علائم و عوارض کم شدن روغن گیربکس

روغن گیربکس نقشی بسیار مهم برای خودروهای اتوماتیک دارد و اگر سطح آن پایین بیاید، مشکلات مختلفی را برای گیربکس خودرو بوجود می آورد. در این مقاله ما به بررسی علائم و عوارض کم شدن روغن گیربکس ماشین پرداخته‌ایم تا بدانید منشاء این مشکل کجاست و چه عواقبی به همراه دارد. علاوه بر این، شما با نحوه اندازه گیری روغن گیربکس اتومات آشنا خواهید شد تا پس از بررسی سطح این مایع، بتوانید در صورت نیاز فوراً روغن گیربکس جدید را اضافه کنید.

خودروی شما بر اساس مجموعه‌ای از مکانیسم‌های بسیار پیچیده کار می‌کند که شامل چندین سیستم مختلف می شود. یکی از این سیستم های مهم و کاربردی، گیربکس ماشین می باشد. گیربکس اساساً یک سیستم پیچیده است که شامل یک سری دنده است که به صورت جفت برای افزایش یا کاهش گشتاور و همچنین دور موتور کار می کنند. همانطور که می توانید تصور کنید، این چرخ دنده ها باید در گیربکس ثابت باشند تا با موفقیت قدرت را به محور محرک منتقل کنند. بنابراین، اصطکاک زیادی بین چرخ دنده ها و همچنین درون محورهای محرک وجود دارد. به همین منظور روغن گیربکس نقشی حیاتی در گیربکس دارد باعث به حداقل رساندن اصطکاک و تثبیت عملکرد گیربکس می شود.

با این تفاسیر ما در این مقاله قصد داریم شما را با علائم و عوارض “کم شدن روغن گیربکس” آشنا کنیم تا هر آنچه را که باید در مورد روغن گیربکس و نحوه نگهداری از آن در ماشین خود بدانید را به شما بیان کنیم.

روغن گیربکس چیست

قبل از بررسی علائم و عوارض کم شدن روغن گیربکس، بیایید بفهمیم که روغن گیربکس چیست و در کجا استفاده می شود. روغن گیربکس در مقایسه با روغن موتور یا روغن های دیگر کاملاً متفاوت است. به طور دقیق، روغن گیربکس (Automatic Transmission Fluid) را بیشتر می توان در خودروهایی یافت که دارای سیستم گیربکس اتوماتیک هستند.

روغن گیربکس اساساً بین قطعات متحرک وارد می شود تا از اصطکاک غیر ضروری جلوگیری شود و انتقال یکنواخت نیرو حفظ شود. برای یک سیستم گیربکس اتوماتیک، روغن گیربکس نیروی اضافی را فراهم می کند زیرا سیال اساساً تراکم ناپذیر است. این نیروی محرک هیدرولیکی عملکرد سیستم را افزایش می دهد و راندمان کلی حرکت خودرو را بیشتر بهبود می بخشد.

اهمیت روغن گیربکس

روغن گیربکس بخش بسیار مهمی از گیربکس است. اگر مقدار روغن گیربکس کم باشد، سیستم گیربکس به طور کامل از کار می افتد و به همین دلیل روغن گیربکس باید هر از چند گاهی بررسی شود و در صورت کم بودن سطح آن، روغن گیربکس مجدداً شارژ شود. در اینجا برخی از عملکردهای مهم روغن گیربکس وجود دارد که آن را به بخشی ضروری از هر سیستم گیربکس خودرو تبدیل می کند:

  • روغن گیربکس عملکرد یکنواخت گیربکس را حفظ می کند.
  • روغن گیربکس دمای گیربکس را متعادل و تحت کنترل نگه می دارد.
  • روغن گیربکس باعث کاهش اصطکاک در قطعات متحرک گیربکس می شود.

