اصطلاحات خودرویی که باید با آنها آشنا باشید!

اصطلاحات ماشینی خودرو به عبارت های تخصصی و اصطلاحی است که در میان افراد و متخصصان خودرو به تکرار استفاده می‌شود. دانستن این اصطلاحات در بازار خودرو و علاقه مندان به خودرو کاربرد زیادی دارد.

استفاده از ماشین از جمله مواردی است که در زندگی روزمره مورد توجه قرار میگیرد و اصطلاحات ماشینی هم از مواردی است که هر کسی خصوصا آن دسته از افرادی که با خودرو سرو کار دارند باید از آن اطلاع داشته باشند، “اصطلاحات خودرویی” در واقع به عبارت هایی اطلاق می‌شود که شاید در وهله اول نامفهوم و مبهم به نظر آیند اما در واقع به قطعه، حالت و یا مشکلی در خودرو اشاره دارد.

در این بخش از مقاله یدک یار قصد داریم تا به بررسی اصطلاحات مهم خودرویی و معانی آنها بپردازیم پس با ما همراه باشید.

منظور از چند کلید در خودرو چیست؟

منظور از کلید در خودرو اصطلاح بازاری است که در میان فروشندگان خودرو به کرات استفاده می‌شود، منظور از تعداد کلید در ماشین در واقع تعداد دکمه های پنل سمت چپ راننده که درست در بالای پدال های خودرو روی داشبورد، زیر دریچه کولر راننده و پایین فرمان وجود دارد می باشد. منظور از کلید در خوردو در اصل میزان آپشنال های خودرو است. این اصطلاح معمولا در خودرو های آلمانی استفاده شده و به ۳ کلید، ۵ کلید و ۷ کلید تقسیم میشوند. بدیهی است که هر چه تعداد کلید ها بیشتر باشد، خودرو فول تر است. به عنوان مثال منظور از بی ام و سه کلید و همینطور منظور از بنز ۴ کلید میزان آپشن های این خودرو هاست.
در ادامه آپشن های فعال در خودرو های ۳، ۵ و ۷ کلید را بررسی خواهیم کرد:

منظور از ماشین ۳ کلید: خودرویی که آپشن های سنسور پارک جلو، درب صندوق برقی و قفل دیفرانسیل را داشته باشند به خودرو ۳ کلید معروف است.

منظور از ماشین ۵ کلید: خودرو یی که آپشن های سنسور پارک جلو، درب صندوق برقی، گرمکن فرمان، رادار نقطه کور و قفل دیفرانسیل را داشته باشد ماشین ۵ کلید شناخته میشود.

منظور از خودرو ۷ کلید: به فول ترین نسخه از خودرو که آپشن های سنسور پارک جلو، گرمکن فرمان، درب صندوق برقی، قفل دیفرانسیل، رادار نقطه کور، نور بالای اتوماتیک و سیستم جلوگیری از تصادف داشته باشد ماشین ۷ کلید میگویند.

گفتنی است این رایج ترین آپشن ها برای عموم خودرو ها بنز و بی ام و است که بروی هر نسخه از آنها نصب میشود اما بصورت کلی ممکن است در برخی سفارشات آپشن های خودرو ها متفاوت باشد و در اصل تعداد کلید ماشین نشان دهنده تعداد آپشن های خاص آن است.

منظور از لازرورق بودن خودرو چیست؟

یکی از اصطلاحاتی که فروشندگان خودرو از آن استفاده میکنند لازرورق بودن ماشین است. حال “لازرورقی یعنی چه؟” لازرورق بودن ماشین یکی از اصطلاحات ماشینی رایج است و به خودرو هایی اطلاق می‌شود که کم کار کرده و از نظر فنی و ظاهری بسیار تمیز هستند. به ماشین های لازرورقی بسیار رسیدگی شده و استفاده زیادی نیز از آنها نشده است. به زبان ساده لازرورق بودن خودرو به معنی تمیز و نو بودن ماشین است.

