علت روشن ماندن چراغ ترمز عقب چیست؟

یک خودرو دارای انواع و اقسام چراغ های مختلف می باشد که یکی از مهم ترین این چراغ ها، چراغ ترمز عقب ماشین است. زمانی که پدال ترمز فشار داده می شود، چراغ ترمز عقب ماشین روشن می شود، ولی در مواقعی ممکن است این چراغ حتی بدون فشار دادن پدال ترمز روشن بماند و در نتیجه خطر آفرین شود. ما در این مقاله به علت روشن ماندن چراغ ترمز عقب و راهای حل این مشکل پرداخته ایم تا بتوانید به راحتی تعمیر چراغ ترمز عقب را انجام دهید.

شاید برای خودروی شما هم این مشکل وجود داشته باشد که چراغ ترمز دائماً روشن است ولی نمی دانید که “علت روشن ماندن چراغ ترمز عقب” چیست. ترمزهای ماشین شما برای جلوگیری از تصادفات طراحی شده است و در واقع این چراغ ها به دیگران هشدار می دهند که سرعت خودروی شما در حال کاهش است. چراغ های ترمز عقب یکی از مهم ترین اجزای یک خودرو هستند. آن ها از یک سوئیچ استفاده می کنند که لامپ ها را در لحظه فشار دادن پدال ترمز روشن می کند. هنگامی که می خواهید سرعت خود را کاهش دهید یا خودرو را متوقف کنید، چراغ های ترمز عقب به سایر وسایل نقلیه پشت سر شما هشدار می دهند.

اما هنگامی که چراغ ترمز عقب روشن می ماند،‌ هدف خود را به عنوان یک ویژگی ایمنی از دست می دهد و به طور بالقوه شما و دیگران را در معرض خطر قرار می دهد. از جمله رایج ترین علت روشن ماندن چراغ ترمز عقب شامل خطاهای مدار، مشکلات مونتاژ ترمز یا سطح پایین روغن ترمز است. در حالی که ارزیابی و رفع برخی از مسائل ساده است، برخی دیگر به دلیل سالم نبودن قطعات خودرو رخ می دهند.

ما در این مقاله به بررسی علت روشن ماندن چراغ ترمز عقب ماشین (Brake Light Stay On) و راه های حل این مشکل پرداخته ایم، اگر خودروی شما هم دچار این مشکل است، ما را تا پایان این مطلب همراهی کنید تا بتوانید عیب یابی و تعمیر چراغ ترمز عقب را انجام دهید.

علت روشن ماندن چراغ ترمز عقب ماشین

علت روشن ماندن چراغ ترمز عقب

مواردی که باعث روشن ماندن چراغ ترمز عقب ماشین می شوند عبارتند از :

خراب بودن سوئیچ یا سنسور چراغ ترمز :

خراب بودن سوئیچ یا سنسور چراغ ترمز عقب واضح ترین دلیلی است که باعث می شود چراغ های ترمز ماشین شما خاموش نشوند. وقتی سوئیچ داخل سیستم ترمز درست کار نمی کند، چراغ های ماشین شما نمی توانند خاموش شوند. سوئیچ ها و سنسورها در سیستم ترمز وظیفه دارند به چراغ ها فرمان دهند که چه زمانی پدال بالا یا پایین است. اگر هر یک از آن ها معیوب باشد، چراغ ها پیام اشتباهی دریافت می کنند. سوئیچ پدال ترمز در نزدیکی پدال ترمز ماشین شما قرار دارد و اغلب می توانید آن را تنظیم کنید.

خراب بودن فنر پدال ترمز :

یک فنر در پدال ترمز قرار دارد که به آن اجازه می دهد پس از رها کردن آن به حالت اولیه خود بازگردد. وقتی این فنر کهنه شود، ممکن است ضعیف و خراب شود.

