آنچه باید از تنظیم نبودن تسمه تایم بدانیم، از علل تا علائم

تسمه تایم یکی از قطعات اصلی خودروها می باشد که وظیفه‌ ی مهمی را بر عهده دارد. شما لازم است در زمان های مناسب تسمه تایم خودروی خود را تعویض کنید و همچنین با دانستن علائم تنظیم نبودن تسمه تایم و تشخیص آن به افراد متخصص مراجعه کنید تا از آسیب های زیاد برای خودروی خود جلوگیری کنید. ما در این مقاله به بررسی تنظیم نبودن تسمه تایم و علائم آن، عوارض و آسیب های تایم نبودن موتور و تنظیم تسمه تایم پرداخته ایم.

یکی از قطعات مهم و تاثیر گذار در ماشین تسمه تایم است و “تنظیم نبودن تسمه تایم”(Timing Belt Maintenance) برای عملکرد صحیح خودرو دارای اهمیت بسیار زیادی میباشد. تسمه تایم یک قطعه لاستیکی می باشد که بر روی پولی های میل سوپاپ و میل لنگ ماشین تعبیه می گردد و چندین دندانه بر روی آن وجود دارد.  اینکه بر روی تسمه تایم، چند دندانه وجود داشته باشد و سایز تسمه تایم چقدر باشد به نوع ماشین بستگی دارد.

در واقع تسمه تایم یکی از قطعات مصرفی و تعویض شونده در ماشین می باشد ولی تفاوت اصلی بین تسمه تایم و سایر قطعات تعویضی ماشین این است که در صورت خراب شدن بسیاری از قطعات مصرفی دیگر، تنها با عوض کردن آن قطعه مشکل برطرف می شود. مثلاً شما شمع ماشین را در نظر بگیرید، شمع های ماشین جزء قطعات مصرفی آن هستند. اگر این شمع ها دچار مشکل شوند، می توان آنها را تعویض کرد، بدون اینکه خسارتی به ماشین شما وارد آید. ولی در صورت خراب شدن ، پاره شدن و تنظیم نبودن تسمه تایم، مشکل ایجاد شده تنها با عوض کردن آن حل نمی شود.

 تسمه تایم از قطعات اصلی استفاده شده در ماشین است به نحوی که بدون وجود تسمه تایم، ماشین روشن نمی گردد و کار نمی کند. وظیفه تسمه تایم این است که میل لنگ و میل سوپاپ را به یکدیگر وصل کند.

 در بعضی از ماشین ها به جای تسمه تایم از زنجیر تایم استفاده می شود. زنجیر تایم مدل قدیمی تر تسمه تایم هست و در واقع در خودروهای قدیمی این زنجیر تایم بود که میل سوپاپ ها را زمانبندی می کرد.

علائم تنظیم نبودن تسمه تایم

 اگر تسمه تایم تنظیم نباشد چه اتفاقی می افتد؟

“اگر تسمه تایم تنظیم نباشد” میتواند عواقب جبران ناپذیری برای موتور خودرو شما داشته باشد و به شدت به ماشین شما آسیب بزند. عملکرد میل سوپاپ های ماشین به وسیله تسمه تایم، زمان بندی می شود. در واقع تسمه تایم راه ارتباطی بین میل لنگ و میل سوپاپ است تا با چرخش میل سوپاپ، سوپاپ های موتور باز و بسته شده و عمل احتراق در موتور خودرو بصورت دقیق و بی نقص صورت پذیرد. اگر تایم خودروی شما صحیح نباشد در اصل به دلیل هماهنگ نبودن میل سوپاپ نظم باز و بسته شدن سوپاپ ها به هم ریخته و احتراق در موتور به خوبی صورت نمیگیرد و در نتیجه فشار وارد شده به موتور باعث افزایش استهلاک و کاهش طول عمر مفید آن میشود . در نهایت اگر تایم نتظیم نباشد ممکن است در بلند مدت موتور نیاز به تعمیرات جدی پیدا کند و هزینه های هنگفتی را بر روی دست صاحب خودرو بگذارد.

توجه به علائم تنظیم نبودن تایم خودرو

اگر شما با “علائم تنظیم نبودن تایم خودرو” آشنا باشید میتوانید در صورت بروز مشکل، آن را تشخیص داده و از ایجاد صدمه های سنگین به موتور خود جلوگیری نمایید. علائم تنظیم نبودن تایم خودرو عبارتند از:

  •  زیاد شدن دود خروجی از اگزوز ماشین میتواند یکی از علائم تنظیم نبودن تسمه تایم ماشین باشد. علت دود کردن ماشین میتواند حاکی از انجام نشدن صحیح عمل احتراق در موتور خودرو باشد. البته احتراق بد در موتور، دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد یکی از این دلایل تایم نبودن موتور است.
  •  یکی از علل استارت نخوردن خودرو خراب شدن تسمه تایم است. اگر بخواهیم به صورت فنی، فرآیند روشن شدن ماشین را بررسی کنیم؛ باید بگوییم که زمانی که راننده، استارت ماشین را روشن می کند، میل لنگ ماشین می چرخد و یک سیکل احتراق در درون موتور ماشین صورت می‌پذیرد تا باعث روشن شدن ماشین شود. در صورت عملکرد بد تسمه تایم ماشین، استارت زدن راننده، میل لنگ ماشین را به حرکت در می آورد ولی این حرکت میل لنگ، باعث به حرکت در آمدن میل سوپاپ ماشین نمی شود و در نهایت ماشین روشن نمی شود. بسیاری از افراد در این مواقع، یعنی در هنگام روشن نشدن ماشین که یکی از نشانه های تایم نبودن خودرو است، شروع به هل دادن آن می کنند که همین کار می تواند تسمه تایم خودرو را پاره کند. بنابراین در صورتی که ماشین شما استارت نخورد ابتدا باید دلیل آن را بدانید و اگر دلیل روشن نشدن ماشین شما خوابیدن باتری باشد کاری مانند هل دادن، اشکالی ندارد، اما اگر یکی از علائم از تایم خارج شدن موتور بود باید حتما به کارشناس مراجعه کنید.
  • از دیگر نشانه های تنظیم نبودن تسمه تایم ، کارکرد بد موتور ماشین است. در واقع دو تا از علائم تایم نبودن، کاهش قدرت موتور و لرزش خودرو است. تایم نبودن خودرو ، عملکرد موتور ماشین را با اختلال مواجه می کند. در صورت مواجه شدن با این مشکل، بلافاصله ماشین خود را خاموش کنید و به بررسی تسمه تایم آن بپردازید. حتی اگر مجبور شوید، خودروی خود را تا مکانیکی بوکسل کنید، ضرر نکرده اید چرا که هزینه بوکسل کردن ماشین، نسبت به هزینه تعمیر موتور ، بسیار کمتر است. اگرچه علت لرزش ماشین میتواند دلایل متفاوتی داشته باشد اما یکی از آنها تنظیم نبودن تسمه تایم است.
  • در ادامه از نشانه های تایم نبودن تسمه تایم، کاهش شتاب و قدرت ماشین است. تایم بودن تسمه تایم یکی از عوامل موثر بر شتاب خودرو میباشد.
  •  افزایش پیدا کردن مصرف سوخت در ماشین هم میتواند از علائم تنظیم نبودن تایم خودرو باشد.
  •  شنیدن صدای عجیب و غریب از قسمت قاب تسمه تایم در کاپوت ماشین. اگر صدای جیر جیر هنگام شروع به حرکت یا صدای غیرعادی از کاپوت ماشین خود شنیدید نباید به آن بی اهمیت باشید. هر صدایی یک علتی دارد که بی توجهی به آن می تواند ضررهای زیادی به شما بزند. اگر صدا از قسمت تسمه تایم بود هر چه سریعتر باید خودرو را به یک مکانیکی برسانید تا تسمه های خودروی شما بررسی شوند.
     
علائم تنظیم نبودن تایم خودرو

تایم گیری یا تنطیم تسمه تایم

به فرآیند تنظیم کردن تسمه تایم، “تنظیم تسمه تایم یا تایم‌گیری” هم گفته می‌شود. اگر تایم گیری موتور به درستی صورت نگیرد فرآیند احتراق و جرقه زنی شمع ها دچار مشکل می شود. در واقع باید تسمه تایم ماشین شما به درستی تنظیم شده باشد تا عملکرد موتور خودروی شما به بهترین نحو باشد و هماهنگی مورد نیاز بین تمام قسمت های موتور برقرار شود.

تایم گیری ، کار ساده ای نیست و برای انجام این کار باید به مکانیک های متبحر و با تجربه مراجعه کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به تنظیم کردن تسمه تایم داشته اید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

همچنین شما عزیزان می توانید برای خرید لوازم یدکی خودرو از جمله خرید تسمه تایم به وبسایت یدک یار مراجعه کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

118 نظرات
  1. جلال شهبازی می گوید

    سلام خدمت کارشناس محترم بنده ماشین سایپا مدل ۹۷دارم ۱۰روزپیش تسمه تایم خریدم وبع در مکانیک مراجعه کردم شب توتاریکی تسمه را عوض کرد چند را وزیر نصف ونیمه ماشین کارمیکردتااینکه شب درحیاط خانه ماشین پارک کردم وروی کاپوت ماشین پوشاندن بخاطرسرما صبح که خواستم روشن کنم دیگه هرکاری کردم روشن نشد رفتم پیش مکانیک سرسیلندر بازکرد متاسفانه شاتون وسوپاپ داغون شده خرجش رفته تا۲۰ میلیون آیا این بلایی که سر ماشینم آمده احتمال دارد ازاشتباه جازدن تسمه تایم باشد لطفا راهنمایی کنید ممنون

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      تعویض تسمه تایم خودرو کار بسیار حساس و دقیقی است. برای تعویض این قطعه حتما باید تایم موتور به درستی تنظیم شده و سپس تسمه تایم جدید روی خودرو سوار شود. به عبارت دیگر، بله، ممکن هست آسیب وارد شده به موتور خودرو شما به دلیل نسب نادرست تسمه تایم بوده باشد.
      برای تشخیص دقیق علت این اتفاق خودرو باید از نزدیک توسط مکانیک مجرب مورد بررسی قرار گیرد.

