بررسی علل و معایب لبه دار شدن دیسک ترمز

دیسک ترمز یکی از اجزای مهم سیستم ترمز ماشین است که اگر مشکلی برای این قطعه بوجود بیاید، عملکرد ترمز ماشین تحت تاثیر قرار می گیرد. یکی از مشکلاتی که برای دیسک ترمز بوجود می آید، لبه دار شدن دیسک ترمز است. به همین منظور ما در این مقاله به بررسی علل و معایب لبه دار شدن دیسک ترمز پرداخته‌ایم تا آگاهی کاملی با این موضوع پیدا کنید.

اکثر خودروهای تولید شده امروزی از سیستم ترمز دیسکی استفاده می کنند. دیسک ترمز ماشین از اجزای مختلفی تشکیل شده است، اما در ابتدایی ترین عملکرد خود، این سیستم از یک دیسک، یک کالیپر ترمز و لنت ترمز تشکیل شده است. زمانی که پدال ترمز فشار داده می شود، روغن ترمز فشار ایجاد می کند و لنت ترمز را روی دیسک فشرده می کند و اصطکاک ایجاد می کند. این اصطکاک باعث کند شدن چرخش چرخ ها و خود ماشین می شود. با این حال، دیسک ترمز ممکن است دچار مشکلات مختلفی شود که یکی از این مشکلات، “لبه دار شدن دیسک ترمز” است. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی علل و معایب لبه دار شدن دیسک ترمز بپردازیم تا با این مبحث کاملاً آشنا شوید. پس تا پایان همراهمان باشید.

علت لبه دار شدن دیسک ترمز

علت لبه دار شدن دیسک ترمز

منظور از لبه دار شدن دیسک ترمز (Large Edge On Outer Part of The Brake Rotor)، تغییر شکل آن است که عملکرد دیسک را تحت تاثیر قرار می دهد. این مشکل باعث می شود لنت ترمز دچار خوردگی شود و ترمز ماشین به طور کامل و درست عمل نکند. علت اصلی لبه دار شدن دیسک ترمز به استفاده از لنت ترمزهای غیر استاندارد و بی کیفیت بر می گردد که منجر به ایجاد سایش در لبه های داخلی و بیرونی دیسک ترمز می شود. برای خرید لنت ترمز با کیفیت باید از فروشگاه های معتبر مثل یدک یار که فروش لنت ترمز ماشین را با ضمانت اصالت انجام میدهد خرید خود را ثبت کنید.

عوارض لبه دار شدن دیسک ترمز

زمانی که دیسک ترمز به اصلاح لبه دار می شود عوارضی را همراه دارد که این مشکلات عبارتند از:

درست عمل نکردن ترمزها و طولانی تر شدن توقف خودرو

لبه دار شدن دیسک ترمز باعث می شود که سطح صاف دیسک ترمز تغییراتی را پیدا کنید که همین مسئله منجر به تماس نادرست لنت ترمز و دیسک ترمز و در نتیجه درست عمل نکردن ترمز می شود. زمانی که دیسک ترمز لبه دار می شود به وضوح قابل مشاهده است که زمان توقف خودرو بیشتر از حد معمول طول می کشد.

لرزش فرمان

لبه دار شدن دیسک ترمز منجر به لرزش فرمان هنگام ترمز گرفتن می شود که کنترل خودرو را برای شما سخت می کند.

لرزش پدال

در صورت لبه دار شدن دیسک ترمز علاوه بر لرزش فرمان، لرزش پدال ترمز از دیگر عوارض این اتفاق است.

ضربات شدید هنگام ترمز گرفتن

ضربات شدید هنگام ترمز گرفتن یکی دیگر از عوارض لبه دار شدن دیسک است که باعث می شود عملکرد ترمز ماشین تحت تاثیر قرار بگیرد و به درستی عمل نکند.

آسیب به لنت ترمز

در صورتی که دیسک ترمز لبه دار شود، لنت ترمز زودتر از حد معمول دچار خرابی می شود و یا اینکه لنت ترمز چرخ ها به صورت نامتقارن ساییده می شوند.

لاغر شدن دیسک ترمز

منظور از نازک شدن دیسک ترمز یا لاغر شدن دیسک ترمز، به حداقل رسیدن ضخامت دیسک است که باعث مشکلاتی مانند صدای جیغ هنگام ترمز گرفتن، توقف طولانی تر، کشیده شدن خودرو به یک طرف هنگام ترمز گرفتن و تکان خوردن پدال ترمز هنگام فشار دادن آن می شود. علت لاغر شدن دیسک ترمز معمولاً به دلیل استفاده از دیسک ترمز و لنت ترمز بی کیفیت است. در واقع اگر لنت ترمز مناسب نباشد و در اصل بیش از حد سفت باشد، در صورت ترمز گرفتن فشار زیادی به دیسک ترمز وارد می کند که منجر به خوردگی و ساییده شدن آن می شود که در نتیجه با گذشت زمان دیسک ترمز ضخامت خود را از دست می دهد و به اصطلاح لاغر شدن دیسک ترمز اتفاق می افتد. اگر مشکل نازک شدن دیسک ترمز ادامه پیدا کند، به طور کلی لایه موجود بر روی دیسک تخریب شده و باعث عمل نکردن ترمز ماشین می شود.

توصیه می شود هنگام تعویض لنت های ترمز، دیسک ترمز را بررسی کنید تا ببینید ضخامت آن در چه وضعیتی قرار دارد. عمر دیسک ترمز معمولاً بین ۴۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر است که البته این بازه زمانی به سبک رانندگی شما بستگی دارد.

