بررسی علت گاز خوردن ماشین و راه حل آن

به طور کلی گاز خوردن ماشین دلایل مختلفی دارد که هر کدام از آن ها در شرایط خاصی بروز پیدا می کند، به طور مثال دلایل و مشکلاتی که در زمان خلاصی ماشین باعث هرز گاز خوردن خودرو می شوند، در زمان راه رفتن خودرو صدق نمی کنند و…..

“علت گاز خوردن خود به خود ماشین چیست؟” به نظر می‌رسد که گاز خوردن خودرو در بعضی از شرایط بی دلیل رخ می‌‌دهد، اما مطمئن باشید که هیچ اتفاقی بی دلیل نیست، در این مقاله هدف خود را بر روی شناخت اینکه چرا ماشین گاز میخوره در حالت‌های مختلف متمرکز کرده‌ایم تا در صورت رویارویی با چنین مشکلی بتوانیم به راحتی آن را درک کرده و حل و فصل نمایید. معمولا علت اصلی گاز خوردن خودرو در شرایط مختلف خرابی استپر موتور است که پیشنهاد می‌کنیم اول به آن نگاهی بی‌اندازید و سپس به سراغ بررسی دیگر قطعاتی که به شما خواهیم گفت، بروید.

در ادامه این مطلب قصد داریم به شما بگوییم که چرا ماشین خودش گاز میخوره و چه مواردی را برای دانستن دلایل گاز خوردن ماشین باید بررسی کنید.

علت گاز خوردن و راه نرفتن خودرو

علت گاز خوردن خودرو در حالت خلاص

“علت گاز خوردن ماشین در حالت خلاص به چه دلیلی است؟” گاهی اوقات مشکل گاز خوردن خودرو در حالت خلاص اتفاق می‌افتد، به طوری که ناگهانی دور موتور افزایش پیدا می‌کند. در خودروهای دنده اتوماتیک و خودروهای معمولی هم این موضوع به طور یکسان رخ می‌دهد، دلایل عمده و متعددی برای گاز هرز خوردن ماشین وجود دارد که در ادامه در خصوص تمامی این دلایل توضیحات کامل و کافی را ارائه خواهیم کرد. به طور کلی می‌توان گفت که ۸ دلیل برای اینکه چرا ماشین گاز میخوره وجود دارد:

۱. خرابی استپر موتور

دیگر دلیل گاز خوردن ماشین خراب شدن استپر است که باید سریعا تعمیر شود. استپر موتور یکی از قطعاتی است که میزان گاز خوردن ماشین را کنترل می‌کند، در صورتی که این قطعه دچار خرابی، شکستگی و یا حتی استهلاک و فرسودگی شود می‌تواند علت بد گاز خوردن خودرو در حالت خلاص باشد.

۲٫ خرابی دریچه گاز

دومین قطعه می‌تواند مربوط به دریچه گاز خودرو باشد، دریچه گاز قطعه ای است که در خودروها وجود دارد و میزان گاز خوردن را کنترل می‌کند، در خودروهایی که تولید سال ۱۳۹۵ به بعد هستند و سبک تولید بالاتری دارند، این دریچه گازها از حالت سیمی به حالت برقی تغییر پیدا کرده‌اند، خودروهایی همچون سمند در کلاس های مختلف و پژو پارس نمونه های این تغییر هستند.

اگر خود به خود گاز خوردن ماشین را در خودروی خود تجربه می‌کنید، حتما دریچه گاز را بررسی کنید. خرابی دریچه گازهای برقی متاسفانه بیشتر از دریچه گازهای سیمی رخ می‌دهد و همین موضوع باعث شده است تا افرادی که از این قضیه آگاه هستند، نسبت به خرید ماشین‌هایی با دریچه گاز برقی تمایل کمتری داشته باشند.

۳٫ خرابی مپ سنسور

مپ سنسور همان طور که از نامش مشخص است، قطعه‌ای الکترونیکی است، مپ سنسور به شکل کاملا مستقیم و بی واسطه به کامپیوتر مرکزی خودرو یا همان ECU وصل می‌شود، این سنسور وظیفه دارد تا میزان دقیق و واضح هوای مکش شده به داخل خودرو را گزارش دهد، اگر این سنسور دچار خرابی و مشکل شود، امکان آن وجود دارد که دلیل گاز هرز خوردن ماشین در حالت خلاص را پیدا کرده باشید.

