اجزای تشکیل دهنده سیستم تعلیق خودرو

سیستم تعلیق خودرو از جمله سیستم های حیاتی و حائز اهمیت محسوب می‌شود که برای هدایت و فرمان پذیری بهتر چرخ ها و جلوگیری از انتقال هر گونه ارتعاش و نوسان به داخل اتاق مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم شامل اجزای مختلفی است که در کنار هم قرار گیری عملکرد درستی را از خود نشان می‌دهند.

شما هم تا به حال چندین بار نام سیستم تعلیق خودرو را شنیده اید اما به راستی می‌دانید که وظیفه این مجموعه سیستم چیست؟ به عبارت ساده تر، سیستم تعلیق خودرو ارتباط میان خودرو و جاده را بر عهده دارد و شامل اجزای مختلفی در بخش جلوبندی و عقب بندی اتومبیل می‌باشد.

این سیستم با توجه به ارتباطی که با اتومبیل و جاده به وجود می‎‌آورد در نهایت رانندگی با نوسانات و ارتعاشات کمتر را برای سرنشینان و راحتی آنها به ارمغان می‌آورد. اگر قصد دارید تا اطلاعات بیشتری درباره نحوه عملکرد و اجزای این مجموعه به دست بیاورید، مقاله ما را تا انتها دنبال کنید.

اجزای تشکیل دهنده سیستم تعلیق چیست؟

اجزای تشکیل دهنده سیستم تعلیق

همانطور که گفته شد، سیستم تعلیق یا فنربندی (Car Suspension) از اجزای مختلفی ساخته می‎شود که هر کدام از آنها وظیفه خاصی را دنبال می‌کنند. این اجزا عبارتند از:

فنر

این قطعه یکی از بخش های اصلی سیستم تعلیق خودرو محسوب می‌شود و بسته به نوع سیستم تعلیق، در شکل های گوناگونی اعم از فنر تخت، لول، و پیچشی ساخته می‌شود. فنر و کمک فنر تقریبا وظیفه ای مشابه به یکدیگر را انجام داده و در این مجموعه به اصطلاح هم گروه محسوب می‌شوند.

از انواع فنر می‌توان به وارد زیر اشاره کرد:

  1. فنر تخت

این نوع فنر در سیستم تعلیق ثابت، به شکل فلز تخت و محکم و قابل انعطاف ساخته می شود که سپس تعدادی از آن ها روی هم چیده می شوند و به عنوان یک مجموعه در سیستم به کار می رود

  • فنر لول

این نوع فنر در واقع میل گرد پیچیده به دور محوری استوانه ای شکل است.

  • فنر پیچشی

خاصیت ارتجاعی این نوع فنر در جهت عقربه های ساعت افزایش و خلاف آن کاهش می یابد.

کمک فنر و انواع آن

کمک فنر

کمک فنر یا جاذب ضربه نیز از دیگر بخش های سیستم تعلیق است. وظیفه این قطعه، جذب ضربات ناشی از حرکت در مسیرهای ناهموار است و به طور کلی ارتعاشات وارده را به خودرو را جذب خود می‌کند.

سیبک

اتصال قطعات در سیستم تعلیق باید به محکم باشند و گاهی نیاز است تا در عین وجود اتصالات محکم، امکان حرکت و چرخش آن ها نیز وجود داشته باشد که در این هنگام از سیبک استفاده می‌شود. سیبک یک گوی فلزی دسته دار است که درون محفظه ای فولادی قرار دارد و دور آن با لاستیک پوشانده شده است و در داخل آن امکان گردش دارد.

بوش

بوش همانند سیبک برای اتصال قطعات مختلف سیستم تعلیق استفاده می‌شود، اما قطعاتی که با بوش به هم متصل شوند فقط در یک جهت میتوانند حرکت کنند و همانند سیبک امکان گردش آنها در هر جهت وجود ندارد.

طبق

طبق قطعه فولادی محکمی است که شاسی را به سیستم تعلیق متصل می‌کند. این قطعه در طرفی که به شاسی متصل می‌شود به بوش ها و در طرف دیگر که به چرخ ها متصل شده اند رابط سیبک ها نیز هستند.

