علت دود کردن ماشین چیست؟ بررسی دود آبی، سیاه و سفید اگزوز خودرو

خروج دود از اگزوز خودرو کاملا اتفاقی طبیعی است اما زمانی که این دود را بتوان به راحتی دید باید بدانید که خودرو شما به مشکلی جدی بر خودرده است. دود کردن ماشین به دلایل مختلفی رخ میدهد که در این مقاله بصوت تخصصی و دقیق به آنها پرداختیم. دلایل دود کردن خودرو بر اساس رنگ دود خروجی از اگزوز، آبی، سیاه، سفید بررسی شده. با ما همراه باشید.

نشانه های مختلفی از جمله “دود کردن ماشین” (smoke from exhaust) میتواند وجود ایراد یا مشکلی را در سیستم فنی خودرو نشان دهد و این موضوع بر هیچ راننده ای پوشیده نیست. دود کردن خودرو به علت های متعددی رخ می‌دهد که معمولا نتیجه وجود مشکل در بخشی از سیستم موتوری خودرو است.

در این مقاله قصد داریم تا دلایل دود کردن ماشین را با توجه به رنگ دود اگزوز بصورت دقیق بررسی کنیم تا اگر شما هم دچار چنین مشکلی هستید به موقع نسبت به رفع آن اقدام کنید تا خودرو شما آسیب های بیشتری نبیند، با ما همراه باشید.

منظور از دود کردن ماشین چیست؟

منظور از دود کردن رنگی ماشین چیست؟

خارج شدن دود از اگزوز ماشین کاملا اتفاقی طبیعی است. وظیفه اگزوز خودرو است که دود ناشی از احتراق موتور را به عقب ماشین هدایت و خارج کند. گفتنی است این دود خارج شده از اگزوز در شرایطی طبیعی است که در حالت عادی با چشم دیده نشود. اما زمانی که مشکلی در سیستم موتوری خودرو وجود داشته باشد این دود از حالت طبیعی خود خارج شده و با چشم به راحتی قابل دیدن است. بدیهی است در این مواقع دود ماشین بیش از حد مجاز بوده و سطح آلایندگی خودرو را افزایش میدهد. در این شرایط میگویند خودرو دود میکند. معمولا دود کردن ماشین به رنگ های آبی، سفید و دود سیاه دیده می‌شود.
توجه داشته باشید که این مشکلات می‌توانند حاد یا غیر حاد باشند، همچنین با توجه به کیفیت بنزین مصرفی یا سوخت سر سیلندر ها می تواند این مشکلات متفاوت باشد، حال در ادامه به بررسی دقیق این موارد می‌پردازیم.

علت دود کردن ماشین چیست؟

دلایل بسیار زیادی میتواند باعث دود کردن خودرو شود اما چیزی که پر واضح است این است که “علت دود کردن ماشین” قطعا موتوری است. حال این مشکل میتواند نتیجه خرابی در سیستم پاشش سوخت، احتراق ناقص، خرابی قطعات موتوری و … باشد. عیب یابی علت دود کردن خودرو و رفع مشکل باید حتما توسط متخصص مجرب و با تجربه صورت پذیرد اما با بررسی و دقت به برخی نشانه ها مثل رنگ دود خودرو میتوان بصورت کلی علت دود کردن ماشین را تشخیص داد.

رنگ دود اگزوز خودرو نشانه چیست؟

همانطور که گفتیم در صورتی که دود اگزوز ماشین به راحتی قابل دیدن باشد نشان دهنده وجود مشکل در سیستم موتوری خودرو است. در این شرایط دود بسته به مشکل به رنگ های مختلف دیده میشود. انواع رنگ دود اگزوز معمولا به سه رنگ زیر تقسیم میشود:

  • دود سفید اگزوز
  • دود سیاه اگزوز
  • دود آبی اگزوز

هر کدام از این دود ها نشان دهنده وجود مشکل در بخش خاصی از موتور است لذا باید گفت رنگ دود اگزوز ماشین نشانه خرابی های مختلف در سیستم موتوری خودرو است. در ادامه بصورت دقیق و به تفکیک رنگ دود اگزوز به خرابی هایی خواهیم پرداخت که میتوانند باعث دود کردن ماشین شوند.

دود سیاه اگزوز ماشین نشانه چیست؟

به طور کلی خارج شدن دود سیاه از اگزوز موتور نشانه ترکیب سوخت و هوا با نسب های نادرست در داخل سیلندر موتور است. این مشکل معمولا ناشی از عملکرد نامناسب سیستم احتراق موتور است، زمانی که هوا و بنزین به نسبت مناسب با یکدیگر ترکیب نشده و در نهایت احتراق به صورت کامل صورت نمیگیرد، احتراق بصورت ناقص رخ میدهد و باعث تولید دود میشود و نهایتا شاهد “دود سیاه اگزوز” خواهیم بود. حال این احتراق ناقص که “علت خارج شدن دود سیاه از اگزوز ماشین” میشود میتواند نتیجه خرابی در بخش های مختلفی باشد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

رایج ترین دلایل دود سیاه اگزوز ماشین به ترتیب سه مورد زیر است:

  1. خرابی انژکتور: انژکتور به اصطلاح لیکینگ شده و سوخت را به درستی داخل محفظه سیلندر تزریق نمی‌کند.
  2. خرابی رگلاتور فشار بنزین: خرابی این قطعه باعث میشود تا فشار مرتبط با جریان سوخت را به خوبی تحت کنترل نشود و با پمپاژ بیش از حد سوخت، درصد ترکیب سوخت و هوا از توازن خارج و احتراق بصورت ناقص رخ دهد.
  3. خرابی در سیستم جرقه: سیستم جرقه زنی موتور ماشین شامل قطعاتی مثل شمع موتور، وایر شمع، کوئل میشود. وجود مشکل در هریک از این قطعات میتواند باعث احتراق ناقص و در نتیجه دلیلی برای خروج دود سیاه از اگزوز خودرو باشد.
  4. خرابی سنسور اکسیژن: وظیفه سنسور اکسیژن تنظیم میزان اکسیژن ورودی مورد نیاز موتور برای انجام ایدآل ترین احتراق است. در صورتی که این قطعه خراب شود میتواند نسبت ترکیب هوا و سوخت را بهم زده و در نتیجه باعث تولید دود سیاه شود.
  5. خرابی سنسور دمای آب: در صورتی که این قطعه دمای اشتباه را به ECU انتقال دهد، ممکن است میزان پاشش سوخت افزایش پیدا کند و در نهایت میزان سوخت بیشتر از حد نیاز شده و احتراق بصورت ناقص صورت گیرد.
  6. خرابی مپ سنسور: وظیفه مپ سنسور اندازه گیری فشار هوا ورودی موتور است که بر طبق آن میزان هوای ورودی مورد مشخص میشود، با خراب شدن این قطعه هوای مورد نیاز موتور کم یا زیاد شده و در نتیجه با احتراق ناقص باعث تولید دود سیاه میشود.
  7. گرفتگی فیلتر هوا: فیلتر هوا به دلیل گرفتگی نمیتواند هوا را به خوبی از خود عبور دهد لذا اکسیژن مورد نیاز برای احتراق به موتور نمیرسد و در نتیجه احتراق بصورت ناقص صورت میگیرد و دود سیاه از اگزوز خارج میشود. این مشکل در زمانی رخ میدهد که فیلتر هوا خیلی کثیف شده باشد.

توجه داشته باشید بصورت کلی هر مشکلی که در میزان ترکیب هوا و سوخت اخلال جدی ایجاد کند میتواند علت خروج دود سیاه از اگزوز ماشین باشد. موارد بالا رایج ترین مشکل هایی هستند که موجب این اتفاق میشوند.

بررسی علت دود سیاه و مصرف زیاد بنزین

در بسیاری از موارد دیده شده پس از اینکه دود سیاه از اگزوز خودرو خارج شده مصرف بنزین نیز بصورت چشمگیری افزایش پیدا کرده است. در این شرایط معمولا علت دود سیاه و مصرف زیاد بنزین خرابی انژکتور، رگلاتور فشار بنزین یا سنسور دمای آب است. اختلال در عملکرد این قطعات باعث شده تا با پاشش بیشتر بنزین علاوه بر زیاد شدن مصرف سوخت، نسبت ترکیب هوا و سوخت در موتور نیز بهم خورده و دود سیاه از اگزوز ماشین خارج شود.

دود آبی اگزوز ماشین نشانه چیست؟

دود آبی نشانه چیست؟

خروج دود آبی از اگزوز نشانه سوختن روغن موتور در داخل در محفظه احتراق سیلندر است. وظیفه روغن موتور که روانکاوی قطعات موتوری است به دلایل مختلفی ممکن است وارد محفظه احتراق شود و به همراه بنزین و هوا بسوزد. “دود آبی اگزوز ماشین” مشخصا دلیل روغن سوزی ماشین است. رایج ترین “دلایل دود آبی خودرو” می‌تواند به موارد زیر اطلاق شود:

  1. خرابی رینگ پیستون: فرسودگی در رینگ پیستون و یا شکستگی در آنها رایج ترین دلیل دود آبی خودرو است. وجود مشکل در این قطعه موجب میشود تا روغن از بین آن نفوذ کرده و وارد محفظه احتراق شده در نتیجه پس از سوختن شاهد دود آبی اگزوز باشیم.
  2. خرابی پیستون: فرسودگی یا شکستگی و ترک در خود پیستون نیز باعث نفوذ روغن به داخل محفظه احتراق و روغن سوزی خودرو و در نهایت خروج دود آبی از اگزوز میشود.
  3. خرابی سوپاپ: فرسودگی و یا وجود مشکل در سوپاپ یکی دیگر از دلایل خروج دود آبی است. در این شرایط معمولا با گاز دادن و بالا رفتن دور موتور دود آبی اگزوز قطع میشود.
  4. فرسودگی کاسه نمد های سوپاپ: فرسودگی کاسه نمد سوپاپ باعث میشود تا سوپاپ ماشین از حالت آب بندی خارج شده و روغن موتور از آن عبور کند و به محفظه احتراق وارد شود.
  5. بیش از حد بودن سطح روغن موتور: بیش از اندازه بودن سطح روغن موتور میتواند باعث شود تا فشار روغن در موتور بیشتر از اندازه شود و میزان اضافه آن وارد محفظه احتراق شده و شروع به سوختن کند.
  6. فرسودگی در جداره سیلندر: سیلندر موتور به مرور زمان فرسوده شده و به اصطلاح بروی آن خط و خش هایی خواهد افتاد. این خطوط بروی سیلند راهی است تا روغن موتور بتواند به محفظه احتراق نفوذ کند.

بصورت کلی علت دود آبی خودرو سوختن روغن موتور یا همان روغن سوزی است. حال اینکه چگونه روغن وارد محفظه احتراق شده و میسوزد میتواند دلایل زیادی داشته باشد. پس از آنکه متوجه خروج دود آبی از اگزوز شدید نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه ویژه داشته باشید این است که بلا استثنا سطح روغن موتور خودرو شما در حال کاهش است لذا حتما به میزان روغن موتور خودرو خود دقت داشته باشید تا در صورت نیاز به آن مقداری اضافه کنید. در غیر این صورت احتمال یاتاقان زدن خودرو شما بسیار زیاد خواهد بود.
گفتنی است هرچقدر دیرتر اقدام به رفع مشکل دود آبی اگزوز کنید، قطعات بیشتری آسیب دیده و هزینه شما نیز بیشتر خواهد شد.