منظور از تومارون و رنگ مارون چیست؟

مارون در واقع اشاره به نوعی چرم خاص دارد که در تودوزی خودرو ها استفاده می‌شود. چرم مارون کیفیت بسیار بالایی دارد و زمانی که از آن داخل خودرو استفاده شود به اصطلاح می گویند ماشین تومارون یا داخل مارون است. این نوع تودوزی قیمت بسیاری بالایی دارد. رنگ مارون ماشین بسیار خاص و چیزی مابین قرمز و قهوه ای است، این رنگ در خانواده قرمز قرار بوده که سایه هایی قهوه ای رنگ دارد، مارون یک رنگ گرم است که به تناژ های رنگ بنفش نزدیک است.

ماشین خشک یعنی چه؟

قطعا برای شما هم پیش آمده که با اصطلاح خودرو خشک رو به رو شده اید، معنی این اصطلاح کاملا به محل استفاده ان بر میگردد. از اصطاح ماشین خشک در زمان خرید ماشین به طور گسترده ای در بازار خودرو استفاده می‌شود. “منظور از ماشین خشک” در این شرایط خودروهای صفر یا بسیار کم کارکرد است که شبیه به خودرو صفر میمانند. این خودرو ها عمدتا نیاز به آب بندی دارند که می توانید نحوه ی آب بندی کردن خودرو را در مقاله ی آموزش آب بندی ماشین مطالعه نمایید.

اما اگر از این اصطلاح به منظور سنجش کیفیت و سبک سواری یک خودرو استفاده شود معنی کاملا متفاوتی خواهد داشت. ماشین خشک در این مواقع به خودرو هایی گفته میشود که سیستم تعلیق نرمی نداشته و تجربه رانندگی اسپرت تری به شما میدهد. به عنوان مثال خودرو های به اصطلاح خشک، فرمان و صندلی های نه چندان نرم دارد و در هنگام عبور از دست انداز ها نیز سیستم تعلیق بسیار خشک عمل میکند.

منظور از سه تیکه در بنز چیست؟

سه تیکه در بنز” یا بنز سه تیکه اصطلاحی است که به صندلی های این خودرو اشاره دارد، این اصطلاح به عنوان آپشنی در صندلی های بنز محسوب می‌شود. این اصطلاح مشخص میکند که صندلی های عقب بنز جایگاه چند سرنشین را دارند. بنز سه تیکه خودرویی است که صندلی عقب آن برای ۳ نفر طراحی شده.

معنی فول آپشن چیست؟

ماشین فول آپشن یکی دیگر از اصطلاحات خودرویی است که در هنگام خرید و فروش خودرو از آن به وفور استفاده می‌شود. در واقع هر چه میزان آپشن و تجهیزات رفاهی خودرو بیشتر بوده و نسبت به تیپ های دیگر همان خودرو کامل تر تجهیز شده باشد با نام فول آپشن شناخته می‌شود. به زبان ساده تر ماشین فول آپشن یعنی خودرویی که کامل ترین امکانات و آپشن ها را در مدل خود دارد.

منظور از ماشین نیمه فول چیست؟

ماشین نیمه فول به خودرویی گفته میشود که از نظر آپشن ها در مقایسه با نسخه های فول، پایین تر بوده و برخی از آپشن ها و امکانات رفاهی آنها را ندارد. خودرو های نیمه فول، تیپ ما بین فول آپشن و تیپ پایه یک مدل خودرو است.

یاتاقان زدن خودرو به چه معناست؟

یاتاقان زدن خودرو یکی از اصطلاحات خودرویی است که به یکی از مشکلات و خرابی های فنی خودرو اطلاق می‌شود. یاتاقان زدن در واقع به معنای فرسوده شدن و از بین رفتن قطعه ای به نام یاتاقان در خودرو است که مابین میل لنگ و دسته پیستون قرار می‌گیرد. این خرابی بسیار جدی است و در صورت عدم رسیدگی به آن میتواند خسارات بسیار زیادی به موتور ماشین وارد کند. علت یاتاقان زدن ماشین به چند مورد بر میگردد که میتوانید با رعایت آنها از رخ دادن زود هنگام این اتفاق جلو گیری کنید.

