شاتون زدن چیست؟

شاتون زدن ماشین یکی از عمده ترین مشکلات فنی خودروست که ناشی از کاهش قابل توجه روغن موتور در کارتل است و دلیل اصلی آن این است که روغن نمی‌تواند به خوبی روانکاوی بین اجزای موتور را انجام دهد. شاتون زدن در صورتی که به موقع حل نشود مشکلات متعددی را برای خودرو به وجود می‌آورد، در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر مفهوم شاتون زدن را بشناسید.

“علت شاتون زدن موتور ماشین چیست؟” برای شما هم پیش آمده که به نزد تعمیرکار بروید و به شما بگوید که خودرو شما شاتون زده است، شاید مشکل شاتون زدن برای شما کمی نامفهوم باشد و معنی دقیق آن را ندانید، اما نگران نباشید ما در این مقاله این مفهوم را برای شما کامل توضیح خواهیم داد. شاتون زدن ماشین در واقع عامل اصلی گیرپاژ کردن خودروست و یکی از مهم ترین مواردی است که در صورت عدم رسیدگی به موقع ممکن است آسیب های جدی به خودرو شما وارد کند.

در این بخش از مجله یدک یار قصد داریم تا به این مورد بپردازیم که منظور از شاتون زدن ماشین چیست و چه علائم و دلایلی را در بر می‌گیرد پس با ما همراه باشید.

شاتون زدن ماشین یعنی چه؟

شاتون زدن ماشین یعنی چه؟

در پاسخ به این سوال که “شاتون چیست” باید خدمتتون عرض کنیم که شاتون یکی از اجزای داخلی سیستم موتور خودروست که از یک سر به میل لنگ و از سر دیگر به پیستون متصل است، حال در پاسخ به این سوال که “وظیفه و کار شاتون چیست” باید عرض کنیم که این قطعه وظیفه دارد انرژی آزاد شده از احتراق سوخت را به حرکت دورانی تبدیل کند تا در پس آن خودرو با استفاده از این نیرو شروع به حرکت کند، همچنین این قطعه درای انواع مختلفی هم است که از جمله آنها می توان به شاتون سدیمی، شاتون بلند و ….. اشاره کرد. اما سوال اصطلاح شاتون زدن ماشین چیست به مواقعی اطلاق می‌شود که میزان روغن موتور در کارتل کاهش پیدا کرده و یا روغن به هر دلیلی نمی‌تواند روانکاوی بین قطعات را انجام دهد، در این حالت است که پیستون خشک شده و دچار افزایش شدید دما شده و این افزایش دما سبب منبسط شدن پیستون می‌شود، حال با منبسط شدن پیستون خرابی گژن پین را در پی داریم که این خرابی قفل شدن گژن پین می باشد و در پس آن فشاری که به پیستون وارد می‌شود در نتیجه سبب خمیده و شکسته شدن شاتون ‎میشود، در صورتی که شاتون به طور کامل قفل شود، شکسته شده و این ایراد به سیلندر ها فشار وارده کرده و موجب ترک خوردن دیواره های سیلندر هم می‌شود، این پاراگراف به طور کلی معنی و مفهوم شاتون زدن ماشین محسوب میشد.

می‌توان گفت کج شدن شاتون عامل اصلی شاتون زدن موتور است که اگر به موقع به آن رسیدگی نشود آسیب های جدی به موتور خودرو وارد می کند.

علاوه بر شاتون، سیلندر و میل لنگ دیگر قطعاتی هستند که در شاتون زدن ماشین دچار ایراد جدی می‎شوند و یا نیاز به تعمیر پیدا کرده و یا باید با نمونه های جدیدی جایگزین شوند، هنگامی که شاتون قفل می‌کند خودرو دیگر قادر به حرکت نیست اما در حالت هایی هم پیش می‌آید که دور موتور افت کرده و خودرو به سختی به حرکت درمی‌آید که در آن صورت نیز در ادامه از حرکت خواهد ایستاد.

