همه چیز درباره بالانس چرخ خودرو

زمانی که لاستیک جدیدی برای ماشین خود خریداری می کنید، می بایست لاستیک ها را بالانس کنید. بالانس چرخ خودرو فواید زیادی دارد و از ایجاد مشکلات مختلف برای لاستیک و حتی ماشین جلوگیری می کند. به همین دلیل اگر قصد دارید اطلاعات کاملی درباره بالانس لاستیک خودرو پیدا کنید، این مقاله به شما کمک خواهد کرد.

لاستیک هایی که توسط تولید کنندگان ساخته می شوند، از لحاظ وزن باهم یکسان نیستند. این تفاوت باعث ایجاد مشکلاتی می شود و به همین دلیل است که باید بالانس چرخ خودرو (Tire Balance) یا همان لاستیک را در دستور کار قرار دهید. رانندگی با لاستیک های نامتعادل می تواند علاوه بر به خطر انداختن ایمنی خودتان و سایر افراد، مشکلات مختلفی نیز ایجاد کند. به همین دلیل به خواندن این مقاله ادامه دهید تا با همه چیز درباره “بالانس چرخ خودرو” آشنا شوید.

معایب بالانس نبودن تایرها

دلیل مهمی وجود دارد که وقتی مجموعه لاستیک جدیدی را خریداری می کنید، فروشنده به شما می گوید حتماً لاستیک های ماشین را بالانس کنید. لاستیک های نامتعادل نا‌ایمن هستند و مشکلات زیادی را برای لاستیک ها و خودروی شما ایجاد می کنند. به همین منظور مشکلات بالانس نبودن تایرها عبارتند از:

لرزش بیش از حد

هنگامی که هر چهار تایر خودرو به درستی بالانس شده باشند، کمترین خطر لرزش وجود دارد. اما، زمانی که لاستیک های شما نامتعادل هستند، لرزش در سرتاسر وسیله نقلیه شما افزایش می یابد. 

سایش ناهموار آج لاستیک

یکی از مزیت های بالانس لاستیک ماشین این است که آج به طور یکنواخت فرسوده می شود (تا زمانی که لاستیک ها باد مناسبی داشته باشند). وقتی تایرهای ماشین شما بالانس نیستند، قسمت های خاصی از لاستیک ها سریع تر از آنچه باید فرسوده می شوند.

ایجاد آسیب برای خودرو در طولانی مدت

بالانس نبودن تایرهای خودرو می تواند به قسمت های مختلف ماشین شما آسیب برساند. به عنوان مثال، رانندگی با لاستیک هایی که به درستی بالانس نشده‌اند، فشار زیادی به بلبرینگ ها و مجموعه چرخ ها وارد می کند.

بالا رفتن مصرف سوخت

عدم تعادل رانندگی با لاستیک ها ممکن است باعث افزایش مصرف سوخت ماشین شما شود.

فواید بالانس چرخ

فواید بالانس چرخ

فواید بالانس چرخ شامل موارد زیر می باشد:

سواری نرم

یکی از قابل توجه ترین مزایای بالانس چرخ خودرو، سواری نرم تر است. لاستیک های نامتعادل می توانند باعث ایجاد لرزش در داخل خودروی شما شوند که در نتیجه می تواند روی هندلینگ خودرو تاثیر بگذارد و منجر به سواری ناهموار و حتی خطرناک شود. با بالانس کردن لاستیک های ماشین می توانید از شر این لرزش ها خلاص شوید و از سواری نرم تر و ایمن تر لذت ببرید.

بهبود مصرف سوخت

علاوه بر بهتر شدن هندلینگ خودرو، بالانس چرخ خودرو می تواند مصرف سوخت ماشین شما را بهبود ببخشد. برای صرفه جویی در زمان و هزینه خود در طولانی مدت، تایرهای ماشین را بالانس کنید.

کمتر شدن احتمال خرابی سیستم تعلیق

لرزش های ناشی از بالانس نبودن چرخ ها می تواند در طول زمان بدتر شود که در نهایت منجر به خرابی سیستم تعلیق ماشین می شود. بالانس چرخ ها می تواند به محافظت از سیستم تعلیق کمک کند و عمر آن را افزایش دهد.

بالا رفتن عمر لاستیک


برای افزایش عمر لاستیک ها و صرفه جویی در هزینه، مهم است که مطمئن شوید لاستیک های ماشین شما به درستی بالانس هستند. چون همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم، رانندگی با لاستیک های نامتعادل می تواند باعث فرسودگی ناهموار آج لاستیک ها شود.

