بررسی کارشناسی علت و نشانه های ضعف برق خودرو

معمولاً مشکلات برقی خودرو به خرابی باتری، خرابی دینام، سوختن فیوز، سیم کشی و… مربوط می شود که در این مقاله ما به طور کامل به بررسی علت و نشانه های ضعف برق خودرو پرداخته‌ایم تا اطلاعات لازم را پیدا کنید.

سیستم برقی خودرو از سیم ها، فیوزها و مجموعه‌ای از قطعات الکتریکی تشکیل شده است که در صورت خرابی هر یک از این قطعات، برق خودرو می تواند عملکرد و کارایی ضعیفی داشته باشد. ما در این مقاله می خواهیم به بررسی کارشناسی “علت و نشانه های ضعف برق خودرو” (What Are The Causes and Symptoms of Car Electrical Problems) بپردازیم تا اطلاعات لازم را در این مورد پیدا کنید و بتوانید مشکل برقی ماشین خود را حل کنید.

علت کم و زیاد شدن برق ماشین

علت-و-نشانه-های-ضعف-برق-خودرو

همانطور که اشاره کردیم، سیستم برقی خودرو از قطعات مختلفی مانند باتری، دینام، فیوزها، سیم ها و… تشکیل شده است که اختلال در هر یک از این مجموعه می تواند علت کم و زیاد شدن برق ماشین باشد. البته با توجه به پیچیده بودن سیستم برقی خودرو و اینکه برای تشخیص دقیق علت کم و زیاد شدن برق ماشین به دانش فنی نیاز است، بهتر است در صورت بروز مشکل در سیستم برقی سریعاً خودرو را توسط افراد متخصص مورد بررسی قرار دهید.

علت نوسان برق خودرو

علت نوسان برق خودرو شامل موارد زیر می باشد:

خوابیدن باتری ماشین

خوابیدن باتری ماشین یکی از رایج ترین علت های نوسان برق خودرو می باشد. معمولاً اتصالات شل یا خوردگی باتری، روشن گذاشتن چراغ های ماشین، ضعیف بودن باتری و… باعث خوابیدن باتری ماشین و در نتیجه نوسان برق خودرو می شود. اگر مطمئن نیستید که خوابیدن باتری ماشین علت نوسان برق خودرو است یا خیر، بهتر است به علائم خوابیدن باتری ماشین که شامل سخت استارت خوردن خودرو، روشن شدن چراغ چک باتری، خوردگی و سولفاته شدن باتری و… توجه کنید و در صورت مشاهده این علائم باتری خودرو را تعویض کنید تا نوسان برق خودرو برطرف شود.

برق دزدی ماشین

برق دزدی ماشین یعنی اینکه باتری حتی در زمان خاموش بودن خودرو به خالی شدن ادامه می دهد که این میزان تخلیه باتری بیش از حد معمول است. برای آگاهی از برق دزدی ماشین باید به علائم برق دزدی ماشین که شامل کم نور شدن چراغ های جلو، استارت نخوردن ماشین و شنیده شدن صدای کلیک در زمان استارت دقت کنید که در صورت مشاهده این علائم بایستی ابتدا برق دزدی ماشین را رفع کنید تا نوسان برق خودرو نیز برطرف شود.

خرابی دینام

دینام ماشین تولید کننده برق در خودروست که انرژی مکانیکی موتور را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند تا باتری ماشین شارژ شود و برق به تمامی اجزای خودرو برسد. پس با توجه با اهمیت بسیار زیاد دینام در سیستم برقی خودرو، اگر هر گونه خرابی در دینام وجود داشته باشد می تواند باعث نوسان برق خودرو شود. برای تشخیص مشکل دینام بایستی علائم خرابی دینام را بدانید که این نشانه ها شامل کم نور شدن چراغ های پشت آمپر، صدای کلیک موقع استارت زدن، استشمام بوی سوختن لاستیک و… می باشد.

فرسودگی تسمه دینام

تسمه دینام برق لازم دینام، پمپ هیدرولیک فرمان، سیستم تهویه مطبوع و واتر پمپ را تامین می کند که با گذشت زمان ممکن است تسمه دینام ساییده شود یا ترک بخورد و نتواند برق مورد نیاز را تامین کند و در نتیجه باعث نوسان برق ماشین شود. برای جلوگیری عوارض و خطرات پاره شدن تسمه دینام و همچنین نوسان برق خودرو بایستی هر از چندگاهی سلامت تسمه دینام را مورد بررسی قرار دهید و در صورت نیاز این قطعه را تعویض کنید.

