بررسی هیوندای کوپه (تیبورن)

هیوندای کوپه که ب نام تیبورن نیز معروف است خودرویی اسپرت و جوان پسند است که در سال ۲۰۰۸ توسط کمپانی هیوندای موتور عرضه شد و با استقبال بسیار خوبی نیز رو به رو شد. این خودرو در سال های بعد در نسل های مختلفی طراحی و عرضه گردید هیوندای کوپه در ایران نیز با استقبال خوبی مواجه شد اما بعد از ورود جنسیس کوپه شرایط به کلی تغییر کرد.

خودروی هیوندای کوپه (Hyundai Tiburon) که با نام هیوندای تیبورن هم معروف است یک خودروی کاملاً اسپرت است که توسط کارخانه خودروسازی هیوندای موتور در کشور کره جنوبی در سال ۱۹۹۶ میلادی تولید شد و به سرتاسر دنیا فروخته شد.

تولید این خودرو تا سال ۲۰۰۸ میلادی ادامه پیدا کرد و دو نسل مختلف از آن، تولید شدند و فروش خوبی هم در کشورهای مختلف دنیا کسب کرد.

 اولین نسل از خودروی هیوندای کوپه در سال ۱۹۹۶ تولید شد و در  سال ۲۰۰۱، تولید آن متوقف شد و در سال ۲۰۰۲ میلادی کارخانه هیوندای اقدام به تولید نسل دوم خودروی هیوندای کوپه با ظاهری جدید و البته با تغییرات و بهبودهایی در عملکرد فنی خودرو کرد. تولید این نسل از خودروی هیوندای کوپه هم در سال ۲۰۰۸ میلادی خاتمه یافت. در برخی از کشورها، خودروی هیوندای کوپه با نام توسکانی نیز شناخته می شد. البته در بیشتر کشورها نام هیوندای کوپه برای این ماشین مطرح بود. 

خودروی هیوندای کوپه از نخستین ماشین های کوپه ای است که تا به حال وارد بازار خودروی ایران شده است. این خودروی کره‌ای از سال ۲۰۰۶ میلادی، وارد کشور ما یعنی ایران شد. در آن زمانی که این ماشین به بازار خودروی ایران راه یافت، هیچ ماشین کوپه ای در رنج قیمتی خودروی هیوندای کوپه در ایران موجود نبود. همه ماشین های کوپه موجود در ایران ( که اکثرا هم ساخت کشور آلمان بودند) قیمت بسیار بالایی داشتند. پس با ورود این خودرو به بازار ایران، تعداد زیادی از افراد ماشین باز و جوانان آن به سمت خرید آن هجوم آوردند. این استقبال مردم ایران از خودروی هیوندای کوپه، تا زمانی ادامه داشت که خودروی جنسیس کوپه وارد ایران شد و بازار خودرو هیوندای کوپه را به هم ریخت چرا که از جهات مختلف از جمله مصرف سوخت و آپشن ها نسبت به خودروی هیوندای کوپه برتری داشت.

ویژگی های فنی خودروی هیوندای کوپه

ویژگی های فنی خودروی هیوندای کوپه

 هیوندای کوپه در کشورهای مختلف با موتور های متفاوتی عرضه شده است. مدل خودروی هیوندای کوپه موجود در ایران، یکی از قوی ترین موتورها را داشت. مدل موجود در ایران، دارای موتور ۲.۷ لیتری شش سیلندر بود که ۱۶۷ اسب بخار، قدرت و ۲۴۵ نیوتن متر، گشتاور تولید می کرد. گیربکس این خودرو هم از دو نوع دنده ای و اتوماتیک است که حالت دنده ای آن، ۴ سرعته و حالت اتوماتیک آن، ۶ سرعته می باشد. این خودرو به صورت دیفرانسیل جلو است و موتور این خودرو نیز در جلوی آن تعبیه شده است. تعداد سیلندر ها و سوپاپ های این خودرو نیز به ترتیب ۶ و ۲۴ عدد می باشند. 

