علت یاتاقان زدن ماشین چیست و از کجا بفهمیم ماشین یاتاقان زده

یاتاقان زدن خودرو از جمله مشکلات شایعی است که ممکن است برای هر یک از شما پیش آمده باشد که در پس آن هم نیازمند دانستن دلایل مختلف یاتاقان زدن هستید. یاتاقان زدن خودرو به دلایل مختلفی رخ می‌دهد که در این مقاله سعی کرده ایم به طور کامل به آنها بپردازیم.

به احتمال زیاد حتما اصطلاح “یاتاقان زدن ماشین” (crankshaft bearings noise) را شنیده و پس از آن شاهد واکنش های تعجب آور و ناراحتی صاحب خودرو بوده اید.

بسیاری از افراد بر این باورند که نمی‌توان از یاتاقان زدن ماشین جلوگیری کنید؛ اما ما در اینجا به شما می‌گوییم که تمام این حرف ها بدون پایه و اساس است؛ در واقع هم می‌توانند با رعایت یکسری مسائل نگهداری از موتور ماشین تا حد ممکن از یاتاقان زدن خودرو جلوگیری کنند. هر چند یاتاقان زدن خودرو در کیلومتر های بالا و به دلیل استهلاک موتور اتفاقی غیر قابل پیشگیری است اما با نگهداری درست از موتور خودرو میتوان این اتفاق را تا چند ده هزار کیلومتر (در شرایط ایدآل بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتر) به تعویق انداخت.

در این مقاله از مجله یدک یار قصد داریم تا اطلاعاتی را درباره علل و علائم یاتاقان زدن خودرو، راه کار های تشخیص یاتاقان زدن ماشین و هر آنچه باید در مورد یاتاقان زدن خودرو خود بدانید را در اختیار شما قرار دهیم. در صورتی که با خود یاتاقان آشنایی ندارید پیشنهاد میکنیم حتما قبل از شروع این مقاله، مقاله یاتاقان ماشین چیست؟ را مطالعه کنید تا با این قطعه و وظایف آن بیشتر آشنا شوید.

تصویر یاتاقان را می توانید در عکس زیر مشاهده کنید.

علت یاتاقان زدن ماشین

یاتاقان زدن چیست و به چه معنی است؟

یاتاقان ماشین به طور کلی نوعی بلبرینگ است که مابین میل لنگ و دسته پیستون ها قرار گرفته و وظیفه کاهش اصطکاک را در بین آنها ایفا می‌کند. گفتنی است این قطعه در حالی به وظیفه خود عمل میکند که غرق در روغن موتور است.

حال باید گفت به زبان ساده “معنی یاتاقان زدن ماشین” از بین رفتن این قطعه است. در این حالت اصطکاک قطعات موتوری ماشین مثل میل لنگ و شاتون و بخصوص ساچمه های یاتاقان به دلیل از بین رفتن این قطعه افزایش پیدا کرده و موجب از ساییده شدن و خرد شدن این قطعات خواهد شد. به طور کلی، یاتاقان به کمک روغن موتور امکان کارکرد راحت و روان قطعات موتوری را فراهم میسازد لذا عملا اصطلاح یاتاقان زدن به معنی از بین رفتن فضای پر شده با روغن موتور بین، یاتاقان، شاتون و میل لنگ است. روغن موتور غیر از این موضوع وظایف دیگری نیز دارد که در مقاله بررسی کار و وظیفه روغن موتور به کلی توضیح داده شده است.

چرا ماشین یاتاقان میزند و علت آن چیست؟

علت یاتاقان زدن ماشین” میتواند به موارد بسیار زیادی برگردد. اما نکته بسیار مهم درباره این مشکل این است که به هر دلیلی وقتی متوجه یاتاقان زدن خودرو خود شدید در اولین فرصت نسبت به تعمیر و رفع صدای یاتاقان موتور اقدام کنید تا از آسیب به سایر قطعات موتوری و افزایش هزینه تعمیر موتور خودرو جلوگیری نمایید. در ادامه بصورت دقیق و موجز به بررسی دلایل یاتاقان زدن خودرو خواهیم پرداخت:

