بررسی علت کم آوردن ماشین اتومات در سر بالایی

یک خودروی اتومات بایستی به راحتی از سربالایی ها عبور کند ولی اگر ماشین در سربالایی کم می آورد نشان دهنده وجود مشکلات مختلفی است. معمولاً علت کم آوردن ماشین اتومات در سر بالایی به مشکلات موتور، گیربکس، سیستم اگزوز و… مرتبط است که به همین دلیل ما در این مقاله به بررسی مشکل کم آوردن ماشین اتومات در سربالایی و راه حل آن پرداخته‌ایم.

یک مشکل خاص که بسیاری از رانندگان با آن دست و پنجه نرم می کنند این است که چرا ماشین اتومات در سر بالایی کم می آورد. دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود ماشین اتومات در سربالایی کم بیاورد مانند مشکلات مربوط به موتور، مشکلات گیربکس، گرفتگی سیستم اگزوز، لاستیک های نامناسب و… که به همین دلیل ما در ادامه به بررسی کامل “علت کم آوردن ماشین اتومات در سر بالایی” (What Causes of Automatic Car Losing Power While Driving Uphills) پرداخته‌ایم تا بدانید چرا این اتفاق می افتد و راه حل آن چیست.

علت کم آوردن ماشین اتومات در سربالایی

علت کم آوردن ماشین اتومات در سربالایی

اگر ماشین شما در سربالایی مشکل دارد، در زیر علت کم آوردن ماشین اتومات در بالایی آورده شده است:

چرا ماشین در سربالایی کم می آورد؟

مشکلات موتور

هنگامی که موتور ماشین شما مشکل دارد، می تواند عملکرد ماشین را از راه های مختلفی تحت تاثیر قرار دهد. یکی از قابل توجه ترین موارد زمانی است که سعی می کنید در سربالایی حرکت کنید.

این بدین دلیل است که موتور ماشین شما نیروی چرخ ها را تامین می کند. هنگامی که موتور به درستی کار نمی کند، قدرت کمتری برای بالا بردن ماشین از سربالایی وجود دارد. قدرت کمتر می تواند باعث کند شدن سرعت خودرو یا حتی توقف آن در سربالایی شود.

مشکلات گیربکس

هنگام رانندگی در سربالایی، گیربکس خودروی شما باید بیشتر از حد معمول کار کند تا موتور در سرعت صحیح به حرکت درآید. اگر مشکلی در گیربکس وجود داشته باشد، باعث می شود خودرو در سربالایی دچار مشکل شود.

گیربکس وظیفه انتقال نیرو از موتور به چرخ ها را بر عهده دارد و اگر به درستی کار نکند، خودرو نمی تواند به همان اندازه کارآمد حرکت کند. مشکلات گیربکس اتوماتیک می تواند ناشی از موارد مختلفی باشد، از جمله چرخ دنده های معیوب، یاتاقان های فرسوده یا سطح پایین روغن گیربکس. پس اگر از قبل با علائم خرابی گیربکس اتومات آشنا باشید می توانید به موقع مشکلات گیربکس را تشخیص دهید و با تعمیر آن، از خرابی پر هزینه گیربکس و همچنین کم آوردن ماشین اتومات در سربالایی جلوگیری کنید.

مسائل مربوط به بالانس چرخ ها

یکی از دلایل بالقوه ای که ممکن است خودروی شما در سربالایی با مشکل مواجه شود، بالانس نبودن چرخ ها است. هنگامی که چرخ های شما به درستی در یک راستا قرار دارند، به خوبی حرکت می کنند و در واقع یعنی چرخ هایی که بالانس شده اند به وسیله نقلیه اجازه می دهند که به خوبی حرکت کند.

معایب بالانس نبودن تایرها بسیار زیاد است و همچنین باعث می شود چرخ ها در جهت‌های مختلفی قرار می‌گیرند. چرخ‌های بالانس نشده می‌توانند باعث شوند ماشین شما به یک سمت کشیده شود و رانندگی مستقیم را دشوار کند. علاوه بر این، چرخ‌های بالانس نشده می‌توانند مقاومت را در هنگام رانندگی افزایش دهند و سربالایی رفتن خودرو را سخت‌تر کنند.

از بین رفتن آج لاستیک

آج قسمت برجسته لاستیک است که با سطح خیابان و جاده در تماس است. هر چقدر آج لاستیک بیشتر باشد، کشش و پایداری خودرو بهبود پیدا می کند. اگر لاستیک‌های ماشین شما آج کم دارند، می‌تواند چسبیدن ماشین به جاده را سخت‌تر کند، مخصوصاً هنگام رانندگی بر روی سطوح خیس یا لغزنده. همچنین آج ناکافی لاستیک می تواند حرکت ماشین شما را در سربالایی دشوارتر کند، زیرا کشش کمتری در دسترس خواهد بود.