 شتاب صفر تا صد خودروی هیوندای کوپه

 این خودرو می‌تواند در ۸.۴ ثانیه از سرعت صفر تا سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. بیشترین سرعتی هم که می توانید با سوار شدن به این خودرو، تجربه کنید، ۲۳۳ کیلومتر بر ساعت است.

 مصرف بنزین خودروی هیوندای کوپه

نوع سوخت این خودرو طبیعتاً بنزینی است و استاندارد آلایندگی آن  یورو ۳ می باشد. این خودرو به صورت ترکیبی ۹.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بنزین می سوزاند. ظرفیت باک بنزین این خودرو نیز ۵۵ لیتر می باشد.

 بررسی ایمنی خودروی هیوندای کوپه

خودروی هیوندای کوپه توانسته است، ۵ ستاره ایمنی را از موسسه NHTSA در  کشور آمریکا دریافت نماید. در مورد آپشن های ایمنی خودروی هیوندای کوپه هم باید بگوییم که سیستم ترمز این خودرو مجهز به سیستم های ASP، ABD و ABS است. در مورد ایربگ های خودرو هم بگوییم که این خودرو دارای کیسه هوای راننده، کیسه هوای سرنشین جلو و کیسه هوای جانبی می باشد.

وزن و ابعاد خودروی هیوندای کوپه

 وزن این خودرو ۱۳۴۰ کیلوگرم، طول آن ۴۳۹۴ میلی متر، عرض آن۱۷۶۰ میلی متر و ارتفاع آن ۱۳۳۰ میلی متر می باشد.

 آپشن های خودروی هیوندای کوپه

  1. صندلی های این خودرو به صورت دستی هستند و پشت سری های آنها قابل تنظیم می باشد.
  2. سیستم تهویه هوای این خودرو به صورت خودکار است.
  3. شیشه های این خودرو به صورت برقی بالا و پایین می شوند.
  4. آینه های این خودرو، تا شو و تنظیم برقی هستند و دارای گرمکن می باشند.
  5. میزان روشنایی چراغ های جلوی این خودرو، به صورت خودکار تنظیم می شوند.
  6. سیستم صوتی خودروی هیوندای کوپه دارای ۶ عدد بلندگو است.
  7. این خودرو دارای کروز کنترل می باشد.
  8. آینه وسط این خودرو، به صورت الکتروکرومیک است که باعث می‌شود زدن نور بالا، توسط رانندگان عقبی، چشم راننده هیوندای کوپه را اذیت نکند.
  9. خودروی هیوندای کوپه مجهز به سان روف می باشد.

طراحی بیرونی خودروی هیوندای کوپه

 چراغ های جلوی این خودرو بسیار اسپرت هستند و خشمگین به نظر می آیند. شاید همین چراغ ها و حالت اسپرت جلو پنجره و و سپر خودرو باعث شده است که این خودرو، از نمای جلو بسیار با ابهت و اسپرت و جوان پسند باشد. چراغ های پشتی خودرو هم زیبا است و رینگ های استفاده شده در این خودرو هم زیبایی خاصی دارند.

طراحی داخل کابین خودروی هیوندای کوپه

طراحی داخل کابین خودروی هیوندای کوپه

 طراحی داخل کابین این خودرو، به اندازه طراحی بیرون آن اسپرت و و زیبا نیست. در واقع طراحی کابین خودروی هیوندای کوپه ساده است. وقتی سوار این خودرو می‌شوید، احساس سوار شدن به یک خودروی با قیمت پایین را دارید. متاسفانه کیفیت پلاستیک استفاده شده در این خودرو نیز ما را به یاد ماشین های چینی می اندازد. فضای داخلی خودرو هم که اصلا جادار نیست.

نکات مثبت خودروی هیوندای کوپه

  1. شتاب این خودرو بالا است.
  2. عملکرد گیربکس و موتور این خودرو خوب است. البته از گیربکس خودروی هیوندای کوپه، انتقاداتی وجود دارد که در قسمت بعد ذکر خواهیم کرد.
  3. این خودرو، فرمان ‌پذیری خیلی خوبی دارد. این نکته، در مورد خودروهای اسپرت که با سرعت بالایی رانندگی می‌شوند، نکته بسیار مهمی است.
  4. سیستم کنترل کشش موجود در این خودرو کارایی بسیار مناسبی دارد.
  5. طراحی این خودرو بسیار جذاب و اسپرت و جوان پسند است. حتی امروزه هم که سال ها از ورود این خودرو به بازار ایران می‌گذرد، هنوز خودروی هیوندای کوپه از زیباترین خودروها می باشد.
  6. هندلینگ این ماشین بسیار مناسب است و رانندگی با آن لذت بالایی برای راننده و سرنشینان خواهد داشت.
  7. موتور این خودرو، به صورت ۶ سیلندر می باشد و قدرت بسیار بالایی دارد.
  8. هرچند آپشن های ایمنی زیادی در این خودرو وجود ندارند ولی در کل ایمنی این خودرو بالا است.
  9. خودروی هیوندای کوپه، محصول شرکت هیوندای از کره جنوبی است و مردم ایران، اعتماد ویژه‌ای به این کارخانه دارند؛ چرا که خودرو ها و موتورسیکلت های این کارخانه با سابقه، سال‌ها در کشور ایران خوش درخشیده اند. 

 نکات منفی خودروی هیوندای کوپه

  1. ردیف عقب این ماشین، خیلی جا دار نیست. هرچند قرار نیست ردیف عقب یک خودروی کوپه، خیلی جا دار باشد ولی به هر حال، باید ۴ نفر سرنشین با قد متوسط و اندام متوسط بتوانند به راحتی در یک ماشین کوپه بنشیند؛ ولی در خودروی هیوندای کوپه، وضعیت این گونه نیست و سرنشینان عقب، فضای سر و پای کمی در این خودرو دارند. در واقع، سرنشینان عقب در این خودرو اذیت می‌شوند. بهتر بگوییم که این ماشین، بیشتر به یک خودروی دو نفره شبیه است تا یک کوپه چهار نفره. در واقع خودروی هیوندای کوپه، برای استفاده دو نفر بسیار مناسب تر از ۴ نفر است.
  2. سیستم صوتی این خودرو ، کیفیت پایینی دارد. فراموش نکنیم که همه افرادی که به دنبال خرید خودروهای کوپه می روند، افراد جوان و پر هیجان هستند و یه همین دلیل، وجود یک سیستم صوتی بسیار با کیفیت در خودروهای کوپه، ضروری است. یک خودروی کوپه باید محهز به نوعی سیستم صوتی باشد که هم کیفیت بالایی دارد و هم بیس مناسبی دارد. متاسفانه سیستم صوتی ماشین هیوندای کوپه، مطابق میل جوان ها نیست و معمولاً دارندگان ماشین، خودشان سیستم صوتی این ماشین را تقویت می کنند و یا به کل، سیستم صوتی ماشین هیوندای کوپه را برمی دارند و سیستم صوتی جدیدی را جایگزین آن می کنند.
  3. آپشن های این خودرو در سطح پایینی قرار دارند؛ در حالی که از یک خودروی اسپرت، انتظار بیشتری می رود.
  4. این خودرو، بنزین زیادی می سوزاند. از آن ‌جایی که خودروی هیوندای کوپه یک خودروی اسپرت است و رانندگان این خودرو به دنبال هیجان رانندگی هستند و معمولاً با دور موتور بالا و با سرعت زیاد با این خودرو رانندگی می کنند، همین امر موجب می شود که مصرف سوخت این خودرو بسیار بالاتر برود. در واقع مصرف سوخت این ماشین در هنگام رانندگی در درون شهر، به ۱۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر رانندگی هم می‌رسد که یک عدد بسیار بالایی است.
  5.  سیستم تعلیق این خودرو خشک است. از یک خودروی کوپه، انتظار این را داریم که سیستم تعلیق نرمی داشته باشد؛ ولی متاسفانه در مورد خودروی هیوندای کوپه، اینطور نیست و متاسفانه کوبش های این خودرو زیاد است و سیستم تعلیق نرمی ندارد.
  6. خودروی هیوندای کوپه با دو گیربکس مختلف در بازار عرضه شده است که گیربکس اتوماتیک تیپ ترونیک این خودرو، با مشکلاتی مواجه است و از طرف دیگر، وقتی حالت گیربکس بر روی تعویض دنده دستی قرار می گیرد هم سرعت ماشین کند می شود. در واقع، چهار سرعته بودن یک گیربکس، خودش یک عیب محسوب می شود و بسیار قدیمی است. 
  7. پیدا کردن و خرید خودروی هیوندای کوپه سالم و بدون عیب و نقص، خیلی سخت است. از آنجایی که این خودرو، بیشتر دست جوان های پر هیجان بوده است و در هنگام رانندگی، فشار زیادی به این ماشین آورده اند پس کار سختی برای پیدا کردن خودروی هیوندای کوپه سالم خواهید داشت. در مورد خودروهای خانوادگی، قطعاً این مشکل بسیار کمتر است چرا که  مثلاً سبک رانندگی یک فرد پنجاه ساله با سبک رانندگی یک فرد بیست و دو سه ساله، یکی نیست؛ شاید یک فرد پنجاه ساله، هیچ موقع در عرض یک سال، دور موتور بالاتر از چهار را ندیده باشد؛ ولی یک فرد پرهیجان و ماشین‌باز و جوان همیشه با دور موتور بالا در حال رانندگی است و همین امر، فشار زیادی به ماشین وارد می کند.
  8. استهلاک خودروی هیوندای کوپه بالا است و همین امر باعث می شود هزینه نگهداری این خودرو خیلی بالا باشد. البته از آنجایی که از این خودرو، بیشتر برای کورس گذاشتن و ترمز زدن های ناگهانی و کارهایی از این دست استفاده می ‌شود، استهلاک آن بالاتر از حالت معمولی هم می شود.
  9. ترمز خودروی هیوندای کوپه به اندازه کافی قوی نیست. فراموش نکنید که در یک خودروی اسپرت، وجود ترمزهای قوی یک نیاز مبرم است چرا که رانندگان این خودروها عادت دارند با سرعت بالا رانندگی کنند و هر موقع اراده کردند با یک ترمز، خودرو را متوقف کنند.