  • استفاده از روغن نامرغوب و عدم تعویض به موقع آن

یکی از شایع ترین و شاید مهم ترین دلیل یاتاقان زدن ماشین می‌شود، استفاده از روغن نامرغوب و بی کیفیت و عدم تعویض به موقع آن است که خودرو را دچار مشکل اساسی می‌کند.
استفاده از روغن غیر استاندارد، با غلظت و گرید کیفی نامناسب برای موتور خودرو باعث میشود تا وظیفه روغن موتور که روانکاری بین قطعات موتوری است به خوبی انجام نشود. لذا استفاده از روغن موتور مناسب خودرو در جلوگیری از یاتاقان زدن تاثیر بسزایی دارد.
اما در صورتی که روغن موتور خودرو را دیر تعویض کنید، روغن داخل موتور حالت لجنی گرفته و در ادامه آن با پدیدار شدن رسوبات و جرم، قطعات موتوری دچار گرفتگی می‌شوند، با نفوذ این جرم ها به مجرای روغن، اختلال در فرایند روغن کاری به وجود می‌آید و این مسیر ها دچار جرم گرفتگی شده و سبب اختلال در روغن کاری یاتاقان ها شده و در نتیجه باعث یاتاقان زدن خودرو میشود. لذا باید به زمان تعویض روغن موتور ماشین توجه دو چندانی داشته باشید.

  • خرابی اویل پمپ یا پمپ روغن

خراب شدن اویل پمپ یکی دیگر از دلایل یاتاقان زدن خودرو است. خرابی در اویل پمپ باعث ایجاد اختلال در سیستم روغن کاری قطعات موتور به ویژه یاتاقان میشود که در نتیجه از بین رفتن یاتاقان را در پیش دارد. به طور کلی، وظیفه اویل پمپ چرخاندن روغن موتور بین اجزای موتور است تا بتواند میزان اصطکاک بین قطعات موتوری خودرو را تا حد امکان کم کند، حال فرض کنید این قطعه خراب شده و روغن را به چرخش در نمی‌آورد یا اگر هم روغن را می‌چرخاند نمی‌تواند به صورت منظم و درست این و با فشار مورد نیاز آن را انجام دهد؛ پس یعنی قطعاتی همچون شاتون، میل لنگ، یاتاقان و… خشک شده و دیگر روغن کافی وجود ندارد که بتواند حرکت آن ها را روان کند. لذا یاتاقان ها خشک کار کرده و اصطکاک افزایش پیدا میکند. نتیجتا در این حالت باید انتظار یاتاقان زدن ماشین را در مدت بسیار کوتاهی داشته باشید.

  • بدون آب ماندن رادیاتور آب

بالا رفتن آمپر آب بصورت غیر عادی و جوش آوردن ماشین میتواند دلیلی دیگر برای یاتاقان زدن خودرو باشد. وجود هر نوع نشتی در رادیاتور آب خودرو و شلنگ ها و دیگر اتصالات آن سبب می‌شود تا آب کافی برای خنک کردن موتور به گردش درنیامده و باعث داغی بیش از حد موتور شود. با جوش آوردن موتور خودرو دمای اجزای داخلی موتور بیش از اندازه زیاد شده و در کنار افزایش اصطکاک بین قطعات، تغییر حالت و شکل آنها نیز بسیار محتمل است. در مواقعی که خودرو چند بار جوش آورده باشد احتمال یاتاقان زدن ماشین بسیار افزایش پیدا خواهد کرد.

  • کثیف بودن فیلتر روغن

وجود هر نوع کثیفی و آلودگی بر سطح فیلتر روغن که سبب گرفتگی و عدم گردش درست روغن در بین قطعات می‌شود. لذا گرفتگی و کثیف بودن فیلتر روغن نیز از دیگر دلایل یاتاقان زدن ماشین است. عدم گردش درست روغن در موتور به دلیل گرفتگی فیتر باعث میشود تا روغن کافی به یاتاقان نرسیده و این قطعه مستهلک شود. به همین دلیل است که باید با هر بار تعویض روغن موتور ماشین، فیلتر روغن نیز عوض شود. یکی از نشانه های تموم شدن عمر فیلتر، روشن شدن چراغ روغن در حالت درجا است. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله علت روشن شدن چراغ روغن در حالت درجا را در وبلاگ یدک یار مطالعه کنید.