به همین منظور، چون پدال ترمز به نقطعه طبیعی خود بر نمی گردد، چراغ های ترمز عقب ماشین روشن می مانند. علاوه بر این، این مشکل می تواند باعث شود لنت ترمز ماشین شما درگیر بماند که در نهایت منجر به سایش بیشتر لنت ترمز و دیسک ترمز می شود.
درصورت نیاز به بررسی قیمت لنت ماشین خود میتوانید به بخش تخصصی فروش این محصول در فروشگاه مراجعه کنید.

گیر کردن پدال ترمز :

چیزی که حتی بدتر از یک فنر پدال معیوب می باشد، داشتن پدال ترمز خراب است. اگر بعد از فشردن پدال ترمز، پدال به جایگاه اصلی خود برنمی گردد، چراغ های ترمز روشن می مانند.

پدال باید به حالت اولیه خود برگردد تا سوئیچ بسته شود و چراغ های ترمز خاموش شوند. در غیر این صورت، همچنان به نظر می رسد که شما در حال ترمزگیری هستید و روشن ماندن چراغ ترمز عقب رخ می دهد.

اختلال در عملکرد سیستم الکتریکی خودرو :

هنگامی که نقصی در سیستم الکتریکی خودرو وجود دارد، می تواند بر اجزای متعددی از جمله چراغ های ترمز تاثیر بگذارد. این نقص ها می تواند باعث روشن ماندن چراغ ترمز عقب، جلوگیری از روشن شدن آن ها یا عملکرد پراکنده آن ها شود.

این مشکل ممکن است پیچیده ترین دلیل برای عیب یابی باشد و تا زمانی که سایر موردهای احتمالی رد نشده‌اند، نباید به سراغ آن رفت.

لامپ چراغ اشتباه نصب شده است :

این موضوع خیلی رایج نیست، اما اگر اخیراً چراغ های عقب یا ترمز خود را تعویض کرده باشید، می تواند اتفاق بیفتد. دو لامپ مختلف با یک مدار یا دو مدار وجود دارد. اگر یک لامپ باید یک مدار در یک سوکت برای دو مدار نصب کنید، می تواند مدار را کوتاه کند و باعث روشن ماندن چراغ ترمز عقب شود. اگر دو مدار یا یک مدار را می بینید، سوکت را بررسی کنید و سپس لامپ را بررسی کنید. اگر لامپ از نوع اشتباه است، آن را تعویض کنید.

خودرو را به تعمیرگاه ببرید :

با یک فرد متخصص صحبت کنید، چراکه وقتی همه‌ی این روش ها بررسی کردید و هنوز مشکل پابرجا بود لازم است که خودرو را نزد افراد متخصص ببرید. شما قطعاً نمی خواهید روی سیستم ترمز خود ریسک کنید، حتی اگر فقط مشکل از نور باشد.

روشن ماندن چراغ ترمز عقب نه تنها برای سایر رانندگان گیج کننده است، بلکه ممکن است باعث سایش بیش از حد لنت ترمز یا روتور ترمز شود. علاوه بر این، شما نمی دانید چه مشکل دیگری وجود دارد که در صورت عدم تعمیر، ممکن است به بخش های دیگر سیستم ترمز نیز آسیب ببینند.

حل مشکل روشن ماندن چراغ ترمز عقب

بعد از بررسی علت روشن ماندن چراغ ترمز عقب، نوبت به “حل مشکل روشن ماندن چراغ ترمز عقب” می رسد. ما در ادامه رایج ترین راه حل های روشن ماندن چراغ ترمز عقب را بررسی کرده‌ایم. همچنین نحوه تعویض سوئیچ چراغ ترمز را پوشش داده‌ایم. هدف ما این است که صاحبان وسایل نقلیه را از اینکه چگونه می توانند عملکرد مناسب ویژگی ایمنی خودروی خود را حفظ کنند آگاه کنیم.