علائم کم شدن روغن گیربکس اتومات

کم شدن روغن گیربکس

با این حال، روغن گیربکس برای همیشه عملکرد ایده آل را ارائه نمی دهد. در واقع، روغن به آرامی خواص شیمیایی خود را از دست می دهد و شروع به ایجاد مشکل می کند. در بسیاری از موارد، دلیل کاهش عملکرد گیربکس ناشی از کم شدن حجم روغن گیربکس موجود در سیستم گیربکس است.

دلایل زیادی پشت کم شدن روغن گیربکس اتومات وجود دارد. این اتفاق عمدتاً می تواند ناشی از تبخیر روغن به خاطر گرمای بیش از حد سیستم باشد. همچنین ممکن است نشتی در سیستم گیربکس ماشین شما وجود داشته باشد که به شدت حجم روغن گیربکس را در گیربکس خودروی شما کاهش می دهد.

در اینجا چند مورد از نشانه های کم شدن روغن گیربکس اتومات وجود دارد که به شما هشدارهای لازم را می دهد:

گرمای بیش از حد سیستم گیربکس

همانطور که قبلا گفته شد، روغن گیربکس سطح دمای ثابتی را در گیربکس خودروی شما حفظ می کند. بنابراین، اگر سطوح دما به طور ناگهانی بالاتر از حد معمول باشد، می تواند ناشی از کم شدن روغن گیربکس باشد.

به دلیل گرمای بیش از حد، روغن باقیمانده با سرعت بیشتری شروع به تبخیر می کند و باعث کاهش بیشتر سطح روغن گیربکس می شود. پس اگر دمای گیربکس بالاتر حد استاندارد و طراحی شده آن باشد، قطعاً گیربکس خودرو دچار آسیب های جدی می شود.

مشکل در تعویض دنده

کمبود روغن گیربکس همچنین باعث ایجاد مشکل در تعویض دنده می شود. خودروهای اتوماتیک همانطور که از نامشان پیداست به طور کاملاً خودکار تعویض دنده را انجام می دهند که اگر روغن گیربکس کم باشد، جفت دنده های فعال تغییر می کند و باعث تغییر نسبت دنده می شود که بر گشتاور و دور موتور حاصل تأثیر می گذارد.

در صورت کم بودم مایع گیربکس، مطمئناً درایو یا رانندگی سخت تر از حد معمول احساس می شود و در چنین حالتی متوجه افت ناگهانی شتاب خودرو خواهید شد که به خاطر تعویض دنده غیریکنواخت است.

مشاهده نشتی روغن گیربکس

اگر متوجه نشت مایعات مکرر از ماشین خود می شوید، می تواند نشانه ای از کم بودن روغن گیربکس در سیستم گیربکس خودروی شما باشد. وقتی ماشین پارک می شود، روغن در قسمت پایینی گیربکس تثبیت می شود و اگر مشکل یا خرابی وجود داشته باشد، روغن به دلیل فشار داخلی شروع به نشت می کند.

می توانید با مشاهده مکانی که ماشین شما برای مدت زمان کافی در آن پارک شده است، نشتی روغن گیربکس را بررسی کنید. اگر لکه ها یا گودال هایی از روغن قرمز پیدا کردید، به این معنی است که روغن گیربکس نشت می کند و اگر رنگ تیره تر باشد، به این معنی است که مایع قبلا بیش از حد گرم شده است. این بدین معنیست که مایع برای مدتی طولانی نشت کرده است و در حال حاضر روغن گیربکس کافی در سیستم گیربکس خودروی شما برای حفظ عملکرد پایدار باقی نمانده است.

وجود سر و صدا در گیربکس خودرو

تقریباً تمام خودروها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با حداقل تولید صدا کار کنند، به خصوص خودروهایی که دارای سیستم گیربکس اتوماتیک هستند. اما در صورت کمبود روغن گیربکس، مطمئناً نویز های مختلفی تولید می شود. سر و صدا زمانی ایجاد می شود که اجزا بر روی یکدیگر ساییده شوند. اگر روغن گیربکس کافی بین قطعات وجود داشته باشد، سطح اصطکاک و سطح سر و صدا پایین است.

عدم وجود یا کم بودن روغن گیربکس باعث ایجاد اصطکاک زیاد بین قطعات می شود. همانطور که چرخ دنده ها در حال چرخش هستند، متوجه صدای ضربان ریتمیک خواهید شد که از سیستم گیربکس ماشین شما خارج می شود. 

روشن شدن چراغ چک گیربکس یا چراغ چک موتور

تقریباً تمام خودروهای امروزی مجهز به سنسورهای داخلی هستند که به شما امکان می دهد از وضعیت اجزای داخلی و همچنین سیستم های مختلف مطلع شوید. در مورد گیربکس، تقریباً در هر اتومبیل یک چراغ هشدار گیربکس یا هشدار موتور وجود دارد. با این حال، چراغ چک موتور نشان دهنده بسیاری از مشکلات مختلف ایجاد شده در موتور خودروی شما است. اگر می بینید که چراغ چک موتور به طور مکرر روی صفحه کیلومتر شما نمایش داده می شود، باید بلافاصله سطح روغن گیربکس را بررسی کنید.

عوارض کم شدن روغن گیربکس

اگر روغن گیربکس کم باشد یا به طور کامل تمام شده باشد، شما دیگر قادر نخواهید بود که با خودرو رانندگی کنید، به خصوص اگر ماشین شما از نوع گیربکس اتوماتیک باشد. اگر اجازه دهید که روغن گیربکس به پایین تر سطح برسد، قطعاً باید به دنبال تعمیرات پر هزینه گیربکس باشید زیرا چرخ دنده های فلزی داخل آن در صورت کم شدن روغن گیربکس آسیب می بینند.

علت کم شدن روغن گیربکس

علت کم شدن روغن گیربکس معمولاً به موارد زیر مربوط می شود:

  • نشتی روغن گیربکس
  • خرابی مبدل گشتاور
  • از بین رفتن آب بندی محور گیربکس
  • ساییدگی و تَرک خوردگی مسیر روغن گیربکس
  • خرابی واشر مخزن روغن گیربکس
  • تبخیر روغن گیربکس به دلیل استفاده بیش از حد

اگر گیربکس روغن نداشته باشد چه میشود

اگر گیربکس روغن نداشته باشد، فشار هیدرولیک لازم برای حرکت چرخ دنده های داخل گیربکس وجود نخواهد داشت که در نتیجه ممکن است نتوانید با خودرو حرکت کنید، یا اینکه ممکن است متوجه شوید در صورت فشار دادن پدال گاز، دور موتور و سرعت خودرو از یک حد مشخصی بالاتر نمی رود.

پایین بودن سطح روغن گیربکس

روغن گیربکس خون حیات گیربکس اتوماتیک است. در تمامی مدل های گیربکس اتومات، روغن گیربکس نقش مشابهی را ایفا می کند و عملکرد استاندارد سیستم گیربکس را تنظیم می کند و عمر مفید اجزای آن را افزایش می دهد.

همانطور که تا به اینجا متوجه شدیم، پایین بودن سطح روغن گیربکس می تواند منجر به گرمای بیش از حد سیستم گیربکس، خرابی های قطعات مختلف گیربکس، مشکل در تعویض دنده، عدم حرکت خودرو و افزایش سرعت و…. می شود. با توجه به نقش بسیار بسیار مهمی که روغن گیربکس در گیربکس های اتوماتیک دارد، اگر سطح این مایع کم باشد و به آن توجهی نکنید، قطعاً آسیب های جدی برای گیربکس بوجود خواهد آمد تا جایی که ممکن است مجبور به تعویض کامل گیربکس شوید.

