فرق دیسک کلاچ و صفحه کلاچ در چیست؟

فرق دیسک کلاچ و صفحه کلاچ از نظر عملکردی به این صورت است که دیسک کلاچ بین فلایویل موتور و صفحه کلاچ قرار دارد و با درگیر شدن کلاچ بین این دو عضو بسته می شود. حال صفحه کلاچ یک صفحه دارای فنر است که با فلایویل می چرخد و فشار را وارد می کند تا دیسک کلاچ را محکم بین خود و فلایویل ببندد. به طور کلی این قطعات سیستم کلاچ باهم کار می کنند تا اتصال مناسبی بین پیشرانه و کلاچ برقرار شود و نیروی محرکه به چرخ ها منتقل شود. حال در این مقاله به طور دقیق تر به بررسی تفاوت دیسک کلاچ و صفحه کلاچ پرداخته‌ایم تا بیشتر با این دو عضو سیستم کلاچ آشنا شوید.

دیسک کلاچ و صفحه کلاچ یکی از مهم ترین و کاربردی ترین قطعات در خودروهای دنده‌ای به‌شمار می رود که در واقع این سیستم نقش بسیار مهمی را برای انتقال نیرو و حرکت خودرو دارد. با توجه به مصرفی بودن این قطعه شاید بارها نام دیسک و صفحه را شنیده‌اید اما آیا می دانید که “فرق دیسک کلاچ و صفحه کلاچ” در چیست؟ (What Is The Difference Between Disc and Clutch Plate) با ما همراه باشید تا بدانید دیسک کلاچ و صفحه کلاچ چه تفاوت هایی را باهم دارند.

تفاوت دیسک کلاچ و صفحه کلاچ

فرق-دیسک-و-صفحه-کلاچ

تفاوت دیسک کلاچ و صفحه کلاچ هم از نظر ظاهری و هم از نظر کاربردی شامل موارد متعددی می شود؛ به طور کلی، صفحه کلاچ قطعه گرد و فولادی شکل است که لنت در وسط آن قرار می گیرد و هر دو سطح آن دارای ضریب اصطکاکی بالایی است. در مقابل، دیسک کلاچ شبیه به یک صفحه خورشیدی مانند است که صفحه در آن قرار می گیرد و وظیفه اصلی آن انتقال نیرو می باشد. از نظر عملکرد نیز فرق دیسک کلاچ و صفحه کلاچ به صورت زیر می باشد:

دیسک کلاچ

دیسک کلاچ شبیه یک صفحه خورشیدی است که به محور ورودی گیربکس متصل شده و از هر دو طرف با مواد اصطکاک پوشیده شده است. دیسک کلاچ بین فلایویل موتور و صفحه کلاچ قرار دارد و هنگامی که کلاچ درگیر است، بین این دو عضو بسته می شود.

صفحه کلاچ

صفحه کلاچ یک صفحه فلزی دارای فنر است که با فلایویل می چرخد و فشار را وارد می کند تا دیسک کلاچ را محکم بین خود و فلایویل ببندد. هنگامی که کلاچ درگیر است، فنرهای موجود در صفحه کلاچ، دیسک کلاچ را به فلایویل فشار می دهد.

به طور کلی هنگامی که دیسک و صفحه کلاچ درگیر می شوند، امکان اتصال نرم و مناسب پیشرانه با کلاچ را فراهم می کنند تا نیروی محرکه را به چرخ ها منتقل کنند که این باعث می شود ماشین به جلو یا عقب حرکت کند. لازم به ذکر است که دیسک کلاچ به ندرت دچار خرابی و فرسودگی می شود، اما با توجه به وظیفه صفحه کلاچ و مصرفی بودن آن معمولاً بهتر است دیسک کلاچ هم تعویض شود چراکه با اتمام لنت آن، دیگر دیسک کلاچ کارایی قبل را نخواهد داشت و بایستی به فکر تعویض لنت صفحه کلاچ باشید. پس بدیهی است که خرابی صفحه کلاچ خیلی زودتر از خرابی دیسک کلاچ اتفاق می افتد که در این رابطه پیشنهاد می کنیم مقاله علائم خرابی دیسک و صفحه کلاچ را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید تا اطلاعات لازم را پیدا کنید.

تفاوت دیسک و صفحه پری دمپر و معمولی چیست

تفاوت-دیسک-و-صفحه-پری-دمپر-و-معمولی-چیست

شاید این سوال برای شما بوجود آمده باشد که تفاوت دیسک و صفحه پری دمپر و معمولی چیست. دیسک و صفحه پری دمپر دارای ۶ فنر می باشد و دیسک و صفحه معمولی ۴ فنر دارد که این تفاوت تعداد فنر در دیسک و صفحه باعث خواهد شد مدل پری دمپر نوسانات را بهتر جذب کند. در واقع دیسک و صفحه پری دمپر یا ۶ فنره به لطف بیشتر بودن فنر آن، نوسان گیری بهتری را در مقایسه با دیسک و صفحه معمولی یا همان ۴ فنره خواهد داشت و همچنین درگیر شدن شفت با گیربکس نیز نرم تر و با لرزش کمتر همراه خواهد بود. البته لازم به توضیح است که دیسک و صفحه پری دمپر به دلیل داشتن فنرهای بیشتر نسبت به دیسک و صفحه معمولی، شتاب اولیه کمی را خواهد داشت زیرا فنرهای بیشتر باعث افزایش زمان چسبیدن صفحه به دیسک می شود. در رابطه با این موضوع پیشنهاد می کنیم مقاله دیسک و صفحه پری دمپر چیست را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید تا اطلاعات بیشتری را به دست آورید.

خرید دیسک و صفحه کلاچ ماشین

همانطور که اشاره کردیم دیسک و صفحه کلاچ قطعه‌ای مصرفی محسوب می شود که هر از چندگاهی نیاز به تعویض پیدا می کند. به همین منظور اگر قصد خرید دیسک و صفحه کلاچ ماشین خود را دارید می توانید به وبسایت یدک یار مراجعه کنید و یا با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۳۰۵۰۶۰ تماس بگیرید و ثبت سفارش خود را انجام دهید. مجموعه یدک یار طیف وسیعی از دیسک و صفحه کلاچ تمامی ماشین ها و در برندهای اصل و باکیفیت را گردآوری کرده تا شما مشتریان عزیز با دستی باز به انتخاب خود بپردازید. برای دریافت مشاوره و یا اطلاع از قیمت دیسک و صفحه کلاچ ماشین خود با متخصصان فنی یدک یار در تماس باشید تا همکاران ما اطلاعات لازم را به شما ارائه دهند تا خرید هرچه بهتری را تجربه کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد فرق دیسک و صفحه کلاچ ماشین دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.