دود سفید اگزوز ماشین نشانه چیست؟

همانطور که گفته شد مشاهده دود از اگزوز نشان دهنده وجود خرابی در سیستم موتوری خودرو است و “دود سفید اگزوز ماشین” نیز مستثنا نیست. قبل از هر چیز باید گفت منظور از دود سفید ماشین، بخاری که در هوای سرد از اگزوز خارج میشود نیست بلکه دود سفید غلیظ اگزوز خودرو است. غلظت این دود به قدری زیاد است که به راحتی حتی از فاصله نسبتا دور نیز قابل مشاهده است. دود سفید اگزوز ماشین در اصل نوعی بخار آب است! بله درست خواندید، بخار آب. دود سفید اگزوز ماشین نشانه نشت مایع خنک کننده به داخل محفظه احتراق موتور و “علت خارج شدن دود سفید از اگزوز ماشین” بخار شدن آب رادیاتور در این محفظه است. از رایج ترین دلایل خروج دود سفید از اگزوز خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. سوختن واشر سرسیلندر: فرسودگی یا سوختن واشر سرسیلندر باعث میشود تا موتور از حالت آب بندی خارج شده و مایع خنک کننده مستقیما وارد محفظه احتراق شود. سوختن واشر سرسیلندر رایج ترین علت دود سفید اگزوز ماشین است.
  2. شکستن و یا تاب برداشتن سر سیلندر: شکسته شدن، ترک برداشتن سر سیلندر یا حتی تاب برداشتن آن میتواند باعث ورود آب رادیاتور به محفظه احتراق شود لذا در آخر شاهد خروج دود سفید از اگزوز ماشین خواهیم بود.
  3. شکسته شدن بلوک سیلندر: با ترک برداشتن بلوک سیلندر مایع خنک کننده میتواند به محفظه احتراق راه پیدا کند.

دقت داشته باشید برای متمایز کردن بخار آب از دود سفید اگزوز باید بدانید زمانی که خودرو شما شروع به کار کرده و گرم می‌شود این دود سفید بیشتر خواهد شد اما بخار آب تغییر چندانی نخواهد کرد.

پس از اینکه متوجه خروج دود سفید از اگزوز ماشین شدید باید به یک نکته توجه ویژه داشته باشید که این موضوع دلیل کم کردن آب رادیاتور ماشین است،لذا دقتی دو چندان بروی سطح آب رادیاتور داشته باشید تا در صورت نیاز مقداری آب به رادیاتور خودرو اضافه کنید. در غیر این صورت احتمال اتمام آب رادیاتور و جوش آوردن ماشین بسیار افزایش پیدا خواهد کرد.

علت دود کردن ماشین چیست؟

دلایل بسیار زیادی میتواند باعث دود کردن خودرو شود اما چیزی که پر واضح است این است که “علت دود کردن ماشین” قطعا موتوری است

دود آبی نشانه چیست؟

روج دود آبی از اگزوز نشانه سوختن روغن موتور در داخل در محفظه احتراق سیلندر است.

دود سیاه اگزوز نشانه چیست؟

موتور است. این مشکل معمولا ناشی از عملکرد نامناسب سیستم احتراق موتور است، زمانی که هوا و بنزین به نسبت مناسب با یکدیگر ترکیب نشده و در نهایت احتراق به صورت کامل صورت نمیگیرد.

دود سفید اگزوز به چه علت است؟

دود سفید اگزوز ماشین نشانه نشت مایع خنک کننده به داخل محفظه احتراق موتور و “علت خارج شدن دود سفید از اگزوز ماشین” بخار شدن آب رادیاتور در این محفظه است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

54 نظرات
  1. رحیمی می گوید

    من انقدر که ماشین هام خراب شدن و دود سیاه از اگزوزشون میومد که دیگه ی ماشین صفر خریدم و خودمو راحت کردم

  2. ملیحه قادری می گوید

    سلام
    آیا دود کردن.خودرو با مصرف بنزین به یک.علت است ? اصلا ارتباطی به هم دارن ?دلیل دود سفید ماشین چیه?

    1. یدک یار می گوید

      سلام وقت بخیر
      با توجه به اینکه دود کردن ماشین نتیجه وجود مشکل در موتور خودرو است، باید گفت بله دود کردن ماشین بسته به نوع خرابی میتواند باعث افزایش مصرف سوخت شود.
      همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، دلیل دود سفید خارج شده از اگزوز ماشین نفوذ آب رادیاتور به داخل محفظه احتراق موتور است که باعث ایجات دود سفید میشود.

  3. علی اکبر فشنگی می گوید

    سلام ماشین من نه اب نه روغن کم نمیکند در بالای موتورم باز میکنم دود نمیکنه ولی گاز ماشینو رو ۶ میارم دود ابی میکنه کسی میتونه بگه دلیلش چیه تا خرج الکی نکنم

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دود آبی نشان دهنده وجود مشکل در سیستم موتور و روغن سوزی است. اگر روی دور موتور بالا فقط شاهد دود کردن ماشین خودتون هستید به احتمال زیاد رینگ های موتور شما فرسوده شده و زیر فشار روغن از بین آنها به محفظه احتراق موتور نفوذ میکنه. لذا پیشنهاد میکنیم هرچه زودتر خودرو خودتون رو به تعمیرگاه ببرید تا مشکل بصورت اساسی رفع بشه. در صورتی که تعمیر موتور خودرو رو به تعویق بندازید در آینده نزدیک دود کردن ماشین شما افزایش پیدا میکنه و ممکنه هزینه تعمیرات چند برابر بشه.