علت خورده شدن دیسک ترمز

علت خورده شدن دیسک ترمز ناشی از باران، تراکم، رطوبت و سایر منابع خارج از کنترل شماست که به آرامی باعث خوردگی می شوند. با این حال، زمانی که شما دائماً در مسیرهای پر ترافیک و کوتاه رانندگی می کنید، این خوردگی در دیسک ترمز باقی می ماند و مشکلاتی را ایجاد می کند. علت دیگری که در خورده شدن دیسک ترمز نقش دارد، استفاده از لنت های ترمز نامناسب است. اندازه لنت ترمز ماشین شما باید با دیسک ترمز مطابقت داشته باشد و تماس لازم را با آن داشته باشد تا بتواند هنگام ترمز گرفتن این خوردگی ها را از بین ببرد. سطح دیسک ترمز باید صاف باشد تا بتواند با لنت ترمز تماس کامل داشته باشد و وقتی دیسک ترمز دچا خوردگی می شود، این تماس کامل بین دیسک و لنت برقرار نمی شود و در نتیجه ترمز ماشین به درستی عمل نمی کند.

معایب تراش دادن دیسک ترمز

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد، مشکلاتی مانند لبه دار شدن دیسک ترمز یا لاغر شدن دیسک ترمز، عملکرد ترمز ماشین را کاملاً تحت تاثیر قرار می دهد. در صورت بروز این مشکلات معمولاً افراد اقدام به تعویض دیسک ترمز و یا تراش دادن دیسک ترمز می کنند. لازم به توضیح است که تراش دادن لنت ترمز در شرایطی جواب می دهد که آسیب های دیسک ترمز کمتر از حد معمول باشد و زمانی که این آسیب ها زیاد باشند، تنها راه حل تعویض دیسک ترمز است.

یکی از معایت تراش دادن دیسک ترمز این است که ضخامت آن کم و نازک می شود که ممکن است با گذشت زمان با کوچکترین ضربه های وارده شده، دیسک ترمز دچار شکستگی شود. با این اوصاف اگر دیسک ترمز دچار شکستگی شود و شما در حال رانندگی باشید ممکن است جان شما و سایر افراد به خطر بیفتد.

تعمیر دیسک لبه دار

لبه دار شدن دیسک ترمز

معمولاً برای تعمیر دیسک لبه دار، روش تراش دادن دیسک با دستگاه تراش انجام می گیرد. به طور کلی در صورت لبه دار شدن دیسک ترمز باید آن را تعمیر و یا تعویض کرد که اغلب افراد برای کمتر کردن هزینه ها اقدام به تعمیر و تراش دادن دیسک ترمز می کنند. همانطور که در بالا گفته شد تراش دادن دیسک ترمز عوارضی را به همراه دارد، به همین دلیل ما توصیه می کنیم در صورت بروز این مشکل، دیسک ترمز را تعویض کنید.

لبه گیری دیسک ترمز

دستگاه تراش دیسک با تابگیری و لبه گیری دیسک ترمز در دو طرف آن باعث حذف صداهای آزار دهنده و بهتر شدن عملکرد ترمز ماشین می شود. با این اوصاف، لبه گیری دیسک ترمز را می بایست در تعمیرگاه های تخصصی انجام دهید.

شیشه‌ای شدن دیسک ترمز

شیشه‌ای شدن دیسک ترمز زمانی اتفاق می افتد که ترمزها فراتر از محدوده دمایی مواد اصطکاک فشار داده می شوند. ترمز یا ترمزهای شدید و سریع و مکرر می تواند ترمزها را به اندازه‌ای گرم کند که باعث شیشه ای شدن دیسک ترمز شود.

خط افتادن روی دیسک ترمز

خط افتادن روی دیسک ترمز می تواند به دلایل مختلفی از جمله استفاده بیش از حد از ترمز، مواد ضعیف دیسک ترمز، خورده شدن دیسک ترمز، نامرغوب بودن لنت ترمز و یا نامناسب بودن لنت ها باشد. خط افتادن روی دیسک ترمز می تواند عملکرد این قطعه را تحت تاثیر قرار دهد. توصیه می شود در صورت خط افتادن روی دیسک ترمز، خودرو را به افراد متخصص بسپارید تا دیسک را بررسی کنند و در صورت خرابی، دیسک را تعویض کنند.

خرید دیسک ترمز ماشین

همانطور که متوجه شدیم، دیسک ترمز یکی از مهم ترین قطعات در سیستم ترمز ماشین می باشد که عملکرد استاندارد و درست ترمزهای ماشین را تضمین می کند. زمانی که دیسک ترمز دچار خرابی می شود لازم است که سریعاً اقدام به تعویض دیسک ترمز کنید. به همین منظور زمانی که قصد خرید دیسک ترمز ماشین را دارید می توانید به وبسایت یدک یار مراجعه کنید و یا با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۳۰۵۰۶۰ تماس بگیرید و ثبت سفارش خود را انجام دهید.

مجموعه یدک یار دیسک ترمز را برای تمامی ماشین ها و در برندهای مختلف گردآوری کرده تا شما عزیزان با دست باز به انتخاب خود بپردازید. اگر نمی دانید که چه دیسک ترمزی مناسب خودروی شماست، می توانید پس از تماس با یدک یار از مشاوره رایگان بهره مند شوید و تمامی سوالات خود را از کارشناسان ما بپرسید تا بهترین و مناسب ترین انتخاب را داشته باشید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به لبه دار شدن دیسک ترمز دارید خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.