مشکل در سیم کشی و فیوزها

سیستم برقی خودرو دارای سیم کشی های زیاد و فیوزها می باشد که اینها وظیفه برق رسانی به بخش های مختلف خودرو را بر عهده دارند. به همین دلیل دیگر علت نوسان برق خودرو می تواند مشکل سیم کشی و فیوزها باشد که باعث اختلال در برق رسانی به بخش های مختلف خودرو می شود.

علت ضعیف و قوی شدن برق خودرو

علت-ضعیف-و-قوی-شدن-برق-خودرو

علت ضعیف و قوی شدن برق خودرو معمولاً به موارد زیر مربوط می شود:

خرابی دینام

همانطور که در بالا اشاره کردیم، دینام یکی از مهم ترین قطعات در سیستم برقی خودرو می باشد که هر گونه اختلال در عملکرد این قطعه باعث تحت تاثیر قرار دادن سایر بخش ها و ضعیف و قوی شدن برق خودرو خواهد شد. دینام با گذشت زمان دچار خرابی و فرسودگی می شود که تنها راه حل تعویض آن می باشد.

مشکلات مربوط به سیستم احتراق

سیستم احتراق ماشین شامل کوئل، وایر و شمع ها می باشد که به طور مثال وایر شمع برق تولید شده در دینام و باتری را به شمع ها منتقل می کند تا شمع ها جرقه بزنند. علت ضعیف و قوی شدن برق خودرو می تواند مربوط به مشکل سیستم احتراق باشد که اگر هر یک از اجزای آن دچار خرابی شده باشند، برق ماشین تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

شل بودن سر باتری ماشین

شل بودن سر باتری ماشین می تواند بر نحوه انتقال انرژی الکتریکی ماشین تاثیر بگذارد و باعث قوی و ضعیف شدن برق خودرو شود. اگر در استارت زدن ماشین مشکل دارید و متوجه قوی و ضعیف شدن برق خودرو شده‌اید بهتر است کابل های باتری را مورد بررسی قرار دهید و در صورت نیاز آن ها را سفت کنید. برای آشنایی بیشتر با این موضوع توصیه می کنیم مقاله علائم شل بودن سر باتری را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید.

مشکلات جعبه فیوز

جعبه فیوز یکی از تجهیزات کاربردی خودروست که وظیفه حفاظت از تجهیزات برقی را بر عهده دارد. اگر جعبه فیوز ماشین خراب باشد توقف و اتصالی در سیستم برق رسانی خودرو بوجود می آید که به همین دلیل شاهد ضعیف و قوی شدن برق خودرو خواهید بود. اگر مشکلی در جعبه فیوز وجود داشته باشد تنها بایستی جعبه فیوز را تعویض کنید تا مشکلات سیستم برق رسانی خودرو برطرف شود.

علت ضعیف شدن برق خودرو

علت ضعیف شدن برق خودرو عبارتند از:

  • خرابی باتری ماشین
  • خرابی دینام
  • مشکلات سیم کشی
  • سوختن فیوزها
  • مشکلات مربوط به جعبه فیوز
  • برق دزدی ماشین

علت قطع و وصل شدن برق خودرو در حرکت

مهم ترین علت قطع و وصل شدن برق خودرو در حرکت خرابی دینام می باشد. دینام قطعه‌ای است که باتری را در حین حرکت خودرو شارژ می کند که اگر دینام خراب باشد، باتری دیگر شارژ نمی شود و همین موضوع باعث قطع و وصل شدن برق خودرو خواهد شد. علاوه بر این، علت قطع و وصل شدن برق خودرو در حرکت می تواند مربوط به سوختگی فیوزها، ضعیف بودن باتری و خرابی سوئیچ استارت خودرو نیز مربوط باشد که برای تشخیص دقیق تر این مشکل بهتر است خودرو را از نزدیک و توسط افراد متخصص مورد بررسی قرار دهید تا علت اصلی قطع و وصل شدن برق خودرو در حرکت مشخص شود.

نشانه های ضعیف بودن برق خودرو

خودروهای امروزی برای عملکرد صحیح به شدت به سیستم های الکتریکی وابسته هستند. دینام، باتری و سایر سیستم های الکتریکی بسیاری از علمکردهای ماشین را کنترل می کنند و اگر از کار بیفتند، ممکن است با مشکلات مختلفی روبرو شوید. با این حال، تشخیص درست مشکلات برقی می تواند برطرف کردن آن را راحت کند که به همین دلیل در ادامه به بررسی نشانه های ضعیف بودن برق خودرو پرداخته‌ایم:

استارت نخوردن ماشین

موتور ماشین برای روشن شدن به نیروی الکتریکی نیاز دارد. زمانی که سوییچ را می چرخانید، باتری باید جرقه را از طریق یک شمع که سوخت موتور را مشتعل می کند، تامین کند. اگر موتور ماشین به درستی روشن نمی شود، این می تواند نشان دهنده خرابی باتری، خرابی دینام و یا ضعیف بودن برق خودرو باشد.