  • دور موتور های بسیار بالا

این علت هم یکی دیگر از مهم ترین علل یاتاقان زدن می‌ باشد و معمولا برای خودرو هایی بیشتر رخ می‌دهد که همیشه با سرعت بسیار بالا برای مدت زمان طولانی در حال حرکت هستند و یا با دور موتور بالا در مدت زمان طولانی رانندگی میکنند.
اگر به کیلومتر شمار خودرو خود نگاه کنید، درجه دور موتور را می‌بینید که دور موتور از شش هزار به بعد با رنگ قرمز مشخص شده (در خودرو های با مدل مختلف اندکی این مقدار کمتر یا بیشتر می باشد). کات آف زدن و نگه داشتن دور موتور در این ناحیه میتوان باعث یاتاقان زدن خودرو شما شود. بصورت کلی هر چقدر دور موتور خودرو شما به این ناحیه نزدیکتر باشد، فشار بیشتری به موتور وارد میشود. لذا اگر به هر دلیل زیر این فشار روغن کاری موتور به خوبی صورت نگیرد (به عنوان مثال اویل پمپ نتواند زیر فشار زیاد بصورت مداوم روغن را به خوبی به گردش درآورد) خودرو شما یاتاقان خواهد زد.

  • لق بودن شاتون

شاتون قطعه ای فلزی است که رابط میان میل لنگ و پیستون می‌باشد، این قطعه در یک طرف دارای سر تو خالی و در طرف دیگر دارای سر گرد مانند و برجسته است، حال شل بودن اتصال این قطعه در جای خود که معمولا به دلیل بد بسته شدن اجزای موتور، فرسوده شدن خود قطعه و یا حتی تصادفات شدید پیش می‌آید در نهایت سبب بروز ایراد در عملکرد یاتاقان شده و ماشین به اصطلاح یاتاقان می‌زند.

  • از بین رفتن بابیت

بابیت به بخش داخلی یاتاقان گفته می‌شود که از بین رفتن آنها باعث یاتاقان زدن خودرو می شود. از بین رفتن بابیت معمولا به مرور زمان و با فرسوده شدن موتور خودرو رخ خواهد داد.

از کجا بفهمیم ماشین یاتاقان زده

برای اینکه بفمیم ماشین یاتاقان زده باید با علائم و اتفاقاتی که برای خودرو در این شرایط رخ می دهد بیشتر آشنا شویم. به مهم ترین و رایج ترین “علائم یاتاقان زدن ماشین” در این بخش بصورت دقیق پرداخته شده است. گفتنی است با مشاهده هر یک از نشانه های یاتاقان زدن که در زیر اشاره شده، باید کمترین فشار ممکن را به موتور خودرو وارد کنید و در اولین فرصت اقدام به تعمیر آن نمایید. علائم خرابی یاتاقان خودرو شامل موارد زیر میشود:

  • شنیدن صدای برخورد دو قطعه فلزی به یکدیگر از موتور

از رایج ترین علائم یاتاقان زدن ماشین میتوان به شنیدن صدای یاتاقان از موتور اشاره کرد. زمانی که خودرو یاتاقان زده وقتی به صدای موتور گوش میدهید متوجه صدایی شبیه به برخورد دو قطعه فلزی به یکدیگر خواهید بود. این صدا بصورت مداوم و منظم به گوش می رسد و با بالا بردن دور موتور سرعت تکرار آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد. در این شراید به هیچ وجه نباید به خودرو فشار بیاوردی و در سریع ترین زمان ممکن اقدام به رفع مشکل کنید. شنیدن صدای یاتاقان مثل اعلام اخطاری است که در صورت عدم رسیدگی به آن باعث بوجود آمدن خرابی های بسیار جدی و هزینه بر خواهد شد.

  • شنیدن صدای تلق تلق یا لق لق موتور

شندین صدای تلق و تلوق موتور یکی دیگر از نشانه ها و علائم خرابی یاتاقان خودرو است که باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد. توجه داشته باشید که این صدا، با صدای یاتاقان متفاوت است. کمی بم تر و بلند تر است و به راحتی زمان کار کردن موتور شنیده میشود. با شنیدن این صدا باید بدانید که وضعیت یاتاقان موتور بحرانی است و در صورتی که به رسیدگی نکنید، بابیت های یاتاقان به طور کامل ذوب خواهند شد.

  • کم شدن قدرت موتور

یکی دیگر از علائم یاتاقان زدن ماشین، کاهش چشمگیر قدرت موتور است که در هنگام رانندگی و با فشردن پدال گاز متوجه آن می‌شوید. به دلیل اینکه یاتاقان ها وظیفه خود را به خوبی انجام نمیدهند، اصطکاک افزایش یافته و بدیهی است که به همین دلیل قدرت موتور افت چشمگیری خواهد داشت. با فشار آوردن به خودرو در این شرایط تنها باعث بدتر شدن خرابی خواهید شد.