مسائل مربوط به اگزوز

هنگامی که خودرو مشکل اگزوز دارد، ممکن است در سربالایی با مشکل مواجه شود زیرا موتور هوای کافی دریافت نمی کند. سیستم اگزوز به خروج گازهای زائد از موتور کمک می کند و اگر به درستی کار نکند، این گازها می توانند تجمع کرده و از دریافت اکسیژن مورد نیاز موتور جلوگیری کنند.

در نتیجه، موتور برای جبران کمبود اکسیژن باید سخت‌تر کار کند، که می‌تواند باعث توقف و ریپ زدن یا کاهش سرعت خودرو در سربالایی شود. اگر تمایل دارید تا درباره علت ریپ زدن ماشین در سربالایی بیشتر بدانید، میتوانید به وبلاگ یدک یار مطالعه کنید.

وزن وسیله نقلیه

وزن وسیله نقلیه نیز می تواند علت کم آوردن ماشین اتومات در سر بالایی باشد. هر چه وسیله نقلیه سنگین تر باشد، نیروی بیشتری برای حرکت آن لازم است. وزن بیشتر به همین دلیل است که کامیون ها و سایر وسایل نقلیه سنگین اغلب در شیب تند با مشکل مواجه می شوند.

وزن خودرو نیز بر سرعت شتاب گیری آن تأثیر می گذارد. هر چه خودرو سنگین‌تر باشد، زمان بیشتری طول می‌کشد تا به حداکثر سرعت خود برسد و این می تواند هنگام رانندگی در سربالایی مشکل ساز باشد

شیب سر بالایی

هنگامی که در حال رانندگی در سربالایی هستید، زاویه شیب می تواند به طور قابل توجهی بر عملکرد ماشین شما تأثیر بگذارد. دلیل این امر فیزیک است چراکه برای حرکت در سربالایی، ماشین شما باید بر نیروی گرانش غلبه کند. هرچه شیب تندتر باشد، وسیله نقلیه شما باید بر نیروی گرانش بیشتری غلبه کند که این می تواند به نوبه خود علت کم آوردن ماشین اتومات در سربالایی باشد.

راه حل کم آوردن ماشین اتومات در سر بالایی

راه حل کم آوردن ماشین اتومات در سر بالایی

اگر ماشین شما در سربالایی مشکل دارد، می‌توانید با انجام چند کار مشکل را برطرف کنید. ابتدا سطح روغن گیربکس را بررسی کنید و در صورت پایین بودن مقدار  آن، روغن گیربکس جدید را اضافه کنید که ما قبلا به بررسی نحوه اندازه گیری روغن گیربکس اتومات پرداخته‌ایم تا بتوانید اینکار را انجام دهید. علاوه بر این باید وضعیت روغن گیربکس را هم بررسی کنید و از تمیز بودن آن اطمینان حاصل کنید. اگر روغن گیربکس کثیف باشد، می تواند باعث عملکرد نادرست گیربکس شود.

در مرحله بعد، بالانس چرخ های خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که در یک جهت هستند. اگر اینطور نیست، خودرو را برای بالانس کردن به تعمیرگاه ها ببرید. همچنین دقت کنید که اگر لاستیک های شما آج کم دارند، ممکن است نیاز به تعویض آن ها داشته باشید. لاستیک هایی با آج خوب، کشش بهتری را ایجاد می کنند و حرکت خودروی شما را در سربالایی آسان تر می کنند.

در نهایت، اگر خودروی شما مشکل اگزوز دارد، باید سیستم اگزوز را تعمیر یا تعویض کنید. تعمیر اگزوز باعث می شود که موتور به اندازه کافی اکسیژن دریافت کند و از مشکل در هنگام بالا رفتن از سربالایی جلوگیری کند.

اگر تمام راه‌حل‌های بالا را امتحان کرده‌اید و خودروی شما همچنان در سربالایی مشکل دارد، ممکن است زمان آن رسیده باشد که آن را برای تشخیص بیشتر نزد مکانیک ببرید. ممکن است مشکل شدیدتری در موتور یا گیربکس وجود داشته باشد که نیاز به بررسی حرفه ای دارد.

اگر این نکات را دنبال کنید و توانستید علت کم آوردن ماشین اتومات در سر بالایی را پیدا کنید، دیگر قادر خواهید بود که مشکل را برطرف کنید و مطمئن شوید که ماشین شما دوباره در سربالایی دچار مشکل نمی شود.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید،‌ اگر سوالی در مورد علت کم آوردن ماشین اتومات در سربالایی دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا کارشناسان یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.