  2. علی ا مند می گوید

    باسلام و عرض ادب .پیکان وانتی دارم که هنگام حرکت کپ میکند و سرعت بیشتر از ۶۰ کیلومتر نمیشود بارها خودرو را دیاگ زده ام ولی مشکلی مشاهده نشده در ضمن خودرو به محض اینکه درجا کارکند شروع به چوش اوردن میکند .به هر مکانیکی مراجعه میکنم متوجه ایراد خودرو نمیشود به نظر شما چه کنم .مکانیک میگه با مسئولیت خودت موتور رو بازکنم .شما چی امر میکنید ؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      مشکل خودرو شما بسیار خاص هست و اظهار نظر به اینصورت حرفه ای نیست و باید خودرو از نزدیک بررسی شود. این مشکل میتواند از بخش های مختلف سیستم برقی خودرو (احتراق) و یا مشکل موتوری نیز باشد. در هر صورت بدون بازدید خودرو از نزدیک متاسفانه نمیتوان مشکل را تشخیص داد. در صورتی که علائم خاص دیگری را در خودرو شاهد نیستید بنظر میرسد تنها راه حل باز کردن موتور و بررسی بخش به بخش تمامی قسمت های موتوری، برقی و سیستم خنک کننده خودرو است تا بتوان منشا مشکل را پیدا و آن را مرتفع ساخت.

  3. حسین می گوید

    سلام پراید یرو ۴دارم صفحه شو عوض کردم ماشین سرحال بود ولی بعد۱۰روز بردم تسم تایم عوض کردم وقتی از مکانیکی بیرون شدم متوجه شدم ماشین سرحالی قدرت قبل خودشو نداره وقت گاز الکی میخور احتمال داره تیم مشکل داشت باشه ممنون میشم راهنمایم کنید

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دقت داشته باشید که الکی گاز خوردن از علائم تنظیم نبون تسمه تایم نیست، اگر خودرو شما بی دلیل گاز خورده و دور موتور آن بالا میرود احتمال زیاد مشکل از استپر موتور یا دریچه گاز خودرو است که باید از نزدیک بررسی شود، اما اگر موتور به خوبی کار نمیکند و یا زور میزند و علائم تنظیم نبودن تسمه تایم را دارد باید مجدد به تعمیرگاه مراجعه کنید و از درست نصب شدن تسمه تایم و تنظیم بودن آن اطمینان حاصل کنید.
      علائم تنظیم نبودن تسمه تایم با جزئیات در بالا درج شده تک تک موارد را بررسی کنید و اگر شاهد هر کدام بودید احتمال دارد که تسمه تایم خودرو شما به درستی نصب نشده باشد.

  4. علی طاهری می گوید

    سلام . خودروی تیبا مدل ۹۳ دارم گاهی اوقات در حرکت کپ می‌کنه و پشت چراغ قرمز خاموش میشه گاهی وقت ها .
    از پمپ بنزین بگیر تا سنسور دریچه گاز و سنسور دورموتور و سنسور فشار استپرموتور همه رو عوض کردم ولی بازم همونطوره کپ می‌کنه
    دوستان اگه تجربه ای دارین در این موضوع راهنمایی کنین ممنون.

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      تنظیم نبودن تسمه تایم علائم مشخصی دارد که در بالا ذکر شده است و کپ کردن یکی از آنها نیست، لذا باید گفت خیلی بعید هست که مشکل خودرو شما از تنظیم نبودن تسمه تایم باشد.
      تشخیص این مشکل باید توسط متخصص صورت گیرد اما بصورت کلی چند مورد از رایج ترین مشکل هایی که باعث این اتفاق میشود را برای شما بصورت لیست وار توضیح میدهیم تا آنها را نیز بررسی کنید.
      به احتمال زیاد منشاء این مشکل از احتراق موتور خودرو است.
      در قدم اول فشار پمپ بنزین را با دستگاه بررسی کنید با توجه به اینکه شما پمپ بنزین را تعویض نمودید اگر کماکان فشار بنزین به اندازه کافی نبود اقدام به تعویض صافی بنزین کنید، گرفتگی صافی بنزین رایج ترین مشکلی است که موجب این اتفاق میشود.
      قدم بعدی بررسی سلامت شمع ها، سلامت انژکتور و سرویس و شستوشوی آنهاست تا از احتراق کامل و درست در موتور خود اطمینان حاصل کنید.
      قدم بعدی بررسی سلامت دینام، باتری و در نهایت کوئل خودرو است تا از درست رسیدن برق به موتور برای احتراق اطمینان حاصل کنید.
      قدم آخر نیز بررسی سلامت واشر سرسیلند و نداشتن روغن سوزی و … هست که از سلامت موتور خودرو خود اطمینان حاصل نمایید.
      امیدوارم توضیحات بالا برای شما مفید بوده باشد.

  5. رضا می گوید

    با سلام و احترام
    ماشین اچ سی کراس استارت میخوره روشن نمیشه .برق ۱۲ ولت در لحظه استارت روی پمپ بنزین هست و شلنگ بنزین رو هم که از ریل سوخت جدا میکنم و استارت میزنم بنزین از شلنگ خارج میشه. لحظه استارت زدن عقربه دور موتور کوچکترین حرکتی نداره و روی صفر ثابت هست آیا ممکنه سنسور دور موتور خراب باشه؟؟ با توجه به اینکه لحظه استارت ، پمپ بنزین برق ۱۲ ولت داره بازم ممکنه سنسور دور موتور خراب باشه؟ یا اینکه کار کردن پمپ بنزین در زمان استارت زدن نشانه سلامت کامل سنسور دور موتور هست.
    زمان استارت زدن چرخش تسمه پمپ هیدرولیک فرمان و کمپرسور کولر دیده میشه که مشخص هست که میل لنگ میچرخه اما چون تسمه تایم زیر قاب هست نمیتونم بفهمم که تسمه تایم سالم هست اگر قاب سوپاپ هوای بالای موتور رو برای دیدن حرکت سوپاپها در زمان استارت زدن ( مطمئن شدن از چرخش میل سوپاپ و سالم بودن تسمه تایم) باز کنم واشر آببندی زیرش بعد از باز شدن باید عوض بشه یا میشه دوباره همون واشر استفاده کنم؟
    لحظه استارت برق منفی از ecu به کدام پایه های سوکت کویل باید بیاد ؟ با چراغ تست برق منفی روی کدوم پایه های سوکت کویل باید لحظه استارت زدن باشه؟
    آیا میشه در موتور tu5 بدون باز کردن منیفولد هوا ، ریل سوخت رو بیرون بیارم تا انژکتورها رو شستشو بدم؟
    بدون باز کردن قاب تسمه تایم راهی برای فهمیدن درست بودن تایم باز و بست سوپاپهای موتور هست؟
    ببخشید طولانی شد ولی شاید با راهنمایی شما نیاز به بکسل کردن ماشین اتومات نباشه
    با تشکر

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      با توجه به اینکه با استارت زدن بنزین از شنلنگ مرتبط خارج میشود احتمال زیاد علت استارت نخوردن ماشین شما از پمپ بنزین نیست ولی با اینحال در صورتی که میخواهید از سلامت آن اطمینان حاصل کنید باید فشار بنزین را با دستگاه مخصوص اندازه بگیرید.
      از طرفی تنظیم نبودن تسمه تایم یکی از آخرین مواردی است که باید برای استارت نخوردن ماشین بررسی شود و پیشنهاد میکنیم مقاله علل استارت نخوردن ماشین را مطالعه کنید، این مقاله راهنما کاملتری را در این موضوع در اختیار شما قرار می دهد.
      اکیدن پیشنهاد میکنیم که بخش های مختلف موتوری خودرو را باز نکنید، چرا که در صورتی که این قطعات را بصورت اصولی نبدنید میتواند آسیب جدی به خودرو شما وارد سازد و هزینه بسیار زیادی به شما تحمیل کند.
      توجه داشته باشید خرابی سنسور دور موتور نمیتواند باعث استارت نخوردن ماشین شود، ولی خرابی سنسور دریچه گاز یا استپر موتور میتواند موجب این اتفاق شود.
      احتمال وجود مشکل در سیستم برقی یا احتراق را نیز در نظر داشته باشید.
      برخی از سوال های شما بسیار تخصصی بوده و متاسفانه همکاران ما اطلاعات فنی کافی برای راهنمایی شما را ندارند. امیدوارم مقاله علل استارت نخوردن خودرو به شما برای رفع مشکل کمک بیشتری کند.

  6. عمران می گوید

    سلام خسته نباشیدسمندef7دوگانه بوش مدل۹۸دارم چندوقتیه وقتی ماشین سنگین حرکت میکنه وتودور پایین هی کله میکنه طوریکه باید حتما کلاج بگیری تادیگه کله کله نکنه.ماشین یجوریه انگاری وقتی سرد هست و اول صبح روشن میکنی اونطوری سنگین راه میره نرم نیست.شمع ووایر هم ازسایت خودتون گرفتم عوض کردم

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      اگر این مشکل پس از تعویض تسمه تایم رخ داده است احتمال این وجود دارد که این قطعه به درستی به روی خودرو نصب نشده باشد، اما اگر انطور نیست احتمال دارد سیستم پاشش سوخت خودرو شما به درستی کار نکند و یا به عنوان مثال انژکتور ها کثیف شده باشند. احتمال ضعیف شدن پمپ بنزین را نیز در نظر بگیرید و فشار بنزین را اندازه گیری کنید. همچنین از سلامت کوئل و تامین برق کافی برای جرقه زنی شمع موتور اطمینان حاصل کنید.
      توجه داشته باشید که تشخیص مشکل به اینشکل امکانپذیر نیست و موارد بالا صرفا مشکلات رایجی است که باعث بروز چنین علائمی میشود و برای تشخیص دقیق مشکل باید خودرو شما توسط متخصص از نزدیک بررسی شود.

  7. بهزاد می گوید

    با سلام پراید ۸۶دارم چند روز بعد از تعویض تسمه تایم ماشینم خطای سنسور دور موتور داره موتور هم انگار تک کار می‌کنه شمع و وایر و سوزن ها هم چک شده ایرادی نداشتن سنسور دور موتور هم تعویض شد ولی فایده نداشت رو بنزین گاز میدی موتور انگار خفه میشه لطفا راهنمایی کنید

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      احتمال این وجود دارد که تسمه تایم خودرو شما به درستی تعویض نشده باشد و به عبارت دیگر تسمه تایم تنظیم نباشد. پیشنهاد میکنیم یکبار به تعمیرکار خود بگویید تایم بودن تسمه را بررسی کند.

  8. بهروز می گوید

    با سلام
    برای ۴۰۵ slx دریچه برقی مدل ۹۳ حدود دو هفته پیش تسمه تایم عوض کردم. امروز تو سربالایی جاده ماشین ریپ میزد. دنده معکوس هم دادم ولی باز همون مشکل رو داشت. احتمال این هست که تسمه تایم توسط مکانیک درست تنظیم نشده باشه؟
    این حالت فقط تو شیب تند اتفاق می افتاد. ضمنا شمع و وایر شمع هم عوض شده. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      با توجه به اینکه خودرو شما فقط در سر بالایی این مشکل را دارد بسیار بعید است که مشکل از تنظیم نبودن تسمه تایم باشد، چرا که در صورت تنظیم نبودن تسمه تایم شما همواره شاهد افت توان خودرو خواهید بود.
      پیشنهاد میکنیم مقاله علت ریپ زدن ماشین را مطالعه کنید تا اطلاعات تکمیلی در اختیار شما قرار گیرد.

  9. علی یزدانیان می گوید

    ببخشید ماشینم شتاب نداره و صدای چق چق از قاب تسمه تایم میاد و یکمی لرزش داره میل سوپاپ بریده بود تعویض کردم این صدا میاد و صبح ها زیاده و با گرم شدن کم میشه

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      اگر بعد از تعویض تسمه تایم شاهد افت شتاب هستید، این مشکل میتواند به دلیل تایم نبودن تسمه تایم باشد اما صدای چق چق از علائم تنظیم نبودن تایم خودرو نیست. لذا بنظر میرسد که مشکل از جای دیگری باشد. با توجه به لرزش موتور، افت شتاب و صدای چق چق احتمال این وجود دارد که مشکل از سوپاپ های خودرو باشد و موتور به درستی کار نکند.
      برای تشخیص دقیق بررسی خودرو از نزدیک الزامیست و تنها راهنمایی که در این شرایط میتوانیم به شما کنیم این است که با توجه به تعویض میل سوپاپ به احتمال خیلی زیاد این قطعه درست نصب نشده و باعث منظم کار نکردن سوپاپ ها و در نهایت صدای چق چق موتور میشود.
      پیشنهاد میکنیم هرچه سریع تر اقدام به عیب یابی و رفع مشکل کنید چرا که ممکن است این مشکل باعث آسیب دیدن سایر قطعات موتوری خودرو شما شود و هزینه زیادی را به شما تحمیل سازد.

  10. جواد هاشمی می گوید

    تسمه تایم در ۶۰ هزار تعویض وصفحه کلاچ و دنده فلایویل خودرو رانا در ۸۵ هزار تعویض شد و پس از استارت ماشین در دور موتور ۱ نوسان دارد و در حین حرکت پس از شتاب گیری صدای پیستون قابل شنیدن است استپر و دریچه گاز کاملآ شستشو دادم و حتی روغن ماشین تعویض شد ولی بازهم صدای پیستون قابل شنیدن است بنظر شما ایراد از کجاست

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      گفتنی است نوسان دور موتور به تنظیم نبودن تسمه تایم ارتباطی ندارد، این مشکل به غیر از کثیفی دریچه گاز میتواند به دلیل تنظیم نبودن موتور خودرو و یا کثیفی سنسور دور موتور باشد. لذا پیشنهاد میکنیم ابتدا از سلامت سنسور دور موتور اطمینان حاصل کنید و سپس یک بار موتور خودرو را تنظیم نمایید.
      توجه داشته باشید که برای تشخیص دقیق اینگونه مشکلات و صدا های موتوری حتما باید خودرو از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد و از طرفی باید دید منظور شما از صدای پیستون چیست؟ به احتمال زیاد شما صدای سوپاپ ها یا یاتاقان را با صدای پیستون اشتباه گرفته اید. از طرفی این صدا ممکن است صدای فیلر خودرو باشد که طبیعی است و با توجه به اینکه رانا فیلر اتومات است باید با استفاده از روغن استاندارد میزان صدا کم شود.
      بصورت کلی اگر با تعویض روغن (در صورتی که از روغن با کیفیت و استاندارد استفاده کنید) صدا کم نشده حتما خودرو خود را به تعمیرگاه نشان دهید. در صورتی که صدا از سوپاپ ها باشد، تعمیر هرچه سریع تر آن میتواند از آسیب دیدن سوپاپ ها و پیستون جلوگیری کند و اگر صدای یاتاقان باشد از آسیب دیدن شاطون ها، میل لنگ و … جلوگیری میشود.
      به عبارت دیگر به تعویق انداختن تشخیص دقیق مشکل و رفع آن تنها باعث افزایش هزینه تعمیرات و آسیب رسیدن به بخش ها و قطعات بیشتری خواهد شد.

  11. احمدد می گوید

    سلام خسته نباشید بنده پژو مدل ۸۵ دارم امروز در حال رفتن بودم یدفعه ماشین خاموش شد دیگه با هل یا استارت زدنم روشن نشد ماشین هیچ مشکل برقی نداره پمپ بنزین ایناهم کار میکنن میخواستم بدونم ایا احتمال داره ماشین ب اصطلاح تایم نباشه اخه چند ماه قبل هم این اتفاق افتاده بود که تسمه تایم و تسمه سفت کن عوض کردم ، الانم تسمه تایم بنظر میاد کمی شل شده باشه استاد محترم ممنون میشم پاسخ بدید با تشکر

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دقت داشته باشید که برای تشخیص دقیق مشکلات اینچنینی حتما خودرو باید از نزدیک توسط متخصص مورد بررسی قرار گیرد تا بتواند مشکل را تشخیص دهد اما بصورت کلی باید گفت رد کردن، پاره شدن یا خورد شدن بلبرینگ های تایم میتوانند باعث این مشکل شوند اما الزاما مشکل خودرو شما از این موارد نشات نمیگیرد و باید از نزدیک بررسی شود.

  12. جابر قنبری می گوید

    با عرض سلام و خسته نباشید بنده تیبا مدل ۹۸ دارم که چند روز پیش تسمه تایم و تسمه دینام رو باهم یکجا تو نمایندگی سایپا عوض کردم از همون روز وقتی گاز میدم از قسمت تسمه ها بعد اتمام گاز یه صدای جیغی میاد البته دوباره بردم یه نگاه کرد گفت نرماله هیچیش نیست ولی اون صدا اصلا کم نمیشه.ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      به احتمال زیاد صدای جیر جیر از تسمه دینام خوردو شما است. این صدا به دلیل کیفیت پایین و یا تحت فشار بودن تسمه دینام، به عبارتی سفت بستن آن ایجاد میشود، لذا بهترین کار این است که از تعمیرکار بخواهید تا فولی را باز و مجدد درست ببندد تا تسمه دینام از زیر فشار خارج شود. گفتنی است راهکار موقتی و سنتی آن صابون زدن تسمه دینام است که پیشنهاد نمیکنیم، چون تحت فشار بودن فولی میتواند باعث خورد شدن آن شده و آسیب های جدیدتری به خودرو وارد کند.
      دقت داشته باشید که برای تشخیص دقیق و اظهار نظر تخصصی باید خودرو از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد و توضیح فوق تنها رایج ترین علت این مشکل است.

  13. رضا می گوید

    باسلام خدمت دوستان
    یه پارس موتور زانتیای ۱۸۰۰داریم هرکاری میکنیم ضعیفه به طوری که به اندازه ی پژو هم حرکت نمیکنه
    گیربکس عوض کردیم ۱۱۷۷n
    شمع وایر شمع .کویل .سوزن ها سرویس اوکی دیسکو صفحه نو شرکتی ایسو سالم برنامه هم خورده .میشه تایم ماشین بد گرفته باشن ؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      قبل از هرچیز دقت داشته باشید که تشخیص مشکل و ارائه نظر کارشناسی دقیق و درست بدون بررسی خودرو از نزدیک امکان پذیر نیست اما تا جای ممکن شما را راهنمایی خواهیم کرد.
      اگر مشکل از تایم نبودن ماشین یا به اصطلاح تنظیم نبودنم تسمه تایم باشد (که با توجه به توضیحات شما اصلا بعید نیست) این مشکل خود را بصورت ناگهانی نشان نمیدهد. به عبارت دیگر اگر تسمه تایم ماشین تنطیم نباشد، بلافاصله بعد از تعویض تسمه تایم شما شاهد این افت توان خودرو خواهید بود.
      اگر مشکل از تسمه تایم نیست، از سلامت سرسیلند و واشر بندی آن اطمینان حاصل کنید. در بسیاری از مواقع خرابی واشر سرسیلند و یا حتی روغن سوزی مستقیما باعث افت توان جدی خودرو شما میشود.

  14. حامد می گوید

    سلام و عرض ادب
    ماشین بنده میتسوبیشی گالانت ۹۲ هستش دو سه روز پیش ماشین مشکل برقی پیدا کرد و با اینکه دینام سالمه باتری شارژ نمیشد و من بیخیالش شدم تا برسم به یه باطری ساز
    امروز تو بزرگراه با سرعت داشتم میرفتم یهو ماشین خاموش شد و کل برق ماشین رفت
    ما باتری ماشینو عوض کردیم برق اومد اما وقتی استارت میزنم خیلی نرم استارت میخوره و ماشین روشن نمیشه،انگار استارت درگیر نمیشه،اما موقع استارت زدن دور موتور اندازه یکی دو خط میاد بالا ولی خیلی نرررم استارت میخوره،میخواستم ببینم ممکنه تسمه تایم پاره کرده باشه؟ یا این مشکل مربوط ب همون مشکل برقی ماشینه؟؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      مشخصا تسمه تایم پاره نشده و مشکل از این قطعه نیست. اگر تسمه تایم پاره شود خودرو دیگر روشن نمیشود و در این شرایط بزرگترین اشتباه استارت زدن است، چرا که موجب کج شدن سوپاپ، شاتون و آسیب رسیدن به سایر قطعات موتوری میشود. به احتمال بسیار زیاد مشکل خودرو شما برقی است، احتمال اینکه دینام خودرو وظیفه خود را به خوبی انجام ندهد و نیاز به سرویس داشه باشد زیاد است. همینطور این محتمل است که سیم کشی خودرو به مرور زمان مستهلک شده و موجب چنین مشکلی شود. اما چیزی که طبق گفته شما مشخص است این است که برق کافی برای کارکرد موتور تامین نمیشود.

  15. Mahdi می گوید

    سلام من تسمه تایم ماشینم پاره شد وتسمه تایم رو یک تعمیر کار برام تعویض وتنظیم کرد اما هنوز مثله زمان پارگیه تسمه روان استارت میخوره میشه لطف کنین راهنماییم کنین ممنون میشم

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      متاسفانه متوجه منظور شما در باره روان استارت خوردن نشدیم، لطفا بیشتر توضیح دهید.
      گفتنی است تسمه تایم ماشین اگر پاره بشه و شما استارت بزنین ماشین احتمال خیلی زیاد شاتون میزنه! بعد از پاره شدن تسمه تایم استارت زدن باعث قفل کردن و آسیب جدی به موتور میشه و اگر اتفاقی برای موتور خودرو شما در این شرایط نیوفتاده بسیار خوش شانس هستید.

  16. شاهین می گوید

    عرض ادب و احترام ،
    بنده کوییک دارم که چند ماه پیش تسمه تایمینگ‌ موتور عوض کردم. بعد از تعویض تایم متوجه شدم که شتاب خودرو کاهش پیدا کرده . سر بالایی ماشین نفس نداره و در حد یک خودروی سنگین مثل ماک با سرعت ۵۰ تا بالا میره و در جاده کفی هم بیشتر از ۱۲۰ تا ۱۴۰ (اونم با کلی فشار و صدای بم موتور ) نمیره. متأسفانه خیلی ها مشکل رو از مغزی پمپ بنزین ، صافی بنزین،شمع و وایر، دیسک و صفحه و دنده فلای ویل می‌دیدند. این اواخر هم میگفتن مشکل از کاتالیزور ماشین هستش که احتمال می‌ره ریخته باشه و یا کیپ شده باشه.
    خلاصه بعد از کلی تحقیق و اینور و اونور متوجه شدیم استاد محترم ۴ دنده از تایمینگ‌ رو متاسفانه درست جا ننداخته بود.

  17. یزدان می گوید

    سلام
    من حین شتاب گیری ماشین را به چاله انداختم و ماشین بعد آن چاله خفه میشد و خوب کار نمیکرد و یه لحظه افت شتاپ پیدا کرد و اینکه وقتی گاز میدی خفه میکنه و صدای خیلی زیادی میده احتمال داره که تسمه تایم رد کرده باشه و تقریبا هزینه تنظیم تایم تسمه تایم چقدر میشود و میتوانم مسافتی را تا تعمیر گاه طی کنم یا خیر ؟ ماشین پراید ۱۴۱ مدل ۸۵ است

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      بسیار بعید است که مشکل رد کردن تسمه تایم خودرو شما باشد، به احتمال زیاد ضربه ناشی از عبور از چاله باعث جابجایی سنسور، یا قطعه ای مثل هواکش و … شده که در عملکرد موتور خلل ایجاد کرده است. برای تشخیص دقیق علت این اتفاق باید خودرو از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد.

  18. میثم می گوید

    سلام ،ماشین پژو دارم دوروز پیش واتر پمپم خراب شد مکانیک باز کرد گفت تسمه تایمتم اخراشه عوضش کن ،خودش عوض کرد الان از اون روز ماشین ب زور۱۲۰پر میکنه و صدای موتور خیلی زیاد شده توی دور بالا ،مثل قبلم ماشین خنک نیست بیشتر داغ میکنه

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      افت توان ماشین میتواند به دلیل تنظیم نبودن تسمه تایم باشد، پیشنهاد میکنیم قبل از اینکه آسیب جدی به موتور وارد شود از تنظیم بودن تسمه تایم اطمینان حاصل کنید. اما بحث بالا رفتن آمپر آب احتمالا از جای دیگری نشئات گرفته و باید بصورت دقیق بررسی شود.

  19. محمد می گوید

    با سلام پارس موتور زانتیا تایم عوض کردم صدای چق چق طرف قاب تایم میاد یبار هم باز کردیم جای هم ک گیر بکنه نیست تو گرمی هم بیشتر صداش درمیاد و افت توان هم ندارم

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      تنظیم نبودن تسمه تایم معمولا پس از تعویض تسمه رخ میدهد، مشکل خودرو شما بیشتر به ضعیف شدن یاتاقان یا یاتاقان زدن شبیه است. دقت داشته باشید که برای تشخیص دقیق مشکل باید خودرو از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد و توضیحات فوق تنها یک احتمال است.

  20. فرهاد می گوید

    سلام وقت بخیر من ماشینم مثل ساعت کار میکرد
    ماشین پژو پارس معمولی هستش ولی چند روز پیش رفتم تسمه تایم عوض کردم ..وقتی که عوض کرد و ماشین استارت زدم بعدش دبگ ماشبن دود میکنه بعنی تو دور بالای ۵ و ۶ ماشین دود ابی میده ولی دور پایین دود نمیدخ با دمده ۵ هم تو اتوبان بزور ۱۲۰ تا اینا پر میکنه اینا امکان داره مشکل از تسمه تایم باشه .دود کردن اصلا رلطی به تسمه داره؟چون قبلش سالم سالم بود

    1. یدک یار می گوید

      سلام عرض ادب
      اگر خودرو شما دود آبی میکند مشکل نمیتواند به دلیل تنظیم نبودن تسمه تایم باشد، چرا که دود آبی نشان دهنده روغن سوزی است و به این معناست که به احتمال زیاد موتور خودرو باید سرویس شود (پیشبینی ما ضعیف شدن رینگ پیستون ماشین است اما برای تشخیص دقیق باید خودرو از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد). اگر تسمه تایم تنظیم نباشد شما شاهد دود سیاه خواهید بود که حاصل از احتراق ناقص موتور است. مقاله علت دود کردن ماشین را مطالعه کنید تا اطلاعت تکمیلی در باره دود کردن خودرو کسب کنید.
      از طرف دیگر جون نداشتن خودرو میتواند نشان دهنده تنظیم نبودن تسمه تایم باشد اما با توجه به اینکه خودرو روغن سوزی دارد نمیتوان بصورت دقیق گفت چون روغن سوزی باعث افت توان ماشین میشود. بهتر است تسمه تایم ماشین را مجدد توسط متخصص بررسی کنید تا از تنظیم بودن تسمه تایم اطمینان حاصل کنید.

  21. امیر می گوید

    سلام وقت بخیر.تسمه ال نود و عوض کردم.از شمال رفتم تا تهران.اول ورودی تهران ماشین گاز نمیخورد و یهویی شتاب میگرفت.مکانیک گفت شاید برای صافی بنزین باشه.عوض کردم ولی درست نشد.دیاگ که زد گفت برای سنسور اکسیژن بالاییشه.عوض کردم فعلا درست شد.ولی قبل از تعویض تسمه اصلا ماشین هیچ مشکلی نداشت.الانم نگرانم که شاید برای نوع تعویض تسمه باشه و خدایی نکرده تو جاده اذیتم کنه.
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      اگر از تنظیم نبودن تسمه تایم ماشین خودتون اطمینان ندارید بهترین راه اینه که به تعمیرگاه مراجعه کنید تا قاب روی تسمه تایم رو باز کنه و بررسی کنه که تایم ماشین تنظیم هست یا نه، اگر تایم خودرو تنظیم نبود تسمه را باز و مجدد درست جا بزند اگر هم تسمه تایم درست نصب شده بود شما اطمینان پیدا خواهید کرد.
      بصورت کلی باید گفت که اگر تسمه تایم تنظیم نباشد تفاوتی ندارد چه قطعه ای را تعویض کنید باز هم شما شاهد علائم تنظیم نبودن تسمه تایم خواهید بود، آما بهتر است بررسی کنید تا مشکلی پیش نیاید.

  22. حمیدرضا می گوید

    با سلام خدمت اساتید محترم.
    بنده پیکان انژکتور مدل ۸۳ دارم. ماشینم روغن سوزی شدید داش جوریکه تو ۳هفته روغن فول کردم بعدش روغن تا نصف گیج میومد.ولی از نظر قدرت و شتاب و مخصوصا سرعت عالی بود.جوریکه تا دور موتور ۵۰۰۰ با سرعت ۱۴۰تا میرفت.تعمیر اساسی کردم و چون تعمیر اول بود اکثر قطعات رو حتی سرسیلندر رو هم نو خریدم.
    الان هم بعد تعمیر همون قدرت و شتاب و سرعتو داره دز واقع روغن سوزی هیچ تاثییری رو توان خودرو نزاشته بود.ماشینم همیشه تک استارت روشنه حتی تو یخبندون که اول صبح استارت میزنم.
    ولی بعد تعمیر ماشین سرده همیشه تک استارت روشنه. ولی بعضی وقتا که ماشین گرمه و دوباره استارت میزنم ماشین حال روشن شدن نداره.باید ۲تا ۳بار استارت بزنم تا اینکه کم جون روشن میشه.البته فقط موقع گرم بودن این مشکلو داره.اونم هر ۱۰باری که موتور گرمه برا استارت دوباره این مشکلو داره.بیشتر موقع حتی گرمه هم تک استارت روشنه.ممنون میشم راهنماییم کنین

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      برای تشخیص درست منشاء مشکل باید خودرو از نزدیک مورد ببرسی قرار گیرد. اما این مشکل میتواند به دلیل ضعیف شدن پمپ بنزین، گرفتگی صافی بنزین و مشکل در سیستم احتراق نیز رخ دهد.

  23. M.reza.p می گوید

    سلام.لطفا راهنمایی کنید.ماشین من ۲۰۶ تیپ ۵ هست‌.بعد از تعویض تسمه تایم بعد از رانندگی طولانی در دور پایین موتور چراغ روغن و stop روشن میشه و با گازدان خاموش میشه.علت چیه؟؟؟آیا ربطی به تعویض تسمه تایم داره؟؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      پیشنهاد میکنیم مقاله علت روشن شدن چراغ روغن و استپ ماشین را مطالعه کنید در این مقاله بصورت دقیق علل این مشکل به شما توضیح داده شده.
      بصورت کلی باید گفت معمولا این مشکل ارتباطی به تعویض تسمه تایم ندارد (اگر علائمی که برای تنظیم نبودن تسمه تایم در این مقاله ذکر شده مشاهده نمیکنید) به دلیل وجود مشکل در سیستم روغن کاری موتور خودرو است که میتواند به دلیل کم بودن روغن، استاندارد نبودن روغن موتور و یا حتی ضعف اویل پمپ و … باشد.

  24. مهدی می گوید

    سلام ممنون از سایت و اطلاعاات خوبتون
    سورن ef7 دارم در جاده تسمه دینام پاره کرد رفتم عوض کردمش حالا ازون موقع ماشین هم شتابش کم شده و هم اینکه صدای دنده مرده میده.. حتی وقتی دور موتور روی سه هزار هست و میخای یکم شتاب بگیری اون صدلی چلق چلق سوپاپ ها میاد از موتور… قبل این ماجرا این صدا فقط دور موتور زیر ۲ هزار میومد الان پر گاز هم ک بری باز این حالت پیش میاد.. علت از چیه؟ ینی تنظیم تسمه تایم بهم خورده با تعویض تسمه دینام

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      پاره شدن تسمه دینام نمیتواند باعث بهم خوردن تایم خودرو یا به عبارتی از تایم خارج شدن ماشین شود. این مشکل احتمالا به دلیل خرابی در سیستم احتراق خودرو رخ داده است. شمع، وایر، کویل و سایر بخش های سیستم احتراق را بررسی کنید و از درست کار کردن آنها اطمینان حاصل نمایید. اگر مشکل از سیستم احتراق نبود ممکن است مشکل به دلیل خرابی موتوری مثل یاتاقان زدن ماشین باشد.
      دقت داشته باشید که موارد فوق تنها حدس بوده و برای ارائه نظر کارشناسی خودرو شما باید از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد.

  25. رجبعلی فرامرزی می گوید

    باسلام وخسته نباشی
    بنده وانت مزدا کارا دوکابین دارم که هفته پیش تسمه تایم تعویض کردم بعد تعویض قدرت وسرعت و بعد کار کردن ماشین بوجود امده ایا تسمه تایم تنظیم خوب نشده است چون خودم شکم به همین مورد هسته با تشکر

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      توضیحاتی که شما دادید، نشانه های تنظیم نبودن تسمه تایم است و این احتمال وجود دارد که تسمه تایم درست نصب نشده باشد.
      به این نکته توجه داشته باشید که موارد دیگری چون فرسودگی شمع، گرفتگی ورودی هوا و … نیز میتواند چنین علائمی را داشته باشند اما اگر بعد از تعویض تسمه تایم شاهد این علائم هستید بهتر است تنظیم بودن تایم ماشین را بررسی نمایید.

  26. امیر می گوید

    سلام
    تسمه تایم من به سمت موتور میکشه آیا مشکل از چیه؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      کشیده شدن تسمه تایم به داخل یا بیرون، دلیلی به تنظیم نبودن تسمه تایم ندارد. این مشکل معمولا به دلیلی لنگی، کجی یا شلی فولی ها یا در شرایط وخیم میل سوپاپ هاست (لنگی میل سوپاپ به ندرت رخ میدهد). پیشنهاد میکنم هرچه زودتر اقدام به تعمیر مشکل کنید چرا که کشیده شدن تسمه تایم به سمت موتور میتواند موجب پاره شدن و تحمیل هزینه های سنگین به شما شود.

  27. رحمن می گوید

    سلام ماشین من دنامعمولی مدل ۹۶ هست ماشین ریپ میزد بردم دیاگ زدن گفتن یکی از کوئل ها برق نمیده تعویض کردم، تسمه تایم هم تعویض کردم بعد تعویض صدار موتور زیادشده، برا اربعین مهران رفتیم، بعد یک هفته که اومدیم ماشین باطری خالی کرد، و توی راه تسمه دینام از جاش در اومد امداد خودرو گفت پیچ فولی درست بسته نشده و شلی باعث بیرو زدن تسمه شده، بعدش چراغ چک روشن شد گفتن سنسور شمع هیدرولیک و سنسور میل سوپاپ مشکل داره اونارو هم تعویض کرد، سوالی که داشتم اینه بعد تعویض تسمه تایم این مشکلات به وجود اومده آیا میتونه از تنظیم نبودن تایم باشه، ماشین یکم کم جون شده تو سربالایی و لی تو کف ۱۵۰تا۱۶۰ راحت میره، ممنون

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      خیر موارد و مشکلاتی که برای شما پیش آمده ارتباطی به تنظیم نبودن تسمه تایم ندارد.
      علت بی جونی ماشین میتواند فرسوده شدن شمع های خودرو شما باشد.

  28. مرتضی می گوید

    سلام وقت بخیر بنده وانت آریسان معمولی دوگانه کارخانه دارم خیلی سنگین و بدون شتاب شده، وقتی گاز رو رها میکنم و ماشین دور موتورش روی ۱ میاد یه صدای خر خر از سمت تسمه تایم زنجیری میاد به مدت چند ثانیه و قطع میشه این صدای خر خر فقط تو دور موتور ۱٫۵ تا ۱ اتفاق میافته و زمانی که گاز رو رها میکنم

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      تنظیم نبودن تسمه تایم تنها پس از تعویض تسمه رخ میدهد و اگر این مشکل به تازگی و بدون تعویض قطعه برای شما رخ داده اطمینان داشته باشید که تسمه تایم تنظیم بوده و مشکل از جای دیگری نشأت میگیرد.

  29. امیر می گوید

    با سلام
    من دو روزه تسمه تایم کوییک صفر رو عوض کردم که ۲۰۰۰ کیلومتر کار کرده بود،مارک تسمه یوپاکو بود که اونقدر شل بود که انگار اصلا نخ داخلش نبود،خلاصه تسمه تایم ماورگریپ بارمان کیمیا اصلی که بهتربن نوعه گرفتم،مکانیک چند سالم که جا زد یه مقدار سخت جا رفت،خودس میگفت خیلی جذب هست،مشکلی ندیدم فعلا ولی میترسم چون تسمه تایم سفت جا رفت پس سفت بسته شده باشه و خدا نکرده باعث پاره شدن تایم بشه،مکانیک میگه نه مشکلی نیست،میسه راهنمایی کنید استرس دارم ممنون

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دقت داشته باشید که برای راهنمایی دقیق باید خودرو از نزدیک مورد بررسی قرار بگیرد تا بتوان نظر قطعی و تخصصی داد. بصورت کلی شل یا سفت بودن تسمه تایم (بیش از میزان استاندارد) میتواند موجب پاره شدن آن شود لذا بهتر است از قطعه استاندارد با ابعاد استاندارد استفاده نمایید.

  30. مهدی می گوید

    باسلام تسمه فانتوم خریداری کردم, جهت فلش روش حک نشده ولی ازسمت نشان فانتوم نصب کردم آیا درسته؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      نصب تسمه تایم ماشین کار بسیار حساسی است و پیشنهاد میشود توسط متخصص مجرب انجام شود. متاسفانه بدون دیدن نحوه نصب قطعه نمیتوان درست نصب کردن تسمه تایم را تشخیص داد.

  31. بهمدی می گوید

    سلام تسمه تایم عوض کردم در هین سفت کردن پیچ فولی رد کرد وقفه کن میلنگ کج شد ودر آورد قفل کن رو بعد روشن کردم صدا میداد سوپاپها ۵۰۰ متر رفتم یه صدای خر خر از داخل سمت سوپاپ ومیل بادامکی آمد ومتور خاموش شد در زمان رد کردن پیچ فولی میتونه تایم ماشین بهم خورده باشه که صدا وخاموش شدن به همراه داشت میشه راهنمایی کنید

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      بله این احتمال وجود دارد ولی طبق توضیحات شما بنظر میرسد مشکل از خود میل لنگ باشد، با اینحال ارائه نظر کارشناسی بدون بررسی خودرو امکان پذیر نیست. از طرفی دقت داشته باشید که رد کردن تسمه تایم در معدود مواردی موجب خاموش شدن خودرو میشود، پیشنهاد میکنیم خودرو را به تعمیرکار نشان دهید تا از خرابی قطعات موتوری و تحمیل هزینه چند برابری جلوگیری نمایید.

  32. پریسا می گوید

    ببخشید تسمه عوض کردم یه مدتیه ک صدای تق تق میاد موقع تعویض دنده ازدو به سه، صدایی مثل اینکه دنده زیاده ولی سرعت کم دقیقا همون صداست ماشین پژوپارس lex

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      اگر این صدا بلافاصله بعد از تعویض تسمه تایم به گوش شما میرسد، احتمال این وجود دارد که تسمه تایم درست نصب نشده و خودرو تایم نباشد.
      اما اگر با فاصله زمانی این اتفاق رخ داده صدای تق تق موتور میتواند دلایل دیگری داشته باشد، در این شرایط پیشنهاد میکنیم مقاله علت صدای تق تق ماشین را مطالعه کنید.

  33. محسن می گوید

    سلام خسته نباشید ماشین پراید وانت دارم مدل ۹۸ ماشینم گاز میخوره ولی شتاب نداره دیسک و صحفه تازه عوض کردم شمع و وایر عوض کردم سوزن ها رو شستم کاتالیز عوض کردم ولی هنوز هم برطرف نشده مکانیک میگه مشکله برقی داره برق کار هم میگه مشکلش مکانیکی هست ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دقت داشته باشید که افت شتاب به دلیل تنظیم نبودن تسمه تایم، بلافاصله بعد از تعویض رخ میدهد و اینگونه نیست که ناگهانی شاهد وقوع این مشکل شوید.
      توضیحات شما خیلی کلی است و برای راهنمایی باید اطلاعات بیشتری در اختیار متخصصین ما قرار دهید اما پیشنهاد میکنیم، چرخ ها را بررسی کنید، بلبرینگ ها سالم باشند سپس هوزینگ را نیز بررسی کنید تا از سلامت ان اطمینان داشته باشید. در آخر اگر هیچ یک نبود میتواند به دلیل مشکل برقی نیز باشد که باز هم باید اول بصورت دقیق بررسی و از منشأ مشکل اطمینان حاصل شود و سپس اقدام به تعمیر گردد.

  34. محمد می گوید

    سلام
    ماشین ۲۰۶ تیپ ۵ به تازگی موتورش جمع شده و تمامی قطعات مثل کوئل و شمع و وایر و همه سنسور ها همگی نو هستند و ماشین ریمپ هم به صورت اصولی شده اما زمانی که سنسور مپ روی ماشین هست، ماشین خیلی خفه و بدون شتاب هست، زمانی که سنسور مپ برداشته میشه شتاب بهتر میشه ولی بازم افت توان و شتاب رو کامل میشه حس کرد و ماشین مشکل برقی و قطعاتی نداره
    باتوجه به تازه جمع شدن موتور و تازه بسته شدن تسمه تایم، امکان تایم نبودن تسمه هست ایا؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      اگر از ابتدا شاهد افت توان محسوس خودرو هستید این مشکل میتواند به دلیل تایم نبودن تسمه خودرو باشد.
      دقت داشته باشید که علائم تنظیم نبودن تسمه تایم ماشین با اولین بار روشن کردن خودرو بصورت ملموس قابل حس است.

  35. علی جناب می گوید

    سلام، ال۹۰ من صبح بد استارت می خوره، مصرفش بالا رفته، دور موتور هنگامیکه تازه روشن شده بالا میره، سنسور اکسیژن، دریچه گاز، مپ سنسور، استپر، صافی بنزین، فیلتر هوا بتازگی تعویض شده، باعث تشکر است نظرتان را در مورد موارد بالا بگویید سپاسگزارم

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      بدیهتا این مشکل به دلیل تنظیم نبودن تسمه تایم نیست. افزایش مصرف سوخت خودرو میتواند دلایل مختلفی داشته باشد، پیشنهاد متخصصین یدک یار این است که در ابتدا سلامت شمع خودرو را بررسی کنید سپس از تمیز بودن سوزن انژکتور ها اطمینان حاصل نمایید.

  36. دنا پلاس نقره ای می گوید

    سلام، ماشین من در حال حرکت و آرام خاموش شدو استارت میزنم احساس میکنم موتور کمپرس نمیشه استارت میخوره و روشن نمیشه، دستگاه زدیم هیچ اخطاری نمیده، قالب تسمه تایم باز کردیم تسمه سر جاشه، ماشین ۴۰ هزار کار کرده، دنا پلاس ممون میشم راهنمایی کنید

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      پیشنهاد میکنیم ابتدا سیستم احتراق خودرو را به دقت و قطعه به قطعه بررسی کنید. ابتدا ریل سوخت را جدا کنید و با چرخاندن سویچ آیا بنزین به موتور میرسد یا خیر، سپس به بررسی جز به جز سایر قطعات سیستم احتراق بپردازید، مثل شمع ها، وایر ها و …
      رایج ترین علت سوختن پمپ بنزین ماشین است، به احتمال زیاد پمپ بنزین خودرو شما سوخته اما تا زمانی که بررسی نشود نمیتوان نظر قطعی داد.
      مورد بسیار مهم بعدی اینکه، این دفعه خداروشکر خودرو شما تسمه تایم پاره نکرده است، اما اگر در شرایط مشابهی مجدد قرار گرفتید و کوچکترین احتمال پاره شدن تسمه تایم دادید تحت هیچ شرایطی خودرو را استارت نزنید، چرا که میتوانید آسیب بسیار جدی به قطعات موتور خودرو وارد کنید و هزینه بسیار سنگینی را به خود تحمیل نمایید.

  37. یونس می گوید

    با سلام من تسمه تایم ماشین رو عوض کردم طرف مکانیک باتجربه ای هست تسمه دینامم بررسی شد سالم بود ماشینم ۲۶ هزارتا توی ۳.۵ سال رفته
    حس میکنم صدای تسمه ها یکم فرق کرده بنظرم تسمه دینام باشه ولی از طرفی دور موتور ماشین قبلا یه پله از ۱۰۰۰ پایین تر بود ولی الان دوپله شده بنظر شما میتونه مربوط به تسمه تایم باشه

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دقت داشته باشید که صدای تسمه میتواند به دلیل درست نصب نشدن تسمه، کوچک بودن و یا بی کیفیت بودن تسمه و در آخر خرابی فولی ها باشد که باید بررسی شود. پیشنهاد میکنیم که بررسی آن را به تعویق نیندازید چرا که در صورت تنگ بودن تسمه یا کوچک بودن آن احتمال پارگی یا خراب کردن فولی بسیار زیاد است.
      در مورد تنظیم نبود دور موتور نیز باید گفت ارتباطی به تسمه تایم ندارد این مشکل میتواند به دلیل تنظیم نبودن موتور، کثیفی استپر موتور یا دریچه گاز و … رخ دهد که باید اون نیز بررسی شود. معمولا با تنظیم موتور مشکل رفع خواهد شد.

  38. Amir می گوید

    سلام خسته نباشید
    ۴۰۵ تیوفایو دارم چند روز پیش تسمه تایم و بلبرینگ ساعتی رو عوض کردم برای بار اول
    ماشین قبلش سالم و سرحال بود اما بعد از تعویض تسمه یه صدای خُرخُر از قاب تسمه تایم میاد و صدای موتور بیشتر شده مخصوصا تو دور های بالا دوباره بردم باز کرد واسم خود مکانیک گفت این صدای خود تسمه هستش و مشکلی پیش نمیاره اما من نگرانم لطفا راهنمایی کنید مشکلی پیش نمیاد؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      بدیهتا نباید پس از تعویض تسمه تایم صدا اضافه ای از خودرو بشنوید. دقت داشته باشید اگر بعد از تعویض تسمه تایم افت توان نداشتید به این معنی است که تسمه تایم خودرو شما تنظیم است. این صدا میتواند به چند دلیل باشد:
      ۱- کیفیت پایین یا مناسب نبودن تسمه تایم خریداری شده و یا بلبرینگ تعویض شده
      ۲- نصب غیر اصولی قطعات
      پیشنهاد میکنیم خودرو را به تعمیرکار ثالث نشان دهید تا بررسی کند تا در صورتی وجود مشکل قبل از آسیب رساندن به سایر قطعات موتوری مشکل مرتفع شود.

  39. سعید می گوید

    با سلام و عرض ادب
    خودروی من امروز بعد از تعمیر موتور از تعمیرگاه تموم شد چن ساعت که ماشین رو روندم ماشین رو دو ساعت خاموش کردم .بعد از استارت و روشن شدن بعد از ده دقیقه خاموش شد و هرچی استارت زدم روشن نشد.قاب تسمه تایم رو که بازکردم قسمت پایین تسمه تایم سفت بود و قسمت بالا شل بود.به نظر شما استارت که زدم صدمه ای به موتور زده یا نه ؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      اگر تسمه تایم شما یکدست نیست احتمال دارد که بلبرینگ های تایم خورد شده باشند یا تایم ماشین به هم خورده باشد. در این شرایط پیشنهاد میکنیم به هیچ عنوان استارت نزنید، ماشین را در دنده حرکت ندهید و به کمک یدک کش خودرو را به تعمیرگاه انتقال دهید. دقت داشته باشید که یدک کش بهتر است خودرو شما را روی چرخ هایی که محرک نیستند یدک بکشد.
      بدون باز کردن موتور نمیتوان در مورد آسیب رسیدن به قطعات اظهار نظر کرد.

  40. بهنام می گوید

    سلام من یه فاو بسترن b30دارم ،یه مدت هست ماشین دور موتور بالاتر از ۳هزار نمیره،کلا سنسور وایسیو چک کردم،ایرادی نداشت،وقتی خطا حذف میکنی یه مدت کوتاه درست میشه بعد دوباره ایراد میده و موتور توان نداره،آیا از تایمینگ زنجیر میشه اینطور باشه؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      بسیار بعید است که مشکل ناشی از تایم نبودین تسمه تایم ماشین باشد، اگر مشکل از این قطعه نشأت گیرد، بعد از تعویض تسمه بصورت مدام خود را نشان میدهد.
      این مشکل میتواند از خرابی سنسور دور موتور، دریچه گاز و … باشد، در این شرایط خودرو در حالت خلاص نیز این مشکل را دارد.
      اما طبق صحبت شما بنظر میرسد مشکل از گیربکس خودرو باشد، در این شرایط این مشکل تنها در زمان حرکت رخ میدهد.
      منشاء مشکل را بصورت دقیق پس از بررسی خودرو از نزدیک میتوان تشخیص داد.

  41. فتحعلی می گوید

    سلا ی ایکس ۳۳ مدل نود خدیدم.۳سال دست طرف لوده ی دنده تایمش اشتباه بوده

  42. بهنام می گوید

    باسلام
    ماشین من ۲۰۶ مدل ۸۳ هستش که در جاده تسمه تایم رد کرد و باعث شد سوپاپ ها و حتی سرسیلندر رو تعویض کردم
    اما بعد از اینکه قطعات خراب شده تعویض شد و اوکی شد ماشین به محض روشن شدن تسمه تایم رو به سمت داخل یعنی به سمت سر سیلندر میکشه و باعث میشه تسمه تایم با بدنه برخورد کنه و باعت ساییدگی یا به اصطلاح رنده شدن تسمه تایم میشه
    در صورتی که واتر پمپ و هرزگرد سالم و مرتب هستش
    و هیچکس این مشکل رو نمیتونه پیدا کنه
    نظر شما چیست؟؟
    با تشکر

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      جابجایی تسمه تایم نشان دهنده خرابی فولی ها یا هرزگرد تایم است. اگر این قطعات سالم باشند احتمال تاب برداشتن میل سوپاپ و چرخ دنده های اصلی تایم بسیار زیاد است. اما دقت داشته باشید که برای بررسی تاب داشتن این قطعه باید به تعمیرکار مجرب و خبره مراجعه کنید تا به کمک دستگاه و ابزار مخصوص تاب داشتن این قطعه را بررسی کنند.
      بدون شک یا مشکل از فولی ها و هرزگرد است یا از میل سوپاپ و دو چرخ دنده مرتبط به آن، با توجه به قیمت بالا این قطعات قبل از هر اقدام از منشاء خرابی اطمینان حاصل کنید.

  43. محمود می گوید

    با سلام
    من به ۲۰۶تبپ ۲ دارم که چند روز پیش بعلت روغن ریزی باز کردم. در بررسی کاسه نمد سر میل لنگ دیدیم تسمه تایم بصورت عرضی خورده شده و حتی از تسمه دینام پراید هم نازک تر شده. یعنی کم عرضی شده بود.
    تسمه تایم و سفت کن تایم رو عوض کردیم. ولی در زمان بستن و تست تایمینگ تسمه دوباره به سمت سر سیلندر کشیده میشه و احتمالا مشکلش رفع نشده.
    بلوک سیلندر هم چند وقت قبل عوض شده.

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      این مشکل معمولا به دلیل خرابی فولی ها یا هرزگرد هایی است که تسمه تایم به روی آنها میچرخد. اما اگر آنها را تعویض و از سلامت آنها اطمینان دارید مشکل میتواند به دلیل خرابی یا کج شدن میل بادامک یا همان میل سوپاپ خودرو شما باشد. همینطور خرابی چرخ دنده های میل سوپاپ هم میتواند موجب این مشکل شود.

  44. حسین می گوید

    سلام
    امکانش هست که ماشین کاتاف بزنه و همزمان تایم تنظیم نباشه؟
    کاتاف زدن خودرو دلیل بر تنظیم بودن تایم میتونه باشه یا نه؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      بله، امکان پذیر است. دقت داشته باشید که تنظیم نبودن تایم ماشین هم میتواند موجب کاتاف نزدن ماشین شود و هم در خیلی از موارد با تنظیم نبودن تسمه تایم میتوان کاتاف زد. لذا کاتاف زدن معیار خوبی برای تشخیص تنظیم بودن تایم خودرو نیست.
      به این مورد نیز دقت داشته باشید که کاتاف زدن با خودرویی که تایم نیست آسیب های جدی به موتور خودرو وارد میکند.

  45. پوریا بختیاری می گوید

    سلام و عرض خسته نباشید تسمه تایم عوض کردم صدای انگشتی های ماشین می آید ک بازهم ب تعمیرکارم مراجعه کردم فیلر زد ولی بعد از کمی کارکردن همچنان شبیه قبل انگشتی ها دوباره صدا داد ممکن است تایم درست تنظیم نباشد

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      اگر تایم خودرو شما درست نباشد، خودرو توان قبل را نداشته و به اصطلاح جون ندارد. اگر شاهد این علائم هستید تایم خودرو درست نیست و باید تسمه تایم مجدد نصب شود.

  46. یاسر می گوید

    سلام خسته نباشید وانت مزدا ۲۰۰۰ دارم مدل ۸۳ چند روز قبل لیفتر اسپک هاش صدا میداد عوض کردم هر ۱۲ تا رو بعد تعویض ماشین در حالت درجا ریپ میزنه و لرزش داره تو حرکت مشکل نداره ایا باید تایم رو تنظیم کنم ..در ضمن شمع و عوض کردم وایر نو هم امتحان کردم بر طرف نشد؟؟؟؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      پیشنهاد میکنیم قبل از تعویض سایر قطعات تمامی دسته موتور ها را به دقت بررسی نمایید، معمولا لرزش ماشین در حالت درجا به دلیل خرابی دسته موتور های خودرو است.

  47. هادی لشکری می گوید

    سلام ماشین ال ۹۰ من تسمه دینام پاره کرد و با مراجعه به مکانیکی گفتند تسمه تایم پاره کرده ولی وقتی درپوش تسمه تایم را باز کردند تسمه سالم بود وقتی ماشین را در دنده گذاشتیم و حل دادیم ماشین حرکت کرد و کلی خسارت روی دست من گذاشت پیستون و سوپاپ و کلی لوازم دیگر عوض کردیم و موقع تحویل ماشین خوب کار نمیکنه لرزش داره به مکانیک گفتم گفت مربوط به دیسک و صفحه و بلبرینگ است آیا ارتباطی دارد یا مربوط به تایم نبودن تسمه تایم است ممنون میشم راهنمایی کنید.
    با تشکر

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      لطفا از لرزش خودرو و شرایط آن بیشتر به ما اطلاعات دهید تا بیشتر راهنماییتان کنیم.
      اما بصورت کلی لرزش از نشانه های تنظیم نبودن تسمه تایم نیست، این لرزش میتواند به دلیل خرابی دسته موتور و … باشد از طرفی باید گفت لرزش دیسک و صفحه تنها زمان حرکت خودرو حس میشود.

  48. پویا می گوید

    سلام ماشین پارسxu7مدل۱۴۰۰ زیاد کارنکرده..صدای موتورش خیلی بالاس وقتی روی دور ۲.۵تا۳ میرم تو همه ی دنده ها صدای موتور تا داخل کابین میاد و صدا خیلی بَم و غرش میکنه و خیلی بلنده مثل مواقعی که میخوای بری دنده بالاتر دورموتور زیاد میشه ولی صداش ادامه داره تو دنده ۵ که سرعتم از صد میره بالا صداش توی جاده خیلی بلنده و غرش داره..به نظرشما مشکلش چیه فیلتر بنزین شمع و وایر وروغن و فیلتر روغن رو هم تازه عوض کردم دریچه گاز رو هم تازه تمیزکردم به نظرشما مشکل از تنظیم موتور یا کثیف بودن انژکتورها میتونه باشه یا جایه دیگه اس

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز تا زمانی که خودرو از نزدیک بررسی نشود نمیتوان در باره علت صدای زیاد موتور نظر کارشناسی داد اما بصورت کلی این مورد را در نظر داشته باشید که عایق بندی صدا در خودرو های ایرانی بسیار ضعیف است و ممکن است حتی صدای زیادی که به گوش شما میرسد ناشی از مشکل نبوده و طبیعی باشد.

  49. رضا می گوید

    سلام چند دقیقه بعد از تعویض تسمه تایم ال نود اتومات چراغ چک چشمک زن شده و گاهی چند دقیقه خاموش میشه و گاهی به حالت چشمک زن در میاد آیا به تعویض تسمه ربط داره

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      الزاما خیر ولی میتواند به دلیل تایم نبودن تسمه تایم هم باشد.

  50. مهدی می گوید

    سلام خسته نباشین ، خودرو ی ریو از درب موتور دود خارج میشه و روغن موتور زود سیاه میشه آیا بخار روغن میتونه باشه یا دود ؟ و اینکه اگر بخار روغن باشه دود آبی از اگزوز خارج نمیشه ، میتونه از تایم نبودم تسمه باشه ؟ دلایلی که شما میتونین نام ببرین لطف کنین 🙏

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      معمولا هیچ کدام از موارد نیست و همینطور خارج شدن دود از کاپوت ارتباطی به زود سیاه شدن روغن موتور ندارد.
      زود سیاه شدن روغن میتواند به دلیل استاندارد نبودن روغن موتور یا مشکل در سیستم احتراق خودرو شما باشد که باید به دقت از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد.
      خروج دود از درب موتور نیز معمولا به این چند دلیل رخ میدهد:
      ۱- خرابی رادیاتور، بست ها یا شلنگ های آن: در این شرایط بخار آب از درب موتور مشابه دود سفید رنگ خارج میشود
      ۲- وجود نشتی در سیستم هیدرولیک: در این شرایط سیستم هیدرولیک نشتی داشته و روغن به روی منیفولد ریخته و دود میکند، در این شرایط بوی روغن سوخته به مشام میرسد
      ۳- سوختن یا داغ شدن سیم یا روکش سیم سنسور یا سیم کشی

  51. حمید رضائی می گوید

    باسلام ماشین بنده تندر است تایم قاطی می‌کنه سه بار بردم تعمیرگاه تنظیم کردن ولی باز هم قاطی کرده علتش چی می تونه باشه اگه جواب بدین ممنون میشم

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز اگر تسمه تایم درست نصب شود و فولی ها و هرزگرد ها مشکلی نداشته باشند بهم ریختن تسمه تایم رخ نمیدهد. لذا یا فولی های تایم خراب هستند یا تعمیرکار شما به درستی تسمه تایم را نصب نکرده که مشکل بهم خوردن تایم خودرو را دارید.
      همینطور دقت داشته باشید و مطمئن شوید که مشکل را درست تشخیص میدهید، برخی از علائم تنظیم نبودن تسمه تایم، با علائم خرابی سایر قطعات یکی است، به عنوان مثال ضعیف شدن و جون نداشتن خودرو علاوه بر اینکه یکی از علائم تنظیم تسمه تایم است میتواند علائم ضعیف شدن شمع موتور نیز باشد. لذا اطمینان حاصل کنید که مشکل به درستی تشخیص داده شده است.

  52. علی حسین زاده می گوید

    با سلام من تیبا دو دارم قبلا یک خانه از موتور تایپیتهاش پر نمی‌کرد و صدای خشکی داشت بردم تعمیرگاه اون عیبشو رفع کردم ولی حالا موتور ۳کار میکنه و خانه ۴ برق شم قطع میکنم هیچ تاثیری نداره میشه تایمش نامیزون باشه.ممنونم

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز تنظیم نبودن تسمه تایم خودرو ناگهانی رخ نمیدهد. به عبارت دیگر تنها زمانی که امکان تایم نبودن تسمه تایم وجود دارد زمان تعویض تسمه هست و تنها دلیل آن درست نصب نکرد این قطعه خواهد بود. لذا طبق توضیحات شما بسیار بعید است که علت مشکل تنظیم نبودن تسمه تایم خودرو شما باشد.

  53. حمید می گوید

    اگر تعمیرکار حواسش نباشه و تسمه رو بر عکس فش نصب کنه امکان تشخیص وجود دارد

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      تنها راه تشخیص درست نصب نشدن تسمه تایم علائم آن است. چون در تمامی خودرو ها تسمه تایم توسط قاب محافظ پوشانده شده و شما مستقیما دید به آن ندارید.

  54. موسوی می گوید

    سلام خودرو راناپلاس مدل ۴۰۱ با کارکرد ۲۵هزار. اول صبح یا زمان سرد بودن موتورسواری قیژقیژاز محفظه تسمه تایم میاد وبعد از ۵دقیقه که موتور گرم میشه ای صدا کم و قطع میشه مشکل از سفت بودن زیاد تسمه هستش.تسمه وهرزگرد هم فابریک خونابه حال دست نخورده

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام عرض ادب
      دوست عزیز هم میتواند به دلیل سفت بودن هرزگرد باشد هم قطعه غیر استاندارد و در نهایت خرابی هرزگرد که باعث پوسته شدن یا ریش ریش شدن تسمه تایم میشود.

  55. یونس می گوید

    باسلام پیکان وانت زنجیرسفت کنش برده بود عوضش کردم ایا از تایم در اومده

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز اگر علائمی که در بالا به آنها اشاره شده را مشاهده کردید میتواند خودرو شما از تایم خارج شده باشد، در غیر این صورت مشکلی وجود ندارد.

  56. سعید می گوید

    سلام و وقت بخیر. پراید مدل ۸۸ دارم تسمه تایمش رو تازه عوض کردم. بعد از تعویض تسمه تایم ی صدایی مثل صدای هوا یا باد از تو موتور ماشین میاد که قبلا از تعویض همچین صدایی نبود علتش چی می‌تونه باشه ؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز دو احتمال وجود دارد:
      ۱- بلبرینگ های تایم فرسوده شده باشند
      ۲- هواکش خودرو به درستی نصب نشده باشد (این مورد محتمل تر است)
      این دو مورد را بررسی کنید به احتمال زیاد مشکل شما رفع خواهد شد.

  57. نوی می گوید

    با سلام بنده خودرو af7 مدل ۹۰ دارم دیروز تسمه تایم عوض کردم الا چراغ چک میل سوپاپ شده موتور لرزش شدید داره داخل قاب تسمه تایم صدا داره بردم برای تنظیم موتور گفتن تسمه تایم مشکل تایم داره لطفا راهنمایی کنید

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      به احتمال زیاد تسمه تایم خودرو شما به درستی نصب نشده و به اصطلاح ماشین تایم نیست. تسمه تایم باید مجدد باز بشه و به درستی نصب بشه.

  58. محمد رضایی می گوید

    سلام وقت بخیر بنده خودرو slx با موتور tu5دارم تسمه تایم موتور به درستی تایم نشده هم صدای جیر جیر هنگام حرکت داره هم که از بعد از تعویض تسمه موتور درست استارت نمیخوره ولی موتور دچار روغن سوزی شده آیا امکان داره بخاطر تایم نبودن تسمه باشه؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      روغن سوزی ارتباطی به تایم نبودن تسمه تایم ندارد، تایم نبودن ماشین میتواند موجب احتراق ناقص شود اما روغن سوزی به دلیل ضعف در قطعات داخل موتور خودرو است.

  59. محمد می گوید

    سلام من ال نود مدل ۹۵ دارم که بعد از هشت سال ۲۳ تا کار کرده که زیاد سوار نشدم و چند روز قبل به سفارش دوستان که گفتن زمان موجب خرابی و خشکی تسمه تایم میشه رفتم پیش یک مکانیک که توی محل همه تعریفش میکنن کیت کامل اصل هم گرفتم . بالاخره بعد از چند روز نوبت گرفتم تا برام عوض کنه حدود دو سه ساعت طول کشید و شخصا خودش عوض کرده امروز توی اداره یکی از همکاران گفت سفر نرو چند روز صبر کن شاید تنظیم نباشه من تمام موارد و ایرادات و صداهایی که شما گفتین رو بررسی کردم چیزی متوجه نشدم سوالم این جاست که اگه تسمه تایم تنظیم نشده باشه بعد از چه مدتی خودش رو نشون میده آیا به نظرتون میتونم سفر برم یا نه ممنون از پاسخ شما هستم

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز اگر تسمه تایم درست نصب نشده باشد بلافاصله پس از اولین بار که خودرو را روشن میکنید علائم تایم نبودن خودرو خود را نشان میدهد، لذا اگر شاهد این علائم نیستید تسمه تایم خودرو شما به درستی نصب شده است.

  60. مجید می گوید

    عرض ادب.خودرو پراید یورو۴دارم تسمه تایم پاره کردم.بعدازین که تسمه عوض کردم موتور وقتی درجا کارمیکنه لرزش پیدا کرده.ناگفته نمونه که یه صدایی شبیه صدای انگشتی یا صدای سوپاپ اضافه شده که قبل از این اتفاق نبود.بنظرتون ممکنه مشکل از تایم موتور باشه؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز زمانی که خودرو تایم رد میکند یا تسمه پاره میکند در اکثر مواقع به قطعات موتوری آسیب وارد میشود و تنها راه تشخیص آن باز کردن موتور خودرو است. شما باید موتور ماشین را باز کنید و قطعات آسیب دیده را تعمیر یا تعویض نمایید.