زمان تعویض تسمه تایم تیبا

تسمه تایم تیبا یکی از قطعات پلاستیکی است که در پیشرانه این خودرو جای می‌گیرد . رابط میان میل لنگ و میل سوپاپ می‌باشد. این قطعه مصرفی بوده و بعد از مدت زمان مشخص شده نیاز به تعویض دارد. اما مهم ترین سوال این است که زمان تعویض آن دقیقا چه وقتی است!

برای شما هم پیش آمده که تعمیرکارتان به شما بگوید زمان تعویض تسمه تایم خودرو شما فرا رسیده و باید نمونه جدیدی را جایگیزین آن کنید؟ برای تعویض تسمه تایم تیبا خود چه اقدامتی لازم است؟ زمان تعویض تسمه تایم چند هزار کیلومتر است؟

در این مقاله قصد داریم تا اطلاعاتی درباره تسمه تایم تیبا در اختیار شما قرار داده و زمان تعویض آن را نیز به شما ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

تسمه تایم چیست و چکار می‌کند؟

تسمه تایم چیست و چکار می‌کند؟

تسمه تایم یا تایمینگ (Timing Belt) از قطعات پلاستیکی در سیستم موتوری خودرو می‌باشد که مهم ترین رابط میان میل لنگ و میل سوپاپ (بادامک) محسوب می‌شود. این قطعه پلاستیکی نواری با لایه های مختلف است که یک طرف آن به صورت دندانه ای و طرف دیگر آن به صورت صاف و یکدست می‌باشد.

ساختار تسمه تایم ها همانطور که گفته شد به صورت نوار ها و لایه های نیم الی یک سانتی متری است خاصیت ارتجاعی و انعظاف پذیری دارند و بر اثر کشیدگی پاره نمی‌شوند.

مکان نصب تسمه تایم در پیشرانه خودرو است و وظیفه آن زمان بندی و تنظیم زمان چرخش میل لنگ و میل سوپاپ می‌باشد. در اصل، زمان باز و بسته شدن میل سوپاپ توسط پیستون ها، از وظایف این قطعه پلاستیکی است. بدین ترتیب، حرکت میل لنگ توسط تسمه تایم به میل سوپاپ انتقال یافته و شروع به ایجاد نوسانات در سوپاپ ها می‌کند.

اختراع تسمه تایم های پلاستیکی به سال ۱۹۹۶ برمی‌گردد که توسط فردی آلمانی ساخته شد. در قدیم از زنجیر تایم ها ایجاد این رابط استفاده می‌شده است اما رفته رفته آنها جای خود را به تسمه تایم ها دادند.

تسمه تایم از چه موادی تشکیل شده است؟

تسمه تایم ها از ۴ لایه مختلف تشکیل شده که هر لایه دارای متریال مخصوص به خود است؛ این لایه ها عبارتند از:

  • لایه اول از پارچه مقاوم و با دوام تشکیل شده است
  • لایه دوم ساخته از شیشه یا فایبر گلاس می‌باشد
  • لایه سوم از پلاستیک CR یا HNBR است که استحکام دینامیکی دارد
  • لایه چهارم نیز از پارچه پلی آمید ساخته شده است که سبب تقیوت دندانه های تسمه می‌شود.

لایه های پلاستیکی CR و HNBR که در ساخت این قطعه مورد استفاده قرار می‌گیرد، دارای ویژگی های مختلفی است؛ مقاوم در برابر کشش و پارگی، قیمت اقتصادی، مقاومت در برابر سرما و گرما، طول عمر مناسب، مقاومت در برابر اوزون، مقاوم در برابر گریش و روغن، نفوذ ناپذیر در برابر هوا، مقاوم در برابر سایش، آب، و پیرسازی.

لایه های CR معمولا کیفیت پایین تری نسبت به لایه های HNBR برخوردارند اما قیمت اقتصادی داشته و در بیشتر خودرو ها از جمله تیبا مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این، تعداد دندانه های تسمه تایم در خودرو های مختلف بر اساس فاصله میل لنگ و میل سوپاپ متفاوت است. ایت تعداد از ۱۰۴ تا ۱۳۸ متفاوت است که در خودرو تیبا ۱۰۷ عدد می‌باشد.

