آنچه از تاب برداشتن دیسک ترمز باید بدانید

دیسک ترمز یکی از اجزای مهم سیستم ترمز ماشین است که اگر مشکلاتی برای این قطعه بوجود بیاید، عملکرد ترمز ماشین تحت تاثیر قرار می گیرد. به همین منظور ما در این مقاله به تاب برداشتن دیسک ترمز پرداخته‌ایم تا با این موضوع کاملاً آشنا شوید.

ترمز نامنظم بر دقت و ایمنی رانندگی شما تاثیر می گذارد. وقتی ترمزهای ماشین شما به درستی کار نمی کنند، باید در سریع ترین زمان ممکن تعمیر شوند. “تاب برداشتن دیسک ترمز” یکی از مشکلات خودروست که به ناهموار شدن سطح صاف دیسک اشاره دارد. تاب برداشتن دیسک ترمز (Brake Rotors to Warp) می تواند باعث ایجاد صدای جیر جیر هنگام ترمز گیری شود. همچنین اگر دیسک ترمز تاب برداشته باشد صدای خراشیدن یا ساییدگی را ایجاد می کند.

ما در این مقاله به بررسی کامل تاب برداشتن دیسک ترمز پرداخته‌ایم تا با عوارض و نشانه های تاب برداشتن دیسک ترمز، خرابی دیسک ترمز و نحوه تست تاب دیسک ترمز آشنا شوید. پس تا پایان این مطلب همراهمان باشید.

عوارض تاب برداشتن دیسک ترمز

تاب برداشتن دیسک ترمز

اگر با دیسک ترمزی رانندگی می کنید که تاب برداشته است، عوارضی وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

  • یکی از خطرات تاب برداشتن دیسک ترمز، افزایش زمان توقف خودروست. در صورتی که دیسک ترمز تاب برداشته باشد این موضوع کاملاً قابل مشاهده است و می تواند خطرات زیادی را به همراه داشته باشد.
  • تاب برداشتن دیسک ترمز می تواند باعث از کار افتادن موقت ترمزها شود. زمانی که دیسک ترمز تاب بر می دارد باعث می شود لنت های ترمز به عقب و جلو تکان بخورند که منجر به کف کردن روغن ترمز می شود و بنابراین سیستم ترمز فشار هیدرولیک مناسبی را دریافت نمی کند. اگر به طور موقت کنترل ترمز خود را از دست بدهید، این می تواند باعث شود که با وسایل نقلیه اطراف خود برخورد کنید.

اگر دیسک ترمز ماشین شما تاب برداشته است حتماً از رانندگی اجتناب کنید و فوراً خودرو را با کمک یدک کش به تعمیرگاه برسانید. رانندگی با دیسک ترمز تاب برداشته منجر به خرابی سیستم ترمز می شود که می تواند به خود و اطرافیان شما آسیب برساند.

تست تاب دیسک ترمز

با توجه به اهمیتی که دیسک ترمز دارد اگر احساس می کنید که دیسک ترمز برداشته است لازم است از این موضوع مطمئن شوید و سپس اقدام به تعویض دیسک ترمز کنید. برای “تست تاب دیسک ترمز” یکسری مراحل وجود دارد که در ادامه آورده شده است:

مرحله اول

خودرو را برای رانندگی کوتاهی به حرکت درآورید و ترمز را فشار دهید. اگر متوجه شدید پدال ترمز می لرزد باید فوراً دیسک ها را بررسی کنید زیرا این نشانه‌ای از تاب برداشتن دیسک ترمز است.

مرحله دوم

ماشین خود را روی سطح صاف پارک کنید و ترمز دستی را فعال کنید. خودرو را خاموش کنید و حالا شما باید هر دو سمت راننده و سرنشین خودرو را بررسی کنید تا مطمئن شوید دیسک های ترمز در وضعیت خوبی هستند. اگر ترمزهای دیسکی چهار چرخ دارید، دیسک های عقب را هم بررسی کنید.

مرحله سوم

برای باز کردن مهره های چرخ در سمتی که انتخاب کرده‌اید از آچار که در ابزار ماشین شما وجود دارد استفاده کنید. دقت داشته باشید که مهره ها را فقط شُل کنید و نیاز نیست آن ها را به طور کامل باز کنید.

مرحله چهارم

جک را زیر ماشین قرار دهید و آن را بلند کنید تا لاستیک ۱۰ سانتی متر یا بیشتر از سطح زمین فاصله بگیرد. سپس پایه جک خود را تنظیم کرده و آن را زیر محور خودرو قرار دهید.

مرحله پنجم

پیچ یا مهره های چرخ را کاملاً باز کنید و چرخ را خارج کنید. اگر دیسک ترمز بسیار کثیف است یا گرد و غبار دارد آن را پاک کنید.

مرحله ششم

لبه مستقیم خط کش خود را از طول روی سطح دیسک ترمز نگه دارید و بین دیسک ترمز و خط کش را نگاه کنید. اگر بین این دو فاصله دیدید، نشانه واضحی است که دیسک ترمز برداشته است. دیسک ترمز تاب برداشته باید سریعاً تعویض شود و نمی توان آن را تعمیر کرد. اگر یکی از دیسک های ترمز تاب ندارد، حتماً سمت های دیگر دیسک ترمز را نیز بررسی کنید.