  • قفل شدن موتور ماشین

یکی دیگر از علائم یاتاقان زدن خوردو، قفل شدن موتور است. قفل شدن موتور ماشین به این معنی است که قطعات داخل موتور دیگر حرکت نکرده و عملا موتور روشن نمیشود. این اتفاق در شرایطی رخ میدهد که یاتاقان ها به هر دلیل دیگر نمیتوانند حتی بصورت ناقص وظیفه خود را انجام دهند. لذا شاتون ها و میل لنگ به یکدیگر برخورد کرده و دیگر تکان نمیخورند. در این شرایط باید ماشین را با خودرو بر به تعمیرگاه ببرید.

  • روشن شدن چراغ روغن

دلایل روشن شدن چراغ روغن میتواند بسیار متنوع باشد اما در شرایط خاصی نشان دهنده یاتاقان زدن ماشین است. هنگامی که موتور یاتاقان می‌زند، مقدار بسیار زیادی براده آهن تولید می‌شود، این براده ها در کارتل جمع شده و در نهایت باعث گرفتگی فیلتر روغن می‌شوند. در نتیجه به دلیل گرفتگی فیلتر روغن به اویل پمپ فشار آمده و گردش روغن به درستی صورت نمیگیرد لذا در این مواقع هم چراغ روغن روشن می شود.
توجه داشته باشید در برخی خودرو ها روشن شدن چراغ روغن به دلیل یاتاقان زدن میتواند باعث روشن شدن چراغ چک نیز شود.

صدای یاتاقان ماشین چگونه است

صدای یاتاقان زدن ماشین” معمولا به صورت و شدت مختلف، بسته به وضعیت خرابی یاتاقان ها به گوش می‌رسد. همانطور که گفته شده صدای یاتاقان به دلیل خشک و عدم کارکرد درست یاتاقان است که باعث تماس فلز با فلز به دلیل وجود نداشتن فیلرگیری مناسب بین قطعات در موتور ایجاد میشود . تصور کنید که دو آچار مکانیکی را در دست گرفته اید و انتهای این دو را به صورت متوالی به هم می‌کوبید، این صدا که معمولا به صورت تلق تلق به گوش می‌رسد، همان صدای یاتاقان زدن خودرو است که حاصل گیر بودن قطعات فلزی موتور است. این قطعات که در حال چرخش اند با یکدیگر برخورد کرده و این صدا را به گوش می‌رساند.

نحوه تشخیص صدای یاتاقان خودرو

برای تشخیص صدای یاتاقان زدن ماشین باید هنگام روشن بودن خودرو به صدای موتور دقت کنید. بهتر است درب کاپوت را باز کرده و جلوی خودرو بایستید. اگر صدای یاتاقان ماشین را بصورت واضح شنیدید و با گاز دادن و بالا رفتن دور موتور سرعت این صدا افزایش پیدا کرد احتمال خیلی زیاد موتور خودرو شما یاتاقان زده است.
در زمان تشخیص صدای یاتاقان به این نکته دقت داشته باشید که صدای موتور یاتاقان زده پس از گرم شدن موتور و حتی با تعویض روغن نیز قطع نمیشود و عملا بصورت یکنواخت و مداوم این صدا را میشنوید. لذا در صورتی که در بعضی مواقع موتور خودرو صدای یاتاقان میدهد ممکن است مشکل از جای دیگری باشد.

بررسی راه های رفع صدای یاتاقان زدن ماشین

به طور کلی، شنیدن هر نوع صدایی از یاتاقان ها به معنی وجود ایرادی از جمله فرسودگی، ساییدگی، شکستگی و تراشیدگی است که باید به سرعت مورد بررسی قرار گیرد. در برخی موارد پیش می‌آید که ساییدگی ساچمه های یاتاقان کم بوده و امکان تعمیر و رفع صدای یاتاقان وجود دارد. در این حالت، با تعمیر موتور و اجزای آن می‌توان صدای ساییدگی فلز با فلز را رفع نمود. البته گفتنی است تعمیر یاتاقان به صورت موقتی بوده و بعد از گذشت مدت زمان اندک دوباره این قطعه به صدا درمی‌آید. در هر صورت با نگهداری درست از خودرو، یاتاقان زدن در هر ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار کیلومتر پیمودن مسافت یا گذشت مدت زمان ۱۰ سال کاملا طبیعی است باید انجام شود. بدیهی است با نگهداری نادرست عمر مفید این قطعه کاهش پیدا خواهد کرد اما با مراقبت از موتور میتوان میزان آسیب دیدگی و هزینه را حتی پس از ۱۷۰ هزار کیلومتر به حداقل رساند.