واشر زدن ماشین یعنی چه؟

واشر زدن ماشین از دیگر اصطلاحات خودرویی است که به ایراد و خرابی خاصی در موتور اطلاق میشود. واشر زدن مستقیما به خرابی واشر سر سیلندر مربوط می‌شود. زمانی که واشر سر سیلندر دچار سوختگی و یا دفرمه شدن می‌شود این حالت به وجود می‌آید، دلیل واشر سرسیلندر زدن ماشین معمولا به علت وجود مشکل در سیستم خنک کننده موتور می‌باشد.

ماشین کف خواب یعنی چه؟

ماشین کف خواب چیست؟

ماشین کف خواب اصطلاحی دیگر در میان خودرو بازان است که به کاهش ارتفاع خودرو مربوط می‌شود. زمانی که ارتفاع ماشین از حد استاندارد پایین تر باشد به اصطلاح به آن خودرو کف خواب میگویند. کف خواب کردن ماشین در میان جوانان بسیار رواج دارند.

منظور از ارتفاع زدن خودرو چیست؟

منظور از ارتفاع زدن ماشین، کم کردن یا افزایش ارتفاع خودرو نسبت حالت عادی ماشین است. این اصطلاح را با نام اِرت زدن نیز می‌شناسند، در واقع به زبان ساده تغییر دادن ارتفاع استاندارد خودرو را ارتفاع زدن خودرو می‌نامند.

شاتون زدن ماشین یعنی چه؟

اصطلاح شاتون زدن خودرو به یکی دیگر از مشکلات فنی در خودرو مربوط می‌شود. شاتون زدن در پی کاهش میزان روغن موتور و در ادامه اصطکاک بین پیستون و سیلندر به وجود می‌آید و باعث قفل شدن شاتون در موتور می‌شود. این حالت به میل لنگ فشار وارد کرده و سبب خم شدن شاتون می‌شود، همچنین توجه داشته باشید شاتون زدن خودرو موجب آسیب به سر سیلندر، سوپاپ و میل لنگ نیز می‌شود. به عبارت ساده تر شاتون زدن ماشین به معنی قفل شدن شاتون ها در موتور است.

ماشین شوتی چیست؟

ماشین شوتی” اصطلاحی است که به خودرو هایی با موتور تقویت شده میگویند که کمک فنر های عقب آنها بیش از حد استاندارد بالاست تا در صورت حمل بار بسیار سنگین ارتفاع خودرو به حد استاندارد نزدیک شود. ماشین شوتی خودرو هایی هستند که با این ظاهر و سرعت بسیار بالا کالای قاچاق جابجا میکنند.

کات آف زدن یعنی چه؟

کات آف زدن” یکی دیگر از اصطلاحات خودرویی رایج در بین ماشین باز هاست. اگر به بخش دور موتور در پشت آمپر خودرو دقت کنید، متوجه بخش قرمز رنگی خواهید شد. زمانی که دور موتور خودرو به این محدوده برسد، صدای موتور تغییر کرده و به اصطلاح خودرو کات آف میزند. به زبان ساده تر زمانی که دور موتور خودرو به محدوده قرمز رنگ برسد خودرو کا آف زده است.

دریفت کشیدن چیست؟

دریفت کشیدن ماشین” به یکی از حرکات نمایشی خاص گفته میشود. زمانی که خودرو به پهلو سُر بخورد و به راه خود ادامه دهد به اصطلاح دریفت کشیدن گفته میشود. معمولا با خودرو های دیفرانسیل عقب دریفت کشیده میشود و به دلیل گرم شدن لاستیک در زمان دریفت شاهد دود غلظ خواهیم بود.