علت شاتون زدن خودرو چیست؟

شاتون زدن ماشین به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد که سبب ایجاد مشکلات مختلفی برای دیگر اجزای سیستم پیشرانه و موتور خودرو می‌شود، برخی از مهم ترین “دلایل شاتون زدن ماشین” عبارتند از:

رانندگی با سرعت و دور موتور بالا

یکی از شایع ترین دلایل شاتون زدن موتور رانندگی با سرعت و دور موتور بالا به صورت طولانی مدت است که موجب شاتون زدن خودرو می‌شود، البته اگر دور موتور پایین بیاید احتمال این وجود دارد که قفل شاتون باز شده و مجددا به کار خود ادامه دهد اما این عمل به سختی اتفاق می‌افتد.

هرز شدن اتصالات شاتون

عدم اتصال درست و تنظیم نشدن شاتون در جای خود یکی دیگر از دلایلی است که موجب شاتون زدن خودرو می‌شود که در ادامه امکان بریدن شاتون هم وجود خواهد داشت.

کج شدن پیستون

کج شدن پیستون که ناشی از فشار و اصطکاک زیاد سیلندر به آن است موجب شاتون زدن خودرو خواهد شد.

استفاده از یاتاقان فرسوده

استفاده از یاتاقان با جنس نامرغوب و یا فرسوده موجب تضعیف عملکرد شاتون شده و در نهایت منجر به شاتون زدن ماشین خواهد شد.

تصادفات شدید

بروز تصادفات شدید و وارد شدن ضربه های شدید به پیشرانه موجب ترک برداشتن شاتون خواهد شد که در نهایت شاتون زدن ماشین را بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی به همراه خواهد داشت.

دنده معکوس در سرعت های بالا

استفاده نادرست از دنده های معکوس به خصوص در سرعت های بالا از عوامل دیگر شاتون زدن خودرو است.

روغن کاری نامناسب اجزای شاتون

روغن کاری های نامناسب اجزای و اتصالات شاتون نیز از دیگر دلایل شاتون زدن خودرو است که در پی این اتفاق این اتصالات با وارد شدن ضربه و سایش های شدید فرسوده می‌شوند.

علائم شاتون زدن ماشین چیست؟

علائم شاتون زدن ماشین چیست؟

علاوه بر عوامل، علائم مختلفی نیز وجود دارد که نشان دهنده شاتون زدن ماشین است و به راننده این هشدار را می‌دهد که مشکلی در عملکرد موتور خودرو وجود دارد، از جمله “علائم شاتون زدن ماشین” عبارتند از:

  • شنیدن صداهای غیر عادی از موتور
  • شنیده شدن صدای تق تق و کوبش از زیر کاپوت(صدای شاتون زدن ماشین)
  • پرت شدن قطعه از زیر کاپوت ماشین
  • نشت روغن و روغن ریزی

دیدن موارد بالا به معنی خرابی شاتون است و باید هرچه زودتر نسبت به رفع آنها اقدام کنید، در صورت پیشروی هر یک از موارد ذکر شده باید اقدام به رفع این مشکل با مراجعه به تعمیرکار متخصص بکنید زیرا تداوم این مشکلات آسیب جدی به خودرو شما وارد می کند به علاوه بی توجی به آن هزینه شاتون زدن ماشین شما را افزایش می دهد.

اگر با احتیاط های ذکر شده در بالا نتوانستید جلوی خرابی شاتون و سایر متعلقات آن را بگیرید به شما توصیه میکنیم که با شماره ۰۲۱۳۵۰۰۰۴۲۴ تماس گرفته و از مشاوره رایگان متخصصان یدک یار برای تعمیر و یا تعویض شاتون آسیب دیده خودروی خود استفاده کنید، همچنین شما عزیزان می توانید با مراجعه به سایت یدک یار از نحوه خرید و قیمت انواع شاتون هم با خبر بشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.