خودروی هیوندای کوپه در ایران

 این خودرو در سال ۲۰۰۷ میلادی و به وسیله شرکت آسان موتور، وارد ایران شد. در سال ۲۰۰۸ میلادی، فروش این خودرو توسط آسان موتور خاتمه یافت؛ ولی در همین دو سال، فروش گسترده ای از این ماشین در کشور ایران شکل گرفت. دلیل این فروش گسترده هم چیزی نبود به جز نداشتن رقیب بین خودروهای ایرانی و وارداتی.

قیمت خودروی هیوندای کوپه

خودروی هیوندای کوپه در بازار ایران در رنج قیمتی ۴۰۰ میلیون تومان تا حدود ۷۰۰ میلیون تومان یافت می شود. البته قیمت ماشین در کشور ما، تابع عوامل مختلف اقتصادی و سیاسی است و از آنجایی که ایران خصوصا در دهه اخیر، دچار تنش های فراوان سیاسی و اقتصادی بوده است، قیمت خودروی هیوندای کوپه و قیمت سایر خودروهای وارداتی در عرض یک سال یا حتی یک ماه می توانند با نوسانات بسیار شدیدی مواجه شوند. (البته خودروهای ایرانی هم چندان فرقی نمی کنند آنها هم در چند سال اخیر، با شیب تندی در حال گران شدن بوده اند). البته در مورد خودروهای کارکرده، تعیین قیمت دقیق، بسیار سخت تر از خودروهای صفر هم می باشد.

در خودروهای کارکرده، عوامل متعددی شامل وضعیت جلوبندی و موتور خودرو و وضعیت بدنه خودرو، وضعیت لاستیک‌ها، وضعیت بیمه خودرو، میزان کارکرد خودرو و سایر عوامل، در قیمت ماشین تاثیر می گذارند، که اگر شما به دنبال خرید خودروی هیوندای کوپه باشید باید با دقت در همه این موارد، اقدام به خرید این خودرو کنید. هم چنین یدک یار تمامی قطعات و لوازم یدکی هیوندای کوپه را به صورت اورجینال عرضه می نماید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.