فیلر گیری شمع

فیلر گیری شمع از جمله کارهایی است که برای تنظیم دهانه شمع موتور شما استفاده می‌شود و در سلامت موتور و عملکرد درست و عملکرد درست آن تاثیر بسزایی دارد. فیلر گیری شمع با توجه به نوع خودرو، موتور، حجم سیلندر، و نوع کوئل توصیه شده و بهتر است توسط فرد متخصص انجام شود تا میزان فاصله میلی متری آن نیز محاسبه شود.

فیلر گیری شمع چیست و چگونه اینکار انجام می‌شود؟ برای فیلر گیری شمع ها نیاز است تا به تعمیرکار متخصص مراجعه کنیم یا خود نیز می‌توانیم اقدام به انجام اینکار کنیم؟ فیلر گیری از جمله خدماتی است که برای تنظیم قطعات مختلف خودرو انجام شده و نتیجه آن تنظیم بهتر فاصله میان قطعات است تا کارکرد بهتری از خود نشان دهند.

اما سوال اینجاست که فیلر گیری شمع (Spark plug feeler) چیست و چه کاربردی دارد، همچنین چگونه انجام می‌شود. در این مقاله به بررسی فیلر گیری بپردازیم. با ما همراه باشید.

فیلر گیری چیست و چه کاربردی دارد؟

فیلر گیری چیست و چا کاربردی دارد؟

فیلر ریشه در کلمه لاتینی Fill دارد که به معنای پر کردن و یا اضافه کردن چیزی به چیز دیگری است. عبارت فیلر گیری در صنعت خودرو بسیار کاربرد دارد و در این صنعت به معنی تنظیم دو لبه است. فیلر گیری برای شمع و سوپاپ خودرو بکار می‌رود و به تنظیم فاصله این قطعات می‌پردازد.

در فیلر گیری سوپاپ تنظیم سوپاپ با میل بادامک توسط تعمیرکار متخصص انجام می‌شودو در فیلر گیری شمع ها فاصله بین الکتورد های منفی و مثبت نیز تنظیم می‌شود.

این اقدام از طریف آچاری های مخصوصی به نام فیلر صورت می‌گیرد که دارای پره های مختلفی با اندازه های بسیار پایین ۰٫۴، ۰٫۵، و ۰٫۶ میلی متر هستند. البته فیلر ها در دو نوع صفحه ای و سکه ای وجود دارند که استفاده از آنها در ایران بسیار رایج است.

منظور از دهانه شمع یا همان گُپ شمع برای فیلر گیری چیست؟

به فاصله بین الکترود مرکزی و میانی شمع دهانه یا گُپ شمع می‌گویند که برای هر خودرو به طور مشخص شده ای وجود دارد. این میزان فاصله تا رقم صدم میلی متر نیز محاسبه می‌شود و برای تنظیم آن باید با ابزار مخصوص فیلر گیری و متخصص این کار را انجام دهید.

فیلر گیری شمع چگونه انجام می‌شود؟

همانطور که گفته فیلر گیری با استفاده از ابزاری به نام فیلر انجام می‌شود که دارای پره های با سایز های مختلف است اما در فیلر گیری شمع موتور توسط انبر دم باریک و کوچک هم قابل انجام است.

به عنوان مثال، شما قصد دارید فیلر ۰٫۹ شمع را به فیلر ۱٫۱ برسانید. در این حالت با استفاده از همان انبر دم باریک با وارد کردن ضربه های بسیار آرام و کوچک به الکترود منفی شمع را فیلر گیری کنید. حال نکته ای که باید در این قسمت به خاطر داشته باشید این است که فیلر ۰٫۹ باید داخل دو الکترود منفی گیر کند و دیگر جا به جا نشود تا از موفقیت آمیز بودن فیلر گیری خود اطمینان حاصل کنید.

آیا امکان فیلر گیری برای هر نوع شمعی وجود دارد؟

فیلر گیری به دو صورت افقی و عمودی تقسیم می‌شود. در فیلر گیری های عمودی لازم است تا هر جفت الکترود شمع ها باید در راستای عمودی باشند و در حالت افقی جرقه باید در راستای محور افقی صورت گیرد.