منظور از دِرَگ چیست؟

دِرَگ ماشین در اصل همان مسابقه شتاب بین خودرو ها است. این اصطلاح ماشینی در بین خودرو بازانی که به مسابقات اتومبیل رانی علاقه زیادی دارند رایج است. دِرَگ، مسابقه ای است که در مسیری مستقیم بین دو یا چند ماشین، موتور سیکلت و یا کامیون انجام می‌شود. شرکت کنندگان در این مسابقه پشت خط ایستاده و با سبز شدن چراغ یا علامت شروع با تمام قدرت و توان خودرو شروع به حرکت میکنند. در این رقابت هر کسی که فاصله تعیین شده را در مدت زمان کوتاه تری طی کند برنده درگ شناخته میشود. به این مسابقه درگ می گویند.

ماشین دور رنگ یعنی چه؟

قطعا اصطلاح دور رنگ بودن را در هنگام خرید و فروش ماشین های کارکرده شنیده اید. عبارت هایی از قبیل دور رنگ، یک کف دست رنگ، لای درب بی رنگ و … اصطلاحات خودرویی است که نشان دهنده وضعیت رنگ بدنه ماشین می باشند. اصطلاح “ماشینی دور رنگ” به خودروهایی اطلاق می‌شود که دور تا دور آنها به هر دلیل رنگ شده است. به دلایل مختلفی مثل آسیب دیدگی، ساییدگی، زنگ زدگی، آفتاب سوختگی و … ممکن است دور تا دور بدنه خودرو را رنگ آمیزی کنند که باعث میشود خودرو دور رنگ شناخته شود. دقت داشته باشید در خودرو های دور رنگ نقاطی مانند ستون، سقف، کاپوت و صندوق رنگ اولیه خود را حفظ کرده و فابریک هستند و فقط ظاهر اطراف بدنه ماشین رنگ شدگی دارد.

منظور از شاسی کشی چیست؟

“شاسی کشی ماشین” یکی از اصطلاحات ماشینی که در صافکاری ها رایج است. زمانی که خودرو در تصادفات به قدر زیادی آسیب دیده که حتی شاسی آن نیز تغییر حالت داده، باید قبل از تعمیر و صافکاری هر بخشی ابتدا شاسی ها به حالت طبیعی اولیه خود باز گردد. این کار با کشیدن شاسی های ماشین انجام میشود که به این کار شاسی کشی میگویند. شاسی کشی توسط تیم های حرفه ای صافکاری انجام می‌شود و دقت و ظرافت بالایی لازم دارد.

شاسی پلمپ چیست؟

شاسی پلمپ” یکی دیگر از اصطلاحاتی است که در زمان خرید و فروش خودرو دست دوم با آن سروکار دارید. در صورتی که خودرویی تصادف جدی نداشته و شاسی های آن تا به حال ضربه نداشته باشد به اصطلاح میگویند شاسی این خودرو پلمپ است. به عبارت ساده تر شاسی پلمپ یعنی خودرو تصادف جدی و شدید نداشته.

کوبیدن ماشین یعنی چه؟

کوبیدن ماشین یک اصطلاح است که میزان نرمی و راحتی خودرو در ناهمواری های خیابان با آن سنجیده میشود. زمانی که با عبور از کوچک ترین دست انداز، چاله و یا هر نوع ناهمواری ضربه های زیادی به کابین و سرنشینان وارد شود، به اصطلاح خودرو میکوبد. به زبان ساده تر کوبین ماشین یعنی ناهمواری های خیابان باعث وارد شدن ضربه به سرنشینان داخل خودرو میشود.