۴٫ خرابی انژکتور

انژکتور نیز می‌تواند یکی از دلایلی باشد که خودرو حتی در حالت خلاص نیز گاز بخورد، اگر بخواهیم به زبان کاملا ساده خود انژکتور و وظیفه آن را توضیح دهیم، باید بگوییم که انژکتور در واقع نوعی شیر برقی و الکترونیکی محسوب می‌شود که می‌تواند مقدار و حجم دقیق سوخت مورد نیاز را در هر لحظه برای خودرو تامین کند.

حال فرض کنید این قطعه خراب شده باشد و ماشین در حالت خلاص قرار داشته باشد که یعنی نسبت به زمانی که شما با سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی می‌کنید، نیاز به سوخت کمتری دارد، اگر انژکتور خراب سوخت بیشتری را برای خودرو تامین کند، سوخت بیشتری سوزانده می‌شود و انرژی بیشتری نیز تولید می‌شود که در نهایت سبب می‌شود تا ماشین بی دلیل در حالت خلاص گاز بخورد.

۵٫ خرابی سنسور دور موتور

البته که خرابی سنسور دور موتور نیز می‌تواند دلیل گاز خوردن ماشین باشد. یکی دیگر از سنسورها و قطعات برقی که در خودرو وجود دارد، سنسور دور موتور است، اما وظیفه این سنسور چیست؟ این سنسور که برخی از افراد آن را با نام سنسور موقعیت میل لنگ و یا حتی سنسور ESS نیز می‌شناسند، وظیفه دارد تا تمام تحرکات دور موتور را به صورت لحظه ای و آنی به ECU خودرو یا همان کامپیوتر مرکزی گزارش دهد.

اگر سنسور ESS دچار خرابی شود، چند حالت امکان دارد رخ دهد، حالت اول گاز خوردن بی دلیل ماشین در زمانی که ماشین خلاص است، حالت دوم عدم کارکرد صحیح و درست خودرو و حالت سوم نیز استارت خوردن و عدم روشن شدن خودرو است.

۶٫ خیس شدن قطعات

شاید تعجب کنید اما با آن که خودروها به دقت آب بندی می‌شوند و تمامی شرایط رعایت می‌شود تا قطعات برقی و الکترونیکی خودرو در شرایط مختلف خیس نشوند، باز هم این موضوع رخ می‌دهد که گاهی اوقات به دلیل روش‌های شستشویی که افراد به کار می‌برند برخی از قطعات الکترونیکی با آب تماس پیدا کنند و دچار خطا شوند.

یکی از مشکلات رایج که پس از این اتفاق رخ می‌دهد، گاز خوردن بی دلیل ماشین در حالتی است که دنده خلاص است و خودرو هیچ حرکتی ندارد، برای برطرف سازی این مشکل نیز باید از روش‌هایی که در مورد سنسور دور موتور گفته شده استفاده کنید که دیاگ زدن و فلش کردن قطعه الکترونیکی شامل آن می‌شود و دیگر شاهد اینکه ماشین خودش گاز میخوره نیستید.

۷٫ کامپیوتر مرکزی

در خودروهای جدید که تمام اجزا و قطعات ماشین تحت کنترل کامپیوتر هستند، وجود یک کامپیوتر و هوش مرکزی به چشم می‌خورد، ECU در تمامی خودروهای جدید وجود دارد، گاهی اوقات خراب شدن قسمتی خاص در هارد و یا مادربورد کامپیوتر مرکزی و یا حتی به وجود آمدن یک خطای اشتباه در این قطعه سبب گاز خوردن بی دلیل پس از روشن شدن موتور خودرو می‌شود.

برای رفع این مشکل باید در ابتدا از دستگاه دیاگ استفاده کنید و یا ECU را فلش کنید تا مشکل برطرف شود، در موارد شدیدتر و خاص تر نیاز به تعمیر اساسی و تخصصی ECU دارید.

