لنت ترمز چگونه کار می کند + نحوه عملکرد سیستم ترمز خودرو

ممکن است بپرسید که لنت ترمز چگونه کار می کند که در واقع وقتی پدال ترمز را فشار می دهید یکسری از قطعات در کنار لنت ترمز شروع به کار کنند تا خودرو متوقف شود. در این مقاله ما به بررسی کامل نحوه عملکرد لنت ترمز و اصولاً سیستم ترمز ماشین پرداخته‌ایم تا اطلاعات لازم را به دست آورید.

سیستم ترمز خودروها، کامیون ها و موتور سیکلت ها از تعدادی قسمت تشکیل شده است که یکی از قسمت های مهم آن لنت ترمز می باشد. لنت ترمز ماشین با روتورهای ترمز تماس برقرار می کند و فشار و اصطکاک را وارد می کند که این فشار و اصطکاک اعمال شده به روتور ترمز همان چیزی است که چرخ های ماشین را کند و متوقف می کند. حال سوال اصلی این است که “لنت ترمز چگونه کار می کند” (How Brake Pads Work) که در ادامه این مطلب ما قصد داریم به بررسی نحوه عملکرد لنت ترمز بپردازیم، اما قبل از هر چیز بد نیست ابتدا با نحوه عملکرد سیستم ترمز خودرو آشنا شوید.

نحوه عملکرد سیستم ترمز خودرو

نحوه-عملکرد-سیستم-ترمز-خودرو

برای اکثر افراد، ترمز کردن یک فرآیند ساده است؛ پدال ترمز را فشار می دهید و خودرو متوقف می شود. با این حال، مانند بسیاری از سیستم های خودروی شما، سیستم ترمز به مجموعه‌ای از قطعات متصل به هم متکی است تا ماشین شما را متوقف کند.

در حال حاضر دو نوع ترمز وجود دارد: ترمزهای دیسکی و ترمزهای درام. ترمزهای دیسکی دارای لنت های ترمز هستند که هنگام اعمال پدال ترمز به روتور فشار می آورند. ترمزهای درام از کفشک های ترمز استفاده می کنند که با فشار دادن کفشک های ترمز روی درام ترمز، خودرو را متوقف می کنند. امروزه اکثر وسایل نقلیه روی هر چهار چرخ ترمز دارند و از آنجایی که فرآیند ترمزگیری وزن خودرو را به جلو می برد، ترمزهای جلویی خودرو بیشترین کار را انجام می دهند. بسته به مدل ماشین شما ممکن است ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ داشته باشید یا از ترمزهای دیسکی در جلو و ترمزهای درام در عقب استفاده کنید.

حال به طور کلی نحوه عملکرد سیستم ترمز خودرو به صورت زیر می باشد:

  • پدال ترمز هنگامی که فشرده می شود، مستقیماً سیلندر اصلی را به کار می اندازد که این سیلندر اصلی به بوستر ترمز متصل می باشد.
  • نحوه عملکرد بوستر ترمز به این صورت است که این قطعه توسط یک میله به سیلندر اصلی متصل می شود و نیروی اضافی را به سیلندر اصلی می رساند. لازم به توضیح است که بوستر ترمز از خلاء موتور، از طریق شیلنگ خلاء و سوپاپ استفاده می کند.
  • سپس سیلندر اصلی روغن ترمز را هدایت می کند که در واقع فشار روغن ترمز را از طریق لوله های فلزی و شیلنگ به هر یک از چهار چرخ می رساند. هنگامی که فشار سیال در سیستم افزایش می یابد، سیلندر چرخ و کالیپر ترمز فعال می شوند.
  • هنگامی که کالیپرهای ترمز فعال می شوند، لنت های ترمز در برابر دیسک های ترمز یا روتورها که در داخل چرخ های خودرو قرار دارند فشرده می شوند. این فشردگی باعث اصطکاک و در نهایت کاهش سرعت خودرو می شود.
  • در مورد ترمزهای درام نیز عملکرد آنها به این شکل است که وقتی کفشک های ترمز فعال می شوند، روی درام ترمز در داخل چرخ ها پخش می شوند و باعث ایجاد اصطکاک می شوند که این نیز منجر به کاهش سرعت خودرو می شود.

لنت ترمز چگونه عمل میکند

سیستم ترمز خودرو شاید حیاتی ترین مکانیسم ایمنی در وسیله نقلیه شما باشد، یعنی مهم تر از کیسه هوا، سنسورها و دیگر قطعات. اما در حالی که هر روزه به ترمزهای ماشین خود تکیه می کنید تا به شما کمک کنند با خیال راحت رانندگی کنید، احتمالاً به این فکر نمی کنید وقتی که پدال ترمز را فشار می دهید چه قطعاتی درگیر می شوند تا سرعت خودرو را کاهش دهند. ساده ترین تعریف برای اینکه بدانید لنت ترمز چگونه کار می کند این است که لنت ترمز با روتور چرخ خودرو تماس پیدا می کند و باعث ایجاد اصطکاک شده و خودروی شما متوقف می شود. در ادامه به بررسی دقیق تر اینکه لنت ترمز چگونه عمل میکند پرداخته‌ایم:

  • نحوه کارکرد لنت ترمز به این شکل است که وقتی که بر روی پدال ترمز فشار می دهید، سیلندری را فعال می کنید که روغن ترمز را از طریق شیلنگ ها به سمت کالیپرهای ترمز می فرستد که وظیفه مهمی دارد و نحوه تعمیر و نگهداری از کالیپر ماشین از اهمیت بالایی برخوردار هستند.
  • کالیپرها، لنت های ترمز خودروی شما را درگیر می کنند.
  • لنت های ترمز به روتور فشار وارد می کنند.
  • این فشار اصطکاک ایجاد کرده و این اصطکاک، خودروی شما را متوقف می کند. وقتی سرعت چرخش روتور کند می شود، چرخ های ماشین شما کم کم از حرکت باز می ایستند.
  • اگر پای خود را از روی پدال ترمز بردارید کل روند برعکس می شود، یعنی لنت ها آزاد شده، تزریق روغن ترمز خاتمه یافته و چرخ ها دوباره به حرکت در می آیند.

به عبارت دیگر می توان اینطور بیان کرد که سیستم ترمز ماشین شما انرژی جنبشی ماشین را از طریق اصطکاک اعمال شده توسط لنت های ترمز به انرژی حرارتی تبدیل می کند.

لنت-ترمز-چگونه-کار-می‌کند

خرید لنت ترمز ماشین

همانطور که در بالا اشاره کردیم، توقف یک وسیله نقلیه با استفاده از اصطکاک باعث ایجاد فشار بر روی لنت های ترمز ماشین می شود که این امر با گذر زمان باعث فرسودگی لنت ترمز می شود. البته سرعت فرسودگی لنت ترمز کاملاً بستگی به کیفیت لنت ترمز و سبک رانندگی شما دارد که طبیعتاً اگر روزانه در ترافیک های شهری تردد دارید و به صورت مداوم ترمز می کنید، بایستی زود به زود لنت ترمز ماشین خود را تعویض کنید. با توجه اینکه لنت ترمز قطعه‌ای مصرفی محسوب می شود بهتر است هر از چند گاهی سلامت لنت ترمز ماشین خود را بررسی کنید و در صورت نیاز آن ها را تعویض کنید. به همین منظور اگر قصد خرید لنت ترمز ماشین را دارید می توانید به وبسایت یدک یار مراجعه کنید. پس از انتخاب ماشین مورد نظر، لنت های مناسب برای ماشین شما نمایش داده خواهد شد تا به راحتی خرید خود را انجام دهید. علاوه بر این شما می توانید با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۳۰۵۰۶۰ تماس بگیرید تا همکاران ما شما را در راستای خرید لنت ترمز مناسب ماشینتان راهنمایی نمایند.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی درباره اینکه لنت ترمز چگونه کار می کند دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان فنی یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.