هرآنچه والدین باید در مورد صندلی کودک بدانند!

صندلی کودک یکی از مهم ترین لوازم جانبی خودروست که برای خانواده هایی که صاحب نوزاد و یا فرزند خردسال هستند و به طور مداوم از خودرو استفاده میکنند می باشد. این محصول در جهت حفظ ایمنی کودکان طراحی شده و بهتر است قبل از خرید آن به نکات مهمی توجه نمایید.

در خانواده هایی که نوزاد و یا فرزند خردسالی دارند، یکی از مسائلی که همواره ذهن والدین را به خود مشغول می کند، ایمنی و راحتی فرزندشان در زمان استفاده از خودروی شخصی است. در حقیقت صندلی های خودرو فضای ایمن و مناسبی برای فرزندان خردسال نیستند و خطرات بسیاری آن ها را تهدید می کند، چرا که کمربند و کیسه هوا یا دیگر بخش های وسیله نقلیه شما که نقش محافظتی از شما در مقابل آسیب ها و خطرات را دارند، حتی می توانند خودشان موجبات آسیب های جبران ناپذیری برای فرزندانتان شوند.

علاوه بر این موارد، در آغوش گرفتن کودکان و یا نشاندن آن ها بر روی زانوی والدین نیز نمی تواند خطر آسیب های موجود را رفع کند، خصوصا اینکه به دلیل وزن کمتر کودکان در زمان تصادف احتمال پرت شدن آن ها ۷ برابر بزرگسالان است. برای پیشگیری از بروز بسیاری از خطرات احتمالی برای فرزندان خردسال، صندلی خودرو کودک گزینه ای است که به خانواده ها پیشنهاد می شود.

استفاده از این وسیله برای کودکان در بسیاری از کشورها خصوصا در اروپا مورد توجه قرار گرفته، حتی به صورت اجباری درآمده و از آنجایی که تاثیر بهره گیری از صندلی خودرو کودک در بسیاری از آزمایشات و تصادفات به اثبات رسیده که تا میزان حدودا ۷۸ درصد آسیب های جدی و مرگ بار را مانع می شود، لذا میتوان خرید این محصول را مورد بررسی قرارداد تا در صورت نیاز، مناسب ترین نوع و مدل آن در زمان صحیح تهیه شود و به نحو صحیحی نگهداری و مورد استفاده قرار بگیرد.

در این مقاله اطلاعات مفیدی در خصوص صندلی خودرو کودک فراهم آوردیم تا علاوه بر نکات و مطالب جدید مطرح شده، پاسخ بسیاری از سوالاتتان را نیز دریافت کنید.

پیش از خرید

قبل از هر اقدامی پیشنهاد می شود تا با کسب اطلاعات موجود در وب سایت ها و مطالعه کاتالوگ فروشندگان، بررسی دقیقی در خصوص انواع گوناگون صندلی خودرو کودک انجام دهید و شرایط مختلفی از جمله قد و وزن کودکتان همچنین کارایی هایی که از صندلی در نظر دارید را مورد توجه قرار دهید.

با ذکر چند مثال شرایط مختلف را بررسی میکنیم:

در صورتی که به طور مداوم صندلی را از وسیله نقلیه خود خارج میکنید، انواع صندلی هایی که وزن کمتری دارند برای شما گزینه بهتری محسوب می شوند، یا برای مسافرت های طولانی، جهت تسهیل در خوابیدن راحت تر کودک، صندلی های تاشو کارایی بیشتری دارند.