نشانه های خرابی دیسک ترمز

نشانه های خرابی دیسک ترمز

دیسک ترمز قطعه‌ای فلزی است که همراه با لنت ترمز و کالیپر ترمز برای کاهش سرعت خودرو کار می کند. دیسک های ترمز مستقیماً به توپی چرخ پیچ می شوند، بنابراین در رابطه مستقیم با سرعت چرخ می چرخند. هنگامی که پدال ترمز فشار داده می شود، کالیپرها، لنت های ترمز را روی دیسک های ترمز در حال چرخش فشار می دهند تا چرخ ها و خودرو را کُند و متوقف کنند. از آنجایی که دیسک های ترمز با استفاده از اصطکاک ناشی از تماس مستقیم با لنت های ترمز، سرعت خودرو را کاهش می دهند، به مرور زمان فرسوده می شوند و در نهایت نیاز به تعویض خواهند داشت.
همانطور که گفته شد دیسک ترمز با لنت ترمز در ارتباط است. حال اگر لنت ترمز بی کیفیت باشد به دیسک ترمز نیز آسیب وارد میکند. به همین خاطر همواره باید بدون توجه به قیمت لنت ترمز ماشین، بهترین برند را خریداری کنید.

هنگامی که دیسک ترمز خراب می شود معمولاً علائم زیر را ایجاد می کند که به راننده هشدار می دهد که نیاز به تعویض دارد:

ترمزهای پر سر و صدا

یکی از اولین علائمی که معمولاً با خرابی دیسک ترمز همراه است، صدا دادن ترمزها می باشد. اگر دیسک ترمز تاب برداشته باشد یا به شدت فرسوده شده باشد، ممکن است صدای جیغ یا جیر جیر را تولید کنند. معمولاً دیسک ترمزهای تاب خورده صدای جیر جیر را ایجاد می کنند، در حالی که دیسک ترمز فرسوده صدای خراشیدن را تولید می کند. با این حال، صدای جیغ می تواند از لنت های ترمز فرسوده نیز سرچشمه بگیرد.

ارتعاشات ناشی از ترمزها

یکی دیگر از نشانه های خرابی دیسک ترمز، لرزش یا ضربه های بیش از حد ناشی از ترمز است. تاب برداشتن دیسک ترمز یا فرسوده شدن آن ممکن است به طور نامنظم ارتعاش ایجاد کند و باعث ایجاد لرزش هایی شود که می تواند در پدال و گاهی اوقات از طریق فرمان یا شاسی خودرو احساس شود. علاوه بر این، پدال ترمز ممکن است هنگام فشار دادن به دلیل تاب برداشتن دیسک ترمز، احساس شود که ضربان دارد. این بدین دلیل است که پدال دیگر با سطح دیسک ترمز تماس ندارد.

شیارهای روی دیسک ترمز

تماس مکرر دیسک ترمز با لنت ترمز می تواند به مرور زمان شیارهایی را بر روی دیسک ایجاد کند. دیسک های ترمز به گونه‌ای طراحی شده اند که ضخامتی داشته باشند که به مرور زمان از بین می رود. با این حال، اگر این ضخامت کاهش یابد، ایمنی کلی خودرو را کاهش می دهد.

افزایش فاصله توقف

شیار در دیسک ترمز می تواند مانع از کاهش سرعت خودرو شود و همچنین باعث ایجاد لرزش و ضربانی شود که در پدال احساس می شود. به علاوه، زمانی که پدال دیگر با دیسک ترمز ارتباط برقرار نمی کند، لرزش ممکن است باعث شود خودرو اصلاً متوقف نشود. ناتوانی در توقف یا حتی طولانی تر شدن فواصل توقف می تواند بسیار خطرناک باشد به خصوص اگر راننده‌ای مجبور به توقف اضطراری شود.

دیسک های ترمز بخش بسیار مهمی از سیستم ترمز هستند و در نتیجه برای ایمنی کلی و ویژگی های هندلینگ خودرو بسیار مهم هستند. اگر مشکوک هستید که دیسک های ترمز ماشین شما آسیب دیده‌اند خودرو را به مکانیکی ببرید تا افراد حرفه‌ای دیسک های ترمز را بررسی کنند تا مشخص شود آیا نیاز به تعویض دیسک ترمز دارید یا خیر.

خرید دیسک ترمز ماشین

همانطور که پیش تر نیز گفته شد، دیسک ترمز ماشین یکی از مهم ترین قطعات مربوط به سیستم ترمز خودروست که همراه با لنت ترمز و کالیپرها کار می کند. تاب برداشتن دیسک ترمز یکی از مشکلاتی است که برای این قطعه بوجود می آید و باعث می شود ترمز به درستی عمل نکند. زمانی که دیسک ترمز تاب بر می دارد نیاز است فوراً آن را تعویض کنید که به همین منظور می توانید برای خرید دیسک ترمز ماشین به وبسایت یدک یار مراجعه کنید و یا با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۳۰۵۰۶۰ تماس بگیرید و ثبت سفارش خود را انجام دهید.

فروشگاه اینترنتی یدک یار دیسک ترمز را برای خودروهای مختلف گردآوری کرده تا شما با دست باز به انتخاب خود بپردازید. همچنین اگر نمی دانید چه دیسک ترمزی مناسب خودروی شماست می توانید با شماره تلفنی که ذکر شد تماس بگیرید تا کارشناسان یدک یار مشاوره‌ای کاملاً رایگان را خدمتتان ارائه دهند و شما را در جهت خریدی مناسب تر راهنمایی کنند.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به تاب برداشتن دیسک ترمز دارید خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.