  4. درخشان می گوید

    سلام دیروز ظهر برای تنظیم کمک فنر ها و جلو بندی، پراید صبا، به تعمیرگاه برده شد. قطعاتی ازجمله سیبک، طبق، سیلندر ترمز عقب، تعادلی چرخ جلو، لنت ترمز عقب،گریس، روغن ترمز (بدلیل نشت روغن ترمز)تهیه و تعمیر شد.
    امروز صبح متوجه خروج دود سفید از اگزوز شدم.
    آیا ارتباطی بین تعمیر جلوبندی و ترمز ها با دود اگزوز وجود دارد؟

    1. یدک یار می گوید

      با سلام و عرض ادب
      خیر ارتباطی بین دود کردن ماشین و تعمیر جلو بندی و ترمز وجود ندارد، مشکل دود کردن خودرو شما ناشی از خرابی موتور است.

  5. محسن می گوید

    سلام.ماشین من سر صبح دود سفید می‌کنه و بعد گرم شدن دود دیگه قطع میشه. آب و روغن هم مصرف معمولی داره و کم نمیکنه.البته بگم ماشین در حال خلاص یخورده لرزش یا تک کار کردن هم داره. نمی‌دونم علتش چیه

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      با توجه به توضیحات شما در صورتی که این دود سفید فقط در فصول سرد نمایان میشود جای نگرانی نیست و پدیده کاملا طبیعی است و ارتباطی به لرزش یا تک کار کردن موتور ندارد. با اینحال پیشنهاد میکنیم سیستم احتراق خودرو خود را به تعمیرکار متخصص نشان دهید تا از سلامت شمع، کوئل، انژکتور ها و … اطمینان حاصل کنید. هرچه زودتر پیگیر اینگونه خرابی ها شوید با هزینه کمتری میتوانید مشکل را مرتفع کنید.

  6. ایروانی می گوید

    سلام ساینا ۱۴۰۰ دارم صبح که روشن می شه اول دود ابی میده ولی بعد قطع میشه چیکار کنم لطفا راه نمایی کنید

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      به احتمال زیاد یا از روغن مناسب خودرو خود استفاده نکرده اید و یا رینگ پیستون خودرو شما ضعیف شده و هنگامی که موتور خودرو سرد است کمی روغن به محفظه احتراق راه پیدا کرده و باعث دود کردن موتور خودرو شما میشود. یک احتمال دیگر نیز وجود دارد و آن درست آب بندی نشدن خودرو شماست، در صورتی که خودرو شما به درستی اب بندی نشده باشد احتمال بروز چنین مشکلی وجود دارد.
      در هر صورت پیشنهاد میکنیم هر چه زودتر اقدام به رفع مشکل کنید چرا که در صورتی که به آن بی توجهی نشان دهید شرایط وخیم تر شده و آسیب های بیشتری به موتور خودرو وارد خواهد نمود و در نتیجه هزینه تعمیرات افزایش پیدا خواهد کرد.

  7. مجید می گوید

    سلام من تازه متوجه شدم ماشینم روغن کم میکنه سرپیج ها وجلوی دست انداز چراغ روغن با استوپ روشن میشه گاز ک میدم قطع میشه گازو ک تاته میگیرم از اگزوز دودمیزنه بیرون ولی دودش چرب نیست داخل اگزوز دست میکنم انگشتم سیاه میشه ولی سیاه خشکه چرب نیست ماشین منم سمنداف سون تک سوزه البته من مدت هاس که شمع عوض نردم البته روی ۱۵هزار عوض کردم الان ۱۷۰هزارتاس آیا میتونه دلیش همین باشه؟؟؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      علت روشن شدن چراغ روغن و استپ: به احتمال زیاد به دلیل کم شدن روغن، سطح روغن موتور در خودرو کمتر از حداقل میزان استاندارد شده و اویل پمپ در شرایط خاص (مثل پیچ و دست انداز) نمیتواند فشار روغن لازم را تامین کند و در نهایت چراغ روغن و استپ با هم روشن میشود. اکیدا پیشنهاد میکنیم اگر قصد تعمیر خودرو را ندارید در اولین فرصت سطح روغن موتور را بررسی کرده و به میزان استاندارد برسانید تا از آسیب دیدن سایر بخش های موتور جلوگیری شود. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله علت روشن شدن چراغ روغن را مطالعه کنید.
      علت کم شدن روغن موتور: این مشکل میتواند ناشی از روغن سوزی و یا روغن ریزی باشد، اگر شما شاهد علائم روغن سوزی نیستید احتمالا مشکل از نشت روغن موتور خودرو شماست.
      علت دود کردن خودرو: این مشکل میتواند دلایل بسیار زیادی داشته باشد از خرابی موتوری گرفته تا کثیفی انژکتور ها و یا حتی فرسودگی شمع خودرو، با توجه به توضیحات شما شمع خودرو در هر صورت باید تعویض گردد اما علت خروج دود باید توسط متخصص بررسی گردد تا بصورت دقیق رفع شود.
      پیشنهاد میکنیم علت کم شدن روغن موتور را مشخص کنید در صورتی که مشکل از روغن ریزی بود مشکل را رفع، شمع خودرو را تعویض و انژکتور ها را شستوشو دهید در صورتی که مشکل دود کردن خودرو حل نشد احتمالا نیاز به سرویس کامل موتور خواهید داشت.

