نحوه تنظیم خلاصی پدال ترمز چگونه است؟

خلاصی پدال ترمز یکی از مشکلاتی است که باید برای حفظ جان افراد و جلوگیری از تصادفات، سریعاً برطرف شود. ما در این مقاله به نحوه تنظیم خلاصی پدال ترمز پرداخته ایم تا بتوانید به راحتی این مشکل را برطرف کنید.

پدال ترمز ماشین یکی از مهم ترین اجزای وسیله نقلیه شماست. اگر پدال ترمز خلاصی داشته باشد و یا به عبارتی بیش از حد بالا یا خیلی پایین تنظیم شده باشد، ممکن است توانایی شما برای توقف خودرو به خطر بیفتد. ترمز کردن خیلی دیر یا خیلی زود می تواند منجر به تصادفات و صدمات جدی شود، به همین منظور “تنظیم خلاصی پدال ترمز” بسیار حائز اهمیت است.

تعداد بسیار کمی از خودروها امکان تنظیم پدال ترمز را فراهم می کنند، طول پدال ترمز اغلب در کارخانه تنظیم می شود و به راحتی تغییر نمی کند. اگر خودروی شما دارای پدال های قابل تنظیم است، می توانید ارتفاع آن ها را با چند مرحله نسبتاً ساده تغییر دهید ولی اگر به اندازه کافی برای تنظیم خلاصی پدال ترمز ماشین خود اطمینان ندارید، یا اینکه ترمز ماشین ترمز در توقف سریع خودرو با مشکل مواجه است، به یک نمایندگی یا مکانیکی مراجعه کنید.

نحوه تنظیم خلاصی پدال ترمز

یکی از نکات مهم که لازم است قبل از نحوه تنظیم خلاصی پدال ترمز (Adjusting Brake Pedal Height) بیان کنیم این است که تنظیم میله فشار ترمز برای ترمز مناسب بسیار مهم است. تنظیم نادرست می تواند از بازگشت روغن ترمز ماشین به سیلندر اصلی جلوگیری کند و در نتیجه باعث قفل شدن ترمز می شود. تنظیم اشتباه در جهت دیگر می تواند باعث کاهش عملکرد ترمز شود و فاصله توقف را تا سطح ناایمن افزایش دهد. اگر این تنظیم را انجام دادید، پس از آن عملکرد ترمز را با سرعت کم کاملاً بررسی کنید تا مطمئن شوید که سیستم ترمز ماشین همچنان به درستی کار می کند.

اگر قصد دارید که با نحوه تنظیم خلاصی پدال ترمز آشنا شوید با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

تنظیم خلاصی پدال ترمز

تنظیم صحیح پدال ترمز برای اینکه راننده حداکثر کنترل را روی ترمزهای ماشین داشته باشد ضروری است. خلاصی پدال ترمز می تواند اعتماد و تمرکز راننده را تضعیف کند و یک موقعیت بالقوه خطرناک ایجاد کند. ارتفاع پدال ترمز متداول ترین تنظیم پدال است و اگر بدانید چگونه می توانید تنظیم خلاصی پدال ترمز را انجام دهید می تواند بسیار به شما کمک کند، به همین منظور مراحل تنظیم خلاصی پدال ترمز به صورت زیر می باشد:

مرحله اول

ماشین را روی زمین صاف پارک کنید و ترمز دستی را بکشید. صندلی راننده را تا جایی که راحت هستید به عقب ببرید.

مرحله دوم

پدال ترمز را با انگشتان خود فشار دهید و توجه داشته باشید که چقدر خلاصی در پدال وجود دارد. پدال قبل از اینکه ترمز را درگیر کند باید حدود ۳ میلی متر تا ۶ میلی متر حرکت کند. اگر پدال ترمز خلاصی نداشته باشد، دائماً ترمزها را درگیر می کند و باعث می شود که آن ها زود ساییده شوند. اگر پدال ترمز خلاصی بیش از حد داشته باشد، ترمز ها نرم و لطیف خواهند بود.

مرحله سوم

به زیر داشبورد سمت راننده بروید و به پدال ترمز نگاه کنید. در نزدیکی بالای بازوی پدال ترمز، یک میله فشار رزوه‌ای را می بینید که از یک چکمه لاستیکی یا محفظه فلزی روی دیواره جلویی خودرو خارج شده و به پشت بازوی پدال ترمز متصل می شود. یک پیچ قفلی روی میله فشار در انتهای پدال ترمز و معمولاً در انتهای نزدیک دیوار جلو نیز وجود دارد. یک نقطه یا یک وسیله قابل مشاهده روی میله فشار تقریباً در وسط بین مهره های قفلی قرار دهید.

مرحله چهارم

پیچ های قفلی را در دو سر میله فشار باز کنید. هنگام باز کردن پیچ های قفلی مراقب باشید که میله فشار را نچرخانید. با توجه به نقطه‌ای که قبلاً در آنجا قرار دادید، می توانید به صورت بصری بررسی کنید که میله فشار در حال چرخش است. اگر میله فشار کمی حرکت کرد، آن را با استفاده از نقطه به عنوان مرجع به موقعیت اصلی خود بازگردانید.

مرحله پنجم

میله فشار را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا ارتفاع پدال ترمز را با حرکت دادن پدال ترمز به بیرون و به سمت بالا افزایش دهید. میله فشار را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا ارتفاع پدال ترمز کاهش یابد. میله را می توان با دست یا در صورت لزوم با انبردست چرخاند.

با افزایش ارتفاع پدال ترمز، خلاصی نیز افزایش می یابد، بنابراین مراقب باشید که ارتفاع را بیش از حد افزایش ندهید. با کاهش ارتفاع پدال ترمز، مکانیسم به نقطه‌ای می رسد که دیگر پدال ترمز پایین نمی آید، بلکه میله فشارنده به جای آن بیرون کشیده می شود. این به طور موثر پیستون سیلندر اصلی را از وضعیت استراحت عادی خود حرکت می دهد و کشش ترمز حاصل می شود. با بررسی موقعیت نقطه می توانید بفهید که تا چه اندازه میله فشار را تنظیم کرده‌اید.

آموزش تنظیم خلاصی پدال ترمز

مرحله ششم

هنگامی که پدال ترمز مطابق با رضایت شما تنظیم شد، هر دو پیچ قفل را با دقت ببندید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به تنظیم خلاصی پدال ترمز ماشین خود دارید خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.