چراغ های جلو و سایر چراغ ها به درستی کار نمی کنند

اگر متوجه شدید که چراغ های جلو یا سایر چراغ ها به طور معمول کار نمی کنند، می تواند نشانه‌ای از ضعیف بودن برق خودرو باشد. در این شرایط شما شاهد سوسو زدن چراغ ها یا حتی خرابی آنها خواهید بود. در این شرایط خرابی باتری، خرابی دینام، مشکلات سیم کشی و… می توانند مقصر باشند که برای آگاهی بیشتر پیشنهاد می کنیم مقاله علت سوسو زدن چراغ ماشین و پشت آمپر را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید.

روشن شدن چراغ های چک

یکی دیگر از نشانه های ضعیف بودن برق خودرو، روشن شدن یک یا چند چراغ هشدار روی صفحه کیلومتر است. اگر چراغ چک باتری یا دینام روشن می شود، اغلب مشکل از باتری یا دینام است و همچنین این احتمال وجود دارد که در جایی از سیستم برقی خودرو، مشکلی وجود دارد که از جریان الکتریکی مناسب جلوگیری می کند. در رابطه با این موضوع شما می توانید علت روشن شدن چراغ باتری یا دینام را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید تا سریعاً مشکل روشن شدن این چراغ های هشدار را برطرف کنید.

سوختن مداوم فیوزها

جعبه فیوز خودرو حاوی چندین فیوز است که بخش کلیدی سیستم برقی خودرو محسوب می شوند. آنها به طور ویژه برای محافظت از سیم کشی و سیستم برقی خودرو در برابر بار اضافی طراحی شده‌اند. سوختن فیوز مشکل بزرگی نیست و فقط باید فیوز سوخته را تعویض کنید. با این حال اگر فیوزها به طور مداوم می سوزند، نشانه ضعیف بودن برق خودرو می باشد که باید این علت این مشکل را در سیم کشی ها، باتری و سایر اجزای سیستم برقی جستجو کنید.

بوی سوختن پلاستیک یا سیم داغ

این نوع بو نشانه آن است که چیزی بیش از حد گرم شده است که معمولاً بوی سوختن پلاستیک یا سیم داغ به دلیل جریان بیش از حد سیم ها یا آسیب دیدن سیم کشی ها بوجود می آید.

خوابیدن باتری ماشین

باتری قلب سیستم خودروی شماست و کل سیستم بدون باتری نمی تواند کار کند. باتری در حین روشن بودن خودرو شارژ می شود و وقتی ماشین خاموش است باید آن شارژ را حفظ کند. گاهی اوقات باتری ماشین به دلایل واضحی خالی می شود، مانند زمانی که چراغ ها را روشن می گذارید. با این حال، اگر باتری قادر به نگه داشتن شارژ نیست، نشان دهنده این است که برق خودرو ضعیف می باشد. اما برای اطمینان بیشتر میتوانید تست سلامت باتری را نیز انجام دهید تا از خرابی باتری مطمعن شوید.

اگر می پرسید که چرا باتری ماشین می خوابد باید گفت که معمولاً مشکلات دینام، روشن گذاشتن چراغ ها و اختلال اتصالات یا خوردگی باتری باعث این اتفاق می شوند.

رفع نوسان برق خودرو

برای رفع نوسان برق خودرو می بایست کارهای زیر را انجام دهید:

  • هر از چند گاهی وضعیت سیم کشی خودرو و اتصالات را بررسی کنید تا در صورت وجود مشکلی در سیستم برقی، آن را برطرف کنید.
  • اگر هر یک از قطعات سیستم برقی مانند دینام، باتری، فیوزها و… دچار مشکل شده‌اند، پس از بررسی های لازم قطعه آسیب دیده را تعویض کنید تا نوسان برق خودرو برطرف شود.
  • همیشه سعی کنید از قطعات باکیفیت استفاده کنید تا نوسان برق خودرو بوجود نیاید.
  • در صورت بوجود آمدن برق دزدی ماشین و یا اختلال در عملکرد لوازم برقی، خودرو را از نزدیک و توسط افراد متخصص مورد بررسی قرار دهید تا مشکلاتی مانند برق دزدی یا نوسان برق خودرو برطرف شود.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد علت و نشانه های ضعف برق خودرو دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان فنی یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.