عوامل موثر در کاهش عمر تسمه تایم تیبا

عوامل موثر در خرابی تسمه تایم تیبا

برخی از متداول ترین عواملی که سبب کاهش عمر مفید تسمه تایم ها می‌شود عبارتند از:

  • دنده معکوس یا کاهش ناگهانی شتاب خودرو به صورت دائمی
  • حرکت با سرعت بالا از روی دست انداز ها
  • حرکت با دنده پایین در سربالایی ها
  • تیک اف کشیدن یا همان افزایش ناگهانی شتاب خودرو

در صورت به وجود آمدن اختلالی در عملکرد درست تسمه تایم تیبا، علائمی از جمله بد کار کردن موتور، استارت خودرو سخت موتور، و مشکلات اگزوز برای خودرو شما به وجود می‌آید.

[ARPrice id=406]

زمان تعویض تسمه تایم تیبا چه وقت است؟

زمان تعویض تسمه تایم تیبا بسته به نوع خودرو، نوع موتور، و رانندگی شما متفاوت است. به عنوان مثال، زمان تعویض تسمه تایمی توسط شرکت سازنده آن ۶۰۰۰۰ کیلومتر اعلام شده است. حال اگر شما هر روز با خودرو خود مسافت های طولانی را رانندگی کنید، تعویض آن باید در زمان زودتری انجام شود.

حال، تسمه تایم تیبا از نوع ۱۰۷ دندانه می‌باشد و بهترین زمان تعویض تسمه تایم آن ۶۰ هزار کیلومتر محاسبه شده است. بعد از گذشت این مدت زمان، شاید تسمه تایم از نظر ظاهری آسیبی نداشته باشد و دچار پارگی نشده باشد، اما عدم توجه به موقع و تعویض آن، خصوصا در مورد خودرو های خانواده تیبا ممکن است خسارت های چند میلیونی را روی دست شما باقی بگذارد.

نحوه تعویض تسمه تایم تیبا

تعویض تسمه تایم و دیگر قطعات مصرفی خودرو بهتر است که توسط شخصی مطمئن و متخصص در این زمینه انجام شود اما اگر جزء آن دسته افرادی هستید که تجربه کافی در این زمینه دارید می‌توانید خود نیز اقدام به انجام این کار کنید.

برای تعویض تسمه تایم تیبا لازم است تا مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. محفظه فیلتر هوا را باز کرده و از محل خود خارج کنید
  2. پیچ هرزگرد تسمه کولر تیبا را اندکی شل کنید.
  3. بعد از باز کردن پیچ آن، تسمه تایم را از محل اتصال آن جدا کرده و تسمه تایم جدید را در آن جای دهید. دقت کنید که تسمه تایم را دست و صحیح در محل خود و با توجه به لایه دندانه دار و صاف آن متصل کنید.
  4. پیچ ها را ببندید! سعی کنید پیچ ها طوری ببندید که نه سفت و نه شل باشد.

دقت داشته باشید که اگر در هنگام تعویض، تسمه تایم را تنظیم نکنید باعث آسیب به موتور خودرو میشود. لذا حتی اگر تسمه تایم توسط مکانیک مورد اطمینانتان تعویض شد، بهتر است با مقاله میزان نبودن تایم ماشین بیشتر آشنا شوید.

نکاتی برای جلوگیری از پارگی تسمه تایم تیبا

برای جلوگیری از پارگی زود هنگام تسمه تایم خودرو خود و همچنین افزایش بازدهی مفید آن به نکات زیر توجه کنید:

  • تسمه تایم در اثر روغن ریزی چرب نشده باشد
  • هرزگرد تسمه سفت کن دچار خرابی نباشد
  • تسمه تایم بیش از حد شل یا سفت نباشد
  • اگر خودرو شما مدت زمان بالایی استفاده نشده، تسمه تایم آن را حتما تعویض کنید
  • تسمه تایم هایی که ۳ الی ۵ سال از زمان ساخت آنها گذشته را خریداری نکنید

خرید تسمه تایم تیبا

اگر از پارگی و یا پوسیدگی تسمه تایم خود اطمینان دارید و قصد خرید تسمه تایم تیبا خود را دارید، مجموعه یدک یار می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. با مراجعه به وب سایت فروشگاهی یدک یار می‌توانید تنوع بالا قطعات مصرفی خودرو خود را یافته و بر اساس مدل، برند، قیمت، و کیفیت، قطعه مورد نظر خود را خریداری کنید.

ضمانت در اصالت و سلامت فیزیکی آن، ارسال در اسرع وقت، تحویل درب محل، و درگاه پرداخت ایمن از جمله ویژگی ها و خدمات این مجموعه می‌باشد. اگر زمان کافی برای مراجعه به سایت را ندارید، می‌توانید با شماره گیری ۹۱۳۰۵۰۶۰-۰۲۱ اقدام به خرید تلفنی تسمه تایم کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.