 نکات مهم در خرید و استفاده از صندلی خودرو کودک

 نکات مهم در خرید و استفاده از صندلی خودرو کودک
  • نقطه اتصال: برای خرید این محصول حتما توجه کنید که این صندلی از دو یا سه قسمت به کمربند خودرو اتصال دارد، زیرا در خودروها انواع مختلفی از کمربند داریم که با دو اتصال( مانند کمربند هواپیما که از دو طرف متصل است) یا سه نقطه اتصال تعبیه شده اند. رعایت این نکته کمک میکند تا در زمان نصب صندلی خودرو کودکتان، با مشکلی مواجه نشوید.
  • روکش قابل شست و شو: مورد دیگری که حائز اهمیت است، انتخاب صندلی هایی با روکش قابل تعویض و شست شو است که در صورت داشتن این قابلیت، میتوان برای مدت زمان بیشتری از این وسیله استفاده کرد.
  • نحوه نصب: در زمان خرید صندلی خودرو کودک، حتما به نحوه نصب و جداسازی این محصول توجه نمایید و خود شما نیز در حضور فروشنده این کار را انجام دهید تا با شکل صحیح بستن مهره ها ، پیچ کردن آن و محکم کردن کمربند ها آشنا شوید.
  • قابلیت استفاده در خودروهای گوناگون:  در صورتی که می خواهید از صندلی خودروی کودکتان در خودروهای مختلف استفاده کنید، به خاطر داشته باشید که باید بر روی آن علامت Universal درج شده باشد .
  • اهمیت محل قرارگیری سر و گردن: از مهمترین بخش های این وسیله خصوصا برای نوزادان، ناحیه قرارگرفتن سر و گردن کودک شماست، تا موارد امنیتی مورد نظر رعایت شود.
  • محل نصب: فراموش نکنید که محل صحیح استفاده از صندلی خودرو کودک، صندلی های عقب خودرو است و از قرار دادن آن در قسمت جلوی خودرو، جدا پرهیز کنید، زیرا در صورت بروز تصادفات رانندگی این امکان وجود دارد که کودک به واسطه خفگی از طریق کیسه هوا، جان خود را از دست بدهد.
  • استفاده از پتو: در صورتی که برای گرم کردن کودکان میخواهید از پتو استفاده کنید، به خاطر داشته باشید که ابتدا کمربند محافظ را بسته باشید و بعد از پتو استفاده کنید، تا در صورت بروز حوادث ، کودک از داخل صندلی بیرون نیاید.
  • قابلیت رگلاژ: اگر برای چند سال نمی خواهید وسیله نقلیه خود را تغییر دهید، همزمان با رشد فرزندتان نیاز به تعویض صندلی های خودرو کودک متناسب با سن و قد او دارید، لذا پیشنهاد استفاده و خرید صندلی خودرو کودکی که قابلیت رگلاژ دارد، بسیار مقرون به صرفه و هوشمندانه است.  قیمت این نوع صندلی از انواع دیگر بالاتر است، اما به جهت عدم نیاز به خرید چندباره صندلی، در نهایت انتخابی اقتصادی به شمار می رود، ضمن اینکه در زمان نوزادی می تواند به عنوان سبد حمل نیز مورد استفاده قرار بگیرد.                                                                                               
  • جنس تشک: کیفیت در این وسیله از اهمیت بالایی برخوردار است، به جهت تکان هایی که می تواند برای کودک آسیب زا باشند حتما دقت کنید تا جنس تشک این محصول به قدری نرم باشد که ستون فقرات نوزاد نیز آسیب نبیند، خصوصا طولانی بودن برخی سفرها نیز به اهمیت این موضوع می افزاید، که البته خرید محصول با کیفیت عمر طولانی تری نیز خواهد داشت.
  • صندلی با جای تکیه: برای کودکان کوچک تر صندلی‌هایی که جای تکیه دارد، مناسب است.
  • تست صندلی: پیشنهاد می شود تا برای خرید، از هماهنگی صندلی با خودرویتان نیز اطمینان حاصل نمایید و آن را با کمک فروشنده بر روی خودرو نصب و امتحان کنید. تا در صورت نیاز، گزینه دیگری را انتخاب کنید.
  • صندلی رو به جلو /صندلی بدون تکیه گاه: به هیچ وجه تا زمانی که وزن کودک حداقل به ۹ کیلوگرم برسد و بتواند بی نیاز از کمک والدین بلند شود و یا بنشیند، او را روی صندلی هایی که رو به جلو هستند، قرار ندهید و  در این صورت بهتر است که از صندلی های بدون تکیه گاه نیز پرهیز کنید.
  • اهمیت نصب صحیح: در صورتی که دستورالعمل های استفاده از صندلی را مطالعه نکنید و نصب آن به نحو صحیحی انجام نشود، هر هزینه و زمانی که برای خرید این وسیله داشته باشید بی فایده است و ایمنی برای فرزندتان ایجاد نمیکند.
  • نصب محکم صندلی: صندلی ای که انتخاب میکنید، باید سر جای خود محکم باشد و حرکت اضافی بیش از یک اینچ در زمان حرکت خودرو نداشته باشد.
  • ·        دریافت لوازم جانبی:  فراموش نکنید تا در زمان خرید صندلی تمام وسایل جانبی و کمکی هایی که برای نصب نیاز دارد، مانند: ضامن های کمربند صندلی و بالشتک سر کودک و …  را تحویل بگیرید زیرا در صورت استفاده از انواع متفرقه و عدم تناسب آن ها، ایمنی کودک تامین نمی شود. توجه داشته باشید در صورت استفاده از لوازم یدکی متفرقه بازار، عمدتا ضمانتنامه صندلی از بین خواهد رفت.