هنگام خرید خودرو های دست دوم و کارکرده حتما توجه داشته باشید که باید در اولین فرصت سیستم فنی آن را نزد یک متخصص و تعمیرکار ماهر ببرید تا از سلامت اجزای داخلی موتور اطمینان حاصل کنید، در بسیاری از موارد با تعمیر موقتی یاتاقان ها، خودرو را به فروش رسانده و فرد خریدار بعد از مدتی کوتاه به وضوح متوجه یاتاقان زدن خودرو خواهد شد.

علت وجود براده های آهنی در روغن موتور چیست؟

بهتر است بدانید “علت وجود براده در روغن موتور” مربوط به ساچمه های یاتاقان است. خراب شدن یاتاقان در اصل با خراب شدن این ساچمه ها ارتباط مستقیم دارد و زمانی که این ساچمه ها شکسته و ساییده می شوند براده هایی از آن برجای می‌ماند که به همراه روغن موتور در موتور خواهد گشت.

در صورتی که به موقع نسبت به تعویض روغن موتور خودرو اقدام نکنید و براده آهن در روغن موتور ماشین انباشته شود، در نهایت سبب زخمی شدن دیواره های سلیندر شده که این شیار ها دلیل روغن سوزی ماشین نیز هستند. اگر متوجه وجود براده آهن در روغن موتور خودرو شدید حتما سلامت یاتاقان ماشین را بررسی کنید.

هزینه تعمیر یاتاقان زدن ماشین چقدر است؟

هزینه تعمیر یاتاقان زدن ماشین

هنگامی که به علت یاتاقان زدن ماشین به تعمیرکار متخصص مراجعه می‌کنید، متخصص به بررسی و چک این بخش از خودرو پرداخته و تمامی قطعات وابسته به آن را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد، اگر به موقع متوجه یاتاقان زدن خودرو خود شده باشید، تنها یاتاقان ها نیاز به تعویض خواهند داشت اما در صورت پیشروی این مشکل، ممکن است میل لنگ و پیستون و سایر قطعات موتور نیز دچار آسیب شده باشند که حتما باید اقدام به تعویض آنها کنید. برای تعمیر یاتاقان زدن، بسته به شدت مشکل معمولا نیاز به باز کردن کامل موتور باشد که در این شرایط باید قطعاتی مثل واشر سرسیلندر و … نیز تعویض شود. اما در صورتی که زود اقدام به تعمیر یاتاقان کنید، ممکن است تنها با باز کردن کارتل روغن بتوان قطعات آسیب دیده را تعویض نمود. در این شرایط هزینه تعمیر موتور بسیار کمتر خواهد بود.

هزینه تعمیر یاتاقان زدن ماشین بسته به قطعات تعویضی و کیفیت آنها و همینطور دستمزد متخصص متفاوت است، برای اطلاع از قیمت یاتاقان ماشین در کیفیت های مختلف آن و همچنین سایر قطعاتی که در زمان یاتاقان زدن ممکن است آسیب دیده باشند مانند میل لنگ و پیستون می‌توانید با مجموعه یدک یار در تماس بوده و بعد از اطلاع از قیمت ها، هزینه تقریبی تعمیر یاتاقان زدن ماشین را محاسبه کنید. فروشگاه لوازم یدکی یدک یار برای خرید یاتاقان مناسب هر خودرو بخشی مجزا طراحی نموده است. با مراجعه به صفحه خرید یاتاقان ماشین پس از انتخاب خودرو میتوانید قطعات مناسب خودرو خود را با قیمت و برند های مختلف مشاهده کنید.

سخن پایانی

با توجه به علائم ذکر شده درباره یاتاقان زدن خودرو، در صورتی که با هر یک از علائم و موارد گفته شده مواجه شدید، بهتر است با منبع موثقی ارتباط برقرار نموده و مشکلات خود را در قالب مشاوره حل کنید. مجموعه یدک یار با دارا بودن لاین مشاوره تخصصی درباره قطعات خودرو توسط کارشناسان مجرب، می‌تواند پاسخ سوالات شما را در این زمینه بدهد، کافی است با شماره ۹۱۳۰۵۰۶۰-۰۲۱ تماس حاصل نموده و با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید.

از کجا بفهمیم ماشین یاتاقان زده؟

  • شنیدن صدای برخورد دو قطعه فلزی به یکدیگر از موتور
  • شنیدن صدای تلق تلق یا لق لق موتور
  • کم شدن قدرت موتور
  • قفل شدن موتور ماشین
  • روشن شدن چراغ روغن
  • صدای یاتاقان زدن ماشین چگونه است؟

    توجه داشته باشید که این صدا، با صدای یاتاقان متفاوت است. کمی بم تر و بلند تر است و به راحتی زمان کار کردن موتور شنیده میشود. با شنیدن این صدا باید بدانید که وضعیت یاتاقان موتور بحرانی است و در صورتی که به رسیدگی نکنید، بابیت های یاتاقان به طور کامل ذوب خواهند شد.

