علت صدا زیاد موتور ماشین چیست؟

صدای زیاد موتور ماشین نشان دهنده خرابی یکسری قطعات مانند دسته موتور، سنسور اکسیژن، سیستم اگزوز و… می باشد که در این مقاله با به بررسی علت صدا زیاد موتور ماشین و راه حل آن پرداخته‌ایم تا بتوانید این مشکل را برطرف کنید.

اگر متوجه شده‌اید که صدای موتور ماشین شما روز به روز بلندتر می شود، احتمالاً از خود می پرسید که چه چیزی باعث این مشکل شده است. صدای موتور همیشه کمی ترسناک و طاقت فرسا است که در ادامه ما به بررسی “علت صدا زیاد موتور ماشین” (What is The Cause Of Loud Car Engine Noise) پرداخته‌ایم تا بدانید چرا این اتفاق می افتد.

صدای زیاد موتور در دور بالا

صدای-زیاد-موتور-در-دور-بالا

به طور کلی طبیعی است که موتور ماشین شما صدا تولید کند. با این حال اغلب علت صدای زیاد موتور ماشین در دور بالا به مشکلاتی در دسته موتور و سیستم اگزوز اشاره دارد. اصلی ترین دلایل صدای زیاد موتور در دور بالا شامل موارد زیر می باشد:

آسیب دیدگی دسته موتور

وظیفه دسته موتور و عملکرد آن حفظ تعادل و توازن شاسی خودرو است و خرابی یا فرسودگی آن موجب برهم خوردن این تعادل و در نتیجه اختلالاتی مانند لرزش و سر و صدای موتور می شود. در صورت خرابی دسته موتور، موتور ماشین در تماس مستقیم با شاسی خودرو قرار می گیرد و می تواند لرزش های شدید و صداهای غیر معمول موتور در دور بالا را ایجاد کند. از آنجایی که دسته موتور ممکن است به دلایل مختلفی دچار خرابی شود، برای بررسی علت صدای زیاد موتور ماشین در سرعت بالا ابتدا باید این قطعه را مورد بررسی قرار دهید و در صورت مشاهده آسیب، آنرا تعویض کنید.

آسیب دیدن لوله اگزوز

لوله اگزوز جزیی از سیستم اگزوز خودروست که به کاهش سر و صدا از ماشین شما کمک می کند. لوله اگزوز از آنجایی که به طور مکرر در معرض گرما و آلاینده‌ها قرار می گیرد می تواند ترک بخورد یا زنگ زده شود. به همین دلیل این می تواند عملکرد اگزوز را کاهش دهد و در نتیجه موتور خودرو در دور بالا صدای بسیار بیشتری تولید کند. در صورت آسیب دیدگی لوله اگزوز باید خودرو را نزد افراد متخصص مورد بررسی قرار دهید تا آن را تعمیر یا تعویض کنند.

خرابی سنسور اکسیژن

سنسورهای اکسیژن میزان هوای ورودی به موتور ماشین را اندازه‌گیری می کنند و سپس کامپیوتر خودرو از این اطلاعات برای تعیین میزان سوخت به موتور استفاده می کند. عملکرد نادرست سنسور اکسیژن منجر به ورود سوخت بیش از حد یا ناکافی به موتور می شود که این می تواند باعث شود که موتور به طور تقریبی کار کند و لرزش و صدای زیادی را مخصوصاً در دور موتورهای بالا ایجاد کند. علت اصلی خرابی سنسور اکسیژن گرفتگی آن به دلیل آلاینده‌ها و دوده‌هایی است که بر روی نوک سنسور جمع می شوند که در صورت خرابی سنسور اکسیژن، تنها راه حل تعویض این قطعه است.

کثیف شدن سنسور جریان جرمی هوا

سنسور جریان جرمی هوا نیز میزان هوای ورودی به موتور را اندازه گیری می کند. این سنسور قبل از منیفولد ورودی قرار دارد و به آن اجازه می دهد تا میزان هوا را در دور موتورهای مختلف در موتور تشخیص دهد. اگر سنسور جریان جرمی هوا از کار بیفتد، مخلوط هوا و سوخت به طور نادرست وارد موتور می شود و باعث می شود که موتور به شدت کار کند و در نتیجه صدای آن زیاد شود. در بعضی مواقع می توان با تمیز کردن سنسور جرمی هوا مشکل آن را برطرف کرد، ولی در غیر این صورت باید این سنسور را تعویض کنید تا مشکل صدای زیاد موتور در دور بالا برطرف شود.

آسیب دیدگی قطعات موتور

قطعات موتور که دچار شکستگی، فرسودگی یا مشکلات دیگر شده‌اند می توانند باعث صدای زیاد موتور در دور بالا شوند که در این صورت صدای تق تق ماشین نیز شنیده می شود. در این مورد ابتدا توصیه می کنیم خودرو را نزد افراد متخصص مورد بررسی قرار دهید تا آسیب دیدگی هر یک از قطعات موتور تشخیص داده شود و سپس قطعاتی که دچار خرابی شده‌اند را تعویض کنید.

علت صدای زیاد موتور ماشین در سرعت بالا

همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، علت صدای زیاد موتور ماشین در سرعت بالا به خرابی دسته موتور، آسیب دیدن لوله اگزوز، خرابی سنسور اکسیژن، کثیف شدن سنسور جریان جرمی هوا و آسیب دیدن قطعات موتوری مربوط می شود.

صدای زیاد ماشین

علت-صدا-زیاد-موتور-ماشین

به طور کلی صدای زیاد ماشین می تواند به مسائل مکانیکی و همچنین عایق بندی موتور ماشین مربوط می شود. امروزه خودروها دارای عایق های صوتی می باشند که دارای ضخامت و مقاومت بالایی هستند و تا حد زیادی از ورود سر و صدای موتور ماشین به داخل اتاق خودرو جلوگیری می کنند. طبیعتاً اگر عایق صوتی که در کاپوت خودرو قرار دارد دچار فرسودگی شده باشد نمی تواند به خوبی از ورود صدای موتور به اتاق ماشین جلوگیری کند که در اینجا شما بیش از پیش صدای موتور را احساس خواهید کرد.

مورد بعدی مسائل مکانیکی هستند که باعث صدای زیاد ماشین می شوند. خرابی قطعات مختلف مانند دسته موتور، سنسورهای اکسیژن، سیستم اگزوز و همچنین عدم تعویض روغن موتور و یا استفاده از روغن موتورهای نامرغوب می تواند باعث صدای زیاد موتور ماشین شود. با توجه به مطالبی که در مورد علت صدا زیاد موتور ماشین ارائه شد، ابتدا عایق صوتی کاپوت خودرو را چک کنید و سپس قطعات مکانیکی را نام بردیم مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید مشکل صدای زیاد ماشین را برطرف کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد علت صدا زیاد موتور ماشین دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان فنی یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند. 

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.