برق دزدی ماشین به چه معناست؟

“برق دزدی ماشین” اصطلاح ماشینی دیگری است که به مشکل فنی در سیستم برقی و سیم کشی خودرو مرتبط می‌شود. منظور از این اصطلاح این است که اگر هنگام خاموش بودن خودرو (سوئیچ روی off قرار بگیرد) بیش از ۵۰ الی ۸۵ میلی آمپر برق بعد از تخلیه باتری برای اجزایی از خودرو که به برق احتیاج دارند درون باتری بماند و استفاده شود، خودرو دچار برق دزدی است و باید مورد بررسی قرار گیرد، این میزان آمپر تعیین شده در خودرو های قدیمی کمتر از ۵۰ میلی آمپر است. به عبارت ساده تر، برق دزدی ماشین به معنی پرتی داشتن در سیستم برق ماشین است که باعث استفاده بیش از حد از باتری میشود.

معنی آپشنال چیست؟

آپشنال به معنی اضافه کردن برخی آپشن های متنوع در مقایسه با نسخه معمولی خودروست، خودرو آپشنال معمولا توسط خود راننده دارای آپشن هایی نظیر کروز کنترل، کلاچ برقی و … می شود که به صورت فابریک بر روی خودرو وجود نداشته است. به عبارت ساده تر آپشنال به خودرویی گفته میشود که آپشن های آن توسط خود راننده به آن اضافه شده است.

منظور از آب و روغن قاطی کردن ماشین یعنی چه؟

به ورود روغن موتور به درون محفظه رادیاتور خودرو و ترکیب آن با آب رادیاتور به اصطلاح آب و روغن قاطی کردن میگویند. آب و روغن قاطی کردن میتواند به دلایل مختلفی رخ دهد و باعث آسیب های جدی به موتور و خرابی های هزینه بر شود.

منظور تیونینگ ماشین چیست؟

منظور از تیونینگ خودرو چیست؟

منظور از تیونینگ ماشین ارتقا دادن مشخصات ظاهری و فنی خودروست به طوری که بعد از اتمام پروسه به یک خودرو جدید تبدیل شود، تیونینگ ماشین از اصطلاحات ماشین بازها است و بیشتر در بین افرادی که به طور تخصصی این تغییرات ماشین را انجام می‌دهند استفاده می‌شود. به عبارت ساده تر تیونینگ ماشین به بهینه سازی موتوری برای دریافت راندمان بالاتر و اعمال تغییرات ظاهری برای جذابتر کردن خودرو می گویند.

دونات زدن ماشین یعنی چه؟

دونات زدن ماشین یکی از حرکات نمایشی ماشین است و در واقع به حالتی گفته می‌شود که در آن قسمت عقب ماشین به طور کامل و پیوسته حول محور قسمت عقبی خودرو می‌چرخد و رد لاستیک های خودرو به شکل دایره بر روی زمین بر جای می‌ماند.

منظور از برن اوت ماشین چیست؟

برن اوت (Burn Out) اصطلاح ماشینی است که یکی دیگر از حرکات نمایشی ماشین را نشان می دهد و با ثابت نگه داشتن خودرو اقدام به چرخش سریع چرخ خودرو می‌کند که منجر به گرم شدن سریع لاستیک ها و ایجاد دود به دلیل اصطکاک لاستیک با زمین می‌شود، این اصطلاح با نام های Peel Out و Power Brake نیز شناخته می‌شود.

بک فایر چیست؟

بک فایر” ( Back Fire) اصطلاح ماشینی است که به خروج آتش از اگزوز خودرو اطلاق می‌شود. این حالت با دستکاری کردن ECU خودرو امکان پذیر است و زمانی رخ می‌دهد که مقداری از مخلوط سوخت و هوا در داخل موتور احتراق پیدا نکنند، با خارج شدن بنزین از اگزوز، هوا با آن مخلوط شده و به سبب داغ بودن اگزوز ایجاد آتش می‌کند. به عبارت ساده تر بک فایر به آتش خارج شده از اگزوز در زمان گاز ندادن در حال حرکت گفته میشود.

تیک آف یعنی چه؟

تیک آف (Take Off) اصطلاح ماشینی است که در میان علاقه مندان به سرعت و ماشین بازان استفاده می‌شود. تیک آف ماشین فرآیندی است که لاستیک های ماشین در آن با سرعت بسیاری بالایی می‌چرخند اما خود خودرو درجا ایستاده و حرکتی نمی‌کند، در اثر چرخش سرعتی چرخ ها و اصطکاک ایجاد شده، صدایی خاصی از لاستیک ها ساتع میشود. به عبارت ساده تر تیک آف در ماشین به معنی هرزگردی چرخ در شروع حرکت است که منجر به صدای جیغ لاستیک میشود.

فیلر گیری ماشین یعنی چه؟

فیلر گیری ماشین به فرآیندی گفته می‎شود که طی آن با استفاده از آچاری به نام فیلر به محاسبه انبساطات انجام شده بین قطعات فلزی مانند سوپاپ پرداخته و سپس با استفاده از این آچار به تنظیم فاصله بین این قطعات فلزی که بر اثر دمای بالا دچار انبساط شده اند می‌پردازند.

به نظر شما چه اصطلاحات دیگری وجود دارند که میتوان به این لیست اضافه کرد؟

سه تیکه بنز چیست؟

این اصطلاح به عنوان آپشنی در صندلی های بنز محسوب می‌شود. این اصطلاح مشخص میکند که صندلی های عقب بنز جایگاه چند سرنشین را دارند. بنز سه تیکه خودرویی است که صندلی عقب آن برای ۳ نفر طراحی شده.

داخل مارون یعنی چی؟

مارون در واقع اشاره به نوعی چرم خاص دارد که در تودوزی خودرو ها استفاده می‌شود. چرم مارون کیفیت بسیار بالایی دارد و زمانی که از آن داخل خودرو استفاده شود به اصطلاح می گویند ماشین تومارون یا داخل مارون است

خودرو خشک یعنی چه؟

منظور از ماشین خشک” در این شرایط خودروهای صفر یا بسیار کم کارکرد است که شبیه به خودرو صفر میمانند.
ماشین خشک در این مواقع به خودرو هایی گفته میشود که سیستم تعلیق نرمی نداشته و تجربه رانندگی اسپرت تری به شما میدهد

ماشین لازرورق یعنی چه؟

به زبان ساده لازرورق بودن خودرو به معنی تمیز و نو بودن ماشین است

ماشین دور رنگ چیست؟

ماشینی دور رنگ” به خودروهایی اطلاق می‌شود که دور تا دور آنها به هر دلیل رنگ شده است. به دلایل مختلفی مثل آسیب دیدگی، ساییدگی، زنگ زدگی، آفتاب سوختگی و … ممکن است دور تا دور بدنه خودرو را رنگ آمیزی کنند که باعث میشود خودرو دور رنگ شناخته شود.

۳ کلید یعنی چی؟

خودرویی که آپشن های سنسور پارک جلو، درب صندوق برقی و قفل دیفرانسیل را داشته باشند به خودرو ۳ کلید معروف است.

معنی آپشنال چیست؟

آپشنال به معنی اضافه کردن برخی آپشن های متنوع در مقایسه با نسخه معمولی خودروست.

هفت کلید چیست؟

به فول ترین نسخه از خودرو که آپشن های سنسور پارک جلو، گرمکن فرمان، درب صندوق برقی، قفل دیفرانسیل، رادار نقطه کور، نور بالای اتوماتیک و سیستم جلوگیری از تصادف داشته باشد ماشین ۷ کلید میگویند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 نظرات
  1. کیمیاصحت می گوید

    خسته نباشید متشکرم از اطلاع رسانی و پاسخگویی تون .
    اصطلاحات تعمیرکاران انقدر گسترده است که ما خانم ها واقعا احساس میکنیم از ندانستن مون سواستفاده میشه. چند روز پیش ی اصطلاحی شنیدم که اصلا.متوجه منظور نشدم گفتند موتور جام کرده( البته اگر اشتباه نکنم..) منظورشون چی بوده ?

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      جم یا جام کردن موتور اصطلاحی است که زمان قفل کردن و از کار افتادن موتور استفاده میشه. جم کردن موتور به معنی قفل شدن ادوات داخلی موتور بصورتی است که موتور خودور از کار می افتد و باید باز شود تا مشکل بررسی و رفع گردد.

  2. عسل فروزنده می گوید

    خیلی باحال بود و کاربردی واقعا بعضی اصطلاحات برای من همیشه جای سوال بود به چه منظوره که با سایت عالی شما متوجه شدم ممنون

  3. حسین می گوید

    عالی بود

  4. هوتن می گوید

    توضیحات در مورد سه تیکه ماشین بنز کاملا غلط میباشد و سه تیکه منظور آپشن های سقف جیر، تنظیم ارتفاع و داینامیک‌سیت است البته بین بنز بازها در مورد سه تیکه اختلاف نظر است و مثلا بعضی ها میگن سه تیکه شامل سقف جیر ، داینامیک سیت و مانیتور و دی وی دی عقب میباشد
    لطفا اطلاعات غلط ندید. با تشکر

  5. سارا فرهودی می گوید

    برای ما خانم ها این اصطلاحات خیلی خوب بود . هر چند که الان تعداد خانم های راننده خیلی زیاد شده. اما خب بازم هر چقدر اطلاعاتم در مورد ماشین و
    قطعاتش بیشتر بشه بهتر

  6. ایمان نیکو فر می گوید

    ممنون از اطلاعاتی ک در اختیار می‌گذارید و پاسخگو سوالات هستید.
    واشر ترساندن همون واشر زدن ?دقیقا یعنی چی?

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      واشر ترساندن به معنی واشر زدن نیست، در اصل اصطلاح واشر ترساندن زمانی استفاده میشود که به دلیل جوش آوردن خودرو یا به مرور زمان واشر سرسیلندر مثل قبل بصورت کامل وظیفه آب بندی موتور را به درستی انجام نمیدهد. به عبارت دیگر وقتی واشر سرسیلند کیفیت خود را از دست میدهد به اصلاح میگویند خودرو واشر ترسانده.

  7. پریا می گوید

    سلام یعنی چی وقتی میخوای ماشین بخری میگن تک.سنده ?مگه خودروهای چندتا سند دارن ?ممنون

    1. یدک یار می گوید

      با سلام و عرض ادب
      اصطلاح تک برگ سند به خودرو هایی گفته میشود که از اول (صفر کیلومتر) تنها به نام یک شخص بوده است. به عبارت دیگر به خودرویی گفته میشود که برای بار اول برای فروش گذاشته شده است.

  8. محجوب می گوید

    داخل سر موتور «خامه بسته» یعنی چی چه اصطلاحییه
    ممنون.میشم.جواب بدید و معنی این اصطلاح و بگید

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      منظور از خامه بستن سر موتور همان کف سفید رنگی است که به دلیل ترکیب شدن آب رادیاتور و روغن موتور است. پیشنهاد میکنیم در جهت تکمیل اطلاعات مقاله علت کف کردن آب رادیاتور را مطالعه کنید.

  9. امین می گوید

    خیلی ممنون بابت اطلاعات خوبی که به اشتراک گذاشتید

  10. الناز می گوید

    سلام منظور از کلمه ی ” بقیه اشو سر میدم” توی خریدو فروش خودرو یعنی چی؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      اصطلاح بقیه اشو سر میدم در خرید و فروش خودرو زمانی استفاده میشود که در زمان معامله، خوردو بیشتر از میزان مشخص صحبت شده ارزش دارد. در این شرایط برای پرداخت مازاد قیمت خودرو به اصطلاح میگویند: بقیه اش را سر میدهیم، یعنی الباقی مبلغ را که بیشتر از ارزش جنس معامله شده است پرداخت میکنیم.

  11. احمد می گوید

    با سلام ، مجموعه ی ارزشمندی از اصطلاحات را جمع آوری و به زبان ساده در اختیار عموم گذاشته اید ، تشکر میکنم