نحوه تعمیر روشن ماندن چراغ ترمز عقب

نحوه تعمیر روشن ماندن چراغ ترمز عقب

برای “تعمیر روشن ماندن چراغ ترمز” عقب لازم است که مراحل زیر را دنبال کنید :

۱- سوئیچ چراغ ترمز را برای داشتن آسیب دیدگی بررسی کنید : 

قبل از انجام هر کاری روی سیستم الکتریکی ماشین خود، همیشه باتری را جدا کنید تا از ضربه یا آسیب جلوگیری شود. برای انجام این کار، ترمینال منفی باتری را پیدا کرده و جدا کنید. یک یک پیچ گوشتی می تواند مهره اتصال سیم ارت به ترمینال باتری را شل کند. هنگام قرار دادن سوئیچ پدال ترمز، جدا کردن پیگتل سیم کشی و بازرسی آن برای آسیب دیدگی، استفاد از محافظ چشم بسیار توصیه می شود. فراموش نکنید که بازگشت سوئیچ را تست کنید تا مطمئن شوید که به درستی کار می کند.

۲- فیوزهای سوخته را تعویض کنید :

برای تعیین اینکه جعبه فیوز خودروی شما در کجا قرار دارد به دفترچه راهنمای ماشین خود مراجعه کنید. بسته به نوع و مدل ماشین، ممکن است لازم باشد برای دسترسی به جعبه فیوز، قطعاتی را جدا کنید. فیوزها را بررسی کنید و فیوزی که سوخته است را تعویض کنید. ممکن است لازم باشد بیش از یک فیوز را برای چراغ ترمز عقب ماشین خود بررسی کنید.

۳- یک سوئیچ چراغ ترمز جدید را نصب کنید :

سوئیچ چراغ ترمز یک مکانیسم دوطرفه در نزدیکی پدال ترمز است و اغلب علامت گذاری می شود. این مدار چراغ ترمز را در سیستم الکتریکی خودروی شما تکمیل می کند و در صورت خرابی نیاز به تعویض دارد.

قبل از اینکه سوئیچ چراغ ترمز را بردارید، مطمئن شوید که دسته پیگتل جدا شده و در جای امنی قرار گرفته است، زیرا بعداً از آن دوباره استفاده خواهید کرد. همچنین باید سوئیچ ترمز را از اتصال پدال ترمز جدا کنید.

۴- لامپ های سوخته را تعویض کنید :

یکی از شایع ترین دلایل مشکلات مربوط به چراغ ترمز،‌ سوختن لامپ است. تعداد دفعاتی که در حین رانندگی ترمز خود را فشار می دهید فرسوده می شود و می تواند به چراغ های ترمز ماشین شما آسیب برساند. هنگامی که این اتفاق می افتد یا چراغ های ترمز عقب روشن می مانند یا اینکه کلاً کار نمی کنند. اگر با چیزی مشابه مواجه شدید و صاحب خودروی قدیمی هستید، انتظار داشته باشید که لامپ های ترمز خود را کمی تعویض کنید، زیرا این مدل خودروها در مقایسه با خودروهای جدیدتر که دارای چراغ های LED هستند، هنوز لامپ های سنتی دارند.

۵- باتری ماشین را جدا کنید :

اگر چراغ ترمز ماشین شما روشن می ماند، شروع به تخلیه باتری ماشین می کند. یک راه حل موقت برای این مشکل، جدا کردن باتری در زمانی است که خودروی شما خاموش است. این موضوع نه تنها به طور موقت از روشن ماندن چراغ ترمز عقب جلوگیری می کند، بلکه به شما کمک می کند تا در مصرف باتری صرفه جویی کنید تا بتوانید خودرو را روشن کنید تا زمانی که مشکل را برطرف کنید.

۶- پدال ترمز خود را تمیز کنید :

پدال ترمز که گیر کرده است یا سوئیچ را نبندد یکی دیگر از علت روشن ماندن چراغ ترمز عقب است. ممکن است به دلیل خرابی درپوش لاستیکی یا خوردگی بین سوئیچ ترمز و پدال باشد. برای جلوگیری از این اتفاق، پدال ترمز ماشین خود را تمیز و بدون خوردگی نگه دارید. با این حال، اگر تمیز کردن پدال ترمز مشکل ماشین شما را برطرف نکرد، شاید سرویس و نگهداری حرفه‌ای تر این مشکل را برطرف کند.