  8. میراسد سنگی می گوید

    سلام
    من ماشینم در حالت حرکت و دور موتور کم دود نداره ولی وقتی زیاد درجا کار میکنه با اولین پر گاز دود میکنه یکم و باز قطع میشه و در حالت خیلی پر گاز هم کمی دود داره ماشینم تیباس ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      به رنگ دود دقت کنید، رنگ دود اگزوز ماشین مشخص کننده دقیق مشکل خودرو شماست.
      به احتمال زیاد رینگ پیستون موتور خودرو شما ضعیف شده و زیر فشار و دور موتور بالا منجربه روغن سوزی میشود.
      دقت داشته باشید که برای تشخیص دقیق مشکل باید خودرو شما از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد.

  9. حمید می گوید

    درود
    اسفند ۱۴۰۱ سرسیلندر۲۰۶ و عوض کردم
    ماشین مدل ۸۳ هست و تا به الان دود و کم کردن روغنی نداشته
    اما حدود ۳ هفته بعد از تعویض سرسیلندر ماشین کاهی در حالت دنده معکوس و سرعت کمی دود میکنه و روغن هم کم شده.
    ایا مشکل از اب بندی سوپات سیت و گیت هستش یا از رینگ و پیستون؟
    به مکانیک گفتم مشکل رو درجواب گفت چون سرسیلندر و مجموعه بالا قوی شده فشار به رینگ اومده و احتمالا رینگ ها مشکل داره.
    راهنماییم کنید لطفا

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      بنده نیز با خرابی رینگ موتور موافق هستم و بیشترین احتمال همین مورد است اما اینکه دلیل خرابی، قوی شدن سرسیلندر و … باشد بار اولیست که شنیده ام. در هر صورت به احتمال زیاد مشکل از رینگ پیستون خودرو شماست که به دلیل مستهلک شدن در فشار بالا موجب روغن سوزی میشود. پیشنهاد میکنم قبل از وخیم شدن مشکل و آسیب بیشتر به سایر قطعات موتوری اقدام به تعمیر کنید تا هزینه کمتری را متحمل شوید.
      نکته بسیار مهمی که باید اشاره نمود این است که این مورد را در نظر داشته باشید که ممکن است با باز شدن موتور خودرو متوجه خرابی های دیگر مثل یاتاقان و .. نیز بشوید و نیاز به تعمیر آنها داشته باشید.

  10. حمید می گوید

    سلام
    سر سیلندر ماشین رو ۱ ماهه کلا عوض کردم و بعد از ۱ هفته متاشین کمی دود ابی میکنه
    و روغن کم میکنه درصورتی که قبلا با اینکه مدل پایین هم هست اما اصلا روغن کم نمیکرد.مکانیک سیت و گیت و سوپاپ هارو تعویض نکرده..ایا ممکنه از اونا باشه یا از رینگها هستش؟؟؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      پیشتر خدمت شما عرض کردیم که احتمال زیاد خرابی ناشی از رینگ موتور خوردو است و بسیار بعید است که به دلیل قطعاتی مثل گیت سوپاپ و … باشد. دقت داشته باشید که برای تعمیر واشر سرسیلندر موتور بصورت کامل باز نمیشود و لذا بدیهی است که رینگ ها توسط تعمیرکار بررسی نشود.
      با تمام این تفاسیر تا زمانی که خودرو باز نشده نمیتوان منشاء اصلی مشکل را بصورت دقیق و قطعی تشخیص داد.

  11. حمید می گوید

    سلام مجدد
    ممنون از اینکه راهنمایی کردید.
    من متوجه شدم که بعد از تعویض سرسیلندر مکانیک سیت.گیت و لاستیک سوپاپها رو عوض نکرده و همون قبلی ها رو انداخته رو سر سیلندر .
    این مسعله چقدر میتونه امکان مشکل در سر سینلدر ودود کردن رو مطرح کنه؟
    ایا توعیض قطعات ذکر شده واجب بوده یا سل انگاری مکانیک موجب فیت نشدن و روغن سوزی شده.
    در اخر اطلاع دارید اینکه هزینه تعمیر موتور تو چه حدودی میشه
    ؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام مجدد، ارادت
      خوشحالیم که توانستیم کمکی کرده باشیم.
      بله این امکان وجود دارد که روغن سوزی به دلیل مستهلک شدن لاستیک ساق سوپاپ و … باشد اما تا زمانی که موتور باز نشود نمیتوان بصورت قطعی گفت مشکل ناشی از خرابی ست لاستیک های سوپاپ بوده یا از خرابی رینگ موتور. با توجه به سن زیاد خودرو شما اصلا دور از انتظار نیست که هردو قطعه موجب این مشکل شده باشند.
      بصورت کلی معمولا پیشنهاد میشه که با باز شدن سر سیلندر ست واشر های مصرفی نیز تعویض شود تا اجرت مجدد برای باز کردن آن پرداخت نکنید اما با توجه به رشد قیمت لوازم یدکی بعضا برای اینکه هزینه تعمیرات کاهش یابد این قطعات را اگر سالم باشند تعویض نمی کنند. این موضوع کاملا به صلاحدید دارنده خودرو برمیگردد.
      هزینه تعمیر این مشکل بسیار متفاوت است، در قدم اول اجرت تعمیر و باز کردن موتور خودرو است که متناسب با مشکل متفاوت بوده و هر تعمیرگاه نرخ متفاوتی را اعلام میکند، از طرفی بخش قابل توجهی از هزینه تعمیر این مشکل، قیمت لوازم یدکی است که بسته به برندی که شما انتخاب میکنید رنج قیمت متفاوتی دارد. لذا متاسفانه نمیتوانیم قیمت دقیقی به شما اعلام کنیم.

  12. محمدجوادی می گوید

    سلام من یه پارس مدل ۹۵ xu7 دارم بعد از ۱۲ساعت که بهش استارت میزنم بعد از دودقه کار کردن با گاز دادان رو دور ۴ یا ۵ دود ابی متوسطی میکنه تو هر ۵ هزار تا نزدیک به ۱.۵ یا ۲ لیتر کم میکنه روغن تازه هم معاینه فنی گرفتم .هر جا هم میبرم کسی تشخیص درست نمیده یکی میگه رینگ و پیستونه یکی میگه چیزیش نیست سوار شو 🤣نمیدونم چیکار کنم لطفا راهنمایی کنید ممنونم از شما

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      به احتمال زیاد رینگ پیستون مستهلک شده و زیر فشار باعث روغن سوزی و دود آبی میشود. توجه داشته باشید با توجه به کم کردن روغن موتور، وجود مشکل روغن سوزی در خودرو شما حتمی است اما تشخیص نهایی و دقیق اینکه این مشکل ناشی از خرابی رینگ پیستون است یا سایر قطعات موتوری باید بعد از بررسی دقیق و باز کردن موتور تشخیص داده شود.
      از طرفی دقت داشته باشید که اگر تعمیر موتور خودرو خود را به تعویق بندازید احتمال این وجود دارد که در آینده نه چندان دور آسیب های جدی تری مثل خوردگی بلوک سیلندر، یاتاقان زدن و … به موتور خودرو وارد شود و هزینه تعمیر چند برابری به شما تحمیل کند.

  13. علیرضا می گوید

    واقعا عالی بود.با اینکه مکانیک هستم اما بازم مقاله شمارو کامل خوندم.استفاده کردم.ممنون از لطفتون.

  14. Majid می گوید

    سلام،تیبا ۲ دارم یه کم کمپرس موتور داشت،نمایندگی بردم تعمیر کامل کردن و همه چی رو کامل عوض کردن حتی بلوک سیلندر! اما الان کمپرس از در موتور خیلی زیاد و وحشت ناک داره،دود سیاه داره هرچی بیشتر گاز میدی بیشتر میشه،دقیقا بعد تحویل اینجوری شده.شمع وایر هم عوض کردم،سوزن انژکتورشم تست کردم دستگاه هم میزنم خطایی نداره … کمپرس سنج هم زدم طرف میگفت مشکلی نداره ولی کمپرس درب موتور داره زیاد+دود سیاه+ روغن زیر یه هفته رنگش سیاه میشه و داغون…روغن هم کم میکنه،واشر سر سیلندر هم نشتی داشت عوض کردن میگن از این بود ولی گردن نمیگیرن مشکل از رینگ.نظر شما چیه واقعا گیج شدم.هنوز مشکلی حل نشده

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      مشکل شما بسیار خاص هست و با توجه به اینکه اقدام به تعویض همه چیز کردید حتی بلوک سیلندر (در صورتی که بلوک سیلندر تنها در صورت ترک خوردن و یا تراش بیش از حد نیاز به تعوبض دارد!!!) بدون بررسی دقیق خودرو نمیتوان شما را دقیقا راهنمایی کرد.
      بصورت کلی علت دود سیاه و کمپرس خودرو ناشی از احتراق ناقص و نادرست در موتور خودرو است، اما روغن کم کردن مشکل دیگری است که میتواند به دلیل روغن سوزی یا روغن ریزی رخ دهد.
      به این موضوع نیز توجه کنید که مقدار کمی کمپرس درب موتور طبیعی است.
      پیشنهاد ما اینست که به یک تعمیرگاه معتبر مراجعه کنید تا خودرو شما را بصورت دقیق بررسی کند، احتمال این وجود دارد که نیاز به باز کردن موتور و بررسی دقیق و بخش به بخش قطعات باشد تا بتواند علت دقیق مشکل را تشخیص دهد.
      برای اینکه دید کلی از قطعاتی که احتمال خرابی دارند داشته باشید باید گفت:
      روغن سوزی معمولا به دلیل خرابی رینگ پیستون، ترک خوردگی پیستون، زخمی شدن سیلندر، ضعیف شدن واشر سرسیلندر و … رخ میدهد.
      کمپرس یا دود سیاه نیز به معمولا به دلیل ضعیف بودن شمع ها، کثیفی انژکتور، عدم برق رسانی درست به موتور، درست کار نکردن سنسور اکسیژن، مشکل در باز و بسته شدن سوپاپ ها و … رخ دهد.

  15. امیر می گوید

    درود بر شما آیا دوده ی سیاه در اگزوز نشانه همون دود سیاهه؟؟؟ کمی هم چربه! سالهاست که شمع‌ها رو عوض نکردم ولی جدیداً دود میکنه که نمیدونم چه رنگیه!

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوده سیاه داخل اگزوز الزما نشان دهنده دود کردن خودرو نیست و کمی چرب بودن آن نیز میتواند طبیعی باشد. از طرفی عمر مفید شمع خودرو مشخص بود و هر ۲۰ تا ۳۰ هزار کیلومتر باید تعویض گردد و شمع موتور مستهلک میتواند موجب احتراق ناقص و دود کردن خودرو (دود سیاه رنگ) شود. پیشنهاد میکنیم مقاله بهترین زمان تعویض شمع ماشین را مطالعه کنید.
      در هر صورت با توجه به اینکه سالهاست اقدام به تعویض شمع نکردید، عوض کردن این قطعه بنظر غیرقابل اجتناب میرسد و از طرفی اگر شک دارید و نمیتوانید دقیق مشکل را تشخیص دهید پیشنهاد ما مراجعه به تعمیرگاه مورد اطمینان است تا شما را راهنمایی کند، چرا که بدون بررسی دقیق خودرو از نزدیک و یا داشتن اطلاعات دقیق از شرایط خودرو نمیتوان بصورت درست و کاربردی شما را راهنمایی نمود.

  16. علی می گوید

    سلام ماشینم دود سیاه و آبی باهم می کنه نازه رینگ و پیستون عوض کردم ،قبلا دود نمی کرد.

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دود آبی مشخصه روغن سوزی است، احتمال این وجود دارد که رینگ پیستون به درستی نصب نشده باشد و یا بلوک سیلندر نیاز به تراش داشته ولی تراش داده نشده و … که باید بررسی گردد.
      دود سیاه ارتباطی به رینگ و پیستون نداشته و نشان دهنده احتراق ناقص است، این مشکل میتواند به دلیل ضعف شمع ها، خرابی سنسور اکسیژن و … رخ دهد که باید مورد بررسی قرار گیرد.

  17. موسی می گوید

    سلام ماشین پارسه الان روغن کم می کنه وداخل لوله اگزوز هم دست کشیدم دوده سیاه رنگ داشت اگر ممکنه راهنمایی بفرمایید ممنون

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوده سیاه اگزوز کاملا طبیعی است، اگر خودرو در فشار و بخصوص در دور موتور بالا دود آبی کند نشان دهنده روغن سوزی است، اما اگر در زیر فشار شاهد خارج شدن دود آبی از اگزوز نیستید باید موتور را بررسی کنید چرا که احتمال روغن ریزی زیاد است.

  18. شاهین می گوید

    سلام وقت بخیر
    من ماشینمو بردم تنظیم باد قبل اون اصن هیچ دودی نمیکرد بعد تنظیم باد دنده عقب میخواستم بیام دود غلیظ کرد بیشتر میخورد سفید باشه تا آبی رفتم پیش مکانیک گفت روغن سوزیه
    چون قبل اون
    بعدش یکی از آشناها گفت سوپاپ یک طرفه رو عوض کن عوض کردم دودش خیلیی کم شد نیم ساعت بعدش کلا دود نمیکردکلا الان دور موتورو ۳۲ یا ۳بار رو ۴ هم میبرم ول میکنم دود نمیکنه
    به نظرتون مشکل از سوپاپ یک طرفه بوده یا میتونه مشکل دیگه ای داشته باشه؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      نکته اول اینکه برای راهنمایی دقیق شما مدل خودرو بسیار مهم است که شما در توضیحاتتون ذکر نکردید.
      اما بصورت کلی اگر مشکل از سوپاپ باشد معمولا دود سیاه از خودرو خارج میشود و اگر دود آبی یا سفید از اگزوز خارج شد معمولا نشانه روغن سوزی است که ارتباطی به سوپاپ ندارد. با اینحال برای راهنمایی و تشخیص دقیق باید خودرو شما از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد.
      گفتنی است که اگر مشکل ناشی از روغن سوزی باشد عدم رسیدگی به آن میتواند موجب آسیب رسیدن به سایر قطعات موتوری و تحمیل هزینه بیشتر به شما شود. پیشنهاد میکنیم هر چه سریع تر منبع مشکل را بصورت اصولی بیابید.

  19. مهراد می گوید

    عرض ادب
    خداروشکر من مشکلی ندارم
    فقط خواستم از یدکیار تشکر کنم که اینقدر با حوصله با تک تک کامنتها پاسخ میدن
    واقعا دمتون گرم 🙏
    خداقوت💙

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      باعث افتخار ماست، هدف یدک یار این است که اطلاعات متخصصین خود را در اختیار شما قرار دهد تا مشکلات شما با هزینه کمتر رفع شود.

  20. احمد خدایی می گوید

    سلام ماشین پژو پارس تیوفا روغن کم میکنه گاز بدم دود سیاه از اگزوز میاد بیرون حالا حتما موتور باز بشه یا ایراد دیگی هم داره جواب بدهید ممنون میشم

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      علت دود سیاه ماشین احتراق ناقص در موتور خودرو است و ارتباطی به روغن سوزی ندارد. اگر دود سیاه رنگ از اگزوز خارج میشود و روغن موتور کم میکنید به احتمال زیاد خودرو شما روغن ریزی داشته و باید بخش های مختلف رو بررسی کنید. رایج ترین بخش هایی که میتواند موجب روغن ریزی شود:
      ۱- ترک خوردن درپوش فیلتر روغن که در موتور های TU5 بسیار رایج است.
      ۲- ترک خوردن پایه فیلتر روغن
      ۳- پیچ کارتل یا خود کارتل
      ۴- فرسوده شدن اورینگ ها
      دقت داشته باشید که برای عیب یابی دقیق باید حتما خودرو از نزدیک بررسی شود.

  21. A M می گوید

    با عرض سلام و درود، بنده پراید صبا دوگانه دستی دارم روی بنزین دود تقریبا سفید خیلی زیادی با بوی تندی می‌کنه ک داخل کابین هم بوی تند و دود هم استشمام میشه و هرچه گاز بدی دود خیلی بیشتر میشه اما روی گاز دود نمیکنه اگر هم بکنه در حد خیلی کم ک مشخص نیست ولی بوی تند از اگزوز استشمام میشه ،امروز یک دفعه اینجور شد، ممنون میشم راهنمایی کنید با تشکر

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      علت دود سفید ماشین، روغن سوزی موتور است. سطح روغن خودرو خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که آیا روغن کم میکند یا خیر. در صورتی که روغن کم کند خودرو شما روغن سوزی داشته و باید اقدام به تعمیر نمایید.
      دقت داشته باشید که در صورتی که ماشین شما روغن سوزی داشته باشد، به تعویق انداختن تعمیر آن تنها موجب افزایش خرابی و بیشتر شدن هزینه تعمیرات خواهد شد، لذا پیشنهاد میکنیم زودتر اقدام به رفع مشکل نمایید.