هنگام خرید

به طور کلی برای انتخاب صندلی خودرو کودک مناسب، بسته به مواردی از قبیل سن، وزن و قد کودک شما، همچنین نوع خودرو و بودجه ای که برای خرید این وسیله در نظر دارید، اقدام نمایید. در متن حاضر سعی شده تا با بررسی ابعاد مختلف خرید این محصول و استفاده از آن، شما را به انتخاب بهترین نوع مورد نیازتان هدایت کنیم.

در زمان خرید به برچسب محصول توجه کنید:

در زمان خرید صندلی اتومبیل کودک، حتما برچسب آن را مطالعه نمایید، تا بر اساس وزن کودک صندلی مناسب را تهیه نمایید.

صندلی ها تا ۳ سالگی بدین صورت دسته بندی می شوند.:

گروه ۰ مناسب کودکانی است که تا ۱۰ کیلوگرم وزن دارند.  
گروه  0+تا زمانی که کودک به وزن ۱۳ کیلوگرم برسد.
گروه ۱ برای کودکانی با وزن ۹ تا ۱۷ کیلوگرم مناسب است.  
گروه ۲    کودکان با وزن های ۱۵ تا ۲۵ کیلوگرم را شامل می شود.  
گروه ۳    مناسب کودکان با وزن های ۲۵ تا ۳۶ کیلوگرم است.

انواع مختلف صندلی کودک را بشناسیم!

کودکانی که کمتر از ۱۳-۱۴ سال سن دارند، نمی توانند به طور مستقل از کمربند ایمنی خودرو استفاده کنند. علاوه بر ممانعت از نشاندن آن ها بر صندلی های جلوی خودرو لازم است تا از انواع گوناگون صندلی خودرو کودک که متناسب با آن ها است کمک گرفته شود.

۱. کریر یا صندلی خودرو نوزاد

کریر یا صندلی خودرو نوزاد

صندلی خودرو نوزاد قابل استفاده برای سنین ۶ تا ۹ ماه است، به نحوی طراحی شده تا رو به عقب خودرو نصب شود ( Rear-facing Car Seats مدل رو به عقب). این صندلی بر روی پایه ای که روی صندلی خودرو ثابت شده قرار میگیرد و امکان این که صندلی از پایه جدا شود وجود دارد، لذا می توان برای حمل کودک از آن استفاده کرد. عمدتا این صندلی برای نوزادان زیر یک سال که وزنی کمتر از ۱۰ کیلوگرم و قد کوتاه تری از ۷۰ سانت دارند، انتخاب مناسبی است.

۲٫  صندلی خردسال یا رو به جلو

فرزند شما در ۶ ماهگی تا ۴ سالگی می تواند از این نوع صندلی استفاده کند. در حقیقت صندلی خودرو کودک برای استفاده در سنین بالای ۳ سال تعبیه شده است. صندلی خردسال را میتوان در دو جهت نصب کرد به این صورت که پس از یک سالگی، این امکان وجود دارد تا از این وسیله در خودرو استفاده نمایید.