    براده اهن در روغن موتور ماشین نشانه چیست؟

    بهتر است بدانید علت وجود براده در روغن موتور مربوط به ساچمه های یاتاقان است. خراب شدن یاتاقان در اصل با خراب شدن این ساچمه ها ارتباط مستقیم دارد و زمانی که این ساچمه ها شکسته و ساییده می شوند براده هایی از آن برجای می‌ماند که به همراه روغن موتور در موتور خواهد گشت.

    معنی یاتاقان زدن چیست؟

    یاتاقان ماشین به طور کلی نوعی بلبرینگ است که مابین میل لنگ و دسته پیستون ها قرار گرفته و وظیفه کاهش اصطکاک را در بین آنها ایفا می‌کند. گفتنی است این قطعه در حالی به وظیفه خود عمل میکند که غرق در روغن موتور است.

    رفع صدای یاتاقان چگونه است؟

    ه طور کلی، شنیدن هر نوع صدایی از یاتاقان ها به معنی وجود ایرادی از جمله فرسودگی، ساییدگی، شکستگی و تراشیدگی است که باید به سرعت مورد بررسی قرار گیرد. در برخی موارد پیش می‌آید که ساییدگی ساچمه های یاتاقان کم بوده و امکان تعمیر و رفع صدای یاتاقان وجود دارد.

    ممکن است شما دوست داشته باشید

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    18 نظرات
    1. مشهودی می گوید

      سلام . خودروی بنده کلا یه صدای تیک تیک دائمی داره . چه در گرما و چه در سرد بودن موتور .در دور آرام و دور وسط موتور صدا مشهود تر هست تا دور بالاتر ، منشا صدا رو نمی‌دونم کجاست . اول اینکه به نظر شما مشکل از کجاست ؟ میتونه علائم یاتاقان زدن باشه و مشکل از یاتاقان باشه?

      1. یدک یار می گوید

        با سلام و عرض ادب
        در قدم اول باید خدمت شما عرض کنم که صدای یاتاقان صدایی بیشتر شبیه به لاق لاق یا برخورد دو آهن به یکدیگر هست و در دور های بالا سریع تر تکرار شده و با کمی دقت میتوانید صدای آن را از صدای موتور خودرو بصورت کاملا جدا تشخیص دهید. لذا اگر صدای تیک تیک به گوش شما میرسد الزاما مشکل از یاتاقان نیست. با اینحال تشخیص مشکل خودرو شما باید بعد از دیدن آن از نزدیک و توسط یک متخصص صورت گیرد.

    2. بختیاری می گوید

      عرض ادب ممنون از سایت و راهنمائی های خوبتون
      آیا ماشین یاتاق بزنه ماشین روشن می شه?یک صدای تق تق آهن وقتی روشن میکنم داره
      متشکرم ‘

      1. یدک یار می گوید

        با سلام و عرض ادب
        بله، خودرو در صورتی که یاتاقان زده باشد معمولا روشن میشود اما صدای یاتاقان ها به گوش میرسد و شاهد وارد شدن آسیب جدی به قطعات موتوری خواهید بود. در صورتی که وضعیت یاتاقان ها خیلی بحرانی باشد موتور قفل کرده و شاتون ها امکان چرخش در موتور نداشته و عملا موتور از کار خواهد افتاد.

    3. آرش می گوید

      سلام خدمت شما دوست عزیز

      متاسفانه ماشین من که اپتیما ۲۰۱۲ با کارکرد ۱۰۷۰۰۰ کیلومتر هست ، تو جاده یاتاقان زد که ممنون میشم دلایلی که امکانش هست که باعث یاتاقان زدنش شده بفرمایید و اگر موتور و تعمیر کنم مثل گذشته میشه یا همیشه استرس اینکه دیگه خراب میشه و به اصطلاح ماشین ترک خورده است باید دلم بلرزه ?متشکرم.