  22. حسین می گوید

    سلام خسته نباشید.من ماشینم اوپل کورسا ۱۹۹۵ هست و میزون کار میکرد تا اینکه بنزین سوپر پیدا نشد و من معمولی میزدم حدود دو هفته پیش یه اکتان بوستر گاموت خریدم و ریختم داخل باک برای روان کار کردن موتور. چون با بنزین سوپر موتور صدایی نداشت ولی معمولی که میزدم صدای موتور و لرزشش بیشتر میشد.بعد از ریختن اکتان دور موتورم در حالت درجا شروع به زدن کرد و صدای پت پت از اگزوز میاد که در حالت عادی دود نداره ولی گاز که میخوره دود سیاه میکنه. علت چی میتونه باشه

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز علت دود سیاه اگزوز احتراق ناقص در موتور خودرو است. احتمال بسیار زیاد شما از اکتان استاندارد استفاده نکردید و همین موضوع باعث شده تا احتراق در موتور به درستی صورت نگیرد و ماشین دود سیاه کند.
      تا اتمام باک بنزین صبر کنید، اگر باز هم شاهد دود کردن بودید باید سیستم احتراق را بررسی نمایید، شمع ها و انژکتور ها در اولویت هستند.

  23. Ali می گوید

    سلام من ماشینم وانت باردوسال نمیشه که تعمیراساسی کردم بعدازگذشت یک سال ماشینم شروع به روغن سوزی کردودودآبی ازش بیرون میاد که خیلی روغن کم میکنه لطفاراهنمایی کنیدکه بله علت به این زودی ماشین به روغن سوزی افتاددرضمن همون سال هم سرسیلندرعوض کردم ممنون میشم

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز معمولا رایج ترین علت روغن سوزی زود هنگام ماشین پس از تعمیر موتور تعویض نکردن قطعاتی مثل رینگ پیستون ها با هدف کاهش هزینه تعمیر است. همواره مشاورین یدک یار پیشنهاد میکنند که اگر به تعمیرات اساسی مثل تعمیر موتور که اجرت های زیاد دارند و باید موتور باز شود، نیاز پیدا کردید با هزینه ای بیشتر قطعاتی که به مرور زمان مستهلک میشوند را تعویض نمایید تا در کوتاه مدت نیاز نباشد مجدد موتور خودرو خود را باز کنید.
      از طرفی ناگفته نماند که نگهداری غیر اصولی و عدم رسیدگی درست مثل، استفاده از روغن غیر استاندارد، تعویض دیر هنگام روغن جوش آوردن ماشین و … نیز میتواند موجب خرابی قطعات موتوری و در نتیجه علتی برای روغن سوزی ماشین باشد.

  24. علی می گوید

    سلام ماشین من یهوی تو حرکت کم اورد و بعد دود ابی میزنه بیرون شمع هارو عوض کردم سرعتش خوب شد ولی هنوز دود ابی میده علتش چی میتونه باشه

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دود آبی نشانه روغن سوزی خودروست لذا خودرو شما روغن سوزی داره و باید تعمیر موتور انجام بدید.

  25. میلاد می گوید

    سلام
    اگر ایسیو sl96 پژو آردی رو روی سمند بزاریم دود آبی میکنه و شتابش کم و مصرف سوخت زیاد میشه؟؟؟؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      خیر، دود آبی نشان دهنده روغن سوزی بوده و باید موتور خودرو باز و تعمیر شود. افت شتاب و افزایش مصرف سوخت خودرو شما نیز به دلیل روغن سوزی موتور خودرو شماست.

  26. علی اصغر می گوید

    سلام ماشین پراید دارم که فقط در حالت ایستاده ودرحالت سلو کارکردن دود ابی میکنه وهنگامی که گاز میخوره اصلا دودنمیکنه مکانیک بردم میگه لاستیک ساق سوپاپ مشکل داره

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دود آبی نشان دهنده روغن سوزی ماشین شماست، این مشکل میتواند به دلیل خرابی لاستیک ساق سوپاپ ها شود و در صورتی که زودتر اقدام به رفع آن نکنید میتواند باعث خرابی سایر قطعات موتوری خودرو شما نیز شود.

  27. آیت می گوید

    سلام علت کم کردن اب رادیاتور بیش از اندازه و خارج شدن دود سفید از اگزوز بدکار کردن موتور چیست؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      احتمال زیاد خودرو شما واشر سرسیلندر زده و باید تعمیر موتور انجام دهید.

  28. Sepideh می گوید

    سلام وقت بخیر
    ۲۰۶ اس دی دارم مدل ۸۷ ماشین رو مدتیه تو پارکینک میزارم بوی دود شدید میده جوری که گاهی چشمام میسوزه مکانیک گفت روغن سوزی داده تعمیر موتور انجام دادم ولی بازم این بوی دود قطع نشده چیکار باید انجام بدم لطفا راهنمایی بفرمایید

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز باید ابتدا منشأ دود را پیدا کنید، اگر این منشأ از اگزوز خودرو است، مشکل موتوری است و باید بررسی شود اما ممکن از این دود به دلیل وجود روغن ریزی باشد که معمولا برای خرابی سیستم هیدرولیک خودرو است، روغن هیدرولیک به روی منیفولد ریخته و بوی روغن سوخته میدهد. این موارد را باید بررسی کنید.