۳. صندلی بالا‌برنده یا بوستر (Booster Seat)

این صندلی‌ برای کودکان ۴ تا ۱۲ ساله طراحی شده، در صورتی که کودک شما به میزانی رشد کرده که صندلی خردسال برای او کوچک است ولی قد او به آن نسبت رشد نداشته، لازم است تا از این نوع صندلی که سطح نشیمن کودک را بالاتر از صندلی خودرو قرار میدهد استفاده کند، تا امکان بستن کمربند برایش فراهم باشد.

این نوع صندلی تنها رو به جلو استفاده می شود و دو نوع دارد: نوع اول، دارای پشتی و دسته است و به طور کامل طراحی شده. نوع دوم، تنها بخشی برای نشستن کودک دارد و برای تکیه دادن باید از پشتی صندلی خودرو استفاده کند.

نوع بدون پشتی، سبک تر و ارزانتر است ولی باید در نظر داشت که نوع اول حفاظت بیشتری از سر و گردن کودک انجام می دهد.

۵٫ صندلی‌ خودرو کودک قابل تبدیل (Convertible Car Seats)

از زمان تولد کودک،  تا زمانی که دیگر به استفاده از این صندلی نیاز نداشته باشد امکان استفاده از آن وجود دارد. پس می توان انتخاب این مدل از صندلی را اقتصادی دانست. عملکرد صندلی به این صورت است که با در نظر داشتن وضعیت کودک و وزن او امکان تغییر جهت صندلی وجود دارد .

صندلی قابل تبدیل بر خلاف بعضی از انواع دیگر، قابلیت جداشدن از صندلی خودرو را ندارد و جایگزینی برای کریر نیست. فراموش نکنید که به جهت بزرگ بودن اندازه این صندلی برای فرزند شما در زمانی که کودک شما نوزاد است و سن کمتری دارد، کارشناسان اغلب توصیه بر این دارند تا در نوزادی کودک، ترجیحا از صندلی های رو به عقب استفاده شود.

۶٫ صندلی‌ خودرو کودک سه در یک (Seats 3 in 1)

همانطور که از نام این صندلی پیداست، دارای سه قابلیت به طور همزمان است. علاوه براینکه امکانات مدل قابل تبدیل را دارد و با رشد و بزرگ شدن کودک قابلیت تغییر جهت از رو به عقب به رو به جلو را دارد، بلکه نقش بالابرنده را نیز درصورت نیاز ایفا می کند. با ویژگی هایی که از این صندلی مطرح شد میتوان این نوع را نیز از انتخاب های اقتصادی به شمار آورد.

نقطه قوت این صندلی کارایی گسترده آن از زمان تولد تا سنی که کودک دیگر بدون صندلی بتواند از کمربند خودرو استفاده کند است و نقطه ضعف آن این است که قابلیت استفاده به عنوان کریر را ندارد.

ایمنی صندلی های دست دوم

ایمنی صندلی های دست دوم

در صورتی که اطلاع از سابقه استفاده صندلی خودرو کودک مورد نظر ندارید، از خرید آن صرف نظر کنید. تصادف و آسیب هایی که در گذشته به صندلی وارد شده، حائز اهمیت است. در تصادفات و ضربه های صورت گرفته این امکان وجود دارد که آسیب هایی پنهانی به صندلی وارد آمده باشد و در موارد بعدی ناگهان آن آسیب ها نیز بروز کنند و وسیله از هم فروپ اشیده شود که امکان آسیب و بروز خطرات احتمالی را برای فرزند شما افزایش می دهد. لذا حتما پیش از خرید، نیاز است مطمئن شوید که در گذشته تعمیری بر روی آن صورت نگرفته باشد. قابل توجه است که صندلی‌های کارکرده قدیمی تر، الزاما مطابق با استانداردهای روز نیستند، پس حتما با در نظر داشتن تمامی موارد مطرح شده اقدام به استفاده از آن ها کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. mehdi می گوید

    سلام درود عالی