      1. یدک یار می گوید

        سلام و عرض ادب
        دلیل یاتاقان زدن در خودرو ها متفاوت نیست، به عبارت دیگر خودرو هایی مثل خودرو شما که از تکنولوژی پیشترفته تری نسبت به خودرو های داخلی بهره مند است به همان دلایل بالا هستند که یاتاقان میزنند. از طرفی گفتنی است با توجه به کیفیت پایین بنزین در کشور و حساس بودن موتور خودرو های هم رده خودرو شما نگهداری و مراقبت از موتور آنها به مراتب حساس تر و دقیق تر است.
        در مورد سولا دوم شما باید گفت بعد از یاتاقان زدن اگر تعمیر موتور بصورت استاندارد انجام شود و لوازم یدکی کیا اصل استفاده کنید، موتور خودرو شما مثل روز اول خواهد شد و با رعایت موارد بالا دیگر نیازی نیست نگران یاتاقان زدن مجدد آن باشید.

    4. محمد می گوید

      سلام بنده مزدا وانت دارم و ماشین را شاید ماهی یک بار تکان دهم بعضی وقتا ولی الان که هوا خیلی سرده هر دوشب یک بار ۱۰دیقه استارت میزنم بغضی وقتا یه ۵دیقه اول یه صدای تک تک تک تک تک میاد که رفته رفته کم میشه ماشین که گرم میشه از بین میره میخاستم بدانم برای چیست ممنون

      1. یدک یار می گوید

        سلام و عرض ادب
        برای تشخیص دقیق باید خودرو از نزدیک توسط مکانیک بررسی شود. اما بصورت کلی ۲ حالت بسیار محتمل است:
        ۱- استفاده از روغن نا مناسب برای خودرو که به دلیل سرما سفت شده و اویل پمپ نمیتواند روغن را به خوبی در موتور به گردش در آورد.
        ۲- اویل پمپ خودرو شما ضعیف شده باشد و به دلیل سرما و سفت شدن روغن به آن فشار آمده و پمپاژ روغن را به درستی انجام نمیدهد.
        در هر دو این حالت ها صدایی که به گوش شما میرسد، صدای خشک کار کردن موتور است. دقت داشته باشید که در صورتی که به این صدا رسیدگی نکنید میتواند باعث خرابی موتور شده و هزینه زیادی را به شما تحمیل کند.

    5. سعید می گوید

      سلام خسته نباشید.
      من یه ۲۰۶ دارم چن ماهی هس ی صدای میده ک ب هرجا ببرم گسی متوجه نمیشه تقریبا هوا ک سرد شد از اون موقع حس کردم اون صدا میاد و اینکه من همیشه روغن ماشین رو سر وقت عوض میکنم اصلا نمیزارم حتی به ۵۰۰۰هزارتا برسه ولی ی بار یادم رفت تقریبا ۴تا باهاش زیاد کار کردم بعدش روغنشو ک عوض کردم از اون موقع این صدا رو فک کنم حس کردم مثلا با دنده یک حرکت میکنم گاز میدم ولش میکنم ی صدای میاد مثلا در حد ۵ثابنه میاد بعدش ک ماشین آروم میشه قطع میشه یا ماشین رو گاز میدم بعدش خلاصش میکنم بیوفته تو چاله اون موقع صداش خیلی کم میاد. ب خیلی از مکانیک ها نشون دادم هیچ گس سردرنمیاره میگه باید زیاد بشه بیاری نگاه کنیم . ممنون میشم راهنمایی کنید

      1. یدک یار می گوید

        سلام و عرض ادب
        مشکل خودرو شما خیلی خاص هست و حتما برای تشخیص باید خودرو از نزدیک مورد بررسی قرار بگیرد تا صدا و منبع آن مشخص شود. اما چیزی که میتوان از توضیحات شما برداشت کرد این است که، بسیار بعید بنظر میرسد مشکل از یاتاقان خودرو باشد، چرا که اگر ماشین یاتاقان زده یا یاتاقان ها ضعیف شده باشند در هر شرایطی موتور خودرو شما باید صدا دهد و این صدا شاید تند و کند شود اما قطع و وصل نخواهد شد.

    6. احمد می گوید

      سپاس فراوان بابت این همه مطالب مفید و فنی ,,, در صحبتهای شما گفته میشه : هر گونه خرابی و فرسودگی یاتاقانها به معنی یاتاقان زدنه ,,,,, ولی در اصطلاح رایج بین مردم و رانندگان , وقتی میگوییم : ماشین یاتاقان زده ,,,, منظور بدترین حالت این سناریو میباشد ,,,,, یعنی موتور به صورت واضح لاق لاق کرده یا قفل کرده ,, ماشین متوقف شده و باید توسط جرثقیل بکسل بشه ,,, این فرم رو بهش میگن : یاتاقان زده ,,,,,,,, در سایر مواردی که راننده به تعمیرگاه میره و یاتاقانها رو مطابق دوره زمانی تعویض میکنه , یاتاقان زدن گفته نمیشه . با سپاس