وجود ایراد و اختلال در عملکرد طبیعی هر کدام یکی از قطعات ذکر شده همراه با علائم مختلفی از جمله عدم فرمان پذیری خودرو و وارد شدن ضربات به کابین بروز می‌کند و فرد در اسرع وقت باید نسبت به تعمیر آن اقدام کند.

سیستم تعلیق چکار می‌کند؟

راحتی حرکت در مسیر های هموار و ناهموار بدون وارد شدن ضربه  و نوسانات شدید به داخل اتاق خودرو مهم ترین هدف سیستم تعلیق می‌باشد که توسط عملکرد مستقل و صحیح دیگر اجزا امکان پذیر است. به عبارت دیگر، کیفیت سواری و قابلیت هدایت و کنترل خودرو سه مقوله ای است که سامانه فنربندی خودرو فراهم می‎کند.

زمانی که خودرو در حال حرکت است، چرخ های خودرو ممکن است در اثر عبور از سطوح ناهموار یا حتی برخورد با جسم خارجی دچار نوسان شدید شوند. این نوسان و ارتعاش توسط فنر و کمک فنر به طور کامل گرفته شده و دفع می‌شود.

در مرحله بعدی است که سیبک، طبق، و بوش ها وارد عمل شده و گردش چرخ های خودرو که به وسیله طبق به شاسی متصل شده اند را کنترل کند. در نهایت، این کنترل فرمان پذیری و هدایت چرخ ها را توسط غربیلک فرمان و از طریق راننده فراهم می‌کند. بدون وجود این سیستم، چرخ ها به درستی گردش ندارند، دائم از مسیر منحرف می‌شوند، و هدایت خودرو را با معضل رو به رو می‌کنند. در وهله دوم هم ناهمواری های سطح مسیر باعث وارد شدن کوچک ترین ضربه ای به داخل اتاق خودرو می‌شوند.

مزایا وجود سیستم تعلیق

مزایا سیستم تعلیق خودرو
  • فرمان پذیری بهتر خودرو
  • امکان هدایت موثر در پیچ و خم مسیر
  • افزایش راحتی سرنشینان با جلوگیری از ورود نوسانات به داخل اتاق
  • امکان گردش چرخ های خودرو به جهات مختلف از طریق غربیلک فرمان
  • کنترل میزان فاصله چرخ ها از سطح زمین

انواع سیستم تعلیق

سیستم تعلیق مک فرسون

این نوع سیستم تعلیق یکی از ارزان ترین و متداول ترین انواع این مجموعه محسوب می‌شود. در این نوع فنربندی، فنر ها به شاسی متصل هستند و تعداد ضرباتی ممکن است وارد اتاق خودرو شود. وزن کلی خودرو نیز توسط کمک فنر ها تحمل می‌شود. هزینه نگه داری سیستم تعلیق مک فرسون پایین بوده و به طور معمول در بیشتر خودرو ها استفاده می‌شود.

سیستم تعلیق مستقل

سیستم تعلیق مستقل از بهترین و کم ارتعاش ترین انواع فنربندی خودرو است. در این نوع سیستم فنربندی، هر چرخی مستقلا دارای سیستم تعلیق مختص به خود است و به همین دلیل عملکرد بسیار نرم و روانی دارد. هنگامی که به چرخ ها ارتعاش وارد شود، فقط همان چرخ متحمل ضربه خواهد شد و دیگر چرخ ها بدون لرزش باقی می‌مانند.

به عبارت دیگر، هر چرخ به طور جداگانه نوسان می کند و این نوسان در چرخ دیگر تأثیر نمی گذارد. بنابراین وقتی به یک تایر ضربه وارد شود، فقط همان چرخ به ارتعاش در آمده و بر چرخ دیگر تأثیری نمی‌گذارد. ازاین رو، این سیستم نسبت به تعلیق ثابت نرم تر است.

سیستم تعلیق طبق دار دوبل

نرمی و روانی سیستم تعلیق طبق دار دوبل بسیار بالاست و هدایت و کنترل خودرو را به طور کامل به وجود می‌آورد. دلیل این نرمی بالا، بکار گیری دو طبق در زیر و بالا که فنر مارپیچی در بین آنها نیز قرار می‌گیرد و روان تر شدن هر چه بیشتر خودرو را به ارمغان می‌آورد.

نظرات بسته شده است.