۸٫ خرابی سیم و پدال

یکی از رایج ترین و البته کم هزینه ترین مشکلاتی که می‌تواند باعث شود تا خودرو در حالت خلاص بی دلیل گاز بخورد، آن است که احتمال خرابی و فرسودگی سیم و پدال گاز وجود داشته باشد، رفع مشکل ماشین گاز میخوره به راحتی قابل حل است، بنابراین پیش از تعویض هر قطعه دیگری سیم و پدال را بررسی کرده و در صورت وجود حتی کوچک‌ترین خراش و یا خرابی، آن را برطرف سازید.

علت گاز خوردن ماشین در حال حرکت چیست؟

علت گاز خوردن ماشین در حال حرکت می‌تواند به دلایل زیر باشد:

۱٫ وجود مشکل در استپر

استپر موتور یکی از قطعاتی است که شتاب خودرو به دست آن مدیریت می‌شود و در صورتی که این قطعه خراب شده و یا آسیب دیده باشد، به احتمال زیاد علت گاز خوردن خودرو همین قطعه است.

۲٫ مشکل در سیستم تهویه

اگر سیستم تهویه ماشین نقص داشته باشد، یعنی اینکه فیلتر هوا دچار گرفتگی یا خرابی شده است که باعث گاز خوردن ماشین می‌شود و باید آن را به موقع تعویض کرد.

۳٫ مشکل در سیستم احتراق

خرابی در قطعات سیستم احتراق می‌تواند از سمت خرابی سیم‌کشی اصلی موتور یا سنسورها باشند که در آخر باعث گاز خوردن ماشین در حال حرکت می‌شود.

۴٫ خرابی سیستم سوخت رسانی

یکی از جواب‌های برای سوال چرا ماشین گاز میخورد، خرابی سیستم سوخت رسانی است. اگر خطوط سوخت، فیلتر سوخت یا پمپ سوخت مشکل داشته باشند، ممکن است سوخت به درستی به محفظه احتراق تزریق نشود و در نتیجه ماشین در حال حرکت گاز بخورد.

۵٫ وجود مشکل در سیستم تزریق سوخت

اگر سیستم تزریق سوخت دچار نقص فنی یا انسداد شود، این احتمال وجود دارد که سوخت به طور کامل تزریق نشده و ماشین در حال حرکت گاز بخورد.

علت گاز خوردن ماشین هنگام تعویض دنده

علت گاز خوردن ماشین هنگام تعویض دنده ممکن است به دلایل زیر باشد:

۱٫ بروز مشکل در استپر

یکی دیگر از علت‌های گاز خوردن ماشین در زمان تعویض دنده خرابی استپر است که چک کردن آن نیز بسیار مهم است و در صورتی خرابی باید تعمیرات لازم اعمال شود.

۲٫ اختلال در سنسور دریچه گاز خودرو

زمانی که شما پدال گاز را فشار می‌دهید، سنسور اطلاعات را دریافت کرده و به کنترل یونیت دستور می‌دهد که پاشش سوخت انجام بگیرد. در صورت بروز مشکل در این سنسور مقدار سوخت تعیین شده، با اختلال روبرو شده و در نهایت گاز خوردن خودرو حین تعویض دنده را به همراه خواهد داشت.

۳٫ وجود اختلال در سیم پدال و دریچه گاز

برای تعیین مقدار مناسب پاشش سوخت، پدال گاز زیر پای راننده تعبیه شده است که توسط سیم پدال به اهرم متصل می‌شود. پتانسیومتر این اطلاعات را به کامپیوتر خودرو منتقل می‌کند که مقدار سوخت تزریقی را محاسبه می‌کند. بنابراین اگر این سیستم مشکلی داشته باشد نمی‌تواند اطلاعات صحیح را به ECU منتقل کند و باعث گاز خوردن خودرو در هنگام تعویض دنده می‌شود.

۴٫ مشکل در سیستم تزریق سوخت

از دیگر دلایل گاز خوردن ماشین هنگام تعویض دنده می‌توان به مشکل در سیستم تزریق سوخت اشاره کرد. اگر سیستم تزریق سوخت دچار خرابی یا نقص فنی شود، ممکن است در هنگام تعویض دنده سوخت به مقدار مناسبی تزریق نشده و در این صورت ماشین خودش گاز میخوره.

۵٫ خرابی ECU موتور

ECU یا همان کامپیوتر خودرو وظیفه دارد تا تمامی اطلاعات را دریافت کرده و بعد از پردازش آن‌ها دستورات لازم را صادر کند. اگر که اختلالی در این قطعه وجود داشته باشد، تجزیه و تحلیل به درستی انجام نگرفته و دستورات به درستی ارسال نمی‌شوند. همین امر نیز می‌تواند موجب گاز خوردن ماشین هنگام تعویض دنده شود.

علت گاز خوردن ماشین بعد از تعویض استپر

علت گاز خوردن ماشین پس از تعویض استپر ممکن است به دلایل زیر باشد:

۱٫ عدم نصب صحیح استپر

اگر در وسیله نقلیه‌تان خود به خود گاز خوردن ماشین را دارید، حتما استپر ماشین را بررسی نمایید. در صورتی که استپر جدید به درستی نصب نشده باشد، می‌تواند باعث نفوذ هوا به محفظه سوخت شده و باعث گاز خوردن خودرو شود.

۲٫ خرابی در سیستم سوخت

تعویض استپر بدون استفاده از وسایل ایمنی مناسب می‌تواند منجر به آلوده شدن سیستم سوخت شود. ذرات و آلودگی‌های مختلفی وارد خطوط سوخت شده و در نتیجه باعث گاز خوردن ماشین شوند.

۳٫ تنظیمات نادرست

در برخی موارد، تغییراتی در تنظیمات ماشین پس از تعویض استپر اعمال می‌شود. این تغییرات ممکن است شامل تغییرات در سیستم سوخت و هوا باشد که می‌توانند ترکیب صحیح سوخت و هوا را تخریب کنند و به گاز خوردن ماشین منجر شوند.

علت گاز خوردن ماشین هنگام استارت

علت گاز خوردن ماشین هنگام استارت ممکن است به دلایل زیر باشد:

۱٫ خرابی استپر موتور

دیگر دلیلی که می‌توان باعث گاز خوردن بی دلیل خودرو در هنگام استارت شود، خرابی استپر خودرو است که بررسی آن را نیز باید در دستور کار قرار دهید.

۲٫ احتمال خرابی دریچه گاز

دیگر قطعه‌ای که دلیل گاز خوردن ماشین است، می‌تواند خرابی دریچه گاز باشد که باید آن را بررسی کرد. برای تعیین مقدار مناسب سوخت تزریق شده، پدال گاز در پای راننده نصب شده و توسط سیم پدال به جوی استیک متصل می شود. پتانسیومتر این اطلاعات را به کامپیوتر خودرو منتقل می کند که میزان سوخت تزریق شده را محاسبه می کند. بنابراین اگر مشکلی در این سیستم پیش بیاید، نمی تواند اطلاعات صحیح را به ECU منتقل کند و باعث گاز گرفتن خودرو در هنگام تعویض دنده می شود.

۳٫ مشکل در سیستم احتراق

ممکن است سیستم احتراق ماشین شامل کمپرسور، کابل‌ها یا سنسورها دچار خرابی یا نقص فنی باشد. در نتیجه، ترکیب صحیح سوخت و هوا برای احتراق فراهم نمی‌شود و خود به خود گاز خوردن ماشین انجام می‌شود.

۴٫ مشکل در سیستم تزریق سوخت

اگر سیستم تزریق سوخت ماشین دچار نقص یا خرابی شود، ممکن است سوخت به طور درستی به محفظه احتراق تزریق نشود و باعث گاز خوردن شود.

۵٫ مشکل در سیستم سوخت رسانی

اگر خطوط سوخت، فیلتر سوخت یا پمپ سوخت مشکل داشته باشند، ممکن است سوخت به طور نادرستی به موتور رسانده شود و گاز خوردن رخ دهد.

۶٫ مشکل در سیستم تهویه

در برخی موارد، مشکلات در سیستم تهویه ماشین می‌توانند باعث گاز خوردن در هنگام روشن شدن شوند. در صورت معیوب‌ بودن فیلتر هوا یا گرفتگی این قطعه، هوای کافی به موتور منتقل نمی‌شود و ماشین گاز نمی‌خورد.