    7. علیرضا بیات می گوید

      عرض سلام و ادب…
      من پراید ۱۳۱ دارم موتور Euro 4 تک سوز هست…من وقتی که موتور ماشین کاملا سرده و استارت میزنم،صدای تق تق،یا برخورد دو فلز به هم از بالای موتور به راحتی شنیده میشه،حتی بعد اینکه موتور گرم میشه و یه جایی توقف میکنم،احساس میکنم در حالت خلاص هم یه صدای تق تق مانندی میاد،اما موقع حرکت با دور آرام و بالا هیچ صدایی نمیاد…الان با این حساب ماشین یاتاق زده؟
      ممنون میشم که جواب بدید🙏🙏🙏

      1. یدک یار می گوید

        سلام و عرض ادب
        قبل از هر چیز باید متذکر شد که برای تشخیص یاتاقان زدن ماشین باید خودرو از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد تا اطمینان حاصل کرد اما بصورت کلی چند مورد به شما توضیح داده خواهد شد.
        دقت داشته باشید که علائم یاتاقان زدن ماشین شدت متفاوتی دارد که به و خامت مشکل برمیگردد. اینکه خودرو سرد صدای یاتاقان میدهد (اگر پس از بررسی حضوری اطمینان حاصل شد که صدای یاتاقان است) نشان دهنده این است که آسیب هنوز وخیم نیست و در دور بالاتر یا زمانی که روغن موتور گرم میشود صدا یاتاقان ها نیز کم میشود. اما اگر خودرو یاتاقان زده باشد و به این مشکل رسیدگی نکنید علائم شدت یافته و آسیب های جدی به موتور خودرو شما وراد میشود که هزینه های بسیار زیادی را به شما تحمیل میکند.

    8. مصطفی می گوید

      سلام وعرض ادب خسته نباشید خدمت شمابزرگوار
      ماشین من پراید۸۹مشکل ماشین من صبح که ماشین سرده استارت که میزنم یک صدای شبیه یاتاقان میده به محض روشن شودن قعط میشه وقتی درجاگازمیدم هم یک صدای میادمیکانیک گفته ازپیستون ولی یک قطره روغن هم کم نمیکنه قدرت ماشین هم عالیه به نظرشما ازچی میتونه باشه ممنون

      1. یدک یار می گوید

        سلام و عرض ادب
        متاسفانه با توجه به ناقص بودن توضیحات شما نمیتوانیم به اینشکل شما را راهنمایی کنیم اما بصورت کلی اگر خودرو یاتاقان زده باشد، ممکن است میزان صدا کم و زیاد شود اما همواره صدای یاتاقان به گوش میرسد.

    9. Reb می گوید

      با سلام
      فقط خواستم از توضیح مناسب مطالب تشکر کنم.با این توضیحات بنده متوجه مشکل ماشینم شدم و در اولین فرصت به تعمیرگاه مراجعه میکنم.
      ضمنا ممنون از پاسخ به سوالات .

    10. یاسر می گوید

      سلام ماشین بنده ام وی ام ۳۱۵مدل ۹۵ یک ماه ماشینم صافکاری بوده امروز ماشین رو گرفتم دیدم چراغ روغن روشن شده تازگی روغن رو عوض کردم گزاشتم صافکاری حرکت کردم دیدم صدای تق تق میده و ماشین هم الارم روغن میده رفتم تعویض روغنی دیدم دولیتر روغن کم کرده روغن ریختم و فیلتر هم عوض کردم الان ماشین روشن حرکت میکنه صدا میده ولی بی حرکت یه جا هست موتورش لال لال میخواستم یه راهنمایی بکنید

      1. متخصص فنی یدک یار می گوید

        سلام و عرض ادب
        دوست عزیز روشن شدن چراغ روغن به احتمال زیاد به دلیل کمبود روغن خودرو بوده است. دقت داشته باشید که اصلی ترین دلیل یاتاقان زدن ماشین، کمبود سطح روغن و استفاده از روغن بی کیفیت است اما اگر خودرو یاتاقان زده باشد در حالت درجا نیز صدا خواهد داشت و با حرکت و بالا رفتن دور موتور صدا زیادتر میشود. اما اگر فقط در حال حرکت این صدا را میشنوید به احتمال زیاد مشکل از بخش دیگری است.
        باز به این مورد دقت داشته باشید که برای ارائه نظر دقیق و کارشناسی باید خودرو از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد.