علت صدای جیر جیر هنگام شروع به حرکت چیست؟

برای بسیاری از افراد صداهای جیر جیر و عجیب و غریب بسیار ناخوشایند است چراکه این صداها اجازه نمی دهند از یک سواری راحت لذت برد. ما در این مقاله به بررسی علت صدای جیر جیر هنگام شروع به حرکت پرداخته ایم تا بدانید منشاء این صدا کجاست و چه کارهایی لازم است برای رفع آن انجام دهید.

صدای جیر جیر و جیغ های عجیب و غریب که از ماشین شما می آید معمولاً نشانه‌ دهنده مشکلی است. در بسیاری از موارد، این یک مشکل جزیی خواهد بود که به راحتی قابل حل است، اما همچنین می تواند یک علامت هشدار اولیه از چیزی جدی تر باشد. شما نباید این موضوع را نادیده بگیرید و به همین دلیل قصد داریم به بررسی “علت صدای جیر جیر هنگام شروع به حرکت” بپردازیم.

اگر ماشین صدای جیر جیر هنگام شروع به حرکت می دهد چکار کنیم

اگر ماشین صدای جیر جیر هنگام شروع به حرکت می دهد چکار کنیم

به زمان و مکان شنیدن صدا دقت کنید؛ به عنوان مثال، آیا وقتی ماشین را استارت می زنید و موتور را روشن می کنید، وقتی که ماشین در حالت درجا کار می کند، در حال حرکت اولیه هستید، چرخیدن یا زمانی که از روی دست انداز عبور می کنید، این صدا شنیده می شود؟

وقتی مشکل را محدود کردید، این مورد را برای یک مکانیک با تجربه توضیح دهید که امیدواریم بتواند مشکل را تشخیص داده و برطرف کند. علت صدای جیر جیر هنگام شروع به حرکت هرچه که باشد، مهم است که وقتی متوجه آن شدید سریع عمل کنید و آن را نادیده نگیرید.

در ادامه به بررسی علت صدای جیر جیر هنگام شروع به حرکت ماشین پرداخته‌ایم.

علت صدای جیر جیر هنگام شروع به حرکت

اصلی ترین علت هایی که باعث بوجود آمدن صدای جیر جیر هنگام شروع به حرکت می شوند عبارتند از:

ترک خوردگی یا ساییدگی تسمه تایم

اگر زمانی که پدال گاز را فشار می دهید و می خواهید که حرکت کنید ماشین شما صدای جیر جیر می دهد، محتمل ترین مقصر شل بودن یا فرسوده بودن تسمه تایم است. تسمه تایم بخشی حیاتی از خودروی شماست که زمان موتور احتراق داخلی را کنترل می کند.

اگر تا به حال تسمه تایم ماشین خود را تعویض نکرده‌اید و خودروی شما چند سال از عمر آن گذشته است، ارزش این را دارد که از یک مکانیک بخواهید آن را بررسی کند. یک تسمه تایم خراب یا پاره شده می تواند منجر به آسیب های دیگری شود که تعمیر آن ها پرهزینه است. برای خرید تسمه تایم، میتوانید به صفحه فروش تسمه تایم خودرو در وبسایت یدک یار مراجعه کنید.

لنت ترمز معیوب

اگر صدای جیر جیر هنگام شروع به حرکت و همچنین هنگام ترمز گرفتن رخ می دهد، احتمال دارد مشکل از لنت ترمز ماشین شما باشد. لنت های ترمز در واقع به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در هنگام فرسوده شدن، صدا ایجاد می کنند. اگر این موضوع را نادیده بگیرید ممکن است دیسک های ترمز خودروی شما آسیب ببینند و تعمیر آن بسیار گرانتر شود. همچنین ممکن است علت صدای جیر جیر از خرده سنگ های کوچکی باشد که بین لنت ترمز و دیسک ترمز گیر کرده است. البته این موضوع ممکن است در نهایت پس از یک حرکت کوتاه به خودی خود از بین برود و یا اینکه ممکن است لازم باشد برای برداشتن خرده سنگ ها به مکانیکی مراجعه کنید.
چنانچه نیاز به تعویض لنت ترمز داشتید، میتوانید به صفحه قیمت لنت ماشین در وبسایت یدک یار مراجعه کرده و بعد از بررسی برند ها بهترین قطعه را خریداری کنید.

خرابی دینام ماشین

دینام خودرو وسیله‌ای است که باتری ماشین را شارژ نگه می دارد و تمام برق هایی را که ماشین شما را روشن نگه می دارند مانند چراغ های جلو، برف پرک کن ها و… تغذیه می کند. اگر صدای جیر جیر را از موتور ماشین خود می شنوید، نشانه‌ای است از اینکه دینام دچار مشکل شده است. از دیگر نشانه‌های خرابی دینام می توان به بوی سوختگی و چراغ هشدار روی صفحه کیلومتر اشاره کرد.

مشکل لاستیک های ماشین

صدای جیر جیر خودرو می تواند نشانه‌ای از لاستیک های کم باد یا ناهموار بودن آج باشد. اگر مدت زیادی است که لاستیک های ماشین خود را تعویض نکردید و اینکه فکر می کنید که لاستیک هایتان صدا ایجاد می کنند، وقت آن رسیده که لاستیک های ماشین خود را تعویض کنید.

بهتر است قبل از خرید لاستیک ماشین، مقاله علت صدای جیر جیر لاستیک را از مجله یدک یار بررسی کنید تا دچار هزینه اضافی برای خرید لاستیک نشوید.

مشکل در سیستم تعلیق ماشین

صدای جیر جیر که از سیستم تعلیق ماشین شما می آید می تواند نشان دهنده یک مشکل مهم باشد. سیستم تعلیق خودرو ضربه ها و ارتعاشات ناشی از دست اندازها، چاله ها و سایر موارد را جذب می کند تا سواری نرم تری را ارائه دهد. اما صدای جیر جیر ماشین هنگام حرکت می تواند نشان دهنده خرابی کمک فنرها باشد. بهترین کار این است که برای بررسی به یک مکانیک متخصص مراجعه کنید.

چگونه از صدای جیر جیر هنگام شروع به حرکت جلوگیری کنیم

چگونه از صدای جیر جیر هنگام شروع به حرکت جلوگیری کنیم

بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد صدای جیر جیر و سایر مشکلات مربوطه این است که به طور منظم از ماشین خود مراقبت کنید. این مراحل ساده را دنبال کنید تا ماشین خود را در بهترین حالت نگه دارید:

  • بررسی های معمول روغن، مایع خنک کننده، فشار باد لاستیک و برق را انجام دهید و مایعات را به طور منظم تعویض کنید.
  • ماشین خود را حداقل سالی یک بار یا طبق برنامه سرویس و نگهداری ماشین خود، سرویس کنید تا مطمئن شوید همه چیز به خوبی کار می کند.
  • برای کاهش ساییدگی و خرابی قطعات به آرامی رانندگی کنید و سعی کنید تا حد امکان از حرکت مسیرهای ناهموار و چاله چوله ها اجتناب کنید.
  • وزن زیادی را به ماشین خود تحمیل نکنید تا فشاری به لاستیک ها، ترمزها و سیستم تعلیق وارد نشود.
  • چراغ های هشدار روی صفحه کیلومتر را نادیده نگیرید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به علت صدای جیر جیر هنگام شروع به حرکت ماشین دارید خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.