۷٫ استفاده از سوخت بی‌کیفیت

یکی از جواب‌های برای سوال چرا ماشین گاز میخورد، استفاده از سوخت بی‌کیفیت است. استفاده از سوختی با کیفیت پایین می‌تواند بر روی سیستم سوخت‌رسانی و قطعات وابسته به آن تاثیر بگذارد و احتمال تشکیل رسوب را بیشتر کند که همین امر می‌تواند موجب گاز خوردن ماشین هنگام استارت شود.

چرا رفع گاز خوردن ماشین مهم است و چه عوارضی دارد

“رفع مشکل گاز خوردن ماشین” بسیار مهم است و عوارض گاز خوردن خودرو نیز می‌تواند جدی باشد. در ادامه در این باره توضیح می‌دهیم:

۱٫ عملکرد نامناسب موتور

هرز گاز خوردن ماشین می‌تواند عملکرد موتور را تحت تأثیر قرار دهد. این مشکل می‌تواند باعث افت قدرت موتور، افزایش مصرف سوخت، افزایش آلودگی محیطی و کاهش عمر مفید موتور شود.

۲٫ آلودگی هوا و محیط

یکی از دلایل گاز خوردن ماشین آلودگی هوا و محیط است. گاز خوردن خودرو باعث آلودگی هوا و محیط می‌شود. اگر برایتان سوال است که خطرات گاز خوردن ماشین چیست، باید بدانید که سوخت بی‌کیفیت و ناقصی که در محیط رها می‌شود، منجر به انتشار آلاینده‌های زیست محیطی، مانند ذرات معلق و گازهای مضر، خواهند شد. این آلودگی می‌تواند برای انسان‌ها و محیط زیست ضرر و خطر ایجاد کند.

۳٫ افزایش هزینه سوخت

از دیگر خطرات گاز خوردن ماشین، افزایش مصرف سوخت است. اگر ماشین به طور نامعمولی سوخت مصرف کند، کارایی سیستم سوخت و احتراق کاهش یافته و در نتیجه مصرف سوخت افزایش می‌یابد. این موضوع می‌تواند هزینه‌های سوخت و سفر را افزایش دهد.

۴٫ خطر برای سلامتی

گاز خوردن خودرو می‌تواند به طور مستقیم تاثیری بر سلامتی افراد داشته باشد. انتشار آلاینده‌های محیطی و گازهای مضر می‌تواند به عوارضی مانند تنفس مشکل، التهاب ریه، آلرژی‌ها، افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان منجر شود.

گاز خوردن بی دلیل خودرو در حالت خلاص

راهکارهای رفع مشکل گاز نخوردن خودرو

“راهکارهای رفع مشکل گاز خوردن” خودرو بسیار ساده است و پیشنهاد می‌کنیم آن‌ها را مطالعه کنید.

۱٫ مراجعه به تکنسین متخصص

در صورت مواجهه با مشکل گاز خوردن خودرو، بهتر است به یک تکنسین ماهر و متخصص مراجعه کنید. او می‌تواند دلیل دقیق گاز هرز خوردن ماشین را تشخیص داده و تعمیرات لازم را انجام دهد.

۲٫ بررسی و تعویض قطعات معیوب

یکی دیگر از ساده‌ترین راهکارهای رفع مشکل گاز خوردن ماشین، بررسی قطعات مرتبط با سیستم احتراق و سوخت رسانی ماشین، مانند بوجی، کابل‌های اشتعال، فیلتر سوخت و سیستم تزریق سوخت، اهمیت دارد. در صورت وجود خرابی یا نقص در این قطعات، تعویض آن‌ها ممکن است مشکل را رفع کند.

۳٫ استفاده از سوخت با کیفیت

استفاده از سوخت با کیفیت و از جای معتبر و معتبر خریداری شده، مهم است. سوخت نامناسب می‌تواند باعث آلودگی سیستم سوخت و احتراق شود. انتخاب سوخت با کیفیت و مناسب برای خودروتان می‌تواند مشکل گاز خوردن را کاهش دهد.