علت بهم خوردن بالانس چرخ

چرخ ها یا همان تایرها می توانند به طرق مختلف مانند شرایط آب و هوایی نامتعادل شوند. هوای سرد به دلیل نحوه انقباض ذرات هوا در داخل تایر باعث تخلیه باد لاستیک می شود. با این حال، گاهی اوقات لاستیک می تواند آنقدر باد شود که منجر به بهم خوردن بالانس شود.

دیگر علت بهم خوردن بالانس چرخ، کاهش وزن است. این موضوع می تواند زمانی اتفاق بیفتد که شما با سرعت بالا رانندگی می کنید و سپس از روی سرعت گیر یا چاله و چوله رد می شوید. این موضوع باعث کاهش وزن و در نتیجه بهم خوردن بالانس چرخ می شود.

بالانس نبودن چرخ ها یعنی چه

منظور از بالانس نبودن چرخ ها این است که تعادل وزن بین لاستیک های ماشین به طور مساوی برقرار نیست.

علائم بالانس نبودن چرخ ها

علائم بالانس نبودن چرخ های جلو و عقب ماشین عبارتند از:

لرزش بیش از حد

لرزش شایع ترین علامت یک لاستیک نامتعادل است. در صورت بالانس نبودن چرخ ها، لرزش فرمان، لرزش صندلی یا کف ماشین را احساس خواهید کرد. اگر لاستیک های جلو نامتعادل باشند، لرزش روی فرمان بیشتر احساس می شود، در حالی که اگر لاستیک های عقب مشکل داشته باشند، لرزش روی صندلی های شما احساس می شود.
در کل علت لرزش اتاق خودرو در سرعت بالا این است که یک عدم تعادل در مجموعه چرخ، اکسل و قفسه فرمان وجود دارد. بنابراین در صورت مشاهده این مشکل در اسرع وقت چرخ های ماشین را بالانس کنید.

خشن شدن فرمان ماشین

هنگامی که لاستیک های ماشین شما نامتعادل هستند، هنگام رانندگی، به خصوص روی فرمان، تأثیر آن را احساس خواهید کرد.

این لاستیک ها تجربه رانندگی ناخوشایندی را ایجاد می کنند زیرا فرمان سخت تر می شود و زمان پاسخگویی را کاهش می دهد. علاوه بر این، بالانس نبودن تایرها، نرمی در چرخش خودرو را کاهش می دهند. بنابراین، اگر شما نتوانید خودرو را به درستی هدایت کنید، احتمال تصادف خود را افزایش خواهید داد.

سایش ناهموار آج لاستیک

طبیعی است که لاستیک ها بعد از یک دوره خاص فرسوده شوند. با این حال، اگر متوجه شدید که لاستیک‌هایتان به‌طور ناهموار فرسوده می‌شوند، باید بررسی کنید که آیا لاستیک‌هایتان به خوبی بالانس هستند یا خیر. سایش آج و اینکه آیا یکی از لاستیک‌ها یا قسمت‌هایی از تایر سریع‌تر از بقیه خراب می‌شوند را بررسی کنید، زیرا این می‌تواند نشان دهنده عدم تعادل باشد.

پس به خاطر داشته باشید که سایش ناهموار می‌تواند به این معنا باشد که خودرو به بالانس چرخ‌ها نیاز دارد. بنابراین، باید وسیله نقلیه خود را نزد یک متخصص لاستیک ببرید که بتواند مشکل واقعی را تشخیص دهد.

صدای لاستیک

برخی از رانندگان به دلایل مختلف با صدای لاستیک مشکل داشته اند که اگر ندانید مشکل چیست، می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. با این حال، هنگامی که شروع به شنیدن صدای زمزمه یا وزوز همراه با لرزش می کنید، این می تواند نشان دهنده بالانس نبودن لاستیک باشد.

در واقع، اگر صدای لاستیک با شتاب گیری شما بیشتر شود، این نشانه واضحی است که چرخ ها یا همان تایرها بالانس نیستند.

خرابی های بلبرینگ

هنگامی که بلبرینگ های ماشین شما شروع به مشکل می کند، این نشانه عدم بالانس بودن لاستیک هاست. به طور کلی، این مسائل در شرایط شدید یا زمانی که ماشین شما تحت فشار زیاد است، به وجود می آید.

با این وجود، شما باید در اسرع وقت به این مشکل رسیدگی کنید، زیرا عملکرد ماشین تحت تاثیر قرار می گیرد. اگر زودتر آن را تعمیر نکنید، در صورت طولانی شدن مشکل، پول بیشتری را برای تعمیر خودرو و تعویض قطعات صرف خواهید کرد.

