از کجا بفهمیم باتری خراب است یا دینام؟ آگاهی از اینکه آیا دینام، باتری را شارژ می کند یا خیر

باتری و دینام قطعاتی حیاتی و مهم برای خودرو محسوب می شوند که به نوعی مکمل یکدیگر می باشند. باتری ماشین و دینام طبیعتاً عمر مشخصی دارند و بعد از آن دچار خرابی می شوند. به همین دلیل ما در این مقاله به این موضوع که از کجا بفهمیم باتری خراب است یا دینام و سایر موارد مربوطه پرداخته‌ایم.

شما می روید تا ماشینتان را روشن کنید، اما وقتی سوییچ را می چرخانید ماشین روشن نمی شود. اگر ماشین شما روشن نمی شود، اغلب به دلیل خرابی باتری یا دینام (Signs of a Bad Alternator or Battery) است. به همین منظور ما در این مقاله به بررسی اینکه “از کجا بفهمیم باتری خراب است یا دینام” پرداخته ایم، پس تا پایان این مطلب همراهمان باشید.

از کجا بفهمیم باتری خراب است یا دینام

از کجا بفهمیم باتری خراب است یا دینام

اگر خودروی شما در روشن شدن مشکل دارد، ممکن است مقصر باتری یا دینام باشد. اما کدام یک از اینها ممکن است خراب باشند؟ خبر خوب این است که یک راه نسبتاً آسان برای جواب این سوال وجود دارد.

اول اینکه مهم است بدانیم دینام ماشین و باتری ماشین چگونه باهم کار می کنند. باتری ماشین شما به طور موثر منبع انرژی برای بسیاری از عملکردهای مختلف در هنگام خاموش بودن وسیله نقلیه، از جمله راه اندازی ماشین شماست. دینام ماشین شما به شارژ باتری ماشین در زمانی که موتور روشن است کمک می کند. این دو قطعه خودرو دست به دست هم می دهند تا جریان الکتریسیته را در خودروی شما حفظ کنند تا مطمئن شوید کارها به خوبی پیش می روند.

اگر ماشین شما اصلاً روشن نمی شود، ممکن است باتری خودرو شما تمام شده باشد. اگر ماشین شما برای مدت کوتاهی روشن می شود و به شما این امید را می دهد که همه چیز خوب است، اما بلافاصله متوقف می شود، احتمالاً مشکل دینام را دارید.

برای اینکه بفهمید باتری خراب است یا دینام، مجموعه‌ای از کابل های باتری به باتری را بردارید و خودرو را از این طریق روشن کنید تا ببینید آیا مشکل از باتری است یا دینام.

علائم خرابی باتری ماشین

علائم رایج باتری خراب عبارتند از:

کم نور بودن چراغ های داشبورد و چراغ های جلو

اگر چراغ های داشبورد کم نور هستند، احتمالاً مشکلی در باتری ماشین شما وجود دارد. سعی کنید برف پاک کن ها، چراغ ها و… را روشن کنید و سپس آن ها را خاموش کنید و یک بار دیگر سعی کنید ماشین را روشن کنید تا ببینید اتفاقی می افتد یا خیر.

تمام شدن عمر باتری ماشین

باتری ماشین به طور معمول می تواند ۲ تا ۳ سال عمر کند، بنابراین اگر در این بازه‌ی زمانی قرار دارد ممکن است زمان آن رسیده باشد که باتری جدید را خریداری کنید.

ماشین به سختی استارت می خورد

روشن کردن ماشین و راه اندازی آن باید آسان باشد. اگر استارت زدن ماشین بیش از حد معمول زمان می برد، می تواند به معنی مشکل باتری باشد.

خوردگی یا سولفاته شدن سر باتری ماشین

اگر خوردگی و سولفاته شدن سر باتری ماشین را مشاهده می کنید، به این معنی است که باتری ماشین شما خراب شده است و نیاز به تعویض دارد. برای آشنایی بیشتر با این موضوع می توانید مقاله علت سولفاته شدن سر باتری ماشین را از مجله یدک یار مطالعه کنید.

