید با بالا زدن کاپوت و بررسی نشانه های خوردگی، سلامت باتری خود را بررسی کنید. هنگام بررسی باتری ماشین باید اطمینان حاصل کنید:

  • باتری محکم در جای خود قرار دارد
  • قسمت بالای باتری تمیز و عاری از گرد و غبار و آلودگی است
  • قطب های باتری سولفاته نشده‌اند
  • ولت متر باید حدود ۱۲٫۷ ولت یا بالاتر را نشان دهد

به علائم هشدار دهنده توجه کنید

صفحه کیلومتر خودروی شما معمولاً دارای نماد باتری است که در صورت وجود مشکلات در باتری، روشن می شود. علاوه بر این، علائم هشدار دهنده دیگری هم وجود دارند که عبارتند از:

  • ماشین شما شروع به تولید صداهای غیرعادی می کند
  • چراغ های داشبورد کم نور می شوند
  • لوازم جانبی خودرو به طور موثر کار نمی کند
  • وقتی سوئیچ را برای استارت زدن می چرخانید، صدای کلیک مانند می شنوید.

ماشین خود را در پارکینگ نگه دارید

شما باید سعی کنید ماشین خود را در پارکینگ نگه دارید چراکه این موضوع به محافظت از باتری در برابر آب و هوای شدید کمک می کند. اگر پارکینگ ندارید، ماشین را در سایه پارک کنید. همچنین می توانید برای جلوگیری از یخ زدن مایعات خودرو در زمستان، روی یک روکش گرم برای ماشین سرمایه گذاری کنید.

علائم خالی شدن باتری ماشین

علائم خالی شدن باتری ماشین

ما قصد داریم در مورد چگونگی تشخیص خالی شدن باتری ماشین به شما کنیم، پس بیایید در مورد این موضوع بحث کنیم:

خوردگی در اتصالات یا سولفاته شدن سر باتری ماشین

این واضح ترین روش برای تشخیص خرابی و خالی شدن باتری خودروست. زیر کاپوت را بررسی کنید و ببینید که باتری به قطب ها (درپوش های مثبت و منفی) وصل شده است. اگر پودر سبز مایل به آبی یا ماده‌ای شبیه به کریستال را روی قطب ها می بینید، وقت آن است که باطری ماشین خود را تعویض کنید.

تاب برداشتن قاب باتری

یکی دیگر از علائم خالی شدن باتری ماشین، تاب برداشتن قاب باتری است. قاب های باتری معمولاً مستطیل هستند و شکل های عجیب و غریب نشانه‌ای از وجود مشکل در باتری ماشین است.

بوی تخم مرغ فاسد

بوی بد گوگرد یا بوی تخم مرغ فاسد نشانه نشت اسید باتری ماشین شماست. نشت اسید باتری یکی از مهم ترین نشانه‌هایی است که تخلیه یا خرابی باتری را نمایان می کند. یک باتری سربی تخلیه شده گاز سولفید هیدروژن تولید می کند که بویی شبیه به تخم مرغ فاسد، فاضلاب یا آب چاه دارد.

کم نور شدن چراغ های جلو

خودروی شما در صورت خرابی و تخلیه باتری دچار مشکلات الکتریکی می شود. این علائم ممکن است شامل کم شدن ناگهانی نور چراغ های جلو باشد و حتی ممکن است سوسو بزنند.

مسائل برقی

مشکلات عمومی الکتریکی نشانه اصلی از بین رفتن باتری ماشین شماست و می تواند تقریباً کل داشبورد یا سیستم الکتریکی خودرو را تحت تاثیر قرار دهد.

اینها برخی دیگر از علائم مشکلات برقی می باشند:

  • گرم کن یا سرد کن صندلی روشن نمی شود.
  • داشبورد یا رادیو ماشین شما به صورت پراکنده کار می کند یا اصلاً کار نمی کند.
  • چراغ های داشبورد چشمک و سوسو می زنند یا روشن نمی شوند.
  • پنجره های برقی کار نمی کنند و همچنین سانروف شما نیز ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد.
  • وقتی تلفن همراه را وصل می کنید، شارژ نمی شود.

البته هر یک از اینها به تنهایی تضمینی بر خراب بودن باتری نیستند. پس بهتر است کاپوت را بالا بزنید و ابتدا باتری را بررسی کنید.

خرید باتری ماشین

همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم، باتری ماشین وظیفه‌ای بسیار مهم و حساس را در خودروها بر عهده دارد. اگر شما این مواردی که در تخلیه باتری نقش دارند را مدنظر قرار ندهید، بایستی باتری جدید را خریداری کنید. علاوه بر این، کلاً باتری ها دارای عمر مشخصی هستند که بعد از اتمام عمر آنها نیاز است باتری جدید را جایگزین کنید. به همین منظور شما زمانی که قصد خرید باتری ماشین را دارید می توانید به وبسایت یدک یار مراجعه کنید و یا با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۳۰۵۰۶۰ تماس بگیرید و ثبت سفارش خود را انجام دهید. اگر نمی دانید که چه نوع باتری و با چه آمپری مناسب خودروی شماست، همکاران ما در یدک یار شما را برای انتخاب هرچه بهتر و مناسب تر یاری می کنند، پس قبل از خرید حتماً با یدک یار تماس بگیرید تا کارشناسان یدک یار شما را برای خریدی مناسب تر یاری کنند.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به علت زود خالی شدن باتری ماشین دارید خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.