عدم تعادل فشار باد لاستیک ها

اگر لاستیک‌ها را به‌طور ناهموار باد کم می‌کنند، ممکن است مشکل بالانس نبودن تایرها را داشته باشید.

بالا رفتن مصرف سوخت

اگر متوجه بالا رفتن مصرف سوخت ماشینتان شده‌اید، باید بدانید که این مشکل یکی از نشانه های بالانس نبودن چرخ هاست چراکه بالانس نبودن چرخ ها منجر به کم شدن باد لاستیک ها و در نتیجه افزایش مصرف سوخت می شود.

علت بالانس نشدن لاستیک

همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم، لاستیک هایی که تولید می شوند وزن یکسانی ندارند و حتی زمانی که بالانس چرخ خودرو را انجام می دهید ممکن است چاله ها، سرعت گیرها، شرایط آب و هوایی، حمل بار سنگین، رانندگی نادرست و… همگی علت بالانس نشدن لاستیک باشند.

انواع بالانس چرخ

بالانس چرخ خودرو

بالانس کردن چرخ فرآیندی است که طی آن مطمئن شوید که هر چهار چرخ وسیله نقلیه شما با سرعت یکسانی می چرخند. لاستیک ها ممکن است به دلیل سایش ناهموار لاستیک، تجمع مواد جاده بر روی آج لاستیک یا باد شدن نامناسب، نامتعادل شوند.

بالانس کردن تایرها روش های مختلفی دارد که به همین منظور انواع بالانس چرخ شامل موارد زیر می باشد:

چرخش مکانیکی

چرخش مکانیکی فرآیندی است که در آن تایر به دستگاهی مخصوص متصل می شود که آن را با سرعت بالا می چرخاند. این فرآیند تضمین می کند که هر دو طرف تایر با سرعت یکسان می چرخند. یک جرم یا وزن سنگین با هر چرخش اضافه و حذف می شود تا هرگونه عدم تعادل در داخل لاستیک از بین برود.

روش نوار زدن

روش نواری استفاده از ابزار نوار چسب دوناتی شکل برای بررسی عدم تعادل است. فرآیند چسب زدن مستلزم استفاده از ترکیبات نوار چسب منحصر به فرد است که در اطراف محیط دو طرف لاستیک قرار می گیرند. اگر عدم تعادل وجود داشته باشد، به دلیل نیروی گریز از مرکز که اجسام را از خط وسط (مرکز) چرخش دور می کند، بین وزنه ها در هر طرف تفاوت وزن را از بین خواهد برد.

تراز لیزری

تراز لیزری روشی است که از پرتوهای لیزر در کنار تایر برای تشخیص عدم تعادل استفاده می کند. در این فرآیند، تایر با سرعت بالایی در زیر پرتو لیزر می چرخد. پرتو لیزر هر اختلاف دقیقه ای را در محیط تایر به دلیل نیروی گریز از مرکز که اجسام را از خط وسط (مرکز) چرخش دور می کند، تشخیص می دهد و آن را برطرف می کند.

بهترین روش بالانس لاستیک خودرو

روش صحیح بالانس لاستیک به صورت استاتیک این است که مقدار وزن را به نصف تقسیم کنید و وزن مساوی را در دو طرف چرخ قرار دهد که با استفاده از روش هایی که در بالا ذکر شد، قابل انجام است.

بهترین زمان بالانس لاستیک

به عنوان بخشی از تعمیر و نگهداری معمول خودرو، رانندگان باید پس از هر ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ کیلومتر مسافت یا پس از ۱ تا ۲ سال (هر کدام که زودتر اتفاق بیفتد) تعادل لاستیک های خودروی خود را حفظ کنند و بالانس کردن را انجام دهند. علاوه بر این اگر با توجه به نشانه‌هایی که در مورد بالانس نبودن چرخ ها ذکر کردیم، متوجه شدید که تعادل چرخ ها بهم خورده است، می بایست بالانس کردن چرخ ها را انجام دهید. 

دقت داشته باشید که قبل از بالانس کردن لاستیک از سلامت آن اطمینان حاصل کنید تا دچار هزینه اضافی نشوید. برای خرید لاستیک جدید میتوانید به صفحه فروش لاستیک خودرو در فروشگاه یدک یار مراجعه کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، خوشحال می شویم دیدگاه های خود را درباره بالانس چرخ خودرو با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.