نحوه اندازه گیری روغن گیربکس اتومات

نحوه اندازه گیری روغن گیربکس اتومات

نحوه اندازه گیری روغن گیربکس اتومات طبق مراحل زیر صورت می گیرد:

  • خودرو را در سطحی صاف پارک کنید، ترمز دستی را بکشید و موتور را روشن بگذارید. اجازه دهید موتور گرم شود و به کار خود ادامه دهد. مگر اینکه دفترچه راهنمای ماشین چیز دیگری را ذکر کرده باشد. (توجه داشته باشید که برخی از سطوح روغن گیربکس اتوماتیک با موتور خاموش بررسی می شود. پس به همین منظور دفترچه راهنمای خودرو را بررسی کنید).
  • گیج یا میله اندازه گیری روغن گیربکس را پیدا کنید. این میله معمولاً نزدیک جایی که گیربکس به عقب موتور می رسد، قرار دارد. (این میله اندازه گیری شبیه میله اندازه گیری روغن موتور است).
  • حالا این میله اندازه گیری را بردارید، با دستمال پاک کنید و دوباره به طور کامل وارد کنید و سپس دوباره میله را بردارید. احتیاط: روغن گیربکس ممکن است داغ باشد!
  • علامت گذاری های روی میله اندازه گیری ممکن است دارای نشانه های پر یا خالی و گرم یا سرد باشد. اگر سطح روغن گیربکس اتوماتیک به خط گرم یا پر نمی رسد، باید روغن گیربکس جدید را اضافه کنید.
  • اگر روغن گیربکس ماشین شما کم بود، خودرو را به مراکز معتبر ببرید تا افراد متخصص مراحل تخلیه و شارژ مجدد روغن گیربکس را به درستی انجام دهند. به دلیل اهمیت و حساسیت گیربکس اتوماتیک، توصیه می کنیم تخلیه و شارژ مجدد روغن گیربکس را شخصاً انجام ندهید.

از کجا بفهمیم روغن گیربکس کم شده

همانطور که در ابتدای این مطلب بیان شد شما می توانید با استفاده از یکسری نشانه ها بفهمید که آیا روغن گیربکس کم شده یا خیر. این نشانه ها معمولاً شامل گرمای بیش از حد گیربکس، مشکل در تعویض دنده، مشاهده نشتی روغن در زیر ماشین، وجود سر و صدا در گیربکس، روشن شدن چراغ چک گیربکس یا چراغ چک موتور و…. می باشند. در صورتی که متوجه این نشانه ها شدید لازم است سریعاً تعویض روغن گیربکس را در دستور کار خودر قرار دهید تا از آسیب های جدی و پر هزینه به گیربکس خودرو جلوگیری کنید.

خرید روغن گیربکس خودرو

اگر با بررسی علائم کم شدن روغن گیربکس متوجه شدید که سطح این مایع درون گیربکس به حداقل رسیده است و نیاز دارید که تعویض این روغن را انجام دهید، می توانید برای خرید روغن گیربکس خودرو به وبسایت یدک یار مراجعه کنید و یا با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۳۰۵۰۶۰ تماس بگیرید و ثبت سفارش خود را انجام دهید. با توجه به اهمیت تعویض به موقع روغن گیربکس، بعد از خرید روغن گیربکس از وبسایت یدک یار و یا ثبت سفارش به صورت تلفنی، این محصول در سریع ترین زمان ممکن به محل مورد نظر شما ارسال می گردد تا بتوانید در اسرع وقت تعویض روغن گیربکس را انجام دهید. علاوه بر این، امکان مشاوره تلفنی برای شما مشتریان عزیز وجود خواهد داشت تا اگر هر گونه سوالی در مورد برند، کیفیت و یا روغن گیربکس مناسب ماشین خود دارید بتوانید این سوالات را از کارشناسان یدک یار بپرسید و انتخابی ایده‌آل تر داشته باشید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به علائم و عوارض کم شدن روغن گیربکس دارید خوشحال می شویم دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.