شمع های سوزنی را می‌توان فیلر گیری کرد اما نکته ای که در این رابطه وجود دارد این است که باید توسط متخصص انجام شود و دقت کافی باشد تا سوزن الکترود آسیب نبیند.

در هنگام خرید شمع ماشین به این موضوع دقت کنید که فیلر گیری برای هر نوع شمعی وجود ندارد و شمع های خرچنگی قابلیت فیلر گیری ندارند و با آچار های معمولی نیز امکان این کار وجود ندارد. در این شمع ها فیلر گیری توسط خود سازنده انجام شده و اقدام به فیلر گیری مجدد تنظیمات آن را بر هم زده و امکان تنظیم مجدد فراهم نمی‌شود.

اهمیت فیلر گیری شمع چیست؟

اهمیت فیلر گیری شمع

فیلر گیری کردن شمع و سوپاپ به طور کلی امری بسیار مهم هستند چرا که عدم تنظیم مناسب آنها موجب نقص در عملکرد کلی موتور خودرو شده و آن را دچار ضعف می‌کند. فیلر های شمع با توجه به فاکتور های مختلفی از قبیل موارد زیر توصیه می‌شود:

  • نوع موتور خودرو (انژکتور یا کاربراتور)
  • نوع کوئل
  • حجم سیلندر
  • مَپ ECU

برای مثال، مناسب ترین فیلر شمع برای موتور های انژکتوری بین ۰٫۹۵ تا ۱ میلی متر است، حال اگر روی موتور ملی همانند EF7 که فیلر شمع ۰٫۷۵ یا ۰٫۸ برای آن مناسب است، فیلر ۱٫۱ در نظر بگیریم، در این حالت تنها حسنی که موتور خواهد داشت شتاب بالا آن است اما به طور کلی هم مصرف سوخت را بالا برده و هم موتور را دچار لرزش می‌کند.

مشکلات فیلر گیری اشتباه شمع چیست؟

اگر فیلر گیری شمع بیش از حد و یا کمتر از حد مجاز باشد مشکلاتی را برای موتور و در نتیجه حرکت خودرو شما به وجود می‌آورد. به طور کلی، برخی از مهم ترین این موارد عبارتند از:

  • فیلر گیری بیش از حد دهانه شمع موجب سوختن کوئل و افزایش طول جرقه می‌شود.
  • کم بودن میزان فیلر گیری شمع باعث کاهش جرقه شمع و دوده زدن آن خواهد شد. این مشکل با رسوبی یا روغنی بودن دهانه شمع کاملا قابل مشاهده خواهد بود.

علائم تنظیم نبودن فاصله دهانه شمع

در صورتی که دهانه شمع خودرو شما تنظیم نباشد علائم مختلفی را با خود همراه دارد که عبارتند از:

  1. بالا رفتن مصرف سوخت
  2. کاهش قدرت موتور
  3. بالا رفتن غیرطبیعی دمای موتور
  4. ثابت نبودن دور موتور در حالت سکون
  5. کُپ کردن موتور هنگام دور گیری
  6. سر و صدای پیشرانه
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظرات
  1. امیر می گوید

    آیا باید فیلر شمع بصورت دوره ایی تنظیم و کنترل شود؟
    و هر چند کیلومتر باید انجام شود؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      خیر، فیلرگیری به نوع موتور خودرو، روغن مورد استفاده، نحوه رانندگی، آب و هوا و … ارتباط مستقیم دارد. به عبارت دیگر فیلر گیری خودرو بصورت دوره ای صورت نمیگیرد و تنها در صورت نیاز انجام میشود حتی برخی از خودرو ها مثل ۲۰۶ تیپ ۵ فیلر اتومات هستند و اصلا فیلر گیری برای آنها معنی ندارد. بهتر است تشخیص نیاز یا عدم نیاز به فیلر گیری موتور خودرو خود را به متخصص و تعمیرکار مورد اطمینان خود بسپارید.