باتری بوی عجیبی می دهد

اگر بوی تخم مرغ فاسد و بویی شبیه به پوسیدگی را استشمام می کنید، به این معنی است که گازهای باتری به بیرون نشت می کنند. این موضوع می تواند جدی باشد، بنابراین در اسرع وقت به باتری نگاهی بیندازید و آن را تعویض کنید.

علائم خرابی دینام

علائم خرابی دینام

اگر مطمئن شدید که باتری مشکلی ندارد و فکر می کنید که مشکل از دینام باشد، باید به برخی از علائم هشدار دهنده توجه کنید:

صدای کلیک یا صدای غرغر

اگر هنگام روشن کردن ماشین صدای غرغر یا صدای کلیک را می شنوید، ممکن است به این معنی باشد که دینام خراب است.

کم نور شدن تدریجی چراغ های داشبورد

در حین رانندگی به روشنایی چراغ های داشبورد توجه کنید. اگر چراغ های داشبورد به تدریج کم نور می شوند، دینام خودرو خراب است.

استشمام بوی سوختن لاستیک یا سیم داغ

اگر در ماشین خود این بوها را استشمام می کنید، به این معنی است که زمان تعویض دینام فرا رسیده است.

لوازم جانبی خودرو به درستی کار نمی کنند

اگر رادیو ماشین، شیشه های برقی یا هر وسیله جانبی دیگری آنطور که باید کار نمی کنند، می تواند نشانه‌ای باشد بر اینکه برق کافی برای عملکرد صحیح این لوازم وجود ندارد که مقصر اصلی دینام خودرو است.

باتری بدون دینام چقدر کار میکند

یکی از سوالات مهم و پر تکرار این است که باطری ماشین بدون دینام چقدر کار میکند؟ مدت زمانی که یک خودرو می تواند با باتری بدون دینام کار کند به عوامل مختلفی از جمله آمپر باتری، بار الکتریکی روی سسیتم، سلامت باتری و سایر موارد بستگی دارد. به طور کلی باتری خودرو بسته به این عوامل می تواند حدود ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت بدون دینام کار کند. رانندگی با دینام خراب ماشین بار الکتریکی روی سیستم برقی خودرو را افزایش می دهد و اینکار باعث می شود باتری ماشین به سرعت تخلیه شود.

چگونه بفهمیم دینام، باتری را شارژ می کند

هنگام تشخیص مشکل باتری، باید دینام خودرو را بررسی کنید تا ببینید آیا درست شارژ می شود یا خیر. اگر دینام درست کار نکند، باتری به آرامی تخلیه می شود. اگر باتری ماشین شما خالی شده باشد، سیستم های الکتریکی مهم خودرو را اجرا نمی کند. برای اینکه بفهمیم آیا دینام، باتری را شارژ می کند مراحل زیر را دنبال کنید:

ماشین خود را روشن کنید، اگر چراغ های جلو کم نور باشد، دینام در حال خاموش شدن است.

پس از خاموش کردن خودرو، از محکم بودن اتصالات بین دینام و باتری اطمینان حاصل کنید. همچنین تسمه دینام را برای وجود آسیب دیدگی بررسی کنید.

دوباره خودرو را استارت بزنید. اگر ماشین شما روشن نمی شود، باید از تقویت کننده باتری یا روش باتری به باتری استفاده کنید تا خودرو روشن شود.

برای تست دینام یک مولتی متر یا ولتاژ سنج را وصل کنید و سپس موتور را خاموش کنید. بررسی کنید تا ببینید چند ولت روی دستگاه نماش داده می شود. این عدد باید بین ۱۳٫۶ تا ۱۴٫۳ باشد.

اگر دینام، باتری را شارژ نمی کند با مکانیک خود صحبت کنید و سپس دینام ماشین خود را تعویض کنید.

از کجا بفهمیم باتری ماشین خوابیده

یکسری موارد وجود دارد که به شما اطلاع می دهد باتری ماشین خوابیده:

  • متورم شدن باتری ماشین
  • بوی عجیب و غریب از باتری
  • تمام شدن عمر باتری ماشین
  • کم نور شدن چراغ های داشبورد یا چراغ های جلو
  • استارت نخوردن ماشین
  • ماشین روشن می شود، ولی مجدداً خاموش می شود
  • سولفاته شدن سر باتری ماشین

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به باتری خراب یا دینام خراب دارید خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.