همه چیز درباره درجا کارکردن ماشین

قطعاً تا به حال اصطلاح درجا کارکردن ماشین به گوشتان خورده، اما آیا می دانید این کار برای ماشین مفید است یا خیر. ما در این مقاله به بررسی درجا کار کردن ماشین پرداخته‌ایم تا آنچه که لازم است را درباره این موضوع بدانید.

درجا کارکردن ماشین” به معنای روشن ماندن موتور و کار کردن آن در حالت بیکار می باشد. رانندگان گاهی اوقات در شرایطی مانند پشت چراغ قرمز یا پارک کردن موقت، به ماشین اجازه می دهند که به طور درجا کار کند که این کار صرفاً یک نوع عادت است. البته درجا کار کردن ماشین می تواند مضراتی هم داشته باشد که به همین دلیل ما در این مقاله قصد داریم به همه چیز درباره درجا کارکردن ماشین (Idle Engine) بپردازیم تا با این موضوع آشنایی پیدا کنید.

درجا کار کردن ماشین در زمستان

درجا کار کردن ماشین در زمستان

اگر شما هم یکی از رانندگانی هستید که فکر می کنید مهم است ماشین خود را روشن کنید و اجازه دهید در حالت درجا کار کند تا موتور در هوای سرد زمستان گرم شود، ممکن است به موتور ماشین بیشتر آسیب بزنید تا اینکه از آن مراقبت کنید. در گذشته اکثر خودروها کاربراتوری بودند و این موتورها در زمستان نیاز به گرم کردن داشتند چراکه کاربراتورها نمی توانستد نسبت هوا و سوخت را در هوای سرد به طور دقیق تنظیم کنند. در هوای سرد، کاربراتورها نمی توانند تمام بنزینی را که وارد موتور می کنند را تبخیر کنند، بنابراین مقداری از آن به جای سوختن در حین احتراق، به صورت مایع باقی می ماند. به همین منظور کاربراتور برای اینکه به درستی کار کند نیاز است که خودرو در حالت درجا کار کند تا موتور گرم شود، در غیر این صورت با خطر از کار افتادن و خرابی های مختلف مواجه خواهید شد.

اما امروزه اکثر خودروها دارای یک سیستم تزریق سوخت الکتریکی می باشند که بدون توجه به دمای محیط، به حفظ ترکیب کامل هوا و سوخت مورد نیاز برای یک احتراق کمک می کنند. بنابراین درجا کار کردن ماشین در زمستان دیگر ضروری نیست چراکه سنسورهای تزریق سوخت الکترونیکی خودروی شما بدون توجه به دمای بیرون، مخلوط هوا و سوخت را در زمان واقعی تنظیم می کند. سازندگان معتقند که خودروهایی با سیستم های تزریق سوخت مدرن را می توان بلافاصله پس از روشن کردن، رانندگی کرد و نیازی گرم شدن یا درجا کار کردن آنها نیست. 

علاوه بر این، درجا کارکردن ماشین در زمستان نه تنها باعث هدر رفتن سوخت می شود، بلکه روغن هایی که در موتور جریان دارند باعث می شوند سیلندرها و پیستون ها آسیب ببینند. همانطور که می دانیم روغن کمتر به معنای اصطکاک بیشتر، سایش و خرابی بیشتر و عمر کوتاه تر موتور ماشین است. علی‌رغم این باور که در زمستان ماشین باید درجا کار کند تا گرم شود، بسته به شرایط رانندگی معمولاً بین ۵ تا ۱۵ دقیقه طول می کشد تا موتور ماشین شما به دمای کارکرد مطلوب خود برسد. پس درجا کارکردن ماشین در زمستان استرس زیادی را به موتور وارد می کند و آسیب های مختلفی را به همراه دارد.

آیا کولر ماشین درجا کار کند ضرر دارد

در روزهای گرم تابستان اکثر افراد کولر خودرو را روشن می کنند که البته در این حین ممکن است زمانی که خودرو در حالت درجا است، کولر روشن باشد. با این حال آیا کولر ماشین درجا کار کند ضرر دارد؟ کولر ماشین جزء مهمی است که به شما اجازه می دهد در هوای گرم تابستان و حین رانندگی خنک بمانید. نداشتن یک کولر کارآمد موقعیتی نیست که دوست داشته باشید در آن قرار بگیرید، به خصوص وقتی که وسط یک روز گرم تابستانی هستید. زمانی که کولر ماشین در حالت درجا کار می کند لزوماً برای خودرو بد نیست زیرا اکثر خودروها می توانند چنین شرایطی را بدون آسیب دیدن یا ایجاد ساییدگی تحمل کنند. ولی به دلیل جریان هوای ضعیف و اتلاف انرژی و یا موارد دیگر، بهتر است که کولر ماشین درجا کار نکند. کولر خودرو می تواند به صورت درجا کار کند و این کولر به گونه‌ای طراحی شده است که تحت هر شرایطی بدون آسیب دیدن کار کند. این بدین معنیست که کولر ماشین درجا کار کند ضرری ندارد، ولی این کاملاً طبیعی است که کولر ماشین از نظر عملکرد ضعیف شود چراکه در حالت درجا خودرو حرکت نمی کند و با افت مواجه می شود.

ماشین چقدر درجا کار کند (برای گرم کردن)

همانطور که در بالا اشاره کردیم، درجا کار کردن ماشین در زمستان برای خودروهایی که دارای سیستم تزریق سوخت الکتریکی می باشند فایده‌ای ندارد و آسیب هایی را برای موتور خودرو ایجاد می کند. اما خودروهای کاربراتوری نیاز به درجا کار کردن و گرم شدن قبل از حرکت دارند. امروزه با توجه به اینکه اکثر خودروها سیستم سوخت الکتریکی دارند، شما می توانید بین ۳۰ تا ۶۰ ثانیه به خودرو اجازه دهید تا در حالت درجا کار کند و سپس حرکت کنید. معمولاً بعد از ۵ تا ۱۵ دقیقه، موتور ماشین عملکرد مطلبوب خود را بدست می آورد.

فواید درجا کارکردن ماشین

همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم، درجا کار کردن ماشین هیچگونه فایده‌ای برای خودروهای امروزی ندارد. به همین دلیل برای جلوگیری از آسیب های احتمالی، از درجا کار کردن ماشین جلوگیری کنید.

مضرات درجا کار کردن ماشین

مضرات درجا کارکردن ماشین

مضرات درجا کار کردن ماشین شامل موارد زیر است:

  • نسوختن کامل بنزین ماشین و ایجاد آسیب برای سیستم اگزوز خودرو
  • ایجاد فرسودگی و خرابی برای موتور خودرو
  • آسیب به پیستون ها و سیلندرها
  • بالا رفتن مصرف سوخت
  • ایجاد آلودگی برای محیط زیست

درجا کار کردن ماشین با بخاری

درجا کار کردن ماشین با بخاری مشکلی را برای بخاری خودرو ایجاد نمی کند ولی مواردی که برای مضرات درجا کار کردن ماشین را نام بردیم را باید در نظر بگیرید چراکه همچنان خطر آسیب های موتوری وجود دارد.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، خوشحال می شویم دیدگاه های خود را در مورد درجا کارکردن ماشین با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.