تسمه تایم چیست؟

تسمه تایم یا تایمینگ از قطعات کاملا حیاتی در سیستم موتور و پیشرانه خودرو است که نقش مهمی را در زمانبندی حرکت و چرخش میلنگ و میل سوپاپ ایفا می‌کند. این قطعه از دو نوع پلاستیک و فلزی بوده و میزان عمر مفید هر کدام یک از آنها با یکدیگر متفاوت است.

داشتن زمانبندی و برنامه ریزی دقیق در تمامی اجزای خودرو از مهم ترین هدف های قرار گیری آنها در کنار یکدیگر است. اگر این زمانبندی ها به موقع و درست در موتور انجام نشود خودرو شما به حرکت در نخواهد آمد. “تسمه تایم” یا تسمه تایمینگ قطعه ای مصرفی است که وظیفه همین زمانبندی دقیق را در موتور خودرو انجام می‌دهد.

تسمه تایم (Timing belt) یک تسمه از جنس پلاستیک است که مهم ترین رابط میان میل لنگ و میل سوپاپ (بادامک) محسوب می‌شود. این قطعه در داخل پیشرانه خودرو قرار دارد و تنظیم زمان چرخش میل سوپاپ و میل لنگ را بر عهده دارد چرا که سرعت چرخش این دو قطعه با یکدیگر متفاوت می‌باشد. در واقع، زمان صحیح باز و بسته شدن سوپاپ با توجه به موقعیت پیستون ها، کار این قطعه پلاستیکی است.

در این بخش از مقاله یدک یار قصد داریم تا اطلاعاتی مبتنی بر اینکه “تسمه تایم چیست؟” و اهمیت وجود آن به چه مواردی اطلاق می‌شود را در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه تسمه تایم

تاریخچه تسمه تایم

تاریخچه طراحی و تولید این قطعه به سال ۱۹۶۲ برمی‌گردد. زنجیر تایم ها نسل ابتدایی تسمه تایم بودند که تا سال ۱۹۴۵ مورد استفاده قرار می‌گرفتند. بعد از گذشت این زمان، تسمه تایم برای اولین بار در یک گلاس ۴۰۰۱ که خودرویی آلمانی بود بکار رفت و بعد از آن به تولید انبوه رسید.

آمریکایی ها دومین نفری بودند که به سراغ تولید این قطعه رفتند. ۴ سال بعد از تولید آلمانی ها، شرکت خودروسازی تحت عنوان پونتیاک در سال ۱۹۹۶ اقدام به تولید تسمه تایم گرفت. شرکت اتومبیل سازی واکسول هم بعد از آن به سراغ تولید این قطعه گرفت و بدین ترتیب، تسمه تایم تبدیل به قطعه ای رایج در خودرو ها شد.

ساختار تسمه تایمینگ

ساختار اصلی تسمه تایم ها به صورت نوار های نیم الی یک سانتی هستند؛ یک طرف تسمه ها دارای سطحی صاف و طرف دیگر به صورت دندانه دار تعبیه شده است. این تسمه ها خاصیت ارتجاعی مناسبی دارند و کاملا انعطاف پذیر هستند.

تسمه تایم چکار می‌کند؟

تسمه تایم چکار می‌کند؟

مهم ترین سوالی که در این بخش ایجاد می‌شود این است که “تسمه تایم چکار می‌کند؟” و نحوه عملکرد آن به چه شکل است! به طور کلی، چرخه موتور های احتراق داخلی شامل چهار مرحله مکش، تراکم، توان، و تخلیه است که زمانبندی دقیق باز و بسته شدن سوپاپ هوا و دود به ترتیب توسط تسمه تایم انجام می‌گیرد.

در واقع، حرکت میل لنگ توسط تسمه تایم به میل سوپاپ انتقال یافته و این قطعه هم شروع به ایجاد نوسانات در سوپاپ ها می‌کند. می‌توان گفت که وظیفه اصلی تسمه تایم تنظیم و هماهنگ سازی سرعت چرخش میل لنگ و میل سوپاپ، و زمانبندی باز و بسته شدن سوپاپ می‌باشد. به عبارت دیگر، به ازای هر دو دور میل لنگ، میل سوپاپ یک دور خواهد چرخید.