۷- مطمئن شوید که پدال ترمز سوئیچ را به درستی فشار می دهد :

در برخی موارد، گیر کردن چراغ ترمز ناشی از خطای الکتریکی نیست. گاهی اوقات پدال یا سوئیچ ترمز به درستی تراز نمی شود و در نتیجه چراغ ترمز روشن می ماند. یک راه حل آسان برای بررسی این است که به بالای پدال ترمز نگاه کنید و بازوی پدال را تا سوئیچ دنبال کنید. انتظار می رود که سوئیچ چراغ ترمز با بازو در یک راستا قرار گرفته و فشار داده شود تا چراغ های ترمز خاموش شود. اگر غیر از این دیدید، سوئیچ ترمز را طوری تنظیم کنید که بتواند اتصال را باز کند.

۸- مطمئن شوید که سوکت های ترمز تمیز می باشند :

اتصالات خورده یا کثیف و سیم کشی فرسوده می تواند سوکت شما را خراب کند که منجر به روشن ماندن چراغ های ترمز و اتصال متناوب می شود. برای جلوگیری از روشن ماندن چراغ ترمز، آن سوکت ها را تمیز کنید. اگر دیگر امکان تمیز کردن سوکت های چراغ ترمز وجود ندارد، آن ها را با بریدن سیم های قدیمی و اتصال در واحد جدید تعویض کنید. سوکت ترمز یک قطعه مقرون به صرفه برای خرید است و نصب آن آسان است.

۹- واحد کنترل مرکزی ماشین خود را کوتاه نکنید :

BCM یا واحد کنترل مرکزی به مدار سیم کشی (سوئیچ چراغ ترمز) و به چراغ های ترمز عقب خودروهای جدیدتر متصل می شود. این سوئیچ از یک سیم ارت برای BCM استفاده می کند که چراغ های ترمز را روشن می کند. اگر مشکلی در BCM وجود داشته باشد، ممکن است چراغ های ترمز روشن بمانند. خودروهای قدیمی تر از واحد کنترل مرکزی استفاده نمی کنند، زیر سوئیچ مستقیماً برق را به چراغ های ترمز عقب متصل می کند.

۱۰- روغن ترمز ماشین خود را چک کنید :

سطوح پایین روغن ترمز ماشین بر روی عملکرد خودرو و عملکرد چراغ ترمز تاثیر می گذارد. بنابراین، مایع روغن ترمز ماشین خود را در سطوح کافی نگه دارید. برای بررسی این موضوع، سیلندر اصلی یا مخزن روغن ترمز را پیدا کنید و شاخص های حداقل و حداکثر آن را چک کنید. قبل از اضافه کردن روغن ترمز جدید به مخزن، روغن ترمز قدیمی را بشویید.

۱۱- ترمز دستی ماشین خود را رها کنید :

اگرچه این موضوع به ندرت اتفاق می افتد، اما دلیل مشکل شما ممکن است به سادگی درگیر شدن ترمز دستی باشد. با رها کردن کامل ترمز دستی، چراغ های ترمز خاموش می شوند.

نحوه تست سوئیچ چراغ ترمز

در زیر مراحل چگونگی تعیین اینکه آیا سوئیچ چراغ ترمز خراب باعث روشن ماندن چراغ های ترمز ماشین می شود آورده شده است :

  • سوئیچ چراغ ترمز را در زیر داشبورد و نزدیک بالای پدال ترمز پیدا کنید. این سوئیچ معمولاً از طریق یک براکت که دو سیم به آن وصل شده است به بازوی پدال متصل می شود.
  • نکته‌ی بعدی که باید به آن نگاه کنید سیم های متصل به سوئیچ است. بررسی کنید که آن ها به طور ایمن وصل شوند. یک سیم شل باعث می شود که چراغ های ترمز به درستی کار نکنند. به طور مشابه، یک سیم گیر کرده چراغ ها را روشن نگه می دارد. سیم ها را با تستر مخصوص یا ولت متر تست کنید، اگر چراغ تست روشن شود یا ولت متر شما ۱۲ ولت را نشان دهد، می دانید که سیم تغذیه سوئیچ ترمز را مشخص کرده‌اید. فقط یکی از دو سیم متصل به کلید چراغ ترمز باید این نتیجه را ارائه دهد.
  • پس از اتمام کار با سیم ها، تراز سوئیچ را بررسی کنید و تایید کنید که پدال ترمز فشرده شده، پیستون سوئیچ را فعال می کند. اطمینان حاصل کنید که پدال ترمز نیز به طور غیر عادی در جای خود قفل نمی شود. بدون برداشتن لیدها از جای خود، پدال ترمز را فشار دهید. هنگامی که این کار را انجام می دهید، چراغ تست باید روشن شود و ولت متر باید ۱۲ ولت را نشان دهد (اگر هیچ مشکلی در سوئیچ ترمز وجود ندارد). در غیر این صورت، ممکن است نیاز به تعویض سوئیچ چراغ ترمز خراب داشته باشید. روشن نشدن چراغ ها یا برگرداندن ولتاژ ۱۲ ولت به این معنی است که سوئیچ ترمز برق دریافت نمی کند و نشان دهنده‌ی مشکل سیم کشی است.

آموزش تعویض سوئیچ چراغ ترمز

یک آزمایش موفقیت آمیز سوئیچ چراغ ترمز می تواند شما را راهنمایی کند که یک سوئیچ چراغ ترمز خراب را تعویض کنید. برای انجام این کار، شما نیاز دارید :

  • چراغ ترمز یا سوئیچ چراغ ترمز را از برق بکشید.
  • پیچ های نگهدارنده سوئیچ را باز کرده و بردارید (بسته به نوع ماشین شما ممکن است ۱ تا ۴ پیچ باشد).
  • مهره تنظیم را از صفحه نصب با آچار باز کنید.
  • سوئیچ چراغ ترمز را با دست باز کنید.
  • دسته سیم را با فشار دادن زبانه قفل و دور کردن دسته از سوئیچ چراغ ترمز جدا کنید.
  • سوئیچ معیوب را بردارید و سوئیچ جدید را جایگزین کنید.
  • دسته سیم را به سوئیچ جدید چراغ ترمز وصل کنید تا زبانه قفل در جای خود کلیک کند.
  • مهره و پیچ و مهره تنظیم را با ضامن و سوکت محکم کنید.
  • با چند بار فشار دادن و رها کردن پدال ترمز، عملکرد صحیح چراغ ترمز را بررسی کنید.

سخن آخر

اگر کسی از شما بپرسد علت روشن ماندن چراغ ترمز عقب ماشین من چیست، دیگر شما می توانید به او کمک کنید که کجا و چه چیزی را بازرسی کند. این دانش نه تنها در هزینه های شما صرفه جویی می کند، بلکه شما را از جریمه های هنگفت مربوط به چراغ ترمز نجات می دهد. مهم تر از همه، شما خود را از رانندگی در شرایط پرخطر باز می دارید و شانس خود را برای ایجاد تصادف یا قرار گرفتن در آن کاهش می دهید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به علت روشن ماندن چراغ ترمز عقب ماشین خود دارید خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. سبحان می گوید

    با سلام و احترام
    ضمن تشکر از ارائه مطالب بسیار کاربردی و نکته های ریزی که آموزش دادین سپاسگزاری صمیمانه من رو پذیرا باشین و از خداوند بهترین ها رو براتون آرزو میکنم.
    با تشکر فراوان سبحان۲۶مرداد۱۴۰۲