۴٫ توصیه‌های تولیدکننده خودرو

راهنمایی‌ها و توصیه‌های تولیدکننده خودرو را رعایت کنید. این شامل تعویض مواد مصرفی به موقع (مانند فیلترها و روغن) و نگهداری صحیح و منظم از خودرو است.

۵٫ نظم در تعمیرات و نگهداری

نگهداری و تعمیرات دوره‌ای و منظم برای خودروتان انجام دهید. این شامل تعویض روغن موتور به موقع، بررسی سیستم ترمز، سیستم تزریق سوخت و دیگر قطعات است.

۶٫ توجه شرایط رانندگی

رعایت شرایط رانندگی بهینه، مانند ترافیک و شرایط جاده، و استفاده صحیح از دنده‌ها و ترمزها نقشی مهم در جلوگیری از گاز خوردن خودرو دارد.

علت دیر پایین آمدن دور موتور

گاهی اوقات زمانی که گاز می‌دهید و سپس پدال گاز را رها می‌کنید، دور موتور کندتر از حالت عادی پایین می‌آید و گویا هنوز هم در حال فشار دادن پدال خودرو هستید، برای این موضوع دو دلیل عمده و مهم وجود دارد که می‌توان به خرابی استپر موتور و همچنین عدم وجود صفحه و دیسک اشاره کرد.

سخن پایانی درباره گاز هرز خوردن ماشین

به طور کلی گاز خوردن بی دلیل خودرو یا کم و زیاد شدن گاز ماشین عوامل مختلفی دارد که هر کدام از آن‌ها در شرایط خاصی بروز پیدا می‌کند، به طور مثال دلایل و مشکلاتی که در زمان خلاصی ماشین باعث گاز هرز خوردن ماشین می‌شوند، در زمان راه رفتن خودرو صدق نمی‌کنند، در هر حال در صورتی که هر کدام از قطعات خودرویتان خراب شده است و نیاز به تعویض دارد، بهتر است قطعه یدکی که خریداری می‌کنید، اصل و با کیفیت باشد.

برای خرید یک قطعه اصل و با کیفیت بهتر است به فروشگاه های معتبری همچون فروشگاه لوازم یدکی یدک یار مراجعه کنید، این فروشگاه علاوه بر تامین قطعه مورد نظر شما، ضمانت نامه اصل بودن کالا را نیز ارائه می‌کند که از کیفیت و اصالت کالا مطمئن شوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 نظرات
  1. رضا می گوید

    سلام. من یک جک اس ۵ دارم بین دنده ۲ و ۳ و یا ۳ و ۴ یا برعکس در حالت اتومات(حالت d)گاهی وقتها گاز میدی ولی انگار ماشین روحالت خلاص باشه و راه نره فقط گاز میخوره بعد از یک یا دو ثانیه دوبار درست میشه. لطفا راهنمایی کنید خیلی رو اعصابمه.

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      به احتمال خیلی زیاد مشکل از گیربکس خودرو شماست و باید حتما خودرو از نزدیک توسط متخصصی بررسی شود تا علت این مشکل بصورت دقیق پیدا و رفع گردد. متاسفانه امکان راهنمایی بیشتر بصورت شفاهی یا تلفنی وجود ندارد و از طرفی این مورد خاص حتما باید توسط متخصصی مجرب بررسی شود که اطلاعات فنی دقیق داشته و با خوردو شما کاملا آشناست.
      اکیدا پیشنهاد میکنم هرچه سریع تر خودرو خود را به تعمیرکار نشان دهید و مشکل را مرتفع سازید، معمولا پشت گوش انداختن اینگونه خرابی ها باعث آسیب رساندن به سایر قطعات شده و هرچه دیرتر اقدام به تعمیر این مشکل کنید احتمال زیاد هزینه تعمیرات بیشتری را متحمل خواهید شد.

  2. احمد زاده می گوید

    واقعن خداوند همیشه یار ویاورشما باشه من ماشینم پراید پا روی ترمز میگذاشتم ماشین گاز میخورد ۱۰ جا بوردمش یک ملیون الکی هزینه کردم تا اینکه همین مقاله رابرای استاد کار خواندم ماشین دریچه گاز خراب بود