بدین ترتیب، هر گونه لغزش تسمه بر روی فولی متصل به میل لنگ یا میل سوپاپ سبب ایجاد اختلال در عملکرد موتور خواهد شد. به همین دلیل، با طراحی برخی دندانه ها بر روی سطح تسمه ها از هر گونه لغزش جلوگیری می‌شود. البته، فاصله قرار گیری این دندانه ها در عملکرد صحیح این قطعه حیاتی است.

انواع تسمه تایمینگ

تسمه تایم

این نوع تسمه تایم از جنس پلاستیک بوده که به مرور زمان دچار آسیب می‌شود. آسیب در این قطعه الزام تعویض آن را به صورت دوره ای برای فرد به وجود می‌آورد.

زنجیر تایم

زنجیر تایم” از بهترین نمونه های این قطعه محسوب می‌شود که از جنس فلز می‌باشد. عمر مفید زنجیر تایم از نوع پلاستیکی بیشتر است؛ به عبارت دیگر، این نوع تایمینگ به صورت دائمی بدون وجود ایراد یا خرابی عمر خواهد کرد. به همین دلیل، عمر زنجیر تایم را به اندازه عمر موتور می‎دانند.

زمان تعویض تسمه تایم

تمامی مدل های خودرو دارای یک زمان مشخص برای تعویض تسمه تایم هستند. به طور معمول، بعد از طی مسافتی معادل با ۶۰ هزار کیلومتر یا گذشت دو سال استفاده از این قطعه، فرد ملزم به تعویض این بخش است. البته میزان زمان گفته شده کاملا به کیفیت تسمه تایم بستگی دارد و اگر از قطعات با کیفیت استفاده نکنید، این مقدار کاهش پیدا میکند.

اختلال در تسمه تایم

 اختلال در تسمه تایم

پارگی تسمه تایم از شایع ترین علل های خرابی این قطعه می‎باشد. پاره شدن تسمه تایم ناشی از فرسودگی و اتمام عمر مفید آن است اما مسئله همیشه ناشی از فرسودگی نیست؛ گاهی اوقات مشاهده می‌شود که پارگی تسمه دینام و پمپ هیدرولیک و رفتن تسمه آن زیر تسمه تایم سبب به وجود آمدن این معضل می‌شود.

علاوه بر این، دیگر علل های اختلال در این قطعه مصرفی شامل موارد زیر هستند:

در صورت مشاهده علائم ذکر شده بهتر است به مرکز تعمیراتی متخصص در این زمینه مراجعه کنید.

خرید تسمه تایم

تسمه تایم از قطعات کاملا مصرفی خودرو شما به حساب می‌آید. این قطعه بعد از گذشت مدت زمان مشخص شده نیاز به تعویض دارد و عدم توجه به این موضوع ممکن است آسیب های جدی را به اتومبیل شما وارد کند.

کیفیت تسمه خریداری شده از مهم ترین فاکتور هایی است که میزان سلامت آن را تضمین می‌کند. امروزه، وجود انواع کالاهای بی کیفیت و غیر اصل در بازار، خریداران را دچار معضلاتی همچون خرابی های مکرر تسمه تایم و آسیب به دیگر اجزای موتور کرده است.

مجموعه یدک یار به عنوان یکی از فروشگاه های اینترنتی فروش لوازم یدکی و قطعات خودرو اقدام به عرضه کالاهایی با اصالت تضمین شده و سلامت فیزیکی کامل آنها کرده است. این مجموعه با داشتن بیش از ۶ سال فروش آنلاین رضایت مشتریان بسیاری را در این زمینه به دست آورده است.

دریافت مشاوره رایگان توسط تیم تخصصی یدک یار به صورت همه جانبه و با توجه به میزان بودجه در نظر گرفته شما از دیگر نقاط قوت این فروشگاه محسوب می‌شود. با ورود به وب سایت yadakyar.com می‌توانید به تمامی قطعات موجود در این مجموعه دسترسی پیدا کرده و بعد از دریافت مشاوره اقدام به خرید